• SweetJune

Mallorca nästa sommar med småbarn juni eller aug?

Hej!

Tänkte åka till Sunwing Alcudia beach nästa sommar och barnen kommer då vara lite mer än 3 år och det andra va 7-9 mån. Hade ni åkt i juni och startat "sommarsemestern med resa" eller åkt i slutet av augusti och avslutat sommarsemestern? Fördelar/nackdelar juni: behagligare väder men 12.000 kr dyrare!

Augusti: varmare, för varmt? Men billigare.

Någon som kanske varit där i juni/aug och kan dela med sig?

• Svar på tråden Mallorca nästa sommar med småbarn juni eller aug?
  • orzia1
    Vickan I skrev 2016-06-25 14:37:22 följande:

Vi gick mkt promenader längs kanalerna i år. Maken och barnen paddlade även i vissa delar där. Vi märkte inte av några mygg alls, men en hel del hundbajs på marken! Kanske inte hade kommit ännu när vi var där? Det är ju just det. Kan vara så olika från gång till gång. Vi var på Cypern två år i rad i slutet av maj. Ena året suveränt allting och toppväder och andra, kallt och regn mer än halva tiden.

Ja det är det som är så lurigt med väder osv.. Sen är det nog mer mygg vid de konstgjorda sjöarna och kanalerna än nere vid stranden. Jag har dock uppfattningen av att det är fler mygg i omlopp i april-maj-juni men även senare.. Och det beror ju på många olika faktorer.. ???? sen är jag en sån som alla mygg älskar att kalasa på ha ha
  • student2013

Hej jag ska åka till Mallorca i Augusti månad dock inte med barn men kan säga om det kanske var för varmt eller inte :)

• Anonym (mallisbo)
    SweetJune skrev 2016-06-24 17:57:07 följande:

Hej!

Tänkte åka till Sunwing Alcudia beach nästa sommar och barnen kommer då vara lite mer än 3 år och det andra va 7-9 mån. Hade ni åkt i juni och startat "sommarsemestern med resa" eller åkt i slutet av augusti och avslutat sommarsemestern? Fördelar/nackdelar juni: behagligare väder men 12.000 kr dyrare!

Augusti: varmare, för varmt? Men billigare.

Någon som kanske varit där i juni/aug och kan dela med sig?

Jag bor på Mallorca och jag har småbarn. Jag tycker det är alldeles för varmt att  vara på stranden/vid poolen på dagen i juli och augusti för små barn och speciellt bebisar. Vi är ofta på stranden mellan 9-11, sen går vi hem och är tillbaka mellan 18-20 på kvällen. På dagen tar vi bara snabba dopp i poolen i full solskyddsmundering. 

Nu är det redan jättevarmt så samma tider gäller i slutet av juni. Maj var perfekt tycker jag, då kunde man vara ute mycket mer, men då var det lite för kallt för att bada. Nu när jag har barn föredrar jag september och oktober eftersom det då är lite svalare men det är fortfarande varmt i vattnet. 

En sjumånaders bebis hade inte jag haft ute på stranden dagtid i augusti. Men jag ser ju många turister som gör just så, däremot inte spanjorerna/de som bor här permanent. 

Hur som helst, hoppas ni får en jättetrevlig resa! 
  • SweetJune
    Anonym (mallisbo) skrev 2016-06-25 17:42:06 följande:

Jag bor på Mallorca och jag har småbarn. Jag tycker det är alldeles för varmt att  vara på stranden/vid poolen på dagen i juli och augusti för små barn och speciellt bebisar. Vi är ofta på stranden mellan 9-11, sen går vi hem och är tillbaka mellan 18-20 på kvällen. På dagen tar vi bara snabba dopp i poolen i full solskyddsmundering. 

Nu är det redan jättevarmt så samma tider gäller i slutet av juni. Maj var perfekt tycker jag, då kunde man vara ute mycket mer, men då var det lite för kallt för att bada. Nu när jag har barn föredrar jag september och oktober eftersom det då är lite svalare men det är fortfarande varmt i vattnet. 

En sjumånaders bebis hade inte jag haft ute på stranden dagtid i augusti. Men jag ser ju många turister som gör just så, däremot inte spanjorerna/de som bor här permanent. 

Tack för alla era svar. Men blir inte vädret ostadigare i september/oktober dvs att det kan regna osv? Läste att from mitten av september så kan det regna en del. Vi tänkte nog göra som ni och gå till stranden på förmiddagen så gjorde vi nu när vi var i Södra Spanien.
  • Anonym (Iscdi)

Herregud, tänk att hamna på ett hotell fullt med småbarn!
    Snacka om att få semestern förstörd.
    Går hotellet ut med det tydligt så man inte skulle kunna boka av misstag?

N bor jag oftast på vuxenhotell men det finns inte alltid på resmålen.

• Vickan I

Haha. Självklart finns det barnfria hotell. Det finns hotell för nästan alla nu. De som vill träna, för par, för familjer osv. Skulle absolut själv välja hotell med åldersgräns det den dagen mina barn är så stora att jag kommer resa utan dem. Tycker om barn, men pausar jag från min egna vill jag absolut inte ha andras där haha. Välj hotell där barnpool och andra barnanpassade saker som barnklubb, maskotar och lekplatser inte finns så är du rätt safe.

• Alexi

Varför inte åka utanför skollovet, typ i maj? Billigare och så skönt väder. Plus att det antagligen är betydligt lättare med bebisen om denär yngre och inte börjat närma sig krypålder.

• Vickan I

Ts jag hade läst slarvigt innan och tänkte att eran äldsta var lite större. Hoppborgen i vattnet är inget för er då och kan förstå att ni väntar med vattenlandet! Räcker med kanan i barnpoolen. Men tåget och annat är ju toppen för en treåring! Leka i Lollo och Bernie huset mm.

• Anonym (Iscdi)
    Vickan I skrev 2016-06-25 20:11:35 följande:

Haha. Självklart finns det barnfria hotell. Det finns hotell för nästan alla nu. De som vill träna, för par, för familjer osv. Skulle absolut själv välja hotell med åldersgräns det den dagen mina barn är så stora att jag kommer resa utan dem. Tycker om barn, men pausar jag från min egna vill jag absolut inte ha andras där haha. Välj hotell där barnpool och andra barnanpassade saker som barnklubb, maskotar och lekplatser inte finns så är du rätt safe.

Jag brukar hitta barnfria för det mesta. =)

Bra att du förstår min tanke, småbarnsföräldrar brukar bli irriterade på oss som inte uppskattar småbarn på semestern. Mina ungar är vuxna och jag är inte överdrivet barnkär. 
  • orzia1
    Anonym (Iscdi) skrev 2016-06-25 19:41:26 följande:

Herregud, tänk att hamna på ett hotell fullt med småbarn!
    Snacka om att få semestern förstörd.
    Går hotellet ut med det tydligt så man inte skulle kunna boka av misstag?

N bor jag oftast på vuxenhotell men det finns inte alltid på resmålen.

Ha ha,, jag förstår dig Trots jag själv ha en dotter som är 8 år och en bebis som kommer i okt...

Jag stör mig inte så värst på barnen i sig, utan på de flesta slappa föräldrar om tror att nu är det semester så nu får barnen spriiinga exakt hur de vill runt runt på hotellet och skrika och härja i restaurangen,, så de nästan gör så den stackar personalen ramlar över de med överfulla brickor.  (menar absolut  inte att ts är en av de föräldrarna)

Men nu ska jag inte kapa ts tråd kring frågor om Mallorca

• SweetJune
    Vickan I skrev 2016-06-24 20:04:40 följande:

Vi har varit på Alcudia beach både i augusti (2014) och i juni (i år). Fördelar och nackdelar med båda tidpunkterna. Mkt varmare i augusti, men vi åkte efter skolstart då så rätt lugnt och skönt. Stort komplex så otroligt mkt folk som rör sig. Fast bra byggt så det går bra. I juni i år var det lite mer folk, grönt och fint med allt som blommar, men lite svajigt väder. Inte kallt, men regn ngn dag och lite småmulet. Men kan vara så olika. Vi har aldrig tagit all inclusive, utan endast frukost då vi gillar gå på olika restauranger på kvällarna. Matsalen för lunch/middag är inte så trevlig tycker jag. Som en stor slamrig skolmatsal. Praktiskt, men inget för oss.

Om ni inte absolut måste bo i särskilda barnrum. Förstår egentligen inte varför det behövs. Så rek jag starkt att bo i huset som heter Princessa. Ett mindre tvåvåningshus med egen frukostbuffé så man slipper matsalen. Det är också där Lollo o Bernieshowerna hålls på em/kväll. Finns två mindre pooler där. En mindre lekplats precis vid restaurangen där våra lekte och vi kunde äta klart i lugn och ro. Men ändå nära gå till andra poolerna mm. Gångavstånd till staden/hamnen. Mina älskar att åka ett tåg de har där som går runt i stan. Tänk som ett Skansentåg om du förstår. De var besvikna detta år då tåget inte börjar gå förrän i juli visade det sig. Mina barn var i år 4 år och 7 år.

Tänkte bara höra med dig när i Juni ni åkte i år och om vädret tillät bad i havet? Fanns nämligen biljetter till bättre pris fram till 2 juni.
  • SweetJune
    Anonym (mallisbo) skrev 2016-06-25 17:42:06 följande:

Hur tycker du det är i slutet av maj/början av juni? Kan man bada då?
  • Alexi

Vi var på Mallorca from 15 maj en vecka 2009 och vi badade i havet.

• SweetJune

Kära familjelivvänner, hade ni valt 10/6 eller(påbörja semester tillsammans) eller 26/8 (avsluta semester) kom upp ledig plats dessa datum idag. Reser med 3 åring och spädbarn som kommer vara 7-9 månader. Gärna så man kan bada i pool/hav men inte alltför varmt. Har beslutsångest som ni ser

• orzia1

Alltså vädret kan man aldrig veta, o som jag skrev innan så ett år när jag var där så kom inte värmen förrän senare o det regna o var typ 17 grader i slutet av maj /början av juni men nästa år var det hur bra som helst .. Chanserna att det är bättre i aug är ju större än i juni. Semester resor är alltid en chansning. Min kompis åkte till Turkiet 14 dagar i juni och 10 av de var dåliga ... Händer typ aldri,, men hände då...

Bara ni själva kan avgöra hur ni vill göra

Svar på tråden Mallorca nästa sommar med småbarn juni eller aug?