• dennis02

Jävla gnäll på oss som har råd att äta dyrt och gott.

Kunde inte undgå att se en tråd startad av en person som kallar sig daniel12, om att vi som föredrar finare mat i allmänhet och Oxfile i synnerhet.

Startar man en sådan tråd kan det knappast handla om något annat än avundsjuka och missunnsamhet. Det finns folk som inte anser sig ha råd med dyrare mat eftersom de prioriterar annat före maten, t.ex. regelbundna storinköp på systembolaget, ett pkt cigaretter var och varannan dag, shopping, spel på nätet och jack-vegas-maskiner. Även personer med relativt låg inkomst brukar ha råd att unna sig dyr mat ibland om de undviker att lägga pengar på en massa skit som de egentligen inte behöver.

Till daniel12 om du läser det här. Jag tillhör dem som gått från att vara fattig och lat och slösaktig till att ha en lön som räcker till allt och lite till, till att bli arbetsam och sparsam och sluta skylla på någon annan än mig själv om jag inte har råd med det nödvändigaste.

Det handlar om ansträngningar och prioriteringar. De stekta sparvarna kommer inte och flyger in i munnen på dig och du vinner inte på Lotto för att du tror att du kommit på ett säkert system. Jag skriver denna tråd för att jag känner igen mig själv i daniel12. Jag har också varit arg och besviken och missunnsam/ avundsjuk när jag själv hade det som sämst ställt. Men jag vidareutbildade mig och fick efter det ett mycket mer välbetalt jobb där jag trivs som fisken i vattnet.

Och jag ska vara ärlig och säga att jag idag ser ner på den jag var på den tiden, den gamla Dennis var en loser, den nya Dennis är en winner. Jag tycker att även du, daniel12, ska satsa på att lämna loser-stadiet och börja anstränga dig och framförallt prioritera! Kan förresten meddela dig att jag har köpt hem några kilo Oxfile som jag tänker avnjuta idag tillsammans med hasselbackspotatis, en god sås och haricots verts. Mmmm... vad gott det ska bli! Vad ska du själv äta idag? Gamla kotletter, korvsoppa eller baconrullader med makrill? Hahahaha!! Vilken eländig fattiglapp du är!

(Hoppas du förstod att jag var sarkastisk där)

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Jävla gnäll på oss som har råd att äta dyrt och gott.
  • Carambolan

Varför svarar du inte i den andra tråden istället?

• Daniel12

Och var fan vet du om mitt liv?! Vad fan vet du om hur mycket jag har kämpat eller vad jag har prioriterat? Och vad tycker du att du vinner på att hänga ut dina fria fantasier om mig till allmän beskådan, och dessutom kalla mig loser och dra paralleller till hur du själv har varit?

Jag skiter väl fullständigt i om du har köpt 2 eller 20 kg Oxfile. Ät tills du storknar för fan, tills magen blir tjock och fet och du blir tvungen att börja motionera för att kunna röra dig. Funderar på att anmäla tråden, men vill se vad du får för svar först för att jag vill se om flera här på FL hakar på mobbningen av mig som person, det skulle definitivt avslöja dem som de stora bluffar de är.

Jag är alldeles för upprörd för att kunna skriva mer nu utan att gå till rena personpåhopp, men jag ska leverera ett syrligt svar till dig senare idag. Var så säker.

• ImBatman

Hujeda mig. Folk kan väl äta vad sjutton de vill.

Tycker inte det var så värst trevligt att hänga ut en specifik användare så här, du kunde ju ha startat en mer allmän tråd om du känner dig attackerad.

Själv äter jag både ditt och datt, allt från falukorv till älgstek, även om det inte blir så ofta på grund av budget. Helt ärligt, vad spelar det för roll?

Idag har jag käkat fyra hotdogs. Barnen åt lax.

• Aniiee
    Daniel12 skrev 2016-06-30 14:24:04 följande:

Och var fan vet du om mitt liv?! Vad fan vet du om hur mycket jag har kämpat eller vad jag har prioriterat? Och vad tycker du att du vinner på att hänga ut dina fria fantasier om mig till allmän beskådan, och dessutom kalla mig loser och dra paralleller till hur du själv har varit?

Fast, för rättvisans skull, gör ju du samma sak om andra....

Stenar och glashus och sånt.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • ImBatman
    Aniiee skrev 2016-06-30 14:43:11 följande:

Fast han pratar ju om en generell grupp. Jag känner både en del människor som skryter om sin "dyra mat" och en del som avundsjukt klagar på personer som "käkar lyxmat och har råd med det". Så jag kan absolut förstå bådas irritation. Men man hänger ändå inte ut en specifik person.
  • dennis02
    Daniel12 skrev 2016-06-30 14:24:04 följande:

Jag skiter väl fullständigt i om du har köpt 2 eller 20 kg Oxfile. Ät tills du storknar för fan, tills magen blir tjock och fet och du blir tvungen att börja motionera för att kunna röra dig. Funderar på att anmäla tråden, men vill se vad du får för svar först för att jag vill se om flera här på FL hakar på mobbningen av mig som person, det skulle definitivt avslöja dem som de stora bluffar de är.

Jag är alldeles för upprörd för att kunna skriva mer nu utan att gå till rena personpåhopp, men jag ska leverera ett syrligt svar till dig senare idag. Var så säker.

Avundsjuka och missunnsamhet lyser ganska tydligt igenom, även om man försöker dölja det. Jag tycker dessutom du är den siste som ska snacka om att hänga ut folk. Du hänger ju ut alla som har råd att äta dyr mat och påstår att de är lögnare eller att de tror att de är finare än alla andra som inte har råd med sådan mat m.m.

Vad fan vet du om deras liv då? Vad vet du om hur mycket de har kämpat eller vad de har prioriterat? Och vad tycker du att du vinner på att hänga ut dina fria fantasier om dessa människor till allmän beskådan?

Förlåt, men jag tillämpar det du skrev till mig på alla dem som du generaliserar över och drar över en kam.

Du får bli hur upprörd du vill, jag tyckte bara att du behövde en läxa. Jag ser fram emot ditt syrliga svar senare idag

• dennis02
    ImBatman skrev 2016-06-30 14:40:00 följande:

Hujeda mig. Folk kan väl äta vad sjutton de vill.

Tycker inte det var så värst trevligt att hänga ut en specifik användare så här, du kunde ju ha startat en mer allmän tråd om du känner dig attackerad.

Själv äter jag både ditt och datt, allt från falukorv till älgstek, även om det inte blir så ofta på grund av budget. Helt ärligt, vad spelar det för roll?

Idag har jag käkat fyra hotdogs. Barnen åt lax.

Men daniel12 hänger ju ut alla som har råd att äta finare och dyrare mat som att de tror att de är förmer än andra och att de skryter om vad de äter utan att erkänna det. Är inte det att hänga ut folk då?

Hotdogs är gott, med skånsk grovkornig senap på, hackad gurka och givetvis bröd. Lax är jag också mäkta förtjust i.

Klart folk får äta vad de vill. Men det finns ju de som inte anser att folk borde få göra det ;)

• dennis02
    Aniiee skrev 2016-06-30 14:43:11 följande:

Just precis. . Tror att daniel12 just fick smaka sin egen medicin, och det var också det som var meningen med min trådstart.

• cosinus

Förundras mest över att folk i bägge lägren verkar tro att det är en omöjlighet att äta dyr mat för att man föredrar det och faktiskt tycker det är värt pengarna.

Äta billig mat för att man faktiskt uppskattar en del av se smakerna.

Själv har jag definitivt råd att äta oxfilé varje dag om jag så skulle vilja men....jag är extremt ointresserad av mat, det är inget mervärde för mig förutom att jag blir mätt.

Dessutom har jag jättesvårt för rätt kött, då blir liksom oxfilé rätt ointressant för det är inte genomstekt den kommer bäst till sin fördel. Men jag betvivlar liksom inte att det finns folk som faktiskt uppskattar både god mat och dryck. Men jag är inte en av dessa och lägger då mina pengar på andra saker eller helt enkelt bara sparar på hög :)

• ImBatman
    dennis02 skrev 2016-06-30 15:43:22 följande:

Men daniel12 hänger ju ut alla som har råd att äta finare och dyrare mat som att de tror att de är förmer än andra och att de skryter om vad de äter utan att erkänna det. Är inte det att hänga ut folk då?

Hotdogs är gott, med skånsk grovkornig senap på, hackad gurka och givetvis bröd. Lax är jag också mäkta förtjust i.

Klart folk får äta vad de vill. Men det finns ju de som inte anser att folk borde få göra det ;)

Fast själva grejen är att han klagar på en generell grupp, sedan att han drar alla över en kant är en annan sak och kanske inte direkt trevligt eller sant. Han hänger inte ut en specifik person.

Det är skillnad på att skriva exempelvis " folk som har en egen båt är snobbar" än "kalle som har en båt på marinan är en snobb".

Även om det första exemplet inte är varken trevligt eller sant så pekar det inte ut en specifik individ.

Det är det jag syftar på, i övrigt håller jag med dig om att folk som äter "dyr" mat kanske prioriterar ner andra saker i livet, har kämpat för att förbättra sin ekonomi eller helt enkelt inte gillar annan mat.

Jag reagerar bara på utpekandet av en specifik person.
  • Daniel12
    ImBatman skrev 2016-06-30 17:21:17 följande:
    Fast själva grejen är att han klagar på en generell grupp, sedan att han drar alla över en kant är en annan sak och kanske inte direkt trevligt eller sant. Han hänger inte ut en specifik person.

Det är skillnad på att skriva exempelvis " folk som har en egen båt är snobbar" än "kalle som har en båt på marinan är en snobb".

Även om det första exemplet inte är varken trevligt eller sant så pekar det inte ut en specifik individ.

Det är det jag syftar på, i övrigt håller jag med dig om att folk som äter "dyr" mat kanske prioriterar ner andra saker i livet, har kämpat för att förbättra sin ekonomi eller helt enkelt inte gillar annan mat.

Jag reagerar bara på utpekandet av en specifik person.
    Jag ser dock ingen direkt skillnad mellan att peka ut en grupp av människor och en enskild individ. Det är ett utpekande lik förbannat. Hitler pekade ut judarna, inte sant? Och se vad som hände!

Nu läste jag de senaste inläggen i hans tråd om Oxfile, och han verkar ha spårat ur fullständigt. Han har allvarliga problem den mannen, och jag har skickat ett PM till honom där jag uppmanar honom att söka psykologisk hjälp. För hans beteende är långt ifrån friskt.

• ImBatman
    Daniel12 skrev 2016-06-30 17:52:31 följande:

Jag ser dock ingen direkt skillnad mellan att peka ut en grupp av människor och en enskild individ. Det är ett utpekande lik förbannat. Hitler pekade ut judarna, inte sant? Och se vad som hände!

Nu läste jag de senaste inläggen i hans tråd om Oxfile, och han verkar ha spårat ur fullständigt. Han har allvarliga problem den mannen, och jag har skickat ett PM till honom där jag uppmanar honom att söka psykologisk hjälp. För hans beteende är långt ifrån friskt.

Fast det det ÄR skillnad på att peka ut en specifik person och på att generalisera en grupp. Och det Hitler gjorde klassas idag som folkmord och hets mot folkgrupp och är direkt olagligt.

Det jag tog upp här var ju hur du blev uthängd i denna tråd, i den andra tråden har jag inte läst mer än några inlägg i början. Om du tycker att det är lika illa att generalisera en grupp som en individ är det någonting du får agera efter enligt din egen moraliska kod.
  • Aniiee
    Daniel12 skrev 2016-06-30 17:52:31 följande:

Eh.... Tänkte du att du anonym här, eller är det personlighetsklyvning på g?
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Daniel12
    Aniiee skrev 2016-06-30 19:45:03 följande:
    Hahaha! Nä jag bara härmade Dennis. Jag är vid mina sinnens fulla bruk, men gav ett svar som förmodligen Dennis skulle ha gett. Det kan verka lite förvirrande ibland,men är man halvschizofren så är man ;)

• ImBatman
    Aniiee skrev 2016-06-30 19:45:03 följande:

Tänkte detsamma jag.
Svar på tråden Jävla gnäll på oss som har råd att äta dyrt och gott.