• Aniiee

Hoppsan, alla mina id-handlingar går ut nu

Vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, men det blev här.

Jag upptäckte idag att alla mina id-handlingar går ut nu i veckan (på torsdag). Jag lär knappast hinna få tid på passexpeditionen på en vecka så här års. Eller? 

Förr var det ju ok att använda id-kortet typ två månader efter det gåt ut. Är det fortfarande så?

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Svar på tråden Hoppsan, alla mina id-handlingar går ut nu
  • Tusselina

Vet jag en gång var för sent ute med att förnya körkortet (fast det var ett antal år sedan) - då behövde jag ha en nära släkting med mig för att hämta ut det (som intygade att jag var jag) eftersom jag inte hade någon giltig legitimation då körkortet var mitt enda ID. 
    Ring och fråga?

• Aniiee
    Tusselina skrev 2016-07-10 21:19:07 följande:

Vet jag en gång var för sent ute med att förnya körkortet (fast det var ett antal år sedan) - då behövde jag ha en nära släkting med mig för att hämta ut det (som intygade att jag var jag) eftersom jag inte hade någon giltig legitimation då körkortet var mitt enda ID. 
    Ring och fråga?

Man skulle få en påminnelse innan kortet går ut =P

Söndag idag, så jag kan inte ringa och fråga om de har tid imorgon =/ Men jag ska höra efter imorgon =)
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Pastella

Men man bokar väl inte tid på passexpeditionen? I Göteborg knallar man bara in och tar en nummerlapp.

• Tusselina
    Aniiee skrev 2016-07-10 21:21:36 följande:
    Man skulle få en påminnelse innan kortet går ut =P

Söndag idag, så jag kan inte ringa och fråga om de har tid imorgon =/ Men jag ska höra efter imorgon =)
    Till körkortet får man till och med det, så kan inte ens skylla på det! Får skämmas helt själv för den grejen...

Naturligtvis går det inte att ringa idag, men menade mer att ringa och fråga vad/hur du bäst ska lösa det, är nämligen inte helt 100 på att du får hämta ut det färdiga sedan utan en giltig legitimation även om du får tid att ta det? (har inte skaffat pass nyligen, men det ska väl precis som körkort tillverkas och sedan lämnas ut?)
  • Aniiee
    Pastella skrev 2016-07-10 21:23:39 följande:

Men man bokar väl inte tid på passexpeditionen? I Göteborg knallar man bara in och tar en nummerlapp.

I Stockhom (och några andra stllen, bla Motala, Luleå och Halmstad) måste man boka tid.
  • Aniiee
    Tusselina skrev 2016-07-10 21:31:43 följande:
    Till körkortet får man till och med det, så kan inte ens skylla på det! Får skämmas helt själv för den grejen...

Naturligtvis går det inte att ringa idag, men menade mer att ringa och fråga vad/hur du bäst ska lösa det, är nämligen inte helt 100 på att du får hämta ut det färdiga sedan utan en giltig legitimation även om du får tid att ta det? (har inte skaffat pass nyligen, men det ska väl precis som körkort tillverkas och sedan lämnas ut?)
    Ajdå =P

Tydligen får man hämta ut utan id-handling, eftersom de makulerar det man har med sig. Antar att man får ett kvitto eller så. Eller så fattar jag fel....
  • Aniiee
    Trippelmamma76 skrev 2016-07-10 21:46:43 följande:

Kan du inte ta dig till en stad där du inte behöver boka tid då?

Nej, det gäller hela länet, så isf skulle jag få betala för att åka till uppsala eller så, och det låter orilmigt. Att ta med mig brorsan till flempan är "gratis".
  • Catti41

Jag kollade tidsbokningen i Sthlm o det famns några tider kvar här och var!

• Ingela 885

Om man inte har en giltig id-handling när man vill skaffa nytt id-kort så måste man ha någon med sig som kan styrka ens identitet när man lämnar in ansökan, inte när man hämtar ut den. Iaf funkade det så för mig när jag gjorde nytt id via min bank för ett par år sedan.

Det kan möjligen behövas ett personbevis också, lite osäker där för jag minns inte.

Svar på tråden Hoppsan, alla mina id-handlingar går ut nu