• mammalovis

Hur länge ska barnskor i storlek 30 hålla?

I april köpte jag nya uteskor till tösen att ha till lek och när vi promenerar dit vi ska. Innan helgen upptäckte jag att det var hål i sulan både fram, flera på hälen och även på ena kanten i mitten. 

När jag pratade med företaget hänvisade de till butiken för bedömning. Butiken ansåg att de hade hållit länge. De är alltså använda mindre än 3 månader då hon använt gummistövlar och sandaler också. Ska skorna hålla måste man ge 4-600 kr, ansåg de. Hur resonerar ni andra?

Jag trodde de var relativt robusta. De liknar de här: 

Bildresultat för gulliver dura shell

Vad köper ni för skor till en 5-åring och hur länge förväntas de hålla/håller de?

• Svar på tråden Hur länge ska barnskor i storlek 30 hålla?
  • mammalovis

Tyvärr fungerade inte bildlänken och jag hittar ingen likvärdig. Men sulan är 1-1,5 cm bred sedd från sidan med små ränder på. Skorna gav jag 179 kr för då det var en utgående modell.

• Maddi

De är ju som med mycket annat, man får vad man betalar för. Våra skor har vi aldrig varit missnöjd med och jag vet inte riktigt vad Viking Gore-tex kostar på rak arm, 600-800? Dom håller och är i fint skick och kommer ärvas av syskon.

• elyse

Det beror ju på vad barnet gör. Åker sparkcykel och bromsar med foten eller promenerar i köpcentrum ger ju olika slitage.

• Carambolan

Vi har också kört Viking till alla barnen. Äldsta barnets var knappt slitna alls men lillsyrran bromsar cykeln med fötterna (och liknande) så de brukar vara nära att ge med sig lagom tills de är urvuxna.

• Kasperina

Billiga skor räcker bara ett par månader, man kan tycka att det är galet att barnskor ska vara så dyra, men med tanke på hur hårt de slits så är det kanske inte så konstigt

• Vinterankan

Billiga skor håller inte längre än så. Man får välja, antingen köper man dyra skor som barnen växer ur så att man får köpa nya eller så köper man billiga skor som barnen sliter ut så man får köpa nya lite snabbare än om de växt ur dem istället.

• ventilera mera

Men va? Jag må låta naiv och snål, men ska man "räkna med" att skor går sönder efter tre månader?
    Jag köper "förskole/fritidsskor" till mina killar på skopunkten och de är inte ens i närheten av slut efter den tiden?
    Okej att de kan börja bli lite småfula och slitna ovanpå tån efter sparkcykelåkning och liknande, men hål i sulan??? Att man ska räkna med att ett par skor inte ska hålla mer än tre månader är ju helt absurt... om man inte pratar foppisar då, och inte ens de tar slut innan sommaren är över.

Svar på tråden Hur länge ska barnskor i storlek 30 hålla?