• Meemoo

Börja med kampsport som 25-årig tjej?

Jag är en 25-årig tjej och funderar på att börja träna kampsport.

Jag har aldrig tränat något sånt tidigare, men jag har hållit på en hel del med dans och simning.

Dels vill jag pröva på kampsport för att det verkar roligt, men skulle också vilja lära mig något som kan funka som självförsvar för en tjej som jag (medellång, i form men inte superstark).

Har nån nåt tips om vilken sorts kampsport jag borde välja? Tar det lång tid att bli hyfsat bra? Är det för sent för mig som 25-åring?

• Svar på tråden Börja med kampsport som 25-årig tjej?
  • Meemoo
    Dr Nail skrev 2016-07-04 00:26:46 följande:

Absolut inte för sent!

Sen måste du definiera för dig själv vad "hyfsat bra" innebär. Vill du tävla? Då kommer det att ta några (ganska många) år. Om du vill kunna försvara dig, så har många klubbar självförsvar för tjejer, men om du på allvar vill kunna försvara dig, då rekommenderar jag thaiboxning :) Och det utan att behöva vara Arnie. Men räkna med ett par år innan du kan känna dig säker. 

Dans vet jag inte, men simning kommer kunna hjälpa dig, då det är en sport som tränar så gott som alla muskler i kroppen.

Testa! Du kommer att fatta ganska snabbt om det är nåt för dig. Var inte rädd för sparring - det är skitkul.

Ja något ska jag absolut testa!

Thaiboxning, hapkido och krav maga ser mest intressant ut för mig av vad jag läst, sett och hört hittills.

Nej nej jag vill inte tävla. Med hyfsat bra menar jag att jag ska känna att jag verkligen kan något jag inte kunde innan jag började träna och att jag kan försvara mig okej i alla fall.
  • Dr Nail
    Meemoo skrev 2016-07-04 01:02:04 följande:

Thaiboxning, hapkido och krav maga ser mest intressant ut för mig av vad jag läst, sett och hört hittills.

Nej nej jag vill inte tävla. Med hyfsat bra menar jag att jag ska känna att jag verkligen kan något jag inte kunde innan jag började träna och att jag kan försvara mig okej i alla fall.
    Du kommer definitivt att känna dig mer avslappnad i många situationer om du kör krav maga eller thaiboxning under några år :) Det handlar om kontroll.

Lycka till!
  • Flash Gordon

Jujutsu och judo fungerar nog bra som inkörsport till kampsport.

Allsidigt, lagom mjukt och direkt självförvarsrelaterat, som du önskar.

Det är nog viktigare att du hittar en bra klubb där du gillar "stämningen" än exakt vilken typ av kampsport det handlar om.

• Gung Ho
    Meemoo skrev 2016-07-04 01:02:04 följande:

Jag skulle rekommendera Thaiboxning eller Sportjujutsu (mer sparringfokuserad än traditionell ju-jutsu). De är båda allround när det gäller träning och fys. Thai mer fokus på sparkar och slag, sport ju-jutsu lägger till brottning och kast..
    Kravmaga är riktigt bra men passar inte alla.
  • MrGilgamesh

Vanlig boxning skulle jag tipsa en kvinna ifall hon vill ha störst odds på sin sida att lyckas boxa en gärningsman medvetslös.

Generellt är västerländska kampsporter mer snabbväxande än österländska som tar längre tid att få kläm på.

• Dr Nail
    MrGilgamesh skrev 2016-08-04 23:30:09 följande:

Vanlig boxning skulle jag tipsa en kvinna ifall hon vill ha störst odds på sin sida att lyckas boxa en gärningsman medvetslös.

Generellt är västerländska kampsporter mer snabbväxande än österländska som tar längre tid att få kläm på.

Det absolut sista jag skulle rekommendera en tjej i en sån situation är att försöka slå sin angripare på käften. Det enda det kommer leda till är att han blir ännu mer förbannad.
  • MrGilgamesh

Vad är det då för mening att träna kampsport. Är det då inte bättre att satsa helhjärtat på löpning. Köp ett par löpskor och spring för kung och fosterland när du känner dig hotad. Ingen normaltränad man kan springa ikapp en duktig löperska

• Dr Nail
    MrGilgamesh skrev 2016-08-05 11:46:01 följande:

Vad är det då för mening att träna kampsport. Är det då inte bättre att satsa helhjärtat på löpning. Köp ett par löpskor och spring för kung och fosterland när du känner dig hotad. Ingen normaltränad man kan springa ikapp en duktig löperska

Att springa är att föredra, speciellt om du är kvinna.
  • Gung Ho
    MrGilgamesh skrev 2016-08-05 11:46:01 följande:

Då får man hoppas att man har löparskorna på sig när man blir påhoppad..,
Svar på tråden Börja med kampsport som 25-årig tjej?