Anonym (...) skrev 2016-07-08 23:05:35 följande:
Jag och min man fick första barnet i Juli förra året. Min sexlust har i princip aldrig dalat, tvärtom så har sex varit det jag alltid vänt mig till när jag mått dåligt psykiskt eller fysiskt. Men då får man väga in i det att jag har en bra relation till min man i övrigt.
Jag hade precis som din fru en förjävlig graviditet.Foglossning från helvetet som jag fortfarande idag har problem med. De sista 8 veckorna av graviditeten låg jag bara i sängen och grät av smärta tills min man i v40 tjatade och bönade läkarna att sätta igång mig. Efter 33 timmars hemsk förlossning som slutade rätt akut med låga hjärtljud hos bebis och sen sugklocka.
Detta är första gången i mitt liv som sexlusten dalat.
Min man var väldigt förstående och satte ingen press på mig vilket i sin tur gjorde att jag åtminstonde tog hand om honom sexuellt. När jag väl läkt därnere och vi kunde ha sex igen så tog vi det jätte försiktigt för det gjorde skit ont och jag kände ännu inte att min kropp var min igen än. Om det låter logiskt? Men som du själv skrev, lust föder lust, det tror vi också på här hemma. Vi myste utan sexuell kontakt ofta, vi visade varann uppskattning och kommunicerade alltid om något kändes fel. Vi försökte ha sex och ju mer vi försökte ju lättare blev det. Så länge det inte fanns någon press på att jag var TVUNGEN att njuta fullt ut i början. Min sexlust kom tillbaka gradvis och nu är den som den var innan bebis kom.
Men vissa dagar orkar jag bara inte. När man städat och donat och skött bebis hela dagen så är det enda min kropp skriker "GÅ OCH LÄGG DIG SÅ FORT DU KAN!" Jag har tur att ha en man som förstår att vi ska vara jämställda och därför så när han är ledig från jobb så sköter han bebis och hem precis som jag gör. Annars hade jag aldrig orkat vara intim med honom, och heller inte haft någon lust.
Du verkar också vara en vettig partner, men jag undrar, när du är hemma, hjälper du henne med annat också? diskar, tvättar osv? Den som är hemma med barnen stämplar ju aldrig ut från sitt jobb. Många tror att vara föräldraledig är en dans på rosor, men både jag och mannen är eniga om att det är mycket skönare att få gå till ett jobb, träffa folk/kollegor, äta lunch i lugn och ro, stämpla ut sen få sova natten igenom utan att bli väckt flertalet gånger av en bebis. (om man inte har en partner som jobbar OCH hjälper till med nätterna, men det har inte jag då min man jobbar natt.) Nu är ert barn äldre än mitt som precis fyllt 1, så era sovrutiner kanske är annorlunda. Vi har iaf en bebis som sover väldigt dåligt.
Om man känner sig förbisedd, ouppskattad, slutkörd/stressad så brukar det för dom flesta människor sätta en kil i sexlivet. Påstår inte att du inte gör allt du kan, utan det är en fråga liksom.
Hon kanske mår dåligt över hur hennes kropp ser ut efter barnfödandet?
Många kvinnor känner en enormt press att se ut som innan dom födde barn, ett ideal dom flesta aldrig kan leva upp till.
Jag hade en vän som klagade på att frugan aldrig släppte till efter dom fått barn. Visade sig sen att han klagat på hennes kropp konstant sen bebisen kom till världen. Tro fan man inte får ligga då. Det var lite OT, men ville bara få fram att det kan vara så många olika faktorer.
Det kan också vara så att hon blir stressad av att bli kåt där och då direkt när barnen somnat. Vet att jag ibland kan vara kåt hela dagen, och mannen med, och vi flirtar med varann hela dagen och ger varandra blicken som säger, du ikväll då jävlar. ;) Men det har hänt att jag inte hunnit natta bebis innan han vill slänga mig på sängen, och då blir jag jätte stressad och kan inte slappna av. Kan det vara så för er med kanske?
Nu blev mitt inlägg jättelångt men tänkte också fråga, om du för på tal om bristen på sex, vad säger hon då?
Kram från en annan sliten förälder.
Tack för ett bra inlägg????
Jag är för närvarande den som är f-ledig. Hon jobbar deltid och vi har ganska mycket "ledig" tid. Jag sköter hemmet till större delen. Hon har varit f-ledig betydligt mycket mer än jag och under den tiden är det jag som skött matköp och matlagning, disk och plock med middag. Tvätta har jag bara möjlighet att göra i helgerna då jag oftast åker hemifrån 6.00 och är tillbaka 17.00-18.00. Efter det går det inte att tvätta pga barnläggning.
Jag har provat att inte prata om sex över huvud taget under lång tid för att inte sätta press. Och om jag pratar om sex säger hon bara att det inte är något fel på hennes lust men att hon anser att möjligheten aldrig bjuds?!?! Hon skulle själv ALDRIG ta upp ämnet. Jag vet att hon onanerar vilket jag tycker är bra. Men då är ju jag med barnen. Har föreslagit typ smek och intim beröring utan krav. Massage och annat som innebär fysisk kontakt utan krav på sex men det verkar som att inget funkar.
Hennes kropp är finare än någonsin...så den lär hon inte må dåligt över. Alla gravidkilon är borta + några till. Inga bristningar eller dyl. Jag skulle aldrig någonsin klaga på hennes kropp. Och jag själv är i bra form och tar hand om min hygien m.m.
Jag vet dock att hon ställer enorma krav på sig själv. Är perfektionist ut i fingerspetsarna. Planerar allt och vill ha allt på ett visst sätt, vilket jag "anpassar" mig efter i rimligaste mån. Det kan t.ex handla om att planera fyra veckor i förväg vad barnen ska ha på sig på kalaset eller vilken typ av jacka hon ska ha med sig till spanien om tre månader. Men även att alla gafflar ska ligga i perfekta rader i lådan eller att tandkrämen står till vänster på hyllan och INTE till höger.
Jag misstänker att det skapar en stress hos henne och om man lever sitt liv på det viset finns det ALLTID något att göra. Om jag t.ex tar barnen på morgonen MÅSTE jag göra precis som hon vill annars blir hon irriterad. Det gör ju att det blir väldigt svårt för mig att avlasta henne. Hon har ju redan planerat allt, tänkt på allt. Jag vägrar att försöka tävla med henne i den här grenen????
Mvh//Bara förvirrad