• Svar på tråden Stressar vi barnen till diagnoser?
  • Holma
    fantasy06 skrev 2016-07-07 22:11:28 följande:

Det tror inte jag. Min son har adhd. Och det är absolut inget som vi föräldrar stressat fram. Han har alltid varit livlig och inte kunnat varva ner. Han började på dagis när jag var arbetslös dvs han var bara på dagis ca 15 timmar i veckan under lång tid.

Har man en diagnos så har man. Många diagnoser är även ärftliga och medfödda.

Man måste inte ha en diagnos för att man är livlig o har svårt att varva ner .
  • fantasy06
    Holma skrev 2016-07-08 06:12:29 följande:

Man måste inte ha en diagnos för att man är livlig o har svårt att varva ner .

Jag vet. Jag menade att det är inget vi som föräldrar stressat fram. Han har blivit värre med åren. Fick sin disgnos först i första klass. Jag är mycket insatt i just adhd så jsg vet.
  • StevenDiese

Nu såg jag inget i länken där de pratade om diagnoser, missade jag det eller var det inget sånt där?

Men ja jag tror vi förstör barnen med aktiviteter. Barn måste lära sig att ha tråkigt med.

• Lilla Gs mamma
    StevenDiese skrev 2016-07-08 07:37:20 följande:

Nu såg jag inget i länken där de pratade om diagnoser, missade jag det eller var det inget sånt där?

Men ja jag tror vi förstör barnen med aktiviteter. Barn måste lära sig att ha tråkigt med.

Du har rätt, hon skriver: "Allt för många barn i Sverige har beteenden och svårigheter som liknar symtomen för de neuropsykiatriska störningarna, DAMP eller ADHD."
  • Gurkan

Jag håller med Elyse.

Jag tror att NPF diagnoserna alltid funnits men vi har blivit mycket bättre på att diagnosticera dem.

Förr slog man barn, barn dog, barn blev vuxna redan vid 10-12 års ålder. Skolans värld var väldigt fyrkantig med tydliga avgränsningar och tydliga förväntningar och gjorde man inte det fick mans stryk. Just det tydliga avgränsningar och tydliga förväntningarna är väldigt bra för barn med NPF men inte alla. På 50-talet var det inte ovanligt att man hoppade av skolan som 14 åring och mönstrade på någon båt. Hårt, tungt arbete som också var inrutade dagar. Jag tror många av barn hamnade på såna jobb. Industrigolvet, hamnen osv.

Sen har vi ju alla hört talas om byns kuf och enstöring. Den sol levde för sig själv och svor och söp. Npf, gad eller andra psykiska åkommor kan mycket väl vara en bakgrund till dessa.

Min mormor hade någon psykisk åkomma. Hon föddes 1920-tal och dog endast 60 år gammal. Min mamma har berättat hur mormor åkte in och ut på sjukhus när hon var liten. Att hon kunde skicka ner son 7 åriga dotter till fabriken där morfar arbetade och be dottern kolla till sin pappa "för nu sitter han nog dö i någon maskin"

Hon kunde träffa en människa en gång och sen var hon övertygad om att denne människa talade skit om henne bakom ryggen. Och berättelserna är fler.

Exakt vad mormor led av har jag ingen aning för set tystades ner på den här tiden. Det var ju skamligt!

Det var först vid mormors död på 80-talet vi fick reda på en kusin till henne ingen visste om. Kusinen hade down syndrom och bott på institut hela sitt liv. Ingne av de yngre generationerna kände till henne.

Däremot tror jag bi stressar barnen alldeles för mycket!

Jag arbetat inom förskolan värld och har gjort ett tag nu. Barn som blir hämtade på fredag eftermiddag när barnet gjort 45 timmar på förskolan och så ska de direkt till ett kalas/leklandet/lekdaten.

Barn som från 4 års ålder tärnar både hockey, fotboll och innebandy. Det är inte fel att röra på sig men det kan bli för mycket med!

Barn som kommer tillbaka efter helgen och ör helt sönder för att det gått i 110 hela helgen.

Jag tror inte de får en NPF diagnos men de skulle behöva bara få varva ner.

• Alexi

Jag syftar inte på npf-diagnoser i det här, utan mer alla stress/depressionssymtom som många tonåringar verkar ha idag. Det måste ju till stor del bero på att de inte lärt sig koppla av som barn. Jag tror att barn har för mycket aktiviteter och stressar för mycket.

• Asirna
    Lilla Gs mamma skrev 2016-07-08 08:03:11 följande:
    Du har rätt, hon skriver: "Allt för många barn i Sverige har beteenden och svårigheter som liknar symtomen för de neuropsykiatriska störningarna, DAMP eller ADHD."
    Uräskta, gillar inte du kallar ADHD för en störning.
  • Lilla Gs mamma
    Asirna skrev 2016-07-09 03:44:28 följande:

Nu var det ju inte jag, utan forskaren. Det är ett citat.
  • Charlotte N
    Asirna skrev 2016-07-09 03:44:28 följande:
    Varför skulle inte ADHD vara en störning?
  • Ego Lovers
    elyse skrev 2016-07-08 02:42:34 följande:

Nja. Jag kan tänka mig att ärftliga npf-diagnoser var lite mindre förekommande för, låt säga, hundra år sedan. Världen var inte barnanpassad/barnsäkrad och barn som var busiga/inte lydde dog ju faktiskt ibland; gick vilse, gick igenom isen, olyckor vid spisen... Och då fick färre möjligheten att skaffa egna barn. Sedan slog man väl "olydiga" barn till tystnad/lydnad också...

Sedan tror jag rakt av på att det blir fler barn med npf-problematik när människor med drag av t.ex. autism får barn tillsammans. I Silicon Valley pratar man om "engineers disease"; i stora drag att två genier inte är kompatibla. Och med dagens universitet och arbetsplatser som potentiella arenor för att hitta en livskamrat tror jag att kaka-söker-maka leder till fler npf-barn. Generaliserat.

Cancer var ju också väldigt ovanligt för säg hundra år sedan. Vi kan vara tacksamma att forskningen och upptäckten gått framåt. Så även med adhd
  • Ego Lovers
    Charlotte N skrev 2016-07-09 18:20:03 följande:
    Funktionsnedsättning
  • Ego Lovers
    StevenDiese skrev 2016-07-08 07:37:20 följande:

Det stämmer att föräldrar överstimulerar barnen så de inte kan varva ner.
  • Asirna
    Charlotte N skrev 2016-07-09 18:20:03 följande:
    Störning är ett så negativt ord.

Jag har själv ADD, om någon säger till jag jag har en störning så accepterar jag det inte.
    Det är bättre att säga svår het o det som individen har problem med.
Svar på tråden Stressar vi barnen till diagnoser?