• Phillippa

Jag hatar verkligen matlagning ????

Hade det inte varit för barnen så hade jag aldrig lagat mat. Många har försökt få mig att inse det roliga men efter 39 år så är det bara att konstatera att jag alltid kommer att hata det!

När jag bodde själv åt jag mackor, ärtsoppa, nudlar, couscous, påssoppor samt kebabsallad från pizzerian. Utöver det hade jag arbeten där det fanns "riktig" mat till lunch.

Jag är inte kräsen utan äter det mesta men vill inte att det tar mer än 10 minuter att laga.

Just nu har jag ICAs matkasse tre dagar/vecka men tydligen har jag "receptdyslexi" också. Jag lyckas alltid göra något fel och det tar minst 45 minuter (oftast en timma) för mig att laga enligt dessa recept. Detta pga av att jag samtidigt jagar barn eller avstyr konflikter mellan barn samtidigt som jag försöker läsa de fördömda recepten och göra det jag hatar mest av allt! Laga mat!

Säg inte att jag ska involvera barnen i matlagningen och göra en kul grej av det. För det är INTE kul!

Så ... Är det någon som har förslag på extremt enkla maträtter som tar högst 10 minuter även om man är lika dålig och ointresserad som mig?

• Svar på tråden Jag hatar verkligen matlagning ????
  • hrewak
    Phillippa skrev 2016-06-13 22:23:21 följande:
    Tack ????!

Måste bara fråga... Är det bara curry som krydda i curryfräs? Salt kan jag förstå men om någon annan krydda skall användas så förstår jag inte det automatiskt ;).

Likadant med kycklingwoken... Något annat än salt till kycklingen som behövs? Jag är HELT inkompetent i köket!
    Ja, sorry. Var lite för trött när jag skrev.
    I curryfräset brukar jag ha i lite hackad lök och chilisås med. Ev lite matlagningsgrädde.
    Kycklingwoken brukar jag bara använda Tandoorikrydda i. Finns att köpa.
  • Klickerträna

Tina kycklingfileer. Salta och peppra. Stek gyllenbruna och In med dem i ugnen i 30-35 minuter. Efter halva tiden tar du på en tesked röd pesto blandat med matolja per file.
    Gör sås på grädde, röd pesto och buljong i pannan du stekte i. Häll även i skyn som blir runt kycklingen i såsen och koka upp.
    Servera med ris/pasta/potatis. Mums!

Köp färdiga micro-soppor, tex kelda, och köp färska grönsaker/räkor/vad som i salladsbaren i affären att strö på när soppan är värmd. Blir lite fräschare.

Gooh har fina färdigrätter. Gillar stroganoffen. Inte frusna, bara kylskåpskalla. Helt perfekt.

Köp smaksatt creme fraiche, tex paprika-chili, ost, eller svamp. Stek valfritt protein i strimlor, slå på creme fraiche, buljong och spä med mjölk till bra såskonsistens. Låt koka 5-10 min. Man kan även ha i paprika/svamp/annat man gillar. Snabbt och lätt.

Currymackor - stek färs, krydda med gul curry, ät på o-rostat roströd (med ketchup). Gott och lätt.

Gör allt-i-ett, tex kycklingfile, potatisklyftor och grönsaker på en plåt i ugnen.

Torsk i form - blanda grädde, chilisås (heinz brukar jag ha) och dill. Slå över fisken. Gratinera med ost. In i ugnen i 35min. Servera Med kokt potatis.

Tacos, tacos, tacos!

• Snake

En maträtt som borde gå ganska snabbt att svänga ihop är, korv med bröd.

Ingredienser:

1 paket korv. (6-10 st korvar)

1 paket korvbröd. (Och med lite tur, så hittar du ett paket med lika många bröd som du har korv i korvpaketet).

Senap.

Ketchup.

Arbetsupplägg:

1. Sjud korvarna en stund i vatten, helst med en sk köttbuljongtärning i.

2. Värm korvbröden i ugnen, typ 4-5 minuter i 175 grader celsius.

3. Servera. Med senap och ketchup som tillbehör.

Är du lite effektiv, så fixar du detta på 10 minuter. Bråkar barnen så ger du dom en lavett och ber dom hålla käften. Dom kommer tacka dig när du ställer fram nykokt varmkorv.

What has four legs and an arm? A happy pitbull...
  • Phillippa
    Snake skrev 2016-06-14 10:03:44 följande:

En maträtt som borde gå ganska snabbt att svänga ihop är, korv med bröd.

Ingredienser:

1 paket korv. (6-10 st korvar)

1 paket korvbröd. (Och med lite tur, så hittar du ett paket med lika många bröd som du har korv i korvpaketet).

Senap.

Ketchup.

Arbetsupplägg:

1. Sjud korvarna en stund i vatten, helst med en sk köttbuljongtärning i.

2. Värm korvbröden i ugnen, typ 4-5 minuter i 175 grader celsius.

3. Servera. Med senap och ketchup som tillbehör.

Är du lite effektiv, så fixar du detta på 10 minuter. Bråkar barnen så ger du dom en lavett och ber dom hålla käften. Dom kommer tacka dig när du ställer fram nykokt varmkorv.

What has four legs and an arm? A happy pitbull...
    Perfekt! Den här kör jag ofta på men det är ett vinnande koncept ;).
  • Starka

Köp en slowcooker!! Så jäkla enkelt, smidigt o gott blir de.

Annars är hel ytterfilé med potatis o grönsaker i ugn smidigt o enkelt. Skär potatis lök svamp o valfria grönsaker i ca cmtjocka bitar så är allt klart på en timme.

• Tusselina

10 minuter är väl ofta lite väl kort - då satsar jag hellre på att laga större mängder lite mer sällan. Oftast är även återuppvärmd mat av lite högre kvalité bättre och godare än snabbvarianterna (t ex barilla pasta som inte överkokts uppvärmd (japp går utmärkt att frysa också) milsvid bättre än om man har så jättekort tid att det blir snabbmakaroner). 
    Spendera lite tid på helgen att laga mat som tar lite längre tid så slipper du laga varje dag (makaronipudding, lasagne, köttfärssås, potatisgratäng, ugnspannkaka och kålpudding är exempel på sådant som funkar bra att laga i stor sats och smakar bra uppvärmt).
    Sen beror det ju lite på vilka ekonomiska förutsättningar du har, det finns ju numera en hel del halvfabrikat att köpa idag som du nästan bara behöver värma (om något behöver stå säg 30 minuter i ugnen behöver du ju inte aktivt laga i ens 10 minuter många gånger). Kan tänka det blir bättre och många gånger billigare än färdig matkasse om man inte är så bra på att laga mat. 

Skaffade för många år sedan en nördigt stor kokbokssamling och även om jag nog läste mer än lagade så fann jag snart att recept kan vara mer eller mindre "pålitliga" och känsliga för om man gör perfekt eller inte. Vissa recept har helt enkelt små marginaler, andra är mer dumsäkra. Vår Kokbok var den jag fann mest pålitlig konsekvent. Dock har den blivit något sämre med det med utgåvorna, i min första var recepten nästan omöjliga att misslyckas med men kanske inte alltid så "roliga", i den senaste fanns "modernare" mat men inte fullt så 100%-igt pålitligt även om den fortfarande var den "säkraste". Dock några utgåvor sedan. 
    Skaffa en grundkokbok av den typen och ge dig på "snabblagat" listan som brukar finnas i princip alla grundkokböcker och bestäm dig för att laga en ny varje vecka så kommer du snart ha lärt dig en större mängd rätter du vet blir bra och du lätt kan slänga ihop. 

• annabellelee

Jag håller med. Laga mat är så tråkigt. Alla på mitt jobb har med sig jätteavancerade matlådor och diskuterar ingående innehållet. Jag sitter med min find us färdigrätt oc stötar av tristess. Mina tips:

Ta en ugnsform och lägg i ett lager med spenat ca 2 cm djupt. Lägg på några tinade laxfilé. Slå på matlagningsgrädde så de täcks. Strö över riven ost. In 8 ugnen ca 25 min. Ät med ris.

Stek ca en halv hackad lök. Rör ner en burk tonfisk och ett par matskedar chilisås. Ät med pasta.

Korv stroganoff! Recept finns överallt.

• AnkiC

Jag gillar inte heller matlagning så därför överlåter jag det till maken så det är mitt tips. Fast du kanske är singel?

• Ollibolli

Omeletter

Ägg o bacon

Korv stroganoff

Varma mackor

Korv med bröd

Stekt ägg m stekt falukorv och tomater

Har du kokt potatis över, gör pytt i panna på lök, tärnad potatis och korvbitar.

Lax i ugnen. Klart på 15 min. Under tiden kokar du potatis, gör en kall dillsås och lite grönsaker. Så gott och går så fort!

Kycklingfiléer i ugnen. Klart på 20-25 min. Medan de är i ugnen gör du tillbehören. Ris och currysås exempelvis.

Mycket går fort om man bara planerar lite för det i förväg, t.ex. ta upp ur frysen så att köttet/fisken är tinad när man ska använda den. Då går det fort!

• Kattflickan

En mycket enkel laxrätt som barnen gillar:

Lägg laxfile i en form, salta, häll på två förpackningar créme fraiche som är smaksatt med saffran och tomat, tror det är arla som gör den. In i ugnen i 25 min 200 grader. Koka potatis till.

• Phillippa

Tusen tack för alla idéer! Det är guld värt :).

Min man lagar gärna mat när han är hemma. Men jag jobbar bara 50 % så det känns ju naturligt att jag lagar mat så att vi alla kan äta ca 17.30.

Nu blir det ändå han som lagar mat någon dag i veckan plus på helgerna ;).

• malle88

Ett tips (om du kan) är att förbereda maten på kvällen när barnen somnat och ställa i kylen. Jag hatar att laga mat men det går verkligen på 10 minuter om jag inte har kinkandes barn samtidigt. Tar bara ut maten, värmer/kör i ugnen, koka tillbehör och vips. Klart.

Några av mina "paradrätter":

Ugnstekt falukorv. Skär snitt i falukorven, stick i lök/tomat/äpple. På med ketchup/tomatpure och riven ost. In ugnen 20 min. Servera med potatis.

Dagen efter: servera stekt falukorv med makaroner om det blev falukorv kvar. Alt. Skär resterna till pyttipanna och stek. Servera med ägg.

Laxbitar. Ta upp frysta, salta, peppra (eller vad du vill ha). In i ugnen. Servera med potatis, frysta ärtor/broccoli och yoghurt.

(Byt ut mot fiskcrisps ibland för variation)

Ta fram kycklingbitar (valfria). Köp potatis med skal som kan ätas. Dela potatisen i delar. Lägg i ugnsform. Dela lök och tomater och stoppa i dem med. (Om du vill, stek på kycklingen, jag gör inte de ^^). Ha i kycklingbitar. Häll över salt, peppar, vitlök, oregano/basilika och olivolja. In i ugnen tills allt är klart. Servera med yoghurtsås (brukar ha vitlök i)

(I denna kan du slänga i och variera med vad du har. Paprika t ex är också gott i. Vitlöken kan bytas mot citron)

Stek korv, ägg och överbliven potatis.

Färdig kyckling, gör currysås och koka ris.

Koka bulgur med buljongtärning. Skiva grönsaker och mozzarella/fetaost. (Blanda i något protein om du vill). Blanda och ät. Melon gör sig jättebra i om man vill lyxa till det!

Dessa varierar jag med halvfabrikat. Serverar ofta frysta grönsaker till t ex broccoli, ärtor, blomkål.

Svar på tråden Jag hatar verkligen matlagning ????