• FDFMGA

Vad skulle en feministisk invandringspolitik innebära?

En annan tråd fick mig att för ett ögonblick tänka till. I den tråden var budskapet att Sveriges feministiska invandringspolitik leder till fler brott.

Men vad skulle ett feministiskt synsätt på invandring och integration egentligen innebära?

Någon skulle kanske anse att det är kvinnor och barn som är krigets och förtryckets mest oskyldiga och största offer och förklara att Sverige bör anpassa invandringspolitiken så att det dels blir en jämnare könsfördelning och dels ett större fokus på familjer med små barn. Någon annan skulle kunna påstå att ett feministiskt synsätt på integration måste innebära att man inte accepterar kulturrelativism gentemot patriarkala värderingar som inte hör hemma i ett modernt västerländskt land.

Det finns självklart många andra svar - men det vore enligt min uppfattning inte helt fel att en regering som påstår sig vara feministisk var mycket tydlig med att feminismen inte ersätts av kulturrelativism när det kommer till integration.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Svar på tråden Vad skulle en feministisk invandringspolitik innebära?
  • JTA

Det handlar väl om intersektionell maktordning. Kombinera kategorierna hudfärg, härkomst, kön, socialklass, utbildning så hittar du din position i makthierarkin. Kombinationer som innehåller utländsk härkomst och brun hudfärg kommer alltid att vara mer utsatta än de som innehåller vit hudfärg och svensk härkomst. Kön och socialklass anses inte kunna väga upp detta. Invandrade bruna män är mer utsatta än de vita svenska kvinnor som kan komma ivägen för deras patriarkala kvinnosyn så därför är det inget att bry sig om. Därför är det också inte många som bryr sig om att "enkla jobb" och "lägre trösklar på arbetsmarknaden" kommer att drabba lågutbildad svensk arbetarklass. De är ju ändå vita svenskar.

• FDFMGA
    JTA skrev 2016-06-15 14:03:37 följande:
    Det handlar väl om intersektionell maktordning. Kombinera kategorierna hudfärg, härkomst, kön, socialklass, utbildning så hittar du din position i makthierarkin. Kombinationer som innehåller utländsk härkomst och brun hudfärg kommer alltid att vara mer utsatta än de som innehåller vit hudfärg och svensk härkomst. Kön och socialklass anses inte kunna väga upp detta. Invandrade bruna män är mer utsatta än de vita svenska kvinnor som kan komma ivägen för deras patriarkala kvinnosyn så därför är det inget att bry sig om. Därför är det också inte många som bryr sig om att "enkla jobb" och "lägre trösklar på arbetsmarknaden" kommer att drabba lågutbildad svensk arbetarklass. De är ju ändå vita svenskar.

Och det menar du är ett feministiskt synsätt?
  • JTA
    FDFMGA skrev 2016-06-15 14:06:17 följande:
    Och det menar du är ett feministiskt synsätt?
    Njaäää, uttryckte inte precis vad JAG tycker, utan vad intersektionalitet, som är en feministisk teori (eller: en teori utvecklad inom den feministiska rörelsen), innebär för konflikten mellan kvinnokamp och invandrad patriarkal kultur.

Min åsikt är som bekant att vi skall vara mycket försiktiga med invandring öht.
  • Tullebulle

Nu talar jag enbart utifrån mig själv.

Tex skulle kanske fler få asyl pga HBTQ-skäl. Inom feminismen finns ju stor medvetenhet om normbildning och utsatthet pga av brott mot normer.

• FDFMGA
    JTA skrev 2016-06-15 14:21:41 följande:
    Njaäää, uttryckte inte precis vad JAG tycker, utan vad intersektionalitet, som är en feministisk teori (eller: en teori utvecklad inom den feministiska rörelsen), innebär för konflikten mellan kvinnokamp och invandrad patriarkal kultur.

Min åsikt är som bekant att vi skall vara mycket försiktiga med invandring öht.
    Nja, jag tycker att du just uttrycker  vad du anser när du skriver "Invandrade bruna män är mer utsatta än de vita svenska kvinnor som kan komma ivägen för deras patriarkala kvinnosyn så därför är det inget att bry sig om".

Alltså, inte vad du egentligen tycker utan din tolkning av en feministisk syn på invandring och integration.

Kan du ens som en narrbild relatera din tolkning på exempelvis Birgitta Ohlssons synsätt?
  • Mentat

Hur tolkar du själv begreppet "feministisk invandringspolitik"? Jag vet inte vad det skall betyda. Skulle vi borja kvotera invandringen så att vi tar emot lika många män som kvinnor? Bara där finns i så fal lväldigt mycket att göra men som sagt, jag vet inte om det är rätt tolkning.

Vad är din åsikt om begreppet?

• FDFMGA
    Mentat skrev 2016-06-16 07:12:40 följande:
    Hur tolkar du själv begreppet "feministisk invandringspolitik"? Jag vet inte vad det skall betyda. Skulle vi borja kvotera invandringen så att vi tar emot lika många män som kvinnor? Bara där finns i så fal lväldigt mycket att göra men som sagt, jag vet inte om det är rätt tolkning.

Vad är din åsikt om begreppet?
    Egentligen tolkar jag det inte eftersom det är ett paraplybegrepp.

Men en regering som kallar sig feministisk borde självklart förklara hur den feministiska aspekten påverkar invandring och integration. Det kanske är något regeringen gjort men i så fall har det undgått mig.

Personligen anser jag att de anständiga partierna har varit alldeles för flata gentemot kulturmönster som inte skulle ha accepterats om de efter många decennier återuppstått i etniskt svenska områden.

Men jag tycker det är intressant att leka med tanken på hur regeringen skulle agera om de tog sin deklarerade feminism på allvar. Kanske förklara att iom att flyktingsamarbetet inom EU brutit samman så kommer Sverige att hänvisa till Schengen till dess att ett nytt avtal förhandlats fram och visat sig fungera i praktiken. Alltså ta emot flyktingar selektivt utifrån inställningen att kvinnor och barn är de mest behövande.

Kanske skulle en feministisk regering deklarera att kvinnofrid är en prioriterad fråga och att ett fokus kommer att bli kommunala badhus och rätten för kvinnor att kunna bada tillsammans med män utan att bli tafsade på. Alltså inte en uttalad integrationsfråga eftersom även svenska män och pojkar tafsar - men oftast i andra miljöer än badhus.

Kanske skulle en feministisk regering förklara att att flyktingar som inte kan respektera svenska värderingar lämpligen kan söka skydd i något annat land. Det sista är min egen uppfattning. Jag tycker heller inte att det var något fel med det gamla FP-förslaget om språkkrav för medborgarskap, gärna utbyggt med annat lämpligt innehåll.
  • Green Cross

Feminism i sig tar inte ställning för någon särskild invandringspolitik då feminism i grunden handlar om att främja kvinnors särintressen,men precis som i all annan politik så kanske det finns nationalistiskt lagda feminister som anser att svenska kvinnors särintressen bör väga tyngre än främmande kvinnors särintressen och väljer således att föra en strikt invandringspolitik.

Både Liberalerna och F! kallar sig själva feminister men har radikalt olika ståndpunkter vad anser t.ex ekonomisk omfördelning,det vore därför rimligt att utgå från att det inte är feminismen som ligger till grund för deras olika ståndpunkter (även immigrationsrelaterade sådana).

• Gert

Sverige har redan en feministisk invandringspolitik. Stefan Löfven har sagt att han leder världens första feministiska regering, vilket borde betyda att regeringens politik är feministisk.

Vi har redan sett vad det innebär. Massor av sexuella övergrepp på badhus på grund av kulturkrockar, som det vackert heter. Förra årets We are Sthlm var det massor av sexuella övergrepp, något som svensk media - speciellt DN - valde att dölja tills de blev avslöjade.

Give ´em Hell!
  • FDFMGA
    Gert skrev 2016-06-17 17:32:42 följande:
    Sverige har redan en feministisk invandringspolitik. Stefan Löfven har sagt att han leder världens första feministiska regering, vilket borde betyda att regeringens politik är feministisk.

Vi har redan sett vad det innebär. Massor av sexuella övergrepp på badhus på grund av kulturkrockar, som det vackert heter. Förra årets We are Sthlm var det massor av sexuella övergrepp, något som svensk media - speciellt DN - valde att dölja tills de blev avslöjade.
    Ja, det är många SDarnas syn på vad en feministisk invandringspolitik innebär. Jag har nog läst varianter på detta mer än tusen gånger.

Men jag är mer intresserad av av hur det skulle kunna te sig om regeringen tillämpade ett feministiskt synsätt på invandring och integration. Tyvärr får man ingen vägledning om man går till regeringens egen beskrivning av vad de anser att den feminism som präglar regeringsarbetet innebär för invandring och integration.

Dessa områden finns inte med i principförklaringen.

www.regeringen.se/regeringens-politik/feministisk-regering/
  • Gert
    FDFMGA skrev 2016-06-17 18:58:24 följande:
    Ja, det är många SDarnas syn på vad en feministisk invandringspolitik innebär. Jag har nog läst varianter på detta mer än tusen gånger.

Men jag är mer intresserad av av hur det skulle kunna te sig om regeringen tillämpade ett feministiskt synsätt på invandring och integration. Tyvärr får man ingen vägledning om man går till regeringens egen beskrivning av vad de anser att den feminism som präglar regeringsarbetet innebär för invandring och integration.

Dessa områden finns inte med i principförklaringen.

www.regeringen.se/regeringens-politik/feministisk-regering/
    Ett feministiskt synsätt på invandringen borde vara att en stor majoritet av invandrarna är kvinnor. Men idag är det tvärtom. En sån invandring skulle jag hellre föredra än dagens invandring som i stort sätt bara består av män. Om dagens invandring håller i sig lär vi få se i framtiden att det går två män på en kvinna i Sverige, allt påhejat av feministerna.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Vad skulle en feministisk invandringspolitik innebära?