• Anonym (Ledsen)

Elak och personlighetsförändrad av olika psykofarmaka

Behöver verkligen lite input här. Allt har blivit en härva med min man. Det finns ett före och ett efter han började med olika mediciner. Han har ADHD, GAD, insomnia och en kronisk fysisk sjukdom. Vi har varit tillsammans väldigt länge, 13 år. Tidigare var han glad, lättsam, stabil, vänlig, inte dömande och generös. Efter han började med mediciner så är han lättretlig, kort stubin, kylig, dömande, argumentativ, och ofta rent av elak. Trycker på alla ömma punkter. Han äter Benzodiazepiner sedan ca 5 år, har gått från Oxascand till tyngre grejer som Stesolid, Xanor och nu har han Iktorivil. Är säker på att han äter mer än han bör. Han har fått Elvanse som i stort sett är Amfetamin, äter hög dos. Utredningen visade inte ens på säker ADHD utan drag av, typ 50/50. Jag upplever han blev än värre när han började med denna medicin. Sedan äter han Lyrica som är stämningsstabiliserande, han äter mer än ordinerat. Han äter Cymbalta, antidepressiv, när han började med den var han inte ens deprimerad utan det har han blivit. Han äter även Norgesic och Atenolol mot huvudvärk. Atenololen är pga att komma åt spänningshuvudvärk genom att sänka blodtrycket. Det är alltså grymt mycket läkemedel och han har bara blivit sämre och sämre i takt med mer läkemedel han fått. Han är kritisk mot allt och alla, skyller alla sina motgångar på mig. Känner inte igen honom alls. Vad ska man göra? Tror ni att dessa läkemedel kan "förstöra" någons hjärna och göra den personlighetsförändrad?

• Svar på tråden Elak och personlighetsförändrad av olika psykofarmaka
  • Anonym (Mm)

Mediciner kan absolut påverka ens beteende och personlighet. Det är just därför det är så viktigt att hitta en medicinering som passar en själv.

Det låter som att din man äter alldeles för mycket mediciner och även missbrukar dem, bensodiazepam är otroligt beroende framkallande. Jag har själv oxascand och stesolid utskrivet för ångest men är otroligt restriktiv med dem just av den anledningen.

Jag vet inte exakt vad du ska göra.. Inser han inte själv problemet så är det nog inte så mycket du kan göra. Tyvärr.

• Anonym (Ssk)

Oj, vilken röra av mediciner! Vem som helst hade blivit "knäpp" av det! Boka tid hos läkaren för medicingenomgång snarast!

• Anonym (Ledsen)

Han vill själv sluta, men verkar inte klara det. Minsta motgång, allt från att han blir förkyld eller blir irriterad på nåt/någon gör så att han måste fortsätta. Han är helt insyltad i sina läkemedel. Han säger att han lever i helvetet.

• klyban

Svårt och säga vad som ger vad, men benzo brukar vara lurigt på detta område.
    Där de kan plocka bort spärrar man normalt har.

Rohypnol används just id etta syfte och när en del gör brott.
    Just att deras spärrar ska vara borta, och de gör vad som krävs för utföra det de ska utföra.
    Nu är inte dessa andra lika kraftfulla på detta område, men de har en påverkan.
    Har din man ätit benzo kontinuerligt i så många år, så pratar vi upp mot 5 månaders abstinens besvär.
    Och sluta tvärt är inte att rekommendera, kan tom vara farligt för hälsan.
    Långsam nedtrappning är det bästa vägen att gå, finns scheman av en professor i benzo Heather Ashton.
    Dessa scheman är inte nått Svenska läkare normalt följer av någon konstig anledning.
    Dock är dessa scheman de som är mest skonsamma för den som har ätit benzo länge.
    Finns liknande scheman även för antidepp medicinerna och även lyrica tror jag.
    www.benzo.org.uk/manual/
    En bra idé vore att ha en läkare ombord också, då man ändrar benzo allt eftersom man kommer längre i sitt schema.

Och hans humör, kan jag med rätt stor säkerhet säkerställa är ifrån mediciner.
    Har själv haft liknande erfarenhet, fast än högst tillfälliga, och det är med vissa smärtmediciner som jag tar pga sjukdom som går i skov.
    Dock varit medveten om detta, och ansträngt mig att inte utsätta mig situationer som utlöser detta.
    Sen sker det inte alltid heller, men jobbigt och inse att man inte är sig själv ibland.
    Dock med ålder så kommer erfarenhet, som gör jag har bättre koll på detta nu än innan.
    Som en att alltid se till i långa skov, att må dåligt med smärta i ett gäng dagar och vara omedicinerad.
    Så man slipper utveckla ett beroende, som i sin tur än jobbigare att hantera.

• TigerLilySwe

Vilken soppa. Detta reder ni inte ut på egen hand. Boka tid bums med hans behandlande läkare innan allt går över styr. Ev kommer ni inte heller kunna leva med varandra om ni inte får hjälp med att få rätsida på detta. Han är ju en tickande bomb, arma människa och du far ju också illa i det här. Usch, vad tråkigt och besvärligt för er. Kram på dig.

• Ser0tonin

Åh halledar vilken medicincombo. Den är inte genomtänkt för fem öre. Dom måste göra en uppföljning på hans mediciner.

Elvanse utan adhd-diagnos = Bort med den.

Lyrica + Cymbalta = Kan stå kvar för hans GAD men det kan ju inte funka så bra om han måste äta xanor eller iktorvil

Norgesic = Lär han inte behöva om han tuggar sådana mängder benso. Benso är muskelavslappnande och bidrar till att hans muskelspänningar bör lindras.

Svar på tråden Elak och personlighetsförändrad av olika psykofarmaka