• Nij06

helt urslut och bara i vecka 8

Jag känner att jag måste få skriva av mig då jag egentligen inte har någon jag riktigt kan prata med och de som finns och har varit gravida verkar inte känna igen sig i mina symtom. 

jag är nu i vecka 8(7+5) och jag mår verkligen pyton. tröttheten och mina otroligt stora och såå ömma bröst var det första tecknet på graviditeten och som sedan har hållit i sig. Tröttheten och dessutom bara blivit värre och värre, knappt så att jag orkar hålla mig vaken under dagen. När jag är på jobbet kan jag nästan somna ståendes utan att jag märker det. Jobbar som uska på en vårdavdelning och det är hektiskt och väldigt mycket att göra och det gör inte saken bättre när jag är så trött som jag är. känner att jag kan inte riktigt sköta mitt jobb normalt just nu. Och för en vecka sedan så började illamåendet på riktigt och håller i sig från lunchtid tills att jag går och lägger mig. det gör heller inte jobbet bättre då man arbetar med sjuka människor och alla dessa dofter som finns på min avdelning Kräks jag har inte börjat kräkas men ibland känns det inte långt borta. sedan så går jag med sjukdomskänsla också när jag har ont i kroppen och blir andfådd för minsta lilla. 

jag vet att det kommer symtom med att vara gravid, men hade inte väntat mig allt detta. Jag är normalt en tjej som rör på mig väldigt mycket för att fungera som människa, jag cyklar mtb och gymmar en hel del och gör jag inte det promenerar jag mycket. Jag har en underliggande adhd också och genom att röra på mig så klarar jag av vardagen bättre och jag blir inte rastlös eller ångestladdad. 

men nu när jag under snart två månader inte klarat av något mer än att äta, sova och knappt orkat med jobbet så antar jag att mitt negativa sinne också beror på att jag inte får den energi av fysiskaktivitet som jag i normala fall får. 

ska det vara så här jobbigt i första trimestern? Jag är ju så trött att jag t o m funderrat på om man kan få sjukskrivning för det? Men det känns kanske hopplöst då jag tror FK knappast skulle sjukskriva en för det. 

jag har verkligen längtat efter att få bli gravid och så mår man så här skitdåligt. grinar varje dag över att jag är så trött och orkeslös. 
    Började dock igår med järntillskott och försöker att äta så bra jag kan, men är svårt när all mat står en upp i halsen. Jag lever just nu på fil och flingor, meloner, jordgubbar, juice och mackor. 

de närmaste försöker uppmuntra mig genom att säga att det borde gå över om ca 4 veckor och det hoppas jag verkligen att det gör. 

ursäkta för ett gnälligt inlägg men behövde få skriva av mig. 

någon annan som mått såhär dåligt under de första månaderna? 
  • Svar på tråden helt urslut och bara i vecka 8
  • Annelie 76

Sådär var det för mig första trimestern. Illamående, supertrött, kändes som jag skulle få influensa och frös som attan. Det gick över för mig framåt vecka 12. Sen mådde jag jättebra fram tills magen började vara ivägen och bli tung.
    När det gäller sjukskrivning så borde du kunna få det om du inte kan jobba. Du kanske kan få 25 eller 50%? Då kan du vila lite mer. Om du känner att det inte funkar att jobba så boka tid hos läkare på en gång.

• Birgitta02

Det går över. Kroppen ställer om sig nu och stabiliseras om några veckor :)

• Hallonsoda2016

Stackare!

Jag går in i vecka 18 imorgon och har hyperemesis. Kräks fortfarande och konstant illamående, även migrän med jämna mellanrum. Startade i vecka 7.

Köp prostafen på Apoteket och seaband, småät kex eller som jag vindruvor. Boka tid hos BM, be om lergigan Comp!

Det blir oftast bättre för många, även om det hänger kvar hos mig så måste jag säga att det är värt det :)

• Ettanvändarnamningenannanhar

Först och främst, grattis till graviditeten! Så underbart att ni kunnat skapa ett nytt litet liv! <3

När jag var gravid med första barnet mådde jag i princip som du gör nu. Det går åt sååå mycket energi när bebisen växer, försök få i dig ordentligt med mat (det du är sugen på och kan få behålla i magen) och drick mycket vatten och ta dina vitamintillskott. Och var snäll mot kroppen, behöver du sova så gör det. Orkar du gå promenader eller lyfta lätta vikter? Det kanske kan lätt upp sinnet? Jag gissar att dina kollegor inte vet något än så det kan vara svårt att förklara tröttheten kanske? Skyll tröttheten på pollen eller annan allergi kanske? Och tipset till eftermiddagen är att småäta så mycket du kan. Tror tröttheten och illamåendet som kommer då beror mycket på att dina reserver börjar ta slut, så är det iaf för mig.. Och jag förstår dig vad det gäller äckliga lukter, jag höll också på att spy på jobbet häromdagen när det slog emot mig. Löste det genom att (lite odiskret) lukta på min tröja, haha

• Moorii

Låter som att allt är som det ska, trots allt, hur konstigt det än kan verka. Jag var så trött i början, sov 8-10 timmar på natten och sen två timmar på eftermiddagen/kvällen, helt väck. Detta blev bättre efter vecka 15 för min del. Illamåendet hade jag från vecka 6 till vecka 12 ungefär, kräktes också emellanåt. Min svägerska var sjukskriven under tiden hon mådde illa, så verkar som man kan få igenom det iallafall! Kanske kan vara värt att kolla upp med läkare?

• Elisa77

jag hade också det jättetufft första tiden och när jag på inskrivningen i v.8-9 kollade mina värden så hade jag 102 i hb och 6 i ferritin (du vet järndepåerna). Barnmorskan undrade hur sjutton jag ens orkat ta mig dit... Jag kan inte påstå att jag lyckats få upp värderna bra men äter tillskott sen den dagen (de brukar ju rekommenderas först vid v.20 annars) och lagar mat i järngrytor och äter massa järnrik mat. Det tar tid att få upp järnvärdena och har det inte blivit bättre i v 20 så kommer jag kräva (och få) spruta eller dropp.

Se till att du får en ordentlig check på de värden som kan orsaka trötthet, graviditeten gör det absolut men det kan ju lika gärna vara en kombination av annat som järn eller B12 eller så.

Lycka till!

• Nij06

Åh tack kan för alla kommentarer! Känns lite bättre att veta att fler mått lika dåligt. Jag ska ta ett hb nu på en gång på jobbet och kolla läget. Ska försöka genomlida det här arbetspasset och se hur det går, men kanske kontaktar läkaren redan imorgon. Vill ju inte att patienterna ska lida för att jag inte kan göra mitt jobb.

Prövat postafen och det funkar inte och jag försöker äta så ofta jag kan.

?

• Nij06

Mitt hb låg på 146 så jag behöver med andra ord inte järntillskott. Läst någonstans att över 146 i hb kan öka komplikationer.... hoppas det kommer sjunka *orolig*

• tuuli

Känner exakt likadant, illamående från lunch tills jag somnar, totalt utmattad jämt, vill helst bara ligga på soffan, mår panikilla om jag går en långsam promenad (samt flåsar), är yr dagligen, fick till och med frossa varje dag förra veckan. Men jag jobbar hemifrån så det är egentligen inget jätteproblem - det får man ju vara tacksam för. Jobba med sjuka hela dagarna hade jag aldrig orkat, så det är imponerande att du står ut trots allt. Jag tror nog att du kan bli sjukskriven om du mår så dåligt att du inte kan jobba ordentligt, även om du "bara" är gravid. Om inte så kanske det i alla fall kan hjälpa att säga till någon att du är gravid så att de förstår varför du inte är på topp. 

Mitt Hb är skitbra så det är "tyvärr" inte därför jag är trött, det är bara hormoner. Småäta har heller ingen som helst effekt för mig, mer än att det är bättre än att gå med tom mage, men det ger ingen extra energi. 

Jag är i vecka 10 och har känt så här sen vecka 8. Innan dess bara lite illamående på kvällen och lite småtrött. Hoppas det blir bättre för oss snart! 

• nnnnnnnn

Min lösning var att jobba mindre, sjukskrivning 50 % räddade mej!
    Då kunde jag sova till 8, vara på jobbet 9, åka hem 14, fixa lite, lite hemma innan jag lade mig för att sova vid 16.
    Ca 18 - 18.30 väckte maken mej med middag färdig (och hade vädrat bort allt os från matlagningen), så åt jag och fixade mej inför natten och somnade 19 för att sova till 08.00

• Nij06
    tuuli skrev 2016-06-16 14:27:59 följande:

Känner exakt likadant, illamående från lunch tills jag somnar, totalt utmattad jämt, vill helst bara ligga på soffan, mår panikilla om jag går en långsam promenad (samt flåsar), är yr dagligen, fick till och med frossa varje dag förra veckan. Men jag jobbar hemifrån så det är egentligen inget jätteproblem - det får man ju vara tacksam för. Jobba med sjuka hela dagarna hade jag aldrig orkat, så det är imponerande att du står ut trots allt. Jag tror nog att du kan bli sjukskriven om du mår så dåligt att du inte kan jobba ordentligt, även om du "bara" är gravid. Om inte så kanske det i alla fall kan hjälpa att säga till någon att du är gravid så att de förstår varför du inte är på topp. 

Mitt Hb är skitbra så det är "tyvärr" inte därför jag är trött, det är bara hormoner. Småäta har heller ingen som helst effekt för mig, mer än att det är bättre än att gå med tom mage, men det ger ingen extra energi. 

Jag är i vecka 10 och har känt så här sen vecka 8. Innan dess bara lite illamående på kvällen och lite småtrött. Hoppas det blir bättre för oss snart! 

Vad har du för hb ?
  • Nij06
    nnnnnnnn skrev 2016-06-16 14:32:01 följande:

Min lösning var att jobba mindre, sjukskrivning 50 % räddade mej!

Då kunde jag sova till 8, vara på jobbet 9, åka hem 14, fixa lite, lite hemma innan jag lade mig för att sova vid 16.

Ca 18 - 18.30 väckte maken mej med middag färdig (och hade vädrat bort allt os från matlagningen), så åt jag och fixade mej inför natten och somnade 19 för att sova till 08.00

Sjukskrivningen, började den tidigt? Vilken vecka?
  • tuuli
    Nij06 skrev 2016-06-16 14:37:14 följande:
    Vad har du för hb ?
    131. 
  • nnnnnnnn
    Nij06 skrev 2016-06-16 14:38:28 följande:
    Sjukskrivningen, började den tidigt? Vilken vecka?
    Minns inte riktigt, tror att jag härdade ut till v. 15 eller så. Men i efterhand skulle jag sjukskrivit mej själv 2 veckor, mycket tidigare och sen begärt läkarsjukskrivning.

Det blev lättare när jag kunde sova bort det mesta.

Sen släppte illamåendet i v. 37, men jag fortsatte ändå att jobba 50 % de sista veckorna.
  • MyDestiny

De första 12 veckorna har varit jobbigast för mig. Sedan har jag mått som vanligt tills v 35 då jag varit stor och tung och kroppsligt jobbigt. Håll ut det blir bättre för de allra flesta efter första trimetern.

• Nij06

Jag gick hem tidigare igår då kollegorna också såg hur dåligt jag mådde. Och sjukskrev mig idag med. Tänker att jag gör likadant på måndag då jag fick tid hos läkaren.könns som att nu kan man tillåta sig själv vila också. Men inatt vaknade jag flera ggr av att jag mådde illa. Det är något nytt.

Kände ni er svaga under den här tiden också? Mik sambo ville igår kväll att jag skulle dra lite i hans ben pga ryggvärk men han sa att det behövdes inte för det kändes inget:p kände själv att jag orkade inte dra.

• Greger

Jag vill verkligen inte skrämma dig på något sätt, men min trötthet kom i vecka 7. Alla sa att "det går över när du är halvvägs". Jo men tjena, jag är i vecka 35 nu och känner först nu att jag är något piggare sedan 1-2v. Nu när alla förutsätter att det är tungt och jobbigt mår jag liksom bättre än på länge :)
    Hoppas du också kan få bli lite piggare och att det går fortare än för mig.

• cosinus

Är du van att träna så försök träna fast du är dödstrött. Man blir ju helt förstörd bara av att sluta träna tvärt också.

Jag har nästan bara känt mig ok när jag fått träna som gravid. Har kunnat vara helt död dagtid, flåsat som en kol-patient uppför trappan men med lagom träning så har jag iaf den timmen känt mig som folk igen och det har suttit i även några timmar efter.

Med fjärde mådde jag så illa att jag småkäkade riskakor på gymet mellan repetionerna för att inte kräkas men det var så värt det för att få känna sig nästan normal för ett tag.

• Gunmojji

Som sagt, första trimestern brukar vara värst vad gäller tröttheten. Såg en gång en serieruta med en gravid tjej som tänkte "varför är jag så j-a trött?" En pil pekade mot hennes mage och det stod "bildar miljontals celler i minuten".

Under min andra graviditet gick det aldrig över och jag blev deltidssjukskriven sista halvan. Det är pissigt men man klarar det och jag kan säga att jag kände mig som superwoman efter förlossningen. Plötsligt släppte ju nästan tio månaders bedövande trötthet. Det var underbart!!

Ta hand om dig och lycka till!

Svar på tråden helt urslut och bara i vecka 8