Hur stötta och pucha blyg 12 åring?
Min dotter på 12 år är väldigt blyg, tystlåten och tillbakadragen. Och detta oroar mig....i dagens läge gäller det att visa vassa armbågar för att komma någonstanns i samhället. Hon är ju hyfsat duktig i skolan, men vi får alltid höra på utvecklingsamtalen att hon är lite för blyg och tystlåten...svårt att göra sig hörd i grupper osv. Och hennes kompisar har börjat tröttna lite. Dom börjar bli "större", intressera sig för smink...ge sig ut och träffa andra osv. Men min dotter vågar inte, vilket gör att dom hon umgås med tidigare börjar lämna henne. Så nu sitter hon oftast hemma....uppe på sitt rum. Hon skypar ibland med kompisar, men träffar dom sällan.
Om ett år ska hon upp i sjuan, där det nog lär bli ännu tuffare. Hur ska man göra för att kunna göra henna lite "tuffare" Kommer det finnas möjligheter för henne att träffa nya kompisar där tro? Och skolan, det är ju jätteviktigt att man får bra betyg och hänger med i dag. Är hon tyst och blyg i klassen hamnar hon nog snabbt utanför och vågar inte ta för sig. Hon får sämre betyg och chanserna att komma in på sin önskade gymnasieskola minskar...
Tips på hur man kan lösa detta? Och ni med blyga barn, hur har det gått för dom? Har dom ändrat sig ibland?
Jag var själv väldigt blyg i den åldern, först nu dom sista 10 - 15 åren som jag blivit tuffare....så jag vet hur hon har det...