• Anonym (Familjehemsmorsan.)

Vi som har ensamkommande under taket

Hej alla! Nu är det min tur att starta en tråd och inte bara skriva i andras. Vi är familjehem åt en afghansk kille sedan ett par månader tillbaka så det känns fortfarande ganska nytt. Jag har behov av att dryfta med andra i samma situation, andra som knåpar för att få ihop familjen och vardagen. Vi gör det frivilligt, absolut, men det är samtidigt mycket jobb, mycket energi och tankeverksamhet som fordras. Hur går det för er andra? Vad funkar och vad funkar inte, vilka erfarenheter har ni andra? Just nu känner jag mig ganska trött. Inte på honom eller min familj utan i kroppen och huvudet.

• Svar på tråden Vi som har ensamkommande under taket
  • smulpaj01
    Anonym (Familjehemsmorsan.) skrev 2016-07-04 10:30:28 följande:

Jag fattar inte riktigt vad du menar, Smulpaj, med ditt inlägg. Vad jag vet är att vi då rakt inte får ut några 20 000 och jag vet att nivån på insatser ser olika ut. Men personligen har jag svårt att försöka vara proffsig på jobbet men hemma göra ett halvtaskigt jobb enkom för pengarnas skull. Hur skulle jag försvara det i kontakten med handläggare vid socialtjänsten? Däremot kan jag tänka mig att vi som familj får anpassa krav och förväntningar efter hand och hitta en rimlig ambitionsnivå. Tanken är ju inte att bränna ut sig eller ställa överkrav på sig själv, familjen eller killen. Men däremot veta att vi har gjort vad vi kunnat utifrån förutsättningar och möjligheter.

Jag fattar inte varför arvodet är så känsligt för alla familjehem?

Hon får ut 19800kr per månad! Det är fakta! Hon har 3 småbarn hemma så hon gör inget med/för mannen. Han sköter sig helt själv!

Vad du gör med ditt "barn" förstår jag inte? Han går väl i skolan på dagarna? Sen läxor och fritidsaktiviteter?
  • Anonym (Va)
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 10:27:21 följande:

Det är klart jag har empati, men det stör mig när folk kallar dom "barn". Ingen av de män jag träffar är barn!

Och då grundar du din erfarenhet på att ALLA ensamkommande är vuxna?! När min son var 18 så var han inte speciellt vuxen heller även om lagen säger det. Och han var definitivt ingen man ännu.

Är mycket nyfiken på VAD du arbetar med? Som bara träffat vuxna ensamkommande vilket enligt din uppfattning är normen. Det tråkiga är att ditt förakt verkligen lyser igenom. Slå gärna upp ordet empati för det har du nog totalt missuppfattat. Vad du skulle behöva är att " släppas" ner i en kultur som du inte har en aning om hur den fungerar och själv få uppleva hur lätt det är att förstå sig på strukturer och hur allt fungerar i den kulturen och dessutom inte ha vare sig språket eller pengar. Eller tänka tanken att du lämnar ett av dina barn i t.e.x Syrien. Du kan ju ta den som fyllt 18 om du har någon. Då klarar hen sig bra som vuxen.
  • Anonym (Va)

Nu fungerar det så här att betalning till familjehem är dels en omkostnadsdel som ska gå till utlägg för boende, el, mobil, kläder, resor, fritidsaktiviteter och inte minst mat. Den delen är oftast mellan 4000-7000 ca beroende på ålder och behov. Det är alltså inte lön till familjehemmet. Eftersom han tycks vara " vuxen" så ligger förmodligen den delen på den högre skalan. Så dem kan du räkna av från dina 19800:- kvar blir då arvodet på 12800:- vilket är " lönen" för arbetet.

För det är ju så att han inte lever på luft, eller? Om inte omkostnadsdelen går till honom och hans behov så brister familjehemmet allvarligt i sitt åtagande. Tyvärr så poppade det upp många oseriösa familjehem som såg sin chans att tjäna pengar på dem som kom hit och egentligen totalt struntar i personen. Bristen på familjehem gjorde så kraven sänktes men det jobbar man på att rätta till. Alltför många barn har hamnat i dessa giriga människors händer och lever i utanförskap i familjehemmet.

• smulpaj01
    Anonym (Va) skrev 2016-07-04 11:31:30 följande:

Nu fungerar det så här att betalning till familjehem är dels en omkostnadsdel som ska gå till utlägg för boende, el, mobil, kläder, resor, fritidsaktiviteter och inte minst mat. Den delen är oftast mellan 4000-7000 ca beroende på ålder och behov. Det är alltså inte lön till familjehemmet. Eftersom han tycks vara " vuxen" så ligger förmodligen den delen på den högre skalan. Så dem kan du räkna av från dina 19800:- kvar blir då arvodet på 12800:- vilket är " lönen" för arbetet.

För det är ju så att han inte lever på luft, eller? Om inte omkostnadsdelen går till honom och hans behov så brister familjehemmet allvarligt i sitt åtagande. Tyvärr så poppade det upp många oseriösa familjehem som såg sin chans att tjäna pengar på dem som kom hit och egentligen totalt struntar i personen. Bristen på familjehem gjorde så kraven sänktes men det jobbar man på att rätta till. Alltför många barn har hamnat i dessa giriga människors händer och lever i utanförskap i familjehemmet.

• smulpaj01
    Anonym (Va) skrev 2016-07-04 11:31:30 följande:

Denna kvinna är ung, ensamstående 3 barns mamma. Hon är själv uppväxt i familjehem och fd narkoman! Det går ju ofta illa för familljehemsungar!

Han kostar såklart i mat, ej mobil dock. Men vad mer, kläder?
  • Anonym (Va)
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 11:52:09 följande:

Denna kvinna är ung, ensamstående 3 barns mamma. Hon är själv uppväxt i familjehem och fd narkoman! Det går ju ofta illa för familljehemsungar!

Han kostar såklart i mat, ej mobil dock. Men vad mer, kläder?

Om du läser vad jag skrev så ser du VAD omkostnadsdelen SKA gå till. Till honom och hans BEHOV. Han ska både kunna ha en fritidssysselsättning,resor och fickpengar. Och självklart en mobil för att kunna skapa och upprätthålla nya vänkontakter mm. Om hon inte använder pengarna till det så är hon klart olämplig som familjehem och dessutom girig.
  • Anonym (??)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-03 22:47:13 följande:

Fast ska man verkligen ta sig an ngt sånt för pengarnas skull??

Varför inte?? Jag har det dåligt ställt och behöver få in pengar!
    Anonym (Va) skrev 2016-07-04 00:42:26 följande:

Och det är bara för pengarna du skulle göra det? Låter ju verkligen beundransvärt.

Ja? Och? Jag behöver pengar för att överleva.

Jag får ju betala fullt pris för både läkarvård. Tandläkaren och mediciner....

Pengarna är absolut inte känsligt, min fritid har också en prislapp. Vi följer SKLs tariff.

• Anonym (Va)
    Anonym (??) skrev 2016-07-04 13:08:26 följande:

Varför inte?? Jag har det dåligt ställt och behöver få in pengar!Ja? Och? Jag behöver pengar för att överleva.

Det som är skönt att veta är att du knappast lär klara dig igenom den kompakta utredningen då dina motiv är så uppenbara. Under den perioden när så många kom på en gång så slarvades det med att utreda familjerna ordentligt men det håller man på att ta tag innan efter all kritik tackochlov. Ta du en inneboende istället.

Jag kan inte allt om den här svängen men som jag har förstått det placerar man ogärna de yngre på hvb utan vill ha dom i familjer. En ung person kan du inte bara tvätta åt och ge mat i tron att skolan och sen fritid ska rulla på. En ung person behöver vuxenstöd i de allra flesta situationer om man har som mål att personen i fråga ska ha ett sammanhang, må hyfsat och klara de sociala koderna som gäller här. Allt från att byta kläder regelbundet, inte sova med skolkläderna, ta hem skolböcker, göra läxor, komma hem i tid, svara i sin telefon, hjälpa till med vardagsbestyr, komma igång med fritidsaktiviteter, trivas med dom, passa in och överhuvudtaget förstå något av vad man säger utan språktrassel 200 gånger om dagen. Sen har man kontakt med hälsovård, soc, god man osv bla bla. Ska jag fortsätta? Nej, det är inget hotell man bedriver och nej, det är inget centralasiatiskt marsvin man har köpt.

• Anonym (Felicia)
    Anonym (Fy fan) skrev 2016-07-04 07:29:42 följande:

Vilka vidriga människor som slemmade sig fram från under stenarna till denna tråd.

Hur kan man ens leva med sig själv när man har en sån sopig mentalitet att man pratar om andra människor så som ni gör? Rekommenderar starkt att ni söker hjälp för att jobba lite med självkänslan.

Pratar du om mig nu?

Vad skulle vara fel med att göra det för pengarna? Det är väl anledningen för de flesta? Och skulle jag ha sex med en 20-årig man är det knappast ditt problem.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Felicia) skrev 2016-07-07 04:11:51 följande:

Pratar du om mig nu?

Vad skulle vara fel med att göra det för pengarna? Det är väl anledningen för de flesta? Och skulle jag ha sex med en 20-årig man är det knappast ditt problem.

Jo det är ju den vanliga uppfattningen bland de som har låg eller ingen empati ! När man själv endast har pengar som drivkraft så tror man att alla fungerar så.

Och det är anledningen till att man utreder familjerna innan. Och har de inte en stabil familjesituation och en stabil ekonomi med fast inkomst och utan anmärkning så är det kört. Men lycka till med att försöka håva in storkovan. Det övriga är så imbecillt så inte ens värt att besvara.
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Va) skrev 2016-07-07 07:46:39 följande:
    Jo det är ju den vanliga uppfattningen bland de som har låg eller ingen empati ! När man själv endast har pengar som drivkraft så tror man att alla fungerar så.

Och det är anledningen till att man utreder familjerna innan. Och har de inte en stabil familjesituation och en stabil ekonomi med fast inkomst och utan anmärkning så är det kört. Men lycka till med att försöka håva in storkovan. Det övriga är så imbecillt så inte ens värt att besvara.
    Men vadå bara för pengarna? Man kan väl göra det för pengar och för att hjälpa?

Vi har inga problem med stabilitet och inkomst, så det ska nog gå bra ska du se.
  • Anonym (Suckar)

Så liten är inte ersättningen...

Primärt var jag intresserad av att dryfta lite med de som har, funderar på att ha och har haft ensamkommande eller med erfarenhet av relaterat område. Inte primärt för att diskutera ersättning, uppsåt eller ålder på de som kommer hit. Vi vet alla att man kan ha frågor kring ålder och vi vet alla att man får ersättning i någon form. Det är våra egna skattepengar som bekostar kalaset, precis som med allt annat i det här landet. Via organisation får man som regel högre ersättning än via kommun. Kommunen betalar kanske dubbelt så mycket, ibland mer, för konsultstöttat familje/jourhem och på både kort och lång sikt blir det en väsentligt högre kostnad men säger de facto inget om kvalitet eller hur de placerade har det. Vi har det läget vi har i landet och hur ska vi komma till rätta med det? Bara gnälla och vara förbannad känns inte hjälpsamt och det är inte min grej.

• Anonym (Fy fan)
    Anonym (??) skrev 2016-07-04 13:08:26 följande:

Varför inte?? Jag har det dåligt ställt och behöver få in pengar!Ja? Och? Jag behöver pengar för att överleva.

Nej du betalar inte fullt pris för sjukvård och mediciner. Dessutom har du ett högkostnadsskydd. Tandvård betalar du lite mer för men fortfarande är även den subventionerad och högkostnadsskydd finns. För du tror väl inte på riktigt att de där ca 400kr du betalar per läkarbesök täcker in hela kostanden för den sjukvård som står till buds idag?

Förutom det: vad är det för vård som flyktingar får gratis? Menar du den vård som inte kan vänta som de betalar femtio spänn för? Ja jäääävlar vilken räkmacka du. Man blir ju grön i synen av avundsjuka.
Svar på tråden Vi som har ensamkommande under taket