• Ecilalle

    Vilka namn är lågstatusnamn?

    Ja, precis, vad anser ni vara lågstatusnamn? Eller whitetrash namn? Berätta gjärna varför!

  • Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?
  • Ikka

    ....eller inte för vad namnet Elsa blir bak och fram - utan vad det kan bli om en lägger till en bokstav alltså...


     


    Vad en heter har lika lite med mobbning att göra som hur en var klädd en viss kväll har att göra med en våldtäkt/sexuellt övergrepp - det är mobbaren/våldtäktsmannen/snuskgubben som gör situationen möjlig, inget annat. 


     


    Sett att en del påtalat att jag inte lyfter grammatiska undantag i mitt inlägg gällande att det enda som svider i mig med namn kan vara hur föräldrarna valt att stava dem helt emot skrivregler. Självklart finns det alltid undantag som bekräftar regeln, men de stavningar jag tänker på skulle inte vara undantagna där. Chewin kan aldrig uttalas med ett hårt K exempelvis utan låta som det engelska ordet för tugga ungefär (Chewing) och typ stavningar som Ezther (på namnet Ester/Esther) blir också väldigt komplicerade och uttalas egentligen inte som namnet de valt åt sitt barn. Om jag tycker det är WT? Nej, jag kategoriserar inte så - jag tycker däremot att det är synd att dessa vuxna inte har mer koll på grammatiken alternativt struntar helt i den när det gäller sina barns namn. Bryr jag mig egentligen? Nej. Även om det svider lite i ögonen på mig....


    Som sagt, jag tycker gott att sån här typ av kategorisering kan läggas ner helt utan att vi ens skulle sakna den. Det är väldigt osmakligt att sitta och placera namnval så här....

  • Anonym (Pella)

    Olika namn är olika vanliga i olika grupper i samhället, det finns det statistik och forskning på, men jag tror knappast barn mobbar varandra på grund av namnval. Det är vi vuxna som är medvetna om dessa variationer och vi kan om vi vill undvika namn som är vanliga i grupper vi inte identifierar oss med, eller så struntar man i det, man väljer själv!

    Jag själv skulle aldrig välja engelska eller amerikanska populärkulturnamn (typ Dexter, Liam, Melvin etc) för jag tycker det är gräsligt fult, men smaken är som baken

  • Aethelred

    Det hör till god uppfostran att inte döma boken efter omslaget. Barn får inte behandlas sämre på grund av deras namn. Visdom är å andra sidan en av de fyra dygderna; föräldrar som väljer namn på felaktiga premisser får därför acceptera diskreta invändningar, inte minst om dessa försvårar för barnet. 


    Två felaktiga premisser genererar oproportionerligt många namn som illsinnade kallar lågstatusnamn. Den är internationell gångbarhet, den andra unikitet.


    Eftersom en inte dömer boken efter omslaget förbättrar unika namn eller stavningar endast i mycket liten grad barns chanser att bli unika i någon positiv mening. Briljerar gör en med talang, träning, charm, humor, etctera. Till den grad unikitet och exponering hänger samman, vilket till vis mån är fallet inom kultur- och mediasektorer, handlar det inte om stavning eller namn, utan om helhetsbilden. Thomas von Brömssen, Simon J. Berger och Amelia Adamo är unika namn, precis som Ängla Jardebrink. Sett till klang och rytm är det däremot helt olika slags namn. 

    Internationellt gångbarhet är för det andra inte detsamma som gångbarhet i den amerikanska arbetarklassen. Det är en lustig utgångspunkt. Adam, Robert, Tomas, Sebastian, Peter och Paul är betydligt mer gångbara mansnamn inom den engelsktalande världen än Brandon, Chad, Kevin, Mike, Josh och Sonny, och då har vi inte ens börjat tala om delar av Europa som ligger oss betydligt närmare till hjärta och vardags än anglosaxarnas kulturfär. 


     


     


     


      


     

  • Anonym (.)

    Alla tjejnamn som man tvunget måste sätta ett Li efter. Typ Engla-Li, Nova-Li, Mira-Li osv.

    Vet förövrig ett barn som heter Leija-Lykke.

  • Anonym (B)
    Anonym (.) skrev 2016-07-16 22:02:20 följande:

    Alla tjejnamn som man tvunget måste sätta ett Li efter. Typ Engla-Li, Nova-Li, Mira-Li osv.

    Vet förövrig ett barn som heter Leija-Lykke.


    Det finns ingen person i Sverige med det namnet. Tycker det är lustigt att det alltid i sådana här trådar dyker upp människor som hittar på namn och ljuger om att de vet någon som heter det.
  • Anonym (.)

    Fast nu är det så att hon heter så, då är det väl föräldrarna som ljugit då.

  • stormfågel
    sextiotalist skrev 2016-06-20 09:40:40 följande:

    Jag som är född på 60-talet är ganska fascinerad över detta med olika värderingar av namn.
    När jag växte upp så hette nog alla Eva eller Birgitta, Tomas eller MIkael (i varje fall i de skolor jag gick i)
    OK lite överdrivet, men inte var de klassbundet direkt som jag upplevde det i varje fall.

    När min mamma var på BVC med min syster första gången, och kommentaren när de fick höra hennes namn (två stycken), jaha, det var den tredje med de namnen.
    Klassiska namn som funnits i Sverige i generationer, i alla samhällsgrupper. Jag har också ett namn som man hittar i generationer bakåt (båda namnen). Men jag är ganska säker på att man inte, genom att se mitt namn, kan avgöra vad mina föräldrar har gjort, vilken bakgrund jag har.


    Det är absolut inget nytt! En äldre äldre jämförelse är y-namnen (Conny, Benny, Ronny osv.) som signalerade klass på samma sätt som nu.

    Vi hade Ronny Ambjörnssons bok om sin klassresa och namnens betydelse som kurslitteratur på en etnologikurs på universitetet för 10 år sen. Författaren Ronny är född 1936.

    dagensbok.com/2001/09/01/ronny-ambjornsson-mitt-fornamn-ar-ronny-berattelsen-om-en-klassresa/

    Intressant läsning och självklart påverkar och signaleringar namnval än idag. (Även om man kan tycka att det både är löjligt, orättvist och dumt)

    www.dn.se/insidan/pojkar-som-fatt-y-namn-hamnar-oftare-i-kriminalitet/
  • Anonym (Lotta)

    Luna-Lee... fruktansvärt namn. Och alla syskon har liknande namn, bara gräsligt och WT så det sjunger om det.

  • snafel

    Namn fulla av stavfel. Cevin som uttalas Kevin, Colin som uttalas Kollin, Hayly som uttalas Hejli, Mason som uttalas Mejsån

    Para gärna med helsvensk efternamn som Lindqvist eller Andersson

  • snafel

    Franska namn som låter som skökor också, Jeanette, Lysette, Cosete. Para med svenska efternamn som Svensson, Johnsson, Andersson så har du framtidens kvinnor på Hinseberg...

  • sextiotalist
    snafel skrev 2019-03-19 23:48:53 följande:

    Franska namn som låter som skökor också, Jeanette, Lysette, Cosete. Para med svenska efternamn som Svensson, Johnsson, Andersson så har du framtidens kvinnor på Hinseberg...


    Jeanette är ett etablerat svenskt namn och det namnet hittar man i alla samhällsgrupperingar. Har funnits sedan 1600-talet och finns med både Svensson och adelsnamn
  • Anonym (Mu mu)

    Wt och wt, tycker det känns taskigt att tycka så här men jag kan inte låta bli när jag hör namn som:

    Tuva-li, Nova-li, Lykke-li, Engla-Freja, Mathilde-Isabelle, jaa alla märkliga dubbelnamn man kan tänk sig. Andra namn som är etablerade namn men som man förstört med annorlunda stavning som tex Zandrah istället för Sandra.

    Annars reagerar jag på namn som Liam, Kevin, Nova, Benny...

    Men det är fördomar och jag arbetar på att vara mindre fördomsfull.

Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?