• Anonym (Osäker)

Hund som far illa. Anmäla?

Är djurägare själv och vet lite vad som är rätt och fel så att säga. Dock vet jag oxå att Länsstyrelsen inte är direkt snabba och man ska kanske sköta sig själv och skita i andra?

Familjen är ej svenskar, har en hund som flera gånger i veckan sitter ensam hemma upp till 12 TIMMAR och ylar och skäller vartannat..

Går med blöja inomhus och har även fruktansvärt långa klor.

Får aldrig komma ut på promenad utan får bara vara i en liten trädgård.

Nu pratar familjen om att skaffa ytterligare ett husdjur av annan art och mitt hjärta bara skriker NEJ FÖR I HELVETE!

Att prata med de går inte..

Hunden mår bra osv osv...

Alltså vad gör man?

Hunden blir ju inte slagen vad jag vet eller är utan mat, men sitter ofta ensam i många timmar utan kisspauser osv.

• Svar på tråden Hund som far illa. Anmäla?
  • Anonym (ja)

Lämna en anonmym anmälan

Skadar ej!

• Anonym (.)

Ja, du ska anmäla. Vanvård av djur är aldrig okej och det låter som att den här hunden far illa.

Av nyfikenhet: Vad har familjens etnicitet med det hela att göra? Påverkar det situationen? Jag antar att ni kan kommunicera på något vis eftersom du vet att de funderar på att skaffa ytterligare en hund.

• Anonym (Hmm)

Varför vänta? Anmäl på en gång . Stackars djur. Vissa borde inte få ha djur alls.

• Jaeja

Ja du ska anmäla. Det går att göra en anonym anmälan.

Jag har gjort det flera gånger. Även ringt polisen vid bråskande tillfällen.

• Jasmin Karlsson

Ja anmäl. Man ska inte sköta sig själv och skita i andra när barn/djur/försvarslösa personer far illa. Sen är det upp till länsstyrelsen om det är vanvård eller ej (att lämna hunden ensam så många timmar är ju inte tillåtet så det finns ju grund för din anmälan).

• Anonym (Osäker)

Kan tillägga att hunden fortfarande är ensam hemma och skäller om vartannat.

Snart har den suttit i ett dygn.

• nuharjagbytt
    Anonym (Osäker) skrev 2016-06-26 11:11:15 följande:

Men anmäl nu!
  • Anonym (C)

Då har du väl har ringt till polisen nu?
  • Anonym (ja)
    Anonym (.) skrev 2016-06-26 05:09:34 följande:

Ja, du ska anmäla. Vanvård av djur är aldrig okej och det låter som att den här hunden far illa.

Av nyfikenhet: Vad har familjens etnicitet med det hela att göra? Påverkar det situationen? Jag antar att ni kan kommunicera på något vis eftersom du vet att de funderar på att skaffa ytterligare en hund.

Kanske jag seglar åt fel håll.

Men det kanske är så att de inte har sådan lagar som vi har i sverige angående djurplågeri. De kanske inte ser det som vanvård.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (C) skrev 2016-06-26 11:21:35 följande:

Då har du väl har ringt till polisen nu?

Vad kan polisen göra?
  • ostin69

Anmäl!

Vid minsta misstanke, anmäl! Hellre en gång för mycket än för lite.

Kontakta Länsstyrelsen, dom har en sida där du kan fylla uppgifter, du kan välja att vara anonym, du kan också berätta vem du är, för dom, Länsstyrelsen.

Men, agera!

..den av er som är utan synd, skall kasta första stenen..
  • ostin69

Finns det möjlighet att ge den mat? Typ via en brevlåda!?
    ..den av er som är utan synd, skall kasta första stenen..
  • Dexter dot com

Anmäl även till hyresvärden/bostadsvärden om att hunden skäller och stör så kanske dom tar tag i saken.

• Anonym (C)
    Anonym (Osäker) skrev 2016-06-26 11:45:18 följande:

Vad kan polisen göra?

Polisen bör väl kunna ta sig in i lägenheten för att hämta hunden. Läget är ju akut om hunden varit ensam i ett dygn!
  • Anonym (Thea)

Klart du ska anmäla till länsstyrelsen... Jag anmälde till länsstyrelsen och soc (fanns barn som for illa också) länsstyrelsen agerade snabbare ska jag säga... Hunden är omhändertagen barnen bor fortfarande med sin mamma som misshandlar dom både psykiskt och fysiskt... Att vi var en hel arbetsgrupp som både såg och hörde och anmäla gång på gång spelar tydligen ingen roll... Men hunden fick ett bättre hem direkt

• Jemp

Givetvis ska du anmäla. Dels till länsstyrelsen men jag hade också ringt polisen iom det akuta.

• Anonym (E)
    Anonym (Thea) skrev 2016-06-26 12:47:45 följande:

Klart du ska anmäla till länsstyrelsen... Jag anmälde till länsstyrelsen och soc (fanns barn som for illa också) länsstyrelsen agerade snabbare ska jag säga... Hunden är omhändertagen barnen bor fortfarande med sin mamma som misshandlar dom både psykiskt och fysiskt... Att vi var en hel arbetsgrupp som både såg och hörde och anmäla gång på gång spelar tydligen ingen roll... Men hunden fick ett bättre hem direkt

Det är nog väldigt olika hur länsstyrelsen agerar. Själv anmälde jag en hund som for illa och blev ordentligt slagen. Djurskyddsinspektörer åkte dit, såg skadorna på hunden, och uppmanade ägaren att kontakta veterinär och därefter bekräfta till dem att han hade varit där (vilket ägaren sket i). Månaderna som följde mesade djurskyddsinspektörerna med att försöka ringa ägaren då och då utan något resultat. Under tiden lyckades jag övertala ägaren att sälja hunden till mig eftersom jag såg hur slappt länsstyrelsen agerade, samma dag vi fick hunden åkte vi raka vägen till veterinären där de konstaterade att hunden var så illa där än att det bara var att låta den få somna in som vi kunde göra. Rättegången som följde resulterade i att ägaren fick lite böter, och det var allt.

Ts: du borde anmäla till länsstyrelsen, även om de inte kommer agera och ta hunden därifrån eller så, så får ägarna ändå veta att de har ögonen på sig.
Svar på tråden Hund som far illa. Anmäla?