• Agnes Li

Låta sonen tjäna pengar?

Hej

Min son har nu länge varit så himla inne på att ha egna pengar som han kan köpa vad han vill för. Jag har varit noga då det är för dyrt och inte vill skämma bort honom att han själv får spara med sin veckopeng och att inte jag betalar hela summan.

Nu vill han då ha lite dyrare saker som jag inte vill betala för och han sa då att han kan tjäna egna pengar om det går. Vad tycker ni? Kan man låta sina barn tjäna egna pengar och om det känns ok, hur? Det är väl bättre att han gör något själv än att 
    /Nyfiken mamma

• Svar på tråden Låta sonen tjäna pengar?
  • v i r r a
    Cadencee skrev 2016-06-16 17:14:21 följande:

Självklart. Men varken jag eller sambon har fått pengar för att göra sådant som för oss och våra föräldrar är "självklart" att man hjälps åt med så tror inte att vi kommer ge pengar för det då ingen av oss är vana vid det. (Säger inte att det är fel att andra gör det!). Sen kanske vi inte kommer vara så hårda som tex min mamma var (jag hade en dag i veckan jag skulle dammsuga huset tex). Men ge pengar är ett big nono för mig :)

Varken jag eller min man har fått pengar för hemarbete heller.

Jag kommer ihåg att jag och min man pratade om just det här innan vi fick barn. Vi var helt överens om att pengar för jobb hemma var HELT fel. "Hemma hjälps man åt. Punkt slut." så att säga. Men ja... jag råkade ändra åsikt

Jag säger inte heller att det är rätt sak att göra men jag ser en del vinster med att lära sig jobba för det man vill ha och att hantera pengar. Att jobba och tjäna pengar är trots allt en viktig del i de flestas liv och ändå är det inget som lärs ut i skolan.

......

Vad säger ni här i tråden - Vad finns det egentligen för sätt att lära barn hur det går till att försörja sig eller att jobba och spara till det man behöver och vill ha?

Teoretiskt går det förstås att lära ut. Det går att prata om saken, det går att involvera och förklara och visa. Men att praktiskt och fysiskt få känna på hur det är? Måste man vänta till barnen är gamla nog att få riktiga extrajobb?

Vecko- eller månadspeng är väl mer eller mindre standard. Ett motiv för att ge en viss summa med en viss regelbundenhet brukar vara att barnet ska lära sig att hantera pengar. Men veckopeng kommer för att... Ja varför då? För att det är lördag eller i slutet av månaden? Det känns ganska ologiskt när jag tänker så.
  • Cadencee
    scanmia skrev 2016-06-16 20:17:16 följande:

Vi resonerar så att om det är ett jobb som vi skulle betala någon utomstående att göra så kan vi även betala ett av våra barn att göra det. Annars tillhör det ju hushållssysslorna. Hade du tex varit beredd att betala någon för att klippa gräsmattan eller röja snö eller för städning och ditt barn lägger ett rimligt bud på det så tycker jag att det är helt ok. Ett annat scenario är om ni behöver hjälp och ber honom göra det när han istället hade kunnat tjäna pengar någon annanstans. Tex brukade jag inte få pengar för att passa min lillebror, men när det körde ihop sig en sommar och mina föräldrar behövde barnpassning av honom så bad de mig göra det istället för att ta ett annat sommarjobb. Då fick jag betalt för att passa honom, men inte annars. 

Klokt resonemang faktiskt! Så skulle jag med resonera tror jag, dock finns inga hushållssysslor här hemma som jag skulle betala för i nuläget om inte tex jag eller sambon blir svårt sjuka/handikappade och skulle behöva hjälpen av den orsaken :)
  • Carambolan
    Cadencee skrev 2016-06-16 20:56:09 följande:

Klokt resonemang faktiskt! Så skulle jag med resonera tror jag, dock finns inga hushållssysslor här hemma som jag skulle betala för i nuläget om inte tex jag eller sambon blir svårt sjuka/handikappade och skulle behöva hjälpen av den orsaken :)

Men om man har ett barn som ber om att få tjäna pengar så går det ju att hitta på saker som är nyttiga men kanske inte mest viktiga i vardagen. Att putsa silverbesticken, städa under och bakom kylskåpet/spisen, organisera källarförrådet, tvätta alla gardiner eller svabba av balkongräckena är några saker som jag spontant kommer på att jag ofta tänkt att jag borde ta tag i nån dag, men som verkligen inte är högt på priolistan.
  • Cadencee
    Carambolan skrev 2016-06-16 21:10:51 följande:
    Men om man har ett barn som ber om att få tjäna pengar så går det ju att hitta på saker som är nyttiga men kanske inte mest viktiga i vardagen. Att putsa silverbesticken, städa under och bakom kylskåpet/spisen, organisera källarförrådet, tvätta alla gardiner eller svabba av balkongräckena är några saker som jag spontant kommer på att jag ofta tänkt att jag borde ta tag i nån dag, men som verkligen inte är högt på priolistan.
    De e ändå såna grejer jag inte skulle ge betalt för. Isåfall får barnet visa hemma att man gör vissa sysslor ofta och/eller regelbundet för att isåfall höja månadspengen men skulle inte sätta pris på enstaka saker att göra :) tex visar barnet att hen regelbundet hjälper till med disken, kanske matlagningen (beroende på ålder), dammsuga och sådär då kan man diskutera högre månadspeng men för att hen vill få extra pengar och dammsugar 2 gånger.. Nej det kommer inte jag köra på :)
  • Carambolan
    Cadencee skrev 2016-06-16 21:32:31 följande:

De e ändå såna grejer jag inte skulle ge betalt för. Isåfall får barnet visa hemma att man gör vissa sysslor ofta och/eller regelbundet för att isåfall höja månadspengen men skulle inte sätta pris på enstaka saker att göra :) tex visar barnet att hen regelbundet hjälper till med disken, kanske matlagningen (beroende på ålder), dammsuga och sådär då kan man diskutera högre månadspeng men för att hen vill få extra pengar och dammsugar 2 gånger.. Nej det kommer inte jag köra på :)

Nä, men det är ju vad de flesta har skrivit här också, att dammsugning och annan "vanlig städning" inte ger betalt. De flesta har nog en ganska tydlig gräns för när det slutar vara vardagsstädning och istället övergår i det där skjuta-upp-i-flera-år-projektet. Var den gränsen går kan ju variera från person till person. För mig går den vid silverputs och under kylskåpet ;)
  • jagärjagvemärdu
    v i r r a skrev 2016-06-16 12:08:19 följande:
    Förstår hur du menar tror jag. Ska man få betalt för att hjälpa till hemma? Det kan absolut kännas knepigt.

För oss är det viktigt att skilja på det vanliga hemmajobbet som vi tycker ingår. Det kan tex vara att hjälpa till att tvätta, klippa gräset och plocka undan från bordet. Sånt ska göras för att det ingår i den gemensamma skötseln av hemmet. "Belöningen" är att det blir fint och att vi får mer tid att umgås och göra roliga saker tillsammans om vi hjälps åt med hushållssysslorna.

Min son kan däremot få betalt för tex att städa vårt sovrum, dammsuga bilen själv, rensa ogräs eller torka ur kökslådor när vi andra gör något annat. Det handlar om större grejer som han får jobba med själv när han själv vill det och utan att vi vuxna är med.

Vi har satt 1kr/minut som lön. Han tar själv tid med ipaden och noterar sina jobbade minuter.

När han är less eller inte orkar mer kommer han och visar vad som gjorts och hur länge han jobbat. Ibland är det 3 minuter och ibland 1 timme. När han är klar får han själv räkna ihop pengar från "bank-burken".

Jag tycker det knepiga med betalt för hemarbete uppvägs av allt han lär sig. Han lär sig hur olika sysslor ska göras, lär sig räkna och veta pengars värde, lär sig att jobba målmedvetet och spara, lär sig tidtagning och en del arbetsmoraliska saker som att lönen uteblir om det gått 10 minuter men inget har blivit gjort

Det finns ett undantag från minutlönen också kom jag på... han får 1kr per dödad mördarsnigel och det brukar tyvärr bli mer än 1 kr/minut

Testa vettja!
    Lär du ditt barn att döda djur? Och dessutom ger denne pengar för det?!
  • carpediem86

Några här verkar vara inne på att det är otänkbart att ge sina barn pengar för att hjälpa till hemma, så jag kan dra ett exempel som handlar om mig.

Jag och min bror fick hjälpa till hemma med hushållssysslor som disk, ibland matlagning, städning osv. när vi var nog gamla för att kunna göra det. Inga extrema mängder, utan normalt bara och för att få lära oss. Nu hade man lite hemkunskap och så i skolan med, men det var bra att få lära sig hemma också. Det var alltså inte bara för att föräldrarna skulle slippa sysslorna.

Vi fick rätt tidigt vår egen ekonomi i form av veckopeng och senare månadspeng. När vi fick mer pengar blev det även fler saker som vi själva skulle stå för. När jag fick barnbidraget skulle kläder och flera saker köpas själv av mig. Men nu och då så fick vi hjälpa till med något extra och kunde då få pengar för att hjälpa till hemma. T.ex. att lasta ved, måla om en vägg eller liknande. Så tar man det som ett extra projekt tror jag att det kan fungera bra. Både jag och min bror har i alla fall väldigt bra koll på vår ekonomi, och det tror jag har mycket att göra med allt vi fått lära oss hemma. Jag hoppas att det går att förstå ungefär hur det fungerade för oss även om det är kort beskrivet.

Det blir en helt annan sak om alla hushållssysslor ska ge pengar, eller om man som förälder främst försöker låta barnen hjälpa till med väldigt enkla saker enbart för att själv få mindre att göra. 
  • Sthlmsthlm

Jag hade en ambitiös mamma som hade många olika system för att tjäna ihop vecko/månadpeng.

En variant vi körde ganska länge var en prislista, typ:
    Bädda sängen 1 kr
    Tömma diskmaskinen 5 kr
    Dammsuga undervåningen 10 kr
    etc.

Så skrev vi upp på en lista vad vi gjort, och fick betalt därefter!

• v i r r a
    jagärjagvemärdu skrev 2016-06-17 07:04:14 följande:

Japp.
  • Tom Araya
    Agnes Li skrev 2016-06-15 17:09:33 följande:

Hej

Min son har nu länge varit så himla inne på att ha egna pengar som han kan köpa vad han vill för. Jag har varit noga då det är för dyrt och inte vill skämma bort honom att han själv får spara med sin veckopeng och att inte jag betalar hela summan.

Nu vill han då ha lite dyrare saker som jag inte vill betala för och han sa då att han kan tjäna egna pengar om det går. Vad tycker ni? Kan man låta sina barn tjäna egna pengar och om det känns ok, hur? Det är väl bättre att han gör något själv än att 
    /Nyfiken mamma

Javisst, varför inte!? Vad som sedan är lämpligt beror ju på ålder. Det kan ju vara att dela ut lokaltidningar och reklam, hjälpa till med trädgårdsskötsel, plocka bär, städning, bakning mm.
  • Cadencee
    Sthlmsthlm skrev 2016-06-17 12:47:55 följande:

Jag hade en ambitiös mamma som hade många olika system för att tjäna ihop vecko/månadpeng.

En variant vi körde ganska länge var en prislista, typ:
    Bädda sängen 1 kr
    Tömma diskmaskinen 5 kr
    Dammsuga undervåningen 10 kr
    etc.

Så skrev vi upp på en lista vad vi gjort, och fick betalt därefter!

Det var kanske ett smart system. Du menar att om du inte gjort NÅGOT så fick du ingen vecko/månadspeng? Det har jag inte tänkt på innan. Jag är emot betalning av hushållssysslor igentligen. Men det systemet är något att tänka på ändå :)
  • Sthlmsthlm
    Cadencee skrev 2016-06-17 13:28:08 följande:
    Det var kanske ett smart system. Du menar att om du inte gjort NÅGOT så fick du ingen vecko/månadspeng? Det har jag inte tänkt på innan. Jag är emot betalning av hushållssysslor igentligen. Men det systemet är något att tänka på ändå :)
    Vi hade ingen grundlön, bara provision :) 
    Fick startad på noll och tjänade ihop hela månadspengen. Ska tillägg att vi var något äldre, typ 10-12 år kanske.
  • v i r r a
    jagärjagvemärdu skrev 2016-06-17 16:12:31 följande:

Varför??

Varför frågar du?
  • jagärjagvemärdu
    v i r r a skrev 2016-06-18 03:06:09 följande:
    Varför frågar du?
    För du verkar inte vara frisk som lär ditt barn är mörda.
  • atea
    jagärjagvemärdu skrev 2016-06-17 07:04:14 följande:
    Ja, herregud vilka dåliga föräldrar! Och mina sen, de ska vi bara inte prata om! De gav oss barn 10 öre per dödad fluga! Har du hört? Kan inte fatta att de inte hellre ville ha cirka 200 (levande) flugor inne i köket när det var dags att äta.. 

Som man kanske kan gissa av ovanstående (!) så är jag uppvuxen på rena rama landet, därav de många flugorna. Och vi fick som sagt betalt för vissa hushållssysslor. För mig var det ett sätt att tjäna extra pengar till exempelvis semestern.

När vi skulle åka på en tredagarsresa till en större nöjespark i början på 80-talet hade jag därför hela 226 ihoptjänade kronor i min lilla blå plasthandväska. Det var mycket pengar för en åttaåring, särskilt på den tiden. Enligt scb:s prisomräknare motsvarar det 637 kronor i dagens penningvärde!
    Inte konstigt att min mamma blev nervös och tyckte jag skulle lämna lite av pengarna hemma. Jag blev på sedvanligt åttaårsmanér naturligtvis väldigt upprörd, men fick som tur var över pappa på min sida.. Så det var en mycket välbärgad åttaåring som reste på den weekendresan! Flört

Ursäkta för lite OT, min åsikt är helt enkelt att det inte finns något rätt eller fel i denna fråga. Själv kommer jag dock att göra som mina egna föräldrar, det vill säga erbjuda extra pengar för vissa hushållssysslor. För mig var det en bra morot att tjäna extrapengar, och vad det gäller mina föräldrar fick de en hel del hushållssysslor utförda som de annars säkerligen hade fått göra själva. Flört 

Så här på rak arm minns jag att jag fick 50 öre för att skala potatis till middagen, 2 kronor för att diska (och det var ofta ett riktigt diskberg jag fick ta itu med), och två kronor för att hämta ved. (Vi bodde som sagt på landet och värmde hus och vatten genom vedeldning.) Ja, och så fick jag ju tio öre per fluga också, vilket med tanke på den stora flugmängden kunde bli avsevärda summor på en enda dag. Flört Och detta var alltså på 80-talet, så det motsvarar ju mer pengar i dag. 

För min del funkade detta som sagt utmärkt, men vad det gäller mina syskon fungerade det inte fullt lika bra. De vill nog gärna ha pengar, men de var inte särskilt intresserade av att jobba för dem, haha.

Jag kan dessutom tillägga att jag ofta också gjorde sysslor som inte gav några extrapengar. Bland annat brukade jag ibland städa hela nedervåningen. Och då inte bara dammsuga, utan ta ut mattor och svabba golvet och hela den biten. Detta gjorde jag alltså helt frivilligt och utan att få något betalt. Så bara för att man får betalt för vissa saker behöver det inte innebära att man inte lyfter ett finger för övrigt. 

Ja, sedan fick vi förresten betalt för att klippa gräset också. Då var det nog en 30-35 kronor det handlade om. Förvisso en ganska stor summa, men då tog det också två timmar med en motorgräsklippare som man fick gå och skjuta framför sig. 
  • v i r r a
    jagärjagvemärdu skrev 2016-06-18 16:29:41 följande:

För du verkar inte vara frisk som lär ditt barn är mörda.

Mmm... du sätter ord på det jag alltid anat. Jag är sjuk. Det måste vara min mammas fel. Det var hon som lärde mig att trä levande maskar på krokar. Sedan fick jag sprätta upp, steka och äta den mördade fisken som jag fångat med den mördade masken
  • jagärjagvemärdu
    atea skrev 2016-06-18 18:19:27 följande:
    Ja, herregud vilka dåliga föräldrar! Och mina sen, de ska vi bara inte prata om! De gav oss barn 10 öre per dödad fluga! Har du hört? Kan inte fatta att de inte hellre ville ha cirka 200 (levande) flugor inne i köket när det var dags att äta.. 

Som man kanske kan gissa av ovanstående (!) så är jag uppvuxen på rena rama landet, därav de många flugorna. Och vi fick som sagt betalt för vissa hushållssysslor. För mig var det ett sätt att tjäna extra pengar till exempelvis semestern.

När vi skulle åka på en tredagarsresa till en större nöjespark i början på 80-talet hade jag därför hela 226 ihoptjänade kronor i min lilla blå plasthandväska. Det var mycket pengar för en åttaåring, särskilt på den tiden. Enligt scb:s prisomräknare motsvarar det 637 kronor i dagens penningvärde!
    Inte konstigt att min mamma blev nervös och tyckte jag skulle lämna lite av pengarna hemma. Jag blev på sedvanligt åttaårsmanér naturligtvis väldigt upprörd, men fick som tur var över pappa på min sida.. Så det var en mycket välbärgad åttaåring som reste på den weekendresan! Flört

Ursäkta för lite OT, min åsikt är helt enkelt att det inte finns något rätt eller fel i denna fråga. Själv kommer jag dock att göra som mina egna föräldrar, det vill säga erbjuda extra pengar för vissa hushållssysslor. För mig var det en bra morot att tjäna extrapengar, och vad det gäller mina föräldrar fick de en hel del hushållssysslor utförda som de annars säkerligen hade fått göra själva. Flört 

Så här på rak arm minns jag att jag fick 50 öre för att skala potatis till middagen, 2 kronor för att diska (och det var ofta ett riktigt diskberg jag fick ta itu med), och två kronor för att hämta ved. (Vi bodde som sagt på landet och värmde hus och vatten genom vedeldning.) Ja, och så fick jag ju tio öre per fluga också, vilket med tanke på den stora flugmängden kunde bli avsevärda summor på en enda dag. Flört Och detta var alltså på 80-talet, så det motsvarar ju mer pengar i dag. 

För min del funkade detta som sagt utmärkt, men vad det gäller mina syskon fungerade det inte fullt lika bra. De vill nog gärna ha pengar, men de var inte särskilt intresserade av att jobba för dem, haha.

Jag kan dessutom tillägga att jag ofta också gjorde sysslor som inte gav några extrapengar. Bland annat brukade jag ibland städa hela nedervåningen. Och då inte bara dammsuga, utan ta ut mattor och svabba golvet och hela den biten. Detta gjorde jag alltså helt frivilligt och utan att få något betalt. Så bara för att man får betalt för vissa saker behöver det inte innebära att man inte lyfter ett finger för övrigt. 

Ja, sedan fick vi förresten betalt för att klippa gräset också. Då var det nog en 30-35 kronor det handlade om. Förvisso en ganska stor summa, men då tog det också två timmar med en motorgräsklippare som man fick gå och skjuta framför sig. 
    Jag sa aldrig att det var något fel att få betalt för hushållssysslor, men att få betalt för att döda djur är FEL.
Svar på tråden Låta sonen tjäna pengar?