Han vill ha barnen men "har inte tid"
Min exman vill ha våra gemensamma barn boende hos sig 50/50 - men själv har han inte tid att ta hand om dem! Han jobbar heltid på kontorstid och tar aldrig någonsin ut vare sig föräldradagar eller annan arbetstidsförkortning. Han låter farmor vabba och har släktingar som nanny ett par timmar efter förskolan. Våra barn är under skolåldern och är utan sin pappa i nästan 11 timmar under de vardagar som han har dem boende hos sig. Är det verkligen juridiskt riktigt att han lägger upp tillvaron såhär? Barnen har ju rätt till sin pappa och mamma - inte till övriga släktingar.
Familjerättens inställning är att det är bra att han utnyttjar sitt sociala nätverk. Min inställning är att barnen behöver en förälder som ställer upp och är ett stöd för dem vid sjukdom/vabb och själv hämtar på förskolan och umgås med barnen fram till läggning. Bra att nätverket kan hjälpa till ibland, men regeln måste väl ändå vara att pappan tar hand om barnen när han har dem boende hos sig? Min exman prioriterar jobbet och tänker inte ändra sina arbetstider.
Jag har anpassat mitt arbetsliv efter barnen, vabbar på "mina" dagar och har gått ner i arbetstid. Före skilsmässan (som jag tog initiativ till eftersom mannen överlät all familjeorganisation och enligt honom (!) "jobbiga delar, t ex vabb" åt mig) var det bara jag som tog hand om barnen. Pappans intresse för att vårda dem kom i samband med att jag begärde skilsmässa. Nu när han fått som han vill 50/50 - då visar det sig att han i praktiken inte tar hand om dem själv.
Vad säger lagen om "barnets bästa" och "rätt till båda föräldrarna" i detta fall?