Valkyria75 skrev 2016-06-27 15:28:02 följande:
Sådana här trådar blir alltid så märkliga...
1) känslor kan man inte alltid hjälpa. Bättre att försöka bearbeta och förbereda sig än att skuldbeläggas.
2) varför komma med massa exempel på tjejer som inte vill ha klänning...? Det finns faktiskt saker och drag som anses mer 'flickiga', det beror ju på att det är vanligare med dessa typdrag och intressen hos flickor (jag lämnar det osagt huruvida detta skulle ligga i generna eller bero på social inlärning...). Givetvis finns det massor med undantag i alla läger. Men det ÄR faktiskt mer sannolikt att man får en dotter som gillar att klä sig i klänning och ha flätat hår, än att man får en pojke som vill detsamma. Att det sen kanske inte blir så, det tror jag alla vet, även ts.
3) att man har en bild av sig själv som förälder med ett barn av ett visst kön, görandes specifika saker, det är fullt tillåtet... Och inget konstigt. Det betyder INTE att man inte tänker tillåta sitt barn att vara sin egen individ eller tvinga in barnet i en specifik roll. Ni drar slutsatser som inte stämmer helt enkelt...
4) 'jag önskar mig ett friskt barn!' ??? Det gör väl för fan alla... Det är det mest korkade argumentet av alla...
Hälsningar
En som aldrig önskat ett specifikt kön utan var precis lika glad för vilket som, men som ändå har förmågan att förstå att vi alla är olika och ser att en människa som mår dåligt och har dåligt samvete kan behöva stöd och support istället för att bli sågad vid fotknölarna...
1) Håller med och märkligt nog så har ju jag inte sett i denna tråden någon som har hävdat motsatsen eller i andra liknande trådar.
2) Kläder kan man ju direkt utesluta att det skulle ha något med "generna att göra". Den delen är inlärd via "monkey see monke doo". Med tanke på jur "typiskt kvinnliga plagg" kan se extremt olika ut i olika kulturer och i vissa kulturer så bär ju inte en männen något som kan liknas vid byxor utan bär mer saronger, kolt, kaftan, kilt etc..
Men ja det finns vissa särdrag som är mer kvinnliga än manliga, men det som du säger är ju något som man tvistar om genetiskt eller socialt.
3) Jag tror ingen har sagt att man inte får ha en bild av hur det skall se ut. Dock dessa som vädra sina "drömbilder" och startar trådar om "önska kön" har ett otroligt lustigt sätt att skriva på de har liksom ett "ta för givet att det skall vara så"-argument när de presterar sina drömmar. Vilket gör att folk reagerar på just detta isig, då det är triggande och många känner att det är så fel mot barnet att att "ta för givet att så vill ja ha det"-argumentet, och många känner att det kör över barnets som individ och vad barnet vill bli.
4) Varför är det ett korkat argument? Ja om man klipper det helt ur sitt kontext och/eller klipper ord ur en mening, och enbart fokuserar på "jag önskar mig ett friskt barn". så är det klart som sjuttsingen att det blir "korkat argument" då man har ju ägnat sig åt mer eller "qoute mining" (citatgruvbrytning), och då kan man ju bevisa att äpple är en sten med ett sådan tilltag.