• Anonym (??)

Utbränd och flytta till Helsingborg?

Jag skulle egentligen ta studenten detta året men eftersom jag missade ganska mycket så måste jag tyvärr gå om ett år. Jag har även flera diagnoser inom psykiatrin och går även i psykoterapi, samt tar medicinen cipralex mot social fobi och ångest. Anledningen till att jag måste gå om ett år är för att jag var sjukskriven.

Jag känner att jag vill flytta till en annan stad och jag har blivit beviljad studentboende i Helsingborg. Jag är hemmahörande i Göteborg om det spelar roll? Så ja, det är en bra bit.

För att få studentlägenheten krävs att man studerar på gymnasium / SFI / Högskolan.

Anledningen till att jag skriver här nu är för att jag undrar vad som händer med lägenheten när jag slutar studierna?

Jag är stressad och utbränd. Det sista jag orkar med är att flytta hit och dit hela tiden. Det är det sista jag orkar med just nu. Jag vill bara flytta in och bo där.

Hur blir det när jag går klart detta sista året? Blir det högskola? Det blir ju bra för jag får bo kvar i lägenheten. Annars om det inte blir högskolan får jag jobb efter gymnasiet då? För då antar jag att det blir lätt att få jobb och lägenheten i Helsingborg. Eller har jag fel?

Blir det högskolan vilket jag hoppas på så slipper jag flytta i alla fall vilket jag verkligen inte orkar med. Och det jag oroar mig mest för är att det inte blir högskolan och att jag då måste säga upp lägenheten och sen flytta hem igen.

Någon som vet vad som blir bäst för mig och mitt mående?

Hur gör jag med lägenheten?

• Svar på tråden Utbränd och flytta till Helsingborg?
  • Anonym (Kaueudbdien)

Studerar du inte så får du inte ha kvar studentlägenheter. Sen är det inte alls lätt att få varken jobb eller lägenhet. Inte lättare än i nån annan stad. Varför skulle det vara lätt där?

• Anonym (??)
    Anonym (Kaueudbdien) skrev 2016-07-06 16:13:55 följande:

Studerar du inte så får du inte ha kvar studentlägenheter. Sen är det inte alls lätt att få varken jobb eller lägenhet. Inte lättare än i nån annan stad. Varför skulle det vara lätt där?

Jag förstår. Det är just det jag tänker på. Vad händer efter gymnasiet? Jag vill inte behöva flytta hem igen.
  • Anonym (Välkommen)

Det där är ju jättesvårt att svara på. Beror ju helt på dina betyg. Men universitet finns i Hbg som är en del av Lunds universitet. Och då borde du ju, som jag har för mig, också kunna ansöka och gå i Lund om du har en studentlägenhet i Helsingborg.

Vad gäller den vanliga bostadsmarknaden är en lägenhet här svårt att få eftersom det är en attraktiv stad att bo i som tillhör Öresundsregionen. Därmed är lägenheterna inte bara svåra att få utan också relativt dyra. Krävs ett antal år i bostadskö för att få ens en enkel, mindre hyresrätt i ett "sämre" område. Men kan du tänka dig att flytta utanför stan/nån pendlingsort i närheten är det förmodligen lättare.

Jag önskar dig all lycka till och välkommen till vår vackra stad om du väljer det! :)

• Tow2Mater
    Anonym (??) skrev 2016-07-06 15:10:29 följande:

Hur blir det när jag går klart detta sista året? Blir det högskola? Det blir ju bra för jag får bo kvar i lägenheten. Annars om det inte blir högskolan får jag jobb efter gymnasiet då? För då antar jag att det blir lätt att få jobb och lägenheten i Helsingborg. Eller har jag fel?

Vad menar du med "blir det"? Det är ju upp till dig vad du söker - jobb eller skola. Eller menar du att nån annan ska fixa ditt liv åt dig?

Jobb är väl annars inte lätt att hitta speciellt utan relevant utbildning. Vad är du utbildad till?
  • Anonym (Hbg)

De bygger ju nya studentbostäder både i Närlunda, Furusundsparken och GA torg. Lägenheter går nog att få tag i.

• Anonym (Välkommen)
    Anonym (Hbg) skrev 2016-07-06 18:58:54 följande:

De bygger ju nya studentbostäder både i Närlunda, Furusundsparken och GA torg. Lägenheter går nog att få tag i.

Furutorpsparken menar du. Ts är redan beviljad studentboende så det är inte där frågan ligger.

Att hitta "vanlig" lägenhet är som jag skrev innan svårt. Bara en orenoverad 1a i ett sämre område kräver som sagt flera år i kö. Systerdottern stod i 3 år för denna. Hon ansåg sig ha extrem tur som lyckades.
  • Anonym (??)

Jag får inte bo kvar i lägenheten när studierna är klara. Och det sista jag vill är att åka hem. När jag flyttar in då flyttar jag in och vill bo så länge jag vill.

Jag funderar på att börja om gymnasiet helt bara för att bo i denna lägenhet. Eller om det blir högskolan i några år? Då hinner jag samla ihop pengar till en bostadsrätt ?

• Anonym (Hbg)
    Anonym (Välkommen) skrev 2016-07-06 19:20:04 följande:
    Furutorpsparken menar du. Ts är redan beviljad studentboende så det är inte där frågan ligger.

Att hitta "vanlig" lägenhet är som jag skrev innan svårt. Bara en orenoverad 1a i ett sämre område kräver som sagt flera år i kö. Systerdottern stod i 3 år för denna. Hon ansåg sig ha extrem tur som lyckades.
    Japp! Furusundsgatan ligger på Gärdet! 
    Just på den punkten tycker jag att Helsingborg är riktigt bra. Jag fick en lägenhet utan ködagar alls. Visserligen var den nyproduktion och svindyr, men det var inkörsporten till ett byte så att jag fick den lägenhet jag har nu.

Men du har helt rätt i att de vanliga lägenheterna är svåra att få. Och att vissa områden inte är så trevliga.
Svar på tråden Utbränd och flytta till Helsingborg?