• Anonym (Jag har tid)

Han vill ha barnen men "har inte tid"

Min exman vill ha våra gemensamma barn boende hos sig 50/50 - men själv har han inte tid att ta hand om dem! Han jobbar heltid på kontorstid och tar aldrig någonsin ut vare sig föräldradagar eller annan arbetstidsförkortning. Han låter farmor vabba och har släktingar som nanny ett par timmar efter förskolan. Våra barn är under skolåldern och är utan sin pappa i nästan 11 timmar under de vardagar som han har dem boende hos sig. Är det verkligen juridiskt riktigt att han lägger upp tillvaron såhär? Barnen har ju rätt till sin pappa och mamma - inte till övriga släktingar.

Familjerättens inställning är att det är bra att han utnyttjar sitt sociala nätverk. Min inställning är att barnen behöver en förälder som ställer upp och är ett stöd för dem vid sjukdom/vabb och själv hämtar på förskolan och umgås med barnen fram till läggning. Bra att nätverket kan hjälpa till ibland, men regeln måste väl ändå vara att pappan tar hand om barnen när han har dem boende hos sig? Min exman prioriterar jobbet och tänker inte ändra sina arbetstider.

Jag har anpassat mitt arbetsliv efter barnen, vabbar på "mina" dagar och har gått ner i arbetstid. Före skilsmässan (som jag tog initiativ till eftersom mannen överlät all familjeorganisation och enligt honom (!) "jobbiga delar, t ex vabb" åt mig) var det bara jag som tog hand om barnen. Pappans intresse för att vårda dem kom i samband med att jag begärde skilsmässa. Nu när han fått som han vill 50/50 - då visar det sig att han i praktiken inte tar hand om dem själv.

Vad säger lagen om "barnets bästa" och "rätt till båda föräldrarna" i detta fall?

• Svar på tråden Han vill ha barnen men "har inte tid"
  • Anonym (&)
    Brumma skrev 2016-07-12 13:46:15 följande:
    Behöver man gå på bidrag så är det inte 'normalt".

Med tre tidvis boende barn. Hyra på 6000 och boendeyta på 80 kvadrat skulle bostadsbidrag ett bli 800:-

Man kan även få underhållsstöd vid växelvis boende. Det hamnar på 2300:-

Det fattas ändå pengar.

Eller menar du att man ska gå till soc?

Är det att "klara sig bra" på sin "normala lön med normala utgifter?
    Jo det är normalt om man har typ bostadsbidrag underhåll barnbidrag tex
  • Brumma
    Anonym (&) skrev 2016-07-12 13:49:22 följande:

Jo det är normalt om man har typ bostadsbidrag underhåll barnbidrag tex

Man har inte underhåll om barnen bor växelvist.

Man har inte hela barnbidraget om barnen bor växelvis (man kan ha om man är överens men inget man ska räkna med).

Fortfarande - är det normalt att behöva vända sig till soc?
  • Brumma
    Anonym (&) skrev 2016-07-12 13:48:22 följande:

Konsumentverket har inte normala utgifter o har aldrig haft

Lustigt - när det pratas om underhåll brukar argumentet vara att konsumentverkets beräkningar är låga.

Jodå, de är bra beräknade. Om man har en normal inkomst vill säga ;)
  • Anonym (&)
    Brumma skrev 2016-07-12 14:41:26 följande:
    Man har inte underhåll om barnen bor växelvist.

Man har inte hela barnbidraget om barnen bor växelvis (man kan ha om man är överens men inget man ska räkna med).

Fortfarande - är det normalt att behöva vända sig till soc?
    Du kan få underhåll vid växelvis boende
    Har inte pratat om soc
  • LFF
    Anonym (&) skrev 2016-07-12 13:48:22 följande:
    Konsumentverket har inte normala utgifter o har aldrig haft
    Nej, de brukar snarare vara lågt räknade...
  • Anonym (&)
    LFF skrev 2016-07-12 15:51:28 följande:
    Nej, de brukar snarare vara lågt räknade...
    Nä knappast om du ser på vad som är absolut nödvändigt i kläder tex som dessutom går att köpa beg
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (&) skrev 2016-07-12 15:52:53 följande:
    Nä knappast om du ser på vad som är absolut nödvändigt i kläder tex som dessutom går att köpa beg
    Gick inte de senaste 3 sidornas OT ut på att det handlade om "normala" utgifter? Är det standard i svenska hushåll att bara köpa begagnade kläder till sina barn?
  • Brumma
    Anonym (&) skrev 2016-07-12 15:27:56 följande:

Du kan få underhåll vid växelvis boende

Har inte pratat om soc

Jag räknade med det i ett svar ovan.

Underhållsstöd vid växelvis boende blir max 790:- per barn och månad.

Det täcker FORTFARANDE inte upp hela de "normala" utgifter en familj beräknas ha.

Därför frågar jag dig - skall man gå till soc då? Eftersom pengarna inte räcker till dessa normala utgifter med den "normala" lönen...
  • Brumma
    Anonym (&) skrev 2016-07-12 15:52:53 följande:

Du pratade inte om att sänka sina kostnader genom att köpa begagnat. Du pratade om NORMALA kostnader.

Där räknas knappast att man behöver handla begagnat för att få det att gå runt.

Sluta prata bort frågorna.

NORMALA kostnader. Inget annat.
  • Anonym (&)
    Brumma skrev 2016-07-12 19:05:50 följande:
    Du pratade inte om att sänka sina kostnader genom att köpa begagnat. Du pratade om NORMALA kostnader.

Där räknas knappast att man behöver handla begagnat för att få det att gå runt.

Sluta prata bort frågorna.

NORMALA kostnader. Inget annat.
    Det är väl väldigt normalt att sänka sina kostnader så det passar med den inkomst man har .
  • Brumma
    Anonym (&) skrev 2016-07-12 20:29:48 följande:

Det är väl väldigt normalt att sänka sina kostnader så det passar med den inkomst man har .

Ja. Men då kan du inte påstå att alla klarar sig på 75% med normal lön o normala kostnader.

Konsumentverket räknar med normala kostnader som ett normalt svenskt hushåll bör klara.
  • Brumma
    Anonym (&) skrev 2016-07-12 20:29:48 följande:

Det här leder ingen vart.

Vill du övertyga människor om att de klarar sig på 9000 i månaden med växelvist boende, lägenhet på 6000 och fortfarande hålla normala utgifter föreslår jag att du startar en tråd om det.

Så lämnar vi över tråden till TS istället.
  • Anonym (&)
    Brumma skrev 2016-07-12 20:48:13 följande:
    Ja. Men då kan du inte påstå att alla klarar sig på 75% med normal lön o normala kostnader.

Konsumentverket räknar med normala kostnader som ett normalt svenskt hushåll bör klara.
    Ska man gå efter deras så skulle alla vara fattiga . Vi tänker inte lika .
    Har själv varit ensam med två barn o sjukskriven , inkomst ca 10000kr o en hyra på 5600kr o klarade mig bra med BB UH o bostadsbidrag .
  • Brumma
    Anonym (&) skrev 2016-07-12 22:09:35 följande:

Ska man gå efter deras så skulle alla vara fattiga . Vi tänker inte lika .

Har själv varit ensam med två barn o sjukskriven , inkomst ca 10000kr o en hyra på 5600kr o klarade mig bra med BB UH o bostadsbidrag .

Fortfarande - du har inte dessa saker om du har växelvis boende (inte i samma utsträckning).

Dessutom kan du inte säga att det funkar för alla för att det funkar för dig. Du är inte norm för resten av svenska folket.
  • Brumma
    nevermind skrev 2016-07-13 03:45:58 följande:

Varför vabbar han inte??

Har hört att barn under tre år inte ska bo växelvis...

Om farmor ändå är hemma och för tillfället bor med barnen är det väl mest logiskt att hon vabbar om hon vill?

De har dessutom helt nyligen separerat s0 det kan ju inte varor många vab tillfällen.

Man brukar inte rekommendera varannan veckas boende för barn under tre för att små barb "glömmer" men det är olika från situation till situation. Dessutom bor ju TS barn inte varannan vecka utan bara några dagar hos varje förälder innan byte.
  • Anonym (&)
    Brumma skrev 2016-07-13 02:17:47 följande:
    Fortfarande - du har inte dessa saker om du har växelvis boende (inte i samma utsträckning).

Dessutom kan du inte säga att det funkar för alla för att det funkar för dig. Du är inte norm för resten av svenska folket.
    Du har fortfarande rätt till dom bidragen även om barnet bor vv
  • Brumma
    Anonym (&) skrev 2016-07-13 07:48:10 följande:

Du har fortfarande rätt till dom bidragen även om barnet bor vv

Underhållsstödet vid växelvis boende är på halva summan. Vid växelvis boende Har båda föräldrarna rätt till barnbidraget - alltså hslva även här.

Heltidsboende barn ger mer än hälften i bostadsbidrag mot barn som bor växelvis. Tex kollade jag en inkomst på 13000 och hyra på 6000 (80kvm) så skulle bostadsbidraget vara 2000 om brnen var Heltidsboende och 800 om de bodde ibland (alltså vv).

Så återigen - nej du har inte rätt till de bidragen i samma utsträckning vid vv.
  • Anonym (&)
    Brumma skrev 2016-07-13 09:10:15 följande:
    Underhållsstödet vid växelvis boende är på halva summan. Vid växelvis boende Har båda föräldrarna rätt till barnbidraget - alltså hslva även här.

Heltidsboende barn ger mer än hälften i bostadsbidrag mot barn som bor växelvis. Tex kollade jag en inkomst på 13000 och hyra på 6000 (80kvm) så skulle bostadsbidraget vara 2000 om brnen var Heltidsboende och 800 om de bodde ibland (alltså vv).

Så återigen - nej du har inte rätt till de bidragen i samma utsträckning vid vv.
    Man har fortfarande rätt till bidrag även om summan är mindre vid vv boende
Svar på tråden Han vill ha barnen men "har inte tid"