• Valleyflower

Berätta om graviditet

Känner att vi behöver flers åsikter och tankar. Vi har försökt bli gravida i ett år och äntligen, tror knappt det är sant. Är i v 7 och gifter oss om två veckor. Vi ville hålla på de så länge som möjligt men funderade på om inte bröllopet var ett perfekt tillfälle att berätta, då slipper man även gå och gömma de och tänka på de under kvällen. Mindre bröllop med familj och några vänner. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Berätta om graviditet
  • Valleyflower
    hrewak skrev 2016-06-19 02:54:31 följande:

Ja, varför inte? Om det känns rätt så kör på det.

Det enda är väl att de egentligen känns tidigt ifall något skulle hända!
  • Seven Costanza

Om de som kommer är såpass nära familj och vänner att ni ändå skulle berätta för dem OM det blev missfall eller något fel upptäcks på fostret som gör att ni väljer abort (dvs berätta oavsett ifall ni sagt något tidigare eller inte) så kan ni ju lika gärna berätta om graviditeten på bröllopet, det vore ju en fantastisk nyhet! Men om du inte skulle ha berättat för alla av gästerna om det hände något för att få stöd och förståelse så kanske ni hellre vill vänta.

Stort grattis oavsett hur ni väljer att göra!!

• Pojkmamma86

Jag blev oplanerat gravid med nr 3, 12 veckor innan bröllopet. Vi gjorde som så att vi bokade ett tidigt vaginalt ultraljud då jag haft 2 missfall för att se om hjärtat slog. Det gjorde det så vi bestämde att vi skulle berätta om graviditeten på bröllopet. Jag va jätte nervös över att nån skulle misstänka något eller att klänningen inte skulle passa då jag redan hade måttbeställt den innan vi fick reda på att jag va gravid. Sen skrev jag ihop ett telegram från bebisen i magen och ingen hade misstänkt något utan alla blev jätte förvånade när telegrammet lästes upp :)

• Valleyflower
    Pojkmamma86 skrev 2016-06-19 07:39:22 följande:

Jag blev oplanerat gravid med nr 3, 12 veckor innan bröllopet. Vi gjorde som så att vi bokade ett tidigt vaginalt ultraljud då jag haft 2 missfall för att se om hjärtat slog. Det gjorde det så vi bestämde att vi skulle berätta om graviditeten på bröllopet. Jag va jätte nervös över att nån skulle misstänka något eller att klänningen inte skulle passa då jag redan hade måttbeställt den innan vi fick reda på att jag va gravid. Sen skrev jag ihop ett telegram från bebisen i magen och ingen hade misstänkt något utan alla blev jätte förvånade när telegrammet lästes upp :)

Vad jag förstår är det inte jätte lätt att få tidigt ultraljud? Hade gärna gjort de för att se att allt är okej i nuläget innan vi berättar men att få tid på två veckor känns svårt? ????
  • merie
    Valleyflower skrev 2016-06-19 19:37:13 följande:

Vad jag förstår är det inte jätte lätt att få tidigt ultraljud? Hade gärna gjort de för att se att allt är okej i nuläget innan vi berättar men att få tid på två veckor känns svårt? ????

Du kan göra det privat på klinik och betala för det, bara boka tid då :)
  • Seven Costanza
    Valleyflower skrev 2016-06-19 19:37:13 följande:

Om du ringer privata mottagningar (dvs där du betalar själv) är det oftast inget svårt. Jag fick tid inom en vecka och betalade 400 kr.
  • Pojkmamma86

Vi bokade privat och betalade 300kr för det men man va tvungen att vara i vecka 8+ så ring o kolla med nån privatklinik!

Svar på tråden Berätta om graviditet