• Septemeberbarn

Är jag kontrollerande?

Jag tycker att det är en självklarhet att om man är sambos och ska göra något på egen hand frågar ifall det passar sig för den andre. Min sambo håller inte alls med, utan vill ta dagen som den kommer och hitta på saker som får honom att må bra när det passar. Han är mer av den spontana medan jag gillar att planera. 

Jag blir ofta upprörd om jag har "planerat" (i mitt egna huvud) att vi ska ha en mysig lördag tillsammans och det plötsligt dyker upp att han ska ut och spela golf i 5 timmar. 

Är jag kontrollerande?
  • Svar på tråden Är jag kontrollerande?
  • hejnina

Men du får väl se om det passar med myskväll då också, inte bara planera det i ditt huvud? Din partner är troligtvis ingen tankeläsare. Kommunicera, båda två. Inte bara din partner.

• Septemeberbarn

Frågan är nog mer ifall det är fel av mig att ta för givet att han ska fråga ifall det är OK att han ska ut och spela golf? Alltså inte att han faktiskt gör det. 

Jag vet inte hur andra gör i sina relationer och vet inte om det är fel av mig att begära detta men jag känner mig förbisedd när han planerar annat utan min vetskap... 

• Maddi

Nä inte kontrollerande, men däremot brister de i er kommunakation. Eftersom du gillar att planera så borde du veta ett bra tag innan vad du vill och de borde då inte vara så svårt att säga till din sambo "jag funderar på om vi..jag vill...".

• Mooomin

"Fråga", kan jag tycka är lite fel, eller hur man ska säga, men ett "Jag tänkte spela golf imorrn/senare/i helgen" osv kan ju vara bra så att den andra vet.

• Starka

Håller nog med om att man hör med varandra innan man planerat nåt inte för att be om lov men ändå. Min sambo får göra precis vad han vill och jag också men om nån av oss tex sticker iväg en dag eller kväll så kollar man ju så det inte finns andra planer. Handlar ju lite om respekt för varandra

• Starka

Samtidigt så är det ju bra om man delar med sig av planerna man har i "huvet" så partnern vet de ????

• Aniiee
    Septemeberbarn skrev 2016-07-08 15:10:47 följande:

Frågan är nog mer ifall det är fel av mig att ta för givet att han ska fråga ifall det är OK att han ska ut och spela golf? Alltså inte att han faktiskt gör det. 

Jag vet inte hur andra gör i sina relationer och vet inte om det är fel av mig att begära detta men jag känner mig förbisedd när han planerar annat utan min vetskap... 

Fast du planerar ju annat utan hans vetskap också. som sagt, nu behöver lära er att kommuniceram och förmodligen också att kompromissa. Båda två, inte bara han.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • hejnina
    Septemeberbarn skrev 2016-07-08 15:10:47 följande:

Jag tycker absolut att man meddelar att man har planer (inte att man frågar om det är ok). Men som sagt, det gäller ju även dig. Om du har planer på myskväll, som du planerat själv i ditt huvud, så meddela det och se om det passar.
  • Cadencee

Fråga om lov gör vi inte. Däremot är det mer "tänkte spela golf på lördag, har vi något planerat då?" Men inte om det är "ok" bara för att.

• Cadencee
    Septemeberbarn skrev 2016-07-08 15:04:17 följande:

Jag tycker att det är en självklarhet att om man är sambos och ska göra något på egen hand frågar ifall det passar sig för den andre. Min sambo håller inte alls med, utan vill ta dagen som den kommer och hitta på saker som får honom att må bra när det passar. Han är mer av den spontana medan jag gillar att planera. 

Jag blir ofta upprörd om jag har "planerat" (i mitt egna huvud) att vi ska ha en mysig lördag tillsammans och det plötsligt dyker upp att han ska ut och spela golf i 5 timmar. 

Är jag kontrollerande?

Men om du planerar myskväll får du ju meddela honom det också för att se om han ens vill det? Det verkar på dig som om det bara ska gälla åt ena hållet...
  • Tecum

Du är inte kontrollerande, vissa av oss planerar. andra inte. Så det är fräckt av honom att anklaga dig för det. Men det är jobbigt för en "planerare" att leva ihop med någon som medvetet undviker att planera utan tar dagen som den kommer.

Så jag håller med övriga, ni måste kommunicera bättre. Och har ni enats om att göra något tillsammans är det vad som gäller, även om golfkompisarna ringer....

• palmskan

Alltså, tror ts menar att de vanligtvis liksom har det mysigt på kvällen om helgerna och att hon (när han inte meddelar annat) räknar med att det är vad som ska ske, kanske inte så att hon planerar det medvetet på samma sätt som han planerar tex golf (vilket avviker från vad de brukar göra). Om ts ska informera varje tanke hon har om vad de ska göra under en hel vecka, inkl. De saker som är rutin vid detta lag, så är det ju jättekonstigt. Att man däremot informerar om något som avviker från det vanliga schemat är ju fullt normalt och något jag tycker man gör om man är i en relation på det viset att man har ett sådant schema.

• Axe

Jag tycker att lever man ihop så pratar man om hur man ska göra under dagen eller kanske till och med veckan.

Nu har ju vi barn och då är det kanske ännu viktigare att man pratar och är överens.

Alla har rätt till sitt men då kan man "förvarna" att man till exempel ska på bio med en kompis i veckan eller att man inte kommer hem efter jobbet på torsdag, typ.

• hejnina
    palmskan skrev 2016-07-08 17:30:10 följande:

Alltså, tror ts menar att de vanligtvis liksom har det mysigt på kvällen om helgerna och att hon (när han inte meddelar annat) räknar med att det är vad som ska ske, kanske inte så att hon planerar det medvetet på samma sätt som han planerar tex golf (vilket avviker från vad de brukar göra). Om ts ska informera varje tanke hon har om vad de ska göra under en hel vecka, inkl. De saker som är rutin vid detta lag, så är det ju jättekonstigt. Att man däremot informerar om något som avviker från det vanliga schemat är ju fullt normalt och något jag tycker man gör om man är i en relation på det viset att man har ett sådant schema.

Men om det är på det sättet så känns det ju ännu mer som en ickefråga. Måste man be om lov att göra allt som går utanför "rutinerna" då isåfall?
  • palmskan
    hejnina skrev 2016-07-09 12:52:35 följande:

Men om det är på det sättet så känns det ju ännu mer som en ickefråga. Måste man be om lov att göra allt som går utanför "rutinerna" då isåfall?

Be om lov? Nej, men kanske ge en heads up. Eller så kan man ju göra vad man vill och aldrig säga något alls så får man liksom se när man har tid att göra något tillsammans? Känns som en rätt normal kommunikation att som par ge en inblick i vad man planerar att göra. Klarar en del sig utan det så är det väl bra, men det är varken konstigt eller kontrollerande att vilja veta vad ens partner tänker hitta på. Brukar vara rätt sunt att få ta del av varandras tankar och liv tänker jag.
  • Lilas

Självklart stämmer man av med den andre om man inte tänkte vara hemma en helg, eller tänkt åka iväg efter jobbet. Det "normala" är väl att man är hemma, och att man då får berätta när man tänkt åka iväg. Att ts planerar deras lördagskväll är väl inte så konstigt, har man inte sagt att man ska iväg vill man ju gärna äta och dricka något gott på helgen tillsammans.

Vi har barn så ska man göra något på egen hand måste vi stämma av med varandra. Jag vill inte bara stå själv med barnen och min man drar iväg och spelar golf eller är på sjön en hel dag.

Självklart får man göra saker på egen hand. Men det normala är att vi är hemma ihop, eller gör saker ihop hela familjen. Och ibland tar vi ety barn var och gör olika saker ihop.

• hejnina
    palmskan skrev 2016-07-09 15:37:44 följande:

Be om lov? Nej, men kanske ge en heads up. Eller så kan man ju göra vad man vill och aldrig säga något alls så får man liksom se när man har tid att göra något tillsammans? Känns som en rätt normal kommunikation att som par ge en inblick i vad man planerar att göra. Klarar en del sig utan det så är det väl bra, men det är varken konstigt eller kontrollerande att vilja veta vad ens partner tänker hitta på. Brukar vara rätt sunt att få ta del av varandras tankar och liv tänker jag.

Jag håller naturligtvis med om att man bör kommunicera i en relation. Har verkligen inte sagt något som säger emot det. Men jag ser det inte som att det "inte passar" om min partner vill göra något annat istället för sånt som blivit rutin, som du skrev att TS nog menade. Då är det verkligen en ickefråga för mig. Och om min partner vill golfa fast jag i mitt huvud planerat myskväll, som TS faktiskt beskriver, får jag skylla mig själv för att jag inte kommunicerat mina planer.
Svar på tråden Är jag kontrollerande?