• Mariamy

Vill ej ha en pojke.....

Hej.....första tråden för mig här inne.

Behöver hjälp....

Väntar mitt första barn i december (sambons 3e) och har alltid velat ha en liten tjej och nu kommer jsg på mig själv med att bli jätteledsen av tanken att det faktiskt kan bli en kille. Förmodligen blir detta vårt enda gemensamma barn så det är liksom "enda chansen" för mig att få en liten flicka som jah alltid drömt om.

Känner mig ledsen över dom tankar jag har men kan heller inte dölja att jag skulle bli överlycklig över en flicka och mindre glad över en pojke.

Vi har varit på ultraljud i v 12 (är i v 17 nu) och jag är övertygad om att det är en snopp på bilderna.

Hjälp mig, hur ska jag få bort tankarna?

Mvh

• Svar på tråden Vill ej ha en pojke.....
  • Fröken Apelsin
    EnAnonumius skrev 2016-06-26 23:47:21 följande:

Inte för att jag vill vara dryg nu. Men hur kom du fram till den tolkningen av hennes inlägg om att om man önskar ett visst kön så önskar man sig automatiskt ett sjukt barn? Jag undra bara av ren nyfikenhet för att kunna förstå.

Du får nog läsa igen. Jag skrev att bara för att man önskar sig ett visst kön så betyder det INTE att inte önskar sig ett friskt barn. Att önska sig ett friskt barn och ett barn av ett visst kön är inga motsatser, det går alltså bra att önska sig båda och.
  • gbgumman
    EnAnonumius skrev 2016-06-26 23:47:21 följande:
    Inte för att jag vill vara dryg nu. Men hur kom du fram till den tolkningen av hennes inlägg om att om man önskar ett visst kön så önskar man sig automatiskt ett sjukt barn? Jag undra bara av ren nyfikenhet för att kunna förstå.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Tycker också det är spännande att höra att bara för att man råkar känna en liten önskan efter ett visst kön så vill man inte ha barnet i magen om det är av det andra könet och kommer aldrig älska det barnet. Hur okomplexa tror folk människan är. Människan kan ha flera känslor och tänka flera tankar. Att säga att det inte går är som att säga att man inte kan älska flera barn lika mycket. Som att säga någon måste man älska mest. Att vi som har många barn vet att man KAN älska alla lika mycket (möjligtvis på lite olika sätt). Precis som någon som har råkat utrycka en viss önskan om kön kan älska det andra könet stort och innerligt. Världen är inte svart eller vit, på eller av. Människan är komplex. Mina fördomar säger mig dock att de som reagerat starkast på ts själva på något sett känner sig träffade.
  • syntharen
    gbgumman skrev 2016-06-27 06:34:20 följande:

Tycker också det är spännande att höra att bara för att man råkar känna en liten önskan efter ett visst kön så vill man inte ha barnet i magen om det är av det andra könet och kommer aldrig älska det barnet. Hur okomplexa tror folk människan är. Människan kan ha flera känslor och tänka flera tankar. Att säga att det inte går är som att säga att man inte kan älska flera barn lika mycket. Som att säga någon måste man älska mest. Att vi som har många barn vet att man KAN älska alla lika mycket (möjligtvis på lite olika sätt). Precis som någon som har råkat utrycka en viss önskan om kön kan älska det andra könet stort och innerligt. Världen är inte svart eller vit, på eller av. Människan är komplex. Mina fördomar säger mig dock att de som reagerat starkast på ts själva på något sett känner sig träffade.

Väldigt bra skrivet!

Jag väntar själv andra barnet och har en pojke sedan innan. Jag önskade mig en flicka den här gången trots att jag haft många missfall innan. Men nu ser det ut som om det är en pojke och jag är bara glad att han är frisk och växer som han ska. Och jag längtar tills han kommer i september!
  • EnAnonumius
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-27 01:13:27 följande:
    Du får nog läsa igen. Jag skrev att bara för att man önskar sig ett visst kön så betyder det INTE att inte önskar sig ett friskt barn. Att önska sig ett friskt barn och ett barn av ett visst kön är inga motsatser, det går alltså bra att önska sig båda och.
    Jo jag läste dig igen.. Jag reagerade på denna meningen från ditt svar på EL inlägg.

"Så du menar att om man önskar sig ett visst kön önskar man automatiskt att barnet är sjukt?!"

Det var just därför jag skrev svaret som jag gjorde och undrade hur sjutton du kunde komma fram till den tolkningen av hennes inlägg.

• Syster86
    Mariamy skrev 2016-06-24 13:26:23 följande:

Hej.....första tråden för mig här inne.

Behöver hjälp....

Väntar mitt första barn i december (sambons 3e) och har alltid velat ha en liten tjej och nu kommer jsg på mig själv med att bli jätteledsen av tanken att det faktiskt kan bli en kille. Förmodligen blir detta vårt enda gemensamma barn så det är liksom "enda chansen" för mig att få en liten flicka som jah alltid drömt om.

Känner mig ledsen över dom tankar jag har men kan heller inte dölja att jag skulle bli överlycklig över en flicka och mindre glad över en pojke.

Vi har varit på ultraljud i v 12 (är i v 17 nu) och jag är övertygad om att det är en snopp på bilderna.

Hjälp mig, hur ska jag få bort tankarna?

Mvh

Har själv inga barn men är gravid med första nu och känner lite igen mig i vad du skriver, fast tvärtom - jag vill helst ha en grabb. Jag tror att både du och jag kommer bli lyckliga vad det än blir :) Man har bara en bild av vad som kanske passar en bäst. Jag är inte så tjejig och känner kanske mera då att jag skulle ha lättare med en kille. Men man vet ju inte, kanske får en jättefeminin liten kille och då kommer jag va lika glad ändå. Har väl inte riktigt nåt tips men nåt som jag tror folk gör för lite (i största allmänhet) är att gå och prata med nån. Kurator, terapeut eller liknande. Detta är en oro du har och då är den värd att lufta och hantera. Det gäller dessutom ditt blivande barn som är värd det allra allra bästa och då är du kanske "skyldig" att föraöka reda ut dessa tankar innan liten anlänt. Jag tror det är ganska vanligt att känna/vilja/tro att man vill ha det ena eller det andra :) Jag tänker också att om ni nu faktiskt bara får ett barn, så är det ju säkert skoj för honom (om det blir en grabb) med 2 större brorsor. Han lär ha mer gemensamt än en flicka (om jag dka vara ful och generalisera)
  • Syster86
    attlangta01 skrev 2016-06-25 21:18:58 följande:

Jag är ledsen men jag kan verkligen inte förstå sådana som dig TS. Om du vill ta på ngn klänningar etc, köp en docka. Föräldraskap handlar om glädjen att lära känna en nytt litet mirakel, se detta mirakel utvecklas och älska denna person. Att skratta med sitt barn, lära personen se livet ur ett positivt perspektiv, vara en stöttepelare och hjälpa en liten människa genom tuffa tider.

Jag har fött två barn, aldrig varit intresserad av att ens kolla könet vid RUL. Att få ett barn är ett mirakel, och tyvärr inte alla förunnat. Jag har två pojkar och älskar dem villkorslöst, inte för att de är pojkar utan för att dem är dem!

Tänk lite längre och inse att du bär på ett mirakel!

Alla är inte som dig och att klanka ner på någon som.uppenbarligen mår dåligt över dessa tankar hjälper väl knappast?! Tänk lite längre själv för tusan.
  • Valkyria75

Sådana här trådar blir alltid så märkliga...

1) känslor kan man inte alltid hjälpa. Bättre att försöka bearbeta och förbereda sig än att skuldbeläggas.

2) varför komma med massa exempel på tjejer som inte vill ha klänning...? Det finns faktiskt saker och drag som anses mer 'flickiga', det beror ju på att det är vanligare med dessa typdrag och intressen hos flickor (jag lämnar det osagt huruvida detta skulle ligga i generna eller bero på social inlärning...). Givetvis finns det massor med undantag i alla läger. Men det ÄR faktiskt mer sannolikt att man får en dotter som gillar att klä sig i klänning och ha flätat hår, än att man får en pojke som vill detsamma. Att det sen kanske inte blir så, det tror jag alla vet, även ts.

3) att man har en bild av sig själv som förälder med ett barn av ett visst kön, görandes specifika saker, det är fullt tillåtet... Och inget konstigt. Det betyder INTE att man inte tänker tillåta sitt barn att vara sin egen individ eller tvinga in barnet i en specifik roll. Ni drar slutsatser som inte stämmer helt enkelt...

4) 'jag önskar mig ett friskt barn!' ??? Det gör väl för fan alla... Det är det mest korkade argumentet av alla...

Hälsningar

En som aldrig önskat ett specifikt kön utan var precis lika glad för vilket som, men som ändå har förmågan att förstå att vi alla är olika och ser att en människa som mår dåligt och har dåligt samvete kan behöva stöd och support istället för att bli sågad vid fotknölarna...

• LaOtona
    Valkyria75 skrev 2016-06-27 15:28:02 följande:

1) känslor kan man inte alltid hjälpa. Bättre att försöka bearbeta och förbereda sig än att skuldbeläggas.

2) varför komma med massa exempel på tjejer som inte vill ha klänning...? Det finns faktiskt saker och drag som anses mer 'flickiga', det beror ju på att det är vanligare med dessa typdrag och intressen hos flickor (jag lämnar det osagt huruvida detta skulle ligga i generna eller bero på social inlärning...). Givetvis finns det massor med undantag i alla läger. Men det ÄR faktiskt mer sannolikt att man får en dotter som gillar att klä sig i klänning och ha flätat hår, än att man får en pojke som vill detsamma. Att det sen kanske inte blir så, det tror jag alla vet, även ts.

3) att man har en bild av sig själv som förälder med ett barn av ett visst kön, görandes specifika saker, det är fullt tillåtet... Och inget konstigt. Det betyder INTE att man inte tänker tillåta sitt barn att vara sin egen individ eller tvinga in barnet i en specifik roll. Ni drar slutsatser som inte stämmer helt enkelt...

4) 'jag önskar mig ett friskt barn!' ??? Det gör väl för fan alla... Det är det mest korkade argumentet av alla...

Hälsningar

En som aldrig önskat ett specifikt kön utan var precis lika glad för vilket som, men som ändå har förmågan att förstå att vi alla är olika och ser att en människa som mår dåligt och har dåligt samvete kan behöva stöd och support istället för att bli sågad vid fotknölarna...

Där satt den!!
  • EnAnonumius
    Valkyria75 skrev 2016-06-27 15:28:02 följande:

Hälsningar
    1) Håller med och märkligt nog så har ju jag inte sett i denna tråden någon som har hävdat motsatsen eller i andra liknande trådar.

2) Kläder kan man ju direkt utesluta att det skulle ha något med "generna att göra". Den delen är inlärd via "monkey see monke doo". Med tanke på jur "typiskt kvinnliga plagg" kan se extremt olika ut i olika kulturer och i vissa kulturer så bär ju inte en männen något som kan liknas vid byxor utan bär mer saronger, kolt, kaftan, kilt etc..
    Men ja det finns vissa särdrag som är mer kvinnliga än manliga, men det som du säger är ju något som man tvistar om genetiskt eller socialt.

3) Jag tror ingen har sagt att man inte får ha en bild av hur det skall se ut. Dock dessa som vädra sina "drömbilder" och startar trådar om "önska kön" har ett otroligt  lustigt sätt att skriva på  de har liksom ett "ta för givet att det skall vara så"-argument när de presterar sina drömmar. Vilket gör att folk reagerar på just detta isig, då det är triggande och många känner att det är så fel mot barnet att att "ta för givet att så vill ja ha det"-argumentet, och många känner att det kör över barnets som individ och vad barnet vill bli.

4) Varför är det ett korkat argument? Ja om man klipper det helt ur sitt kontext  och/eller klipper ord ur en mening, och enbart fokuserar på "jag önskar mig ett friskt barn". så är det klart som sjuttsingen att det blir "korkat argument" då man har ju ägnat sig åt mer eller "qoute mining" (citatgruvbrytning), och då kan man ju bevisa att äpple är en sten med ett sådan tilltag.

• EnAnonumius
    Precis.

• Johan75
    Tycker också det är spännande att höra att bara för att man råkar känna en liten önskan efter ett visst kön så vill man inte ha barnet i magen om det är av det andra könet och kommer aldrig älska det barnet. 
    Fast rubriken i det här fallet uttrycker ju inte en liten önskan efter ett visst kön. Den uttrycker en ovilja att vilja ha ett kön. 

"Vill ej ha en pojke..." 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2016-06-27 18:06:21 följande:
    Fast rubriken i det här fallet uttrycker ju inte en liten önskan efter ett visst kön. Den uttrycker en ovilja att vilja ha ett kön. 

"Vill ej ha en pojke..." 
    Hur som helst så tror jag det är en känsla som går över. Det finns ju ganska många trådar här om just detta - kvinnor som vill ha flickor (eller inte vill ha pojkar), men hittills har jag inte sett någon om en mamma som inte vill ha sin son. 
    Behold, i come as a thief.
  • Ego Lovers
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-27 01:13:27 följande:
    Du får nog ta och läsa om mitt inlägg också. Jag har inte skrivit så som du beskriver. Man önskar sig friska barn. Det betyder inte per automatik att man önskar sig specifikt kön och automatiskt godkänner sjuka barn eller att sjuka barn är fel. Fokus bör inte vara på hur ungen ser ut mellan benen för det är inte den kroppsdelen man kommer titta på och studera. Gör man det är man sjuk. Det är den lilla personligheten och ts kan likaväl få en feminin liten son eller en grabbig tös
  • Ego Lovers
    Det jag har svårt med de som har en så stark önskan att de inte tror sig kunna älska barnet om det är av fel kön är att jag vet att man älskar sina barn oavsett vad som dinglar eller inte dinglar mellan benen. Men det är ju oftast samma sak med de som får sitt andra barn och undrar över hur de ska kunna älska ett nytt barn lika mycket som det barnet man redan har. Man är ambivalent utifrån det okända. Men jag vet och känner kvinnor som fått förlossningsdepression och inte kunnat ta till sig sina barn pga fel kön. De har fått arbeta med sig själva med hjälp av psykolog. Detta var iof innan man fick göra könsultraljud. Idag har man ju 22 veckor på sig att acceptera och vänja sig vid situationen. Det värsta är inte kvinnor och män som skaffar barn utan de som enbart gör det för att få en specifik sort. De har helt missförstått saken med barn
  • Linutis

När jag fick reda på att jag va gravid så ville jag att det skulle vara en tjej...men! Det är en kille. Och jag är så jäää"la glad över det! Jag trodde jag skulle bli besviken på ul. ( låter galet ) men jag grät av lyckan. En fin kille. Frisk o stark. Man blir inte besviken! Tjej eller kille, spelar ingen roll när du får reda på kön. Du kommer bara bli så glad av lyckan

Svar på tråden Vill ej ha en pojke.....