• SweetJune

Någon som rest med 7-10 månaders (charter) hur gick resan?

Hej!

Någon som åkt på charter med barn kring 7-10 månader och är det att föredra att åka kring 7 eller 10 månader om man kan välja? Åker med ett äldre barn också, 3 år. Tacksam om ni vill dela med er

• Svar på tråden Någon som rest med 7-10 månaders (charter) hur gick resan?
  • ABC73

Åkte med mina barn när de var 3 år och 7-månader för några år sedan, och det var smidigt. Minstingen hängde med i vagn och sele, ammades mest och fick börja smaka på lite vanlig mat, och fokus var mest på den äldre.

När jag åkte med min äldre när han var 8 månader hade han börjat krypa, vilket innebär att han behövde passas konstant när han inte var fastspänd. Var han på marken tog han genast sikte på polen och kröp dit i full fart

Hade vi åkt när den yngsta var 10 månader hade vi haft två barn som kunde ta sig åt varsitt håll och en mycket besvärligare matsituation då den yngsta vägrade att matas utan ville äta själv (vilket innebar mycket mat runt om).

• Alexi

Jag har skrivit i din andra tråd också men det känns självklart att det är en otrolig skillnad beroende på bebisens ålder. Vill ni ha en bebis som sitter still och är nöjd med det, åk tidigare.

• SweetJune
    ABC73 skrev 2016-06-27 12:41:07 följande:

Åkte med mina barn när de var 3 år och 7-månader för några år sedan, och det var smidigt. Minstingen hängde med i vagn och sele, ammades mest och fick börja smaka på lite vanlig mat, och fokus var mest på den äldre.

När jag åkte med min äldre när han var 8 månader hade han börjat krypa, vilket innebär att han behövde passas konstant när han inte var fastspänd. Var han på marken tog han genast sikte på polen och kröp dit i full fart

Hade vi åkt när den yngsta var 10 månader hade vi haft två barn som kunde ta sig åt varsitt håll och en mycket besvärligare matsituation då den yngsta vägrade att matas utan ville äta själv (vilket innebar mycket mat runt om).

Tack för svar. Hade det fungerat att äta middag utanför hotellet (typ 2 km ifrån) eller bättre boka matpaket på hotellet? Kunde yngsta vara med på stranden (skyddad så klart ) dvs ni gjorde det mesta tillsammans i familj eller ni delade upp er? Hade ni med er smakportioner eller provade minstingen från er mat/köpte/gjorde på plats? Det är mkt pengar charterbolagen tar och tänker mest på äldsta att han ska ha kul. Värt att åka när yngsta är så litet eller avvakta till sommaren efter så är minsta lite mer än 1,5 år? Mer fart så klart..
  • SweetJune
    Alexi skrev 2016-06-27 12:45:34 följande:

Jag har skrivit i din andra tråd också men det känns självklart att det är en otrolig skillnad beroende på bebisens ålder. Vill ni ha en bebis som sitter still och är nöjd med det, åk tidigare.

Tack Alexi
  • ABC73

Nu hade vi middag på hotellet, men åt ibland lunch ute. Med min yngsta köpte vi lite barnmat lokalt, men hon var mer intresserad av att smaka av min mat. Tror hon fick smak på riktig mat, så sedan ville hon inte ha barnmaten. Hon åt vanlig mat och ammades mycket samtidigt.

Den äldre började med smakportioner tidigare (rekommenderades från 4 månader innan), så han åt en hel del barnmat när han var 8 månader. Eftersom han var rätt så kräsen hade vi faktiskt med oss en hel del burkar med mat åt honom. Han åt lite av vår mat, och åt även fruktpuré på burk som vi köpte lokalt.

Vår yngsta var med nästan hela tiden. Hon var i selen en hel del, när jag var med storebror. Vi undvek ändå att vara i solen mitt på dagen för storebrors skull. Vi var mycket på hotellet p.g.a. en jätteskön pool som vi inte kunde få upp vår 3-åring ur

• SweetJune
    ABC73 skrev 2016-06-27 13:07:39 följande:

Nu hade vi middag på hotellet, men åt ibland lunch ute. Med min yngsta köpte vi lite barnmat lokalt, men hon var mer intresserad av att smaka av min mat. Tror hon fick smak på riktig mat, så sedan ville hon inte ha barnmaten. Hon åt vanlig mat och ammades mycket samtidigt.

Den äldre började med smakportioner tidigare (rekommenderades från 4 månader innan), så han åt en hel del barnmat när han var 8 månader. Eftersom han var rätt så kräsen hade vi faktiskt med oss en hel del burkar med mat åt honom. Han åt lite av vår mat, och åt även fruktpuré på burk som vi köpte lokalt.

Vår yngsta var med nästan hela tiden. Hon var i selen en hel del, när jag var med storebror. Vi undvek ändå att vara i solen mitt på dagen för storebrors skull. Vi var mycket på hotellet p.g.a. en jätteskön pool som vi inte kunde få upp vår 3-åring ur

Tack för att du delade med dig det är bra att man kan ha reservmat med sig, det blir svårare att få i dem mat på annan plats och nya rätter.. I allafall med min. Var på resa i juni och han blev magsjuk, mkt stekt mat.
  • Fairydust

när vår mellantjej var 7 månader ca åkte vi charter till Thailand. Hon började krypa litegrann medan vi var där men rörde sig inte så mycket vilket var rätt skönt. Vi hade All Inclusive och det var väldigt bekvämt måste jag säga, är inte så förtjust i det egentligen men med små barn är det lättare. Vi hade med oss lite barnmatsburkar och gröt hemifrån. Hon smakade bara på lite småsaker där.

Vi åkte sedan igen när hon var 1,5 år till Grekland också med All Inclusive och då var hon ju inte stilla en sekund, så mkt springande och inte en lugn stund.

Hon satt inte stilla länge under måltiderna så det var skönt med All Inclusive så man åtminstone kunde äta lite snabbare och slapp vänta på att få betala och sådär.

Tyckte det var lättare att resa när hon var mindre.

• ABC73

När vi reste precis innan sonen blev 2 år var det full fart hela tiden. Tiden mellan 1-2,5 år skippade vi faktiskt längre resor.

Från 3-4 års ålder blir det enklare igen. De har fått lite förstånd och går att prata med. Dessutom är det lättare att roa med film och surfplatta under resan.

De riktigt långa resorna får nog vänta tills vår yngsta är åtminstone 6-7 år.

Svar på tråden Någon som rest med 7-10 månaders (charter) hur gick resan?