• tjejen 85 nr 1

Tv rutiner med barn i familjen

Nyfiken på vad ni andra har för tv rutiner hemma. Barnen egen tv på rummet? Vad gäller I vardagsrummet när det gäller tvn? Hur mycket tv kollat era barn?

Sambon och jag har hamnat i en diskussion gällande tv.. Han har en 6åring sen innan och jag har en flicka i magen som är beräknad om några veckor. När det gäller uppfostran/regler/rutiner så väl mer tankar hos mig nu när jag närmar mig födseln av en till familjemedlem.

Detta med tv gör mig galen. Jag är uppfostrad med att i vardagsrummet stod en tv och den titta man på tillsammans på vad mamma och pappa såg och mamma och pappa anpassa ju ibland vad dom såg på lite efter mig och min syster. Men ville vi se barnprogram när dem ej ville så va d bara att gå in på rummet och kolla på d. Vi hade båda tv på rummet. Oftast titta man med mamma och pappa eller så lekte man nåt tv va mer innan sovdags i äldre ålder iaf när d gäller tv på rummet. Detta är min inställning till hur det ska se ut tycker jag.

Sambon har på riktigt 2st tv i vardagsrummet. Så hans och pojken kan glo tv bäst dom vill. Vill jag titta nåt får man gå in i sovrummet med en data som en hund. Vi bor litet just nu. Tycker detta börjar bli tröttsamt och blir en stor fråga för mig. Nån kompromiss får det bli där är det punkt slut.

Men som sagt så är jag nyfiken på hur ni har det?

• Svar på tråden Tv rutiner med barn i familjen
  • husetsfru

Här har barnen varannan dag skärmfri. Dock främst för att dra ner på spel och youtube.

Skärmfri dag kan vi ändå se nån familjefilm tillsammans på kvällen.

Skärmdag betyder inte obegränsat tittande/spelande men det blir en del.

Vi har en tv och en ipad, det får hela familjen samsas om. Blir det tjafs stängs det av tills man kan komma överens.

Vi är 2 barn på 8 år & två vuxna.

• Rocket Mania

Vi har en TV och den står i vardagsrummet. Vi har inga kanalpaket utan bara analog TV och Apple-TV. 

Vi har SVT morgon på på morgonen och sedan kollar vi på film tillsammans. Ibland kollar lilla på Barnkanalen men annars tittar vi inte så mkt på TV.

• Alexi

Vi har två i vardagsrummet och det är mest barnen som tittar när de är vakna. De ser på tv eller på ipad. Skulle jag vilja se på tv samtidigt som de får de ta ipaden istället, eftersom de sällan ser tv "live" utan via viaplay eller netflix. Jag kan sitta och läsa i soffan samtidigt som de ser varsitt program på ipad/tv så jag är van att koppla bort ljuden.

Tv på rummet kommer aldrig bli aktuellt men de har ju ipads numera så det är ju en stor skillnad mot när vi var små.

• Sisisisi

Vi har en tv hemma som mest används till att kolla på film gemensamt och att spela tv-spel på. Vill barnen kolla på en serie och inte kommer överens om vilken så får de kolla på sina paddor på sina rum eller med lurar. Samma sak om det är något jag ska se på tv.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Alexi
    Alexi skrev 2016-06-12 11:06:42 följande:
    Vi har två i vardagsrummet och det är mest barnen som tittar när de är vakna. De ser på tv eller på ipad. Skulle jag vilja se på tv samtidigt som de får de ta ipaden istället, eftersom de sällan ser tv "live" utan via viaplay eller netflix. Jag kan sitta och läsa i soffan samtidigt som de ser varsitt program på ipad/tv så jag är van att koppla bort ljuden. smile1.gif

Tv på rummet kommer aldrig bli aktuellt men de har ju ipads numera så det är ju en stor skillnad mot när vi var små.
    TV i vardagsrummet ska det förstås stå, inte två...
  • Holma

Här har vi tv i vardagsrummet, tv rummet o i barnens rum o dom får väl titta på vad dom vill o när dom vill . Vi kollar aldrig tv fören dom lagt sig i alla fall .

• Maddi

Dom får kolla på TV om vi inte kollar, som vi sällan gör på dagarna. På kvällarna kollar vi antingen på barnprogram eller underhållningsprogram. Men om vi vuxna vill se något så får barnen kolla på sina rum. 
    De har bara blivit så automatiskt. 

• whitestar

Vi har bara tv i v-rummet och bara grundutbud. Vi hade tv en stund i barnens rum men eftersom sonen fick migrän varje gång dom använde den så plockade vi bort den. TV i vårt sovrum tvärvägrar jag, inga elektroniska prylar används där! Sonen ser mest film eller spelar på nån konsol när han använder tvn. Annars står tvn mest på som sällskap om kvällar då maken jobbar borta o det blir så tyst annars????

• pigglet

Vi har en tv, den står i vardagsrummet. Vi vuxna tittar bara på tv när barnen är i säng, typ. Barnen tittar sällan på tv. När de var mindre tittade de på tv 30 minuter på morgonen och en stund på kvällen, Bolibompa. Om de ser något nu är det via play. Vi ser sällan på tv tillsammans heller.

• Tregarino

Våra barn, 2 och 5, får se på TV efter kvällsmaten och fram till läggdags. Det blir ca 1,5 timme. Yngsta är inte så intresserad alltid, men äldsta älskar TV och skulle kunna sitta där jämt om det inte begränsades.

Padda får de än så länge spela när de vill (bara spela - inte titta på youtube eller program). När vi orkar försöker vi aktivera dem med annat.

Tvn står i vardagsrummet. Vi tittar på barnprogrammen tillsammans allihop. Vi vuxna ser bara på TV när barnen sover, förutom fotbolls-EM...

Ibland, om vi vuxna är skittrötta (barnen sover periodvis dåligt), får de titta dagtid så att vi kan vila en stund.

• elyse

Vi har bara TV i vardagsrummet. Vi har en tvååring, kanske ska tilläggas. Hon älskar TV och Youtube. Det blir mest film (Frost och Minionerna, just nu) men också program vi ser alla tre; Simpsons, Our Little Family, 7 Little Johnsons (Ja, hon älskar program med kortvuxna! ), matlagningsprogram och Animal Planet. På kvällen får hon se Youtube och då blir det en blandning av kattvideor, Benny, Nasse och en från Disneyworld/Universal Studios där Darth Vader dansar till Michael Jackson-låtar. Jag tror inte att hon kommer att få egen TV innan hon är 7-8. Och vi har ingen TV i sovrummet.

• Gladskit

Vi har en tv som står i vardagsrummet som man "tittar på tv på". Den är uppkopplad till sonens Playstation som också används som DVD eller där vi kollar Youtube tillsammans ibland.
    Sen har vi en sämre platt-tv som vi inte ville kasta som vi har satt på väggen i gästrummet. Den är uppkopplad till vårt gamla (jättegamla!!) Nintendo. Men där går det inte att kolla på tv.

Att ha tv någon annanstans är inte aktuellt. Ytterst sällan sker det att någon går undan och kollar program på tex. en iPad. Det är jag som ibland inte vill se fotboll utan hellre kollar någonting på SVT play tex. Men som sagt, det är kanske 2-3ggr per år. Vår son är tio år så många  program ser vi ju tillsammans såsom olika barnprogram, Gladiatorerna, Fångarna på fortet, sportevenemang, Melodifestivalen osv.

Rent allmänt tycker jag inte om tanken på att vi alla ska sitta i olika rum och kolla på TV, det känns extremt osocialt och tråkigt.  Då gör jag hellre något annat med hela familjen eller så kollar vi tillsammans.

Svar på tråden Tv rutiner med barn i familjen