• Anonym (Jag har tid)

Han vill ha barnen men "har inte tid"

Min exman vill ha våra gemensamma barn boende hos sig 50/50 - men själv har han inte tid att ta hand om dem! Han jobbar heltid på kontorstid och tar aldrig någonsin ut vare sig föräldradagar eller annan arbetstidsförkortning. Han låter farmor vabba och har släktingar som nanny ett par timmar efter förskolan. Våra barn är under skolåldern och är utan sin pappa i nästan 11 timmar under de vardagar som han har dem boende hos sig. Är det verkligen juridiskt riktigt att han lägger upp tillvaron såhär? Barnen har ju rätt till sin pappa och mamma - inte till övriga släktingar.

Familjerättens inställning är att det är bra att han utnyttjar sitt sociala nätverk. Min inställning är att barnen behöver en förälder som ställer upp och är ett stöd för dem vid sjukdom/vabb och själv hämtar på förskolan och umgås med barnen fram till läggning. Bra att nätverket kan hjälpa till ibland, men regeln måste väl ändå vara att pappan tar hand om barnen när han har dem boende hos sig? Min exman prioriterar jobbet och tänker inte ändra sina arbetstider.

Jag har anpassat mitt arbetsliv efter barnen, vabbar på "mina" dagar och har gått ner i arbetstid. Före skilsmässan (som jag tog initiativ till eftersom mannen överlät all familjeorganisation och enligt honom (!) "jobbiga delar, t ex vabb" åt mig) var det bara jag som tog hand om barnen. Pappans intresse för att vårda dem kom i samband med att jag begärde skilsmässa. Nu när han fått som han vill 50/50 - då visar det sig att han i praktiken inte tar hand om dem själv.

Vad säger lagen om "barnets bästa" och "rätt till båda föräldrarna" i detta fall?

• Svar på tråden Han vill ha barnen men "har inte tid"
  • Anonym (Skithög.)

Han låter som en jävla skithög om jag ska vara ärlig. Hade ansökt om ensam vårdnad igen.

• Långbenopluto

Rent krasst så bestämmer pappan om hans veckor, även när det gäller barnpassning etc.

Men jag förstår din inställning och håller med.

Bara för att du ansöker om enskild vårdnad, som ovan föreslår, så har pappan rätt till växelvis boende.

• Anonym (Jag har tid)

Jag har inte ansökt om ensam vårdnad. Familjerätten säger att det aldrig kommer att gå igenom. Men jag hoppas att åtminstone få bli boendeförälder och ha barnen den mesta tiden. Jag ska också pröva att söka ensam vårdnad av den anledningen att det är osmidigt att fortsätta ta övervägande ansvar för barnen samtidigt som han föredrar sitt jobb och inte är tillsammans med barnen. De som vet mest om barnen kommer att vara jag och hans släktingar. Och dem kan jag ju inte dela vårdnaden med i juridisk mening.

Umgänge med barnen tycker jag förstås att pappan ska ha. När han har tid...

• Anonym (Jag har tid)

Umgänge kan ju också vara att barnen bor hos pappan vissa dagar. När han har tid som sagt och kan ansvara för dem. Sedan är det ju jättebra att det finns släktingar och nätverk som barnen lär känna. Men ansvaret måste vara pappans när de är under hans omvårdnad - vare sig han är där personligen eller har nannys.

• Kjell2
    Anonym (Jag har tid) skrev 2016-07-08 09:04:14 följande:

Jag har inte ansökt om ensam vårdnad. Familjerätten säger att det aldrig kommer att gå igenom. Men jag hoppas att åtminstone få bli boendeförälder och ha barnen den mesta tiden. Jag ska också pröva att söka ensam vårdnad av den anledningen att det är osmidigt att fortsätta ta övervägande ansvar för barnen samtidigt som han föredrar sitt jobb och inte är tillsammans med barnen. De som vet mest om barnen kommer att vara jag och hans släktingar. Och dem kan jag ju inte dela vårdnaden med i juridisk mening.

Umgänge med barnen tycker jag förstås att pappan ska ha. När han har tid...

Lär dig skillnaden mellan vårdnad, umgänge och boende. Det är inte vårdnaden som bör ändras utan umgänget. Föreslå något annat schema som du tror skulle vara bättre.

Är det pengar som gör att pappan vill ha vv?
  • Anonym (Jag har tid)

Han vill ha barnen "för att det är hans barn" säger han. Och han tycker om dem och leker med dem. Vet inte om pengar spelar in. Kanske är det så att han inte vill betala underhåll till mig? Vi har inte talat om det.

Ensam vårdnad är tydligen enormt svårt att få. Det är av praktiska skäl som jag vill försöka - men viktigast är förstås fördelningen mellan boendet och umgänge! Finns det något lagstöd i att han bör ha mindre boende och umgänge om han inte tar hand om barnen själv under "sina" dagar? Självklart att anhöriga kan vabba (de kan ju till och med få ersättning från Försäkringskassan för det) - men är det "barnets bästa" när andra människor regelmässigt sköter barnen åt pappan?

• Kjell2
    Anonym (Jag har tid) skrev 2016-07-08 09:22:25 följande:

Han vill ha barnen "för att det är hans barn" säger han. Och han tycker om dem och leker med dem. Vet inte om pengar spelar in. Kanske är det så att han inte vill betala underhåll till mig? Vi har inte talat om det.

Ensam vårdnad är tydligen enormt svårt att få. Det är av praktiska skäl som jag vill försöka - men viktigast är förstås fördelningen mellan boendet och umgänge! Finns det något lagstöd i att han bör ha mindre boende och umgänge om han inte tar hand om barnen själv under "sina" dagar? Självklart att anhöriga kan vabba (de kan ju till och med få ersättning från Försäkringskassan för det) - men är det "barnets bästa" när andra människor regelmässigt sköter barnen åt pappan?

Vad skulle skillnaden bli om han förlorade vårdnaden?

Lagen är inte skriven så detaljerat som du tror. Kan ni inte komma överens om umgänger sker en utredning av soc, sen får ni argumentera utifrån vad ni vill, därefter fattar domstol ett beslut. Det ska mycket till för att han ska få noll schemalagt umgänge och oavsett hur vårdnaden blir bestämmer han under sin umgängestid.

Ta upp med honom och familjerätten att förändra umgängesschemat. Funkar inte det överväg att stämma till domstol.
  • Brumma

Det är väl ganska många som är tvungna att vara borta från hemmet 11 timmar (arbete 8 timmar, lunch 1 timme och resväg en timme enkel väg) så det är ju inga konstigheter.

BRA tycker jag att barnen ändå får kortare dagar på förskola. Jag ser inga problem med att farmor vabbar eller att ngn nära släkting hämtar dem tidigare. Vi har aldrig våra barn på förskola på "heltid" eftersom de är lediga ngn dag i veckan med morfar och sedan hämtar farfar tidigt.

Känns som om du letar lite fel här. Alla ensamstående tex, som väljer att jobba heltid (eller måste pga ekonomin) - ska de inte få ha sina barn?

Nej, lagen säger inget om att han inte skulle få ha barnen här. Däremot säger faktiskt lagen att barn har rätt till umgänge med närstående (dvs INTE bara föräldrarna) och det får ju era barn här. Jättebra :)

Gällande vårdnaden - det har INTE något med att göra hur mycket man har barnen. Man kan praktiskt taget aldrig ha barnen (om man tex bor på andra sidan landet) men ändå har gemensam vårdnad.

Så du kommer INTE få egen vårdnad för att han har barnen för att hsn arbetar normala tider men ändå ser till att barnen har korta dagar på förskolan..

Hade du hellre sett att de varit på förskolan i 11 timmar?

• Anonym (vaf..)
    Anonym (Jag har tid) skrev 2016-07-08 09:22:25 följande:

Så länge inte barnens pappa misshandlar, missköter eller försummar barnen så att de är hungriga, smutsiga och sjuka pga hans omvårdnad så gör du barnen en stor otjänst om du ansöker om enskild vårdnad.

Att undanta barnen deras rätt att få leva med den pappa de har under de förutsättningar som finns (så länge det inte är vanskötsel) för att det är praktiskt är ett exempel på ännu sämre föräldraskap än det barnens pappa visar.

Vill du bli av med vårdnaden, så har du kommit på rätt sätt här ..

Barn är inte dumma, de kommer INTE att skadas för att farmor tar hand om dem. Däremot kommer de att skadas av att det du håller på med.

Lägg undan ditt agg mot pappan, han får göra på sitt sätt och du får göra på ditt sätt - det ingen av er får göra är att riskera barnen väl på det sätt du försöker göra.
  • FrökenKanSjälv

Hur länge har ni varit separerade?

Det finns inget lagkrav på att man måste tillbringa ett visst antal timmar per dygn med sina barn. Rent moraliskt kan jag hålla med dig om att det vore bättre att barnen vore med dig (eller pappan) istället för med farmor eller andra släktingar, men juridiskt gör pappan inget fel.

Om det är nyligen som ni separerade så tycker jag att du ska vänta ut pappan lite. När hösten och vintern kommer med mycket sjuka barn så kanske han (eller farmor) tröttnar på allt vabbande och föreslår att du tar barnen mer. Eller också landar han och inser att han faktiskt är förälder och att hans barn behöver honom.

Viktigast av allt är att du bearbetar din ilska över pappans beteende. Just nu slösar du energi på att vara arg på någon som inte bryr sig. Förloraren är du och barnen eftersom du blir irriterad och orkar mindre.

Svar på tråden Han vill ha barnen men "har inte tid"