jagärjagvemärdu skrev 2016-06-17 07:04:14 följande:
Lär du ditt barn att döda djur? Och dessutom ger denne pengar för det?!
Ja, herregud vilka dåliga föräldrar! Och mina sen, de ska vi bara inte prata om! De gav oss barn 10 öre per dödad fluga! Har du hört? Kan inte fatta att de inte hellre ville ha cirka 200 (levande) flugor inne i köket när det var dags att äta..
Som man kanske kan gissa av ovanstående (!) så är jag uppvuxen på rena rama landet, därav de många flugorna. Och vi fick som sagt betalt för vissa hushållssysslor. För mig var det ett sätt att tjäna extra pengar till exempelvis semestern.
När vi skulle åka på en tredagarsresa till en större nöjespark i början på 80-talet hade jag därför hela 226 ihoptjänade kronor i min lilla blå plasthandväska. Det var mycket pengar för en åttaåring, särskilt på den tiden. Enligt scb:s prisomräknare motsvarar det 637 kronor i dagens penningvärde!
Inte konstigt att min mamma blev nervös och tyckte jag skulle lämna lite av pengarna hemma. Jag blev på sedvanligt åttaårsmanér naturligtvis väldigt upprörd, men fick som tur var över pappa på min sida.. Så det var en mycket välbärgad åttaåring som reste på den weekendresan!
Ursäkta för lite OT, min åsikt är helt enkelt att det inte finns något rätt eller fel i denna fråga. Själv kommer jag dock att göra som mina egna föräldrar, det vill säga erbjuda extra pengar för vissa hushållssysslor. För mig var det en bra morot att tjäna extrapengar, och vad det gäller mina föräldrar fick de en hel del hushållssysslor utförda som de annars säkerligen hade fått göra själva.
Så här på rak arm minns jag att jag fick 50 öre för att skala potatis till middagen, 2 kronor för att diska (och det var ofta ett riktigt diskberg jag fick ta itu med), och två kronor för att hämta ved. (Vi bodde som sagt på landet och värmde hus och vatten genom vedeldning.) Ja, och så fick jag ju tio öre per fluga också, vilket med tanke på den stora flugmängden kunde bli avsevärda summor på en enda dag.

Och detta var alltså på 80-talet, så det motsvarar ju mer pengar i dag.
För min del funkade detta som sagt utmärkt, men vad det gäller mina syskon fungerade det inte fullt lika bra. De vill nog gärna ha pengar, men de var inte särskilt intresserade av att jobba för dem, haha.
Jag kan dessutom tillägga att jag ofta också gjorde sysslor som inte gav några extrapengar. Bland annat brukade jag ibland städa hela nedervåningen. Och då inte bara dammsuga, utan ta ut mattor och svabba golvet och hela den biten. Detta gjorde jag alltså helt frivilligt och utan att få något betalt. Så bara för att man får betalt för vissa saker behöver det inte innebära att man inte lyfter ett finger för övrigt.
Ja, sedan fick vi förresten betalt för att klippa gräset också. Då var det nog en 30-35 kronor det handlade om. Förvisso en ganska stor summa, men då tog det också två timmar med en motorgräsklippare som man fick gå och skjuta framför sig.