• marsor

har jag rätt att neka varannan vecka?

Vi har gemensam vårdnad men är oense om umgänget.

Pappan vill sedan tre veckor tillbaka ha varannan vecka och hotat med advokater m.m. Jag har aldrig nekat de umgänge, snarare tvärtom men varannan vecka känns inte tryggt för sonen.

Pappan har alltid varit hotfull och aggressiv, han har ett kriminellt förflutet som han inte bearbetat utan är fortfarande lite kriminellt lagd så att säga.

Nu säger pappan hotfullt att from måndag så är det varannan vecka som gäller tills jag har ett domstolsbeslut, kan han göra så?

Pappan är väldigt labil och sjukskriven då han försökte ta livet av sig för en vecka sen.

• Svar på tråden har jag rätt att neka varannan vecka?
  • marsor
    Anonym (99) skrev 2016-06-28 21:47:22 följande:

så länge ni inte har ett skriftligt beslut på att ni kommit överens om tex varannan vecka så kan du neka, lika väl som han kan "hota" med att det ska vara varannan vecka. 

finns ingen vettig människa som skulle vilja släppa iväg sitt barn till en så pass instabil förälder. Sen exakt hur det ska gå till praktiskt om han dyker upp för att tvinga dig lämna över barnet, det vet jag inte. 

det kanske är så att du behöver en advokat själv, nu direkt, innan det går för långt. 

Tack för tips, pratat med en advokat som känns bra och han sa att vi ska skriva sms om vad vi bestämmer, men jag vet inte om jag har rätt att neka umgänge helt...
  • Anonym (99)
    marsor skrev 2016-06-29 08:00:27 följande:
    Tack för tips, pratat med en advokat som känns bra och han sa att vi ska skriva sms om vad vi bestämmer, men jag vet inte om jag har rätt att neka umgänge helt...
    rätt att helt neka blir nog inget bra, det skulle säkert kunna tokas som att du trilskas. Men bra om du kan få stöttning av en advokat så får du se vad som går att göra.
  • marsor
    Anonym (99) skrev 2016-06-29 13:45:14 följande:

rätt att helt neka blir nog inget bra, det skulle säkert kunna tokas som att du trilskas. Men bra om du kan få stöttning av en advokat så får du se vad som går att göra.

Jag var nog lite otydlig i mitt svar, förlåt.

Jag vill inte neka umgänge helt då min son behöver och älskar sin pappa
  • marsor

Jag gick med på måndag till torsdag den här veckan men så fort han hämtade sonen i måndags så skrev han att han inte lämnar tillbaka honom om jag inte går med på varannan vecka frivilligt.

Sonen har inte varit ifrån mig såhär länge innan och jag är orolig!

Pappan säger att sonen är glad och trygg där men vad kan jag gör och hur gör jag om två veckor när pappan vill ha sonen igen?

Jag är så förvirrad i detta!!

• Anonym (Eh?)

Du ringer polisen nu på en gång och säg att pappan hotar dig och nu har kidnappat sonen! 
    Börja med att han har skickat mess till dig att han inte tänker lämna tillbaks barnet förrän du går med på hans villkor, och sedan berättar du resten när du får prata med en utredare.

• marsor

Han skrev inte tydligt utan han lindar in det liksom men budskapet är att går du inte med på varannan vecka så lämnar jag han inte på torsdag.

Han sa även till dagspersonalen: "Han kommer eventuellt på torsdag, det beror på vad mamman säger om varannan vecka så det är upp till henne"

• micromat

Har ni något skriftligt ungängesschema?

Du har rätt till att neka varannan vecka, men inte rätt att neka umgänge. Man ska tänka på barnets bästa. Det du kan göra är att lämna ett motförslag. Tillexempel 2-2-3 veckor, att umgänget ska vara kvar så som det är. Ta kontakt med familjerätten.

Har fadern dessutom nyligen begått ett självmordsförsök kanske han inte är så pass stabil så att han fungerar att vara förälder varannan vecka.

• Anonym (Eh?)

Han har hotat dig och han försökte ta livet av sig förra veckan. Du måste ringa polisen på en gång, han kan vara farlig för barnet

• marsor
    micromat skrev 2016-07-06 07:39:06 följande:

Har ni något skriftligt ungängesschema?

Du har rätt till att neka varannan vecka, men inte rätt att neka umgänge. Man ska tänka på barnets bästa. Det du kan göra är att lämna ett motförslag. Tillexempel 2-2-3 veckor, att umgänget ska vara kvar så som det är. Ta kontakt med familjerätten.

Har fadern dessutom nyligen begått ett självmordsförsök kanske han inte är så pass stabil så att han fungerar att vara förälder varannan vecka.

Vi har inget skriftligt avtal alls,skulle på samarbetssamtal i veckan men pappan kom inte och familjerätten här har bara sagt att de inte kan göra nått om vi inte är överens.

Träffade min advokat igår och svarade hans advokat om varannan vecka,

När jag berättade vårat svar till pappan skrev han bara: hahahaha min advokat svarar din imorgon.
  • marsor
    Anonym (Eh?) skrev 2016-07-06 07:39:30 följande:

Han har hotat dig och han försökte ta livet av sig förra veckan. Du måste ringa polisen på en gång, han kan vara farlig för barnet

Jag ringer soc när de öppnar kl 08, jag är så jävla förvirrad och pappan skriver att det är jag som är hysterisk och inte klarar av att vara ifrån sonen...
  • Kjell2

Har ni GV och inget fastställt umgängesavtal är det vilda västern som gäller. Ni kan båda lämna och hämta som ni vill och ni har lika möjligheter att behålla ert barn.

Vad ni bör fixa är ett fastställt umgängesavtal via familjerätt eller tingsrätt. Prata med din advokat.

• marsor
    Kjell2 skrev 2016-07-06 08:29:55 följande:

Har ni GV och inget fastställt umgängesavtal är det vilda västern som gäller. Ni kan båda lämna och hämta som ni vill och ni har lika möjligheter att behålla ert barn.

Vad ni bör fixa är ett fastställt umgängesavtal via familjerätt eller tingsrätt. Prata med din advokat.

Pappan vägrar gå med på något annat än vv

Jag har försökt samarbeta men det går inte, advokaterna är inkopplade men pappan ger sig inte utan bara skrattar åt åratal förslag som är varannan helg i fyra månader innan ny diskussion.
  • marsor
    marsor skrev 2016-07-06 08:34:21 följande:

Jag har försökt samarbeta men det går inte, advokaterna är inkopplade men pappan ger sig inte utan bara skrattar åt åratal förslag som är varannan helg i fyra månader innan ny diskussion.

Vårat förslag ska det stå
  • Kjell2
    marsor skrev 2016-07-06 08:34:21 följande:

Gå då till tingsrätten. De kan besluta om ett umgängesavtal utan godkännande av föräldrarna.

• nevermind
    marsor skrev 2016-07-06 07:34:05 följande:

Han skrev inte tydligt utan han lindar in det liksom men budskapet är att går du inte med på varannan vecka så lämnar jag han inte på torsdag.

Han sa även till dagspersonalen: "Han kommer eventuellt på torsdag, det beror på vad mamman säger om varannan vecka så det är upp till henne"

Hämta barnet i eftermiddag då!!
Svar på tråden har jag rätt att neka varannan vecka?