• maccyd

Hur göra med min pappaledighet?

Har kanske lagt denna i fel tråd men hittade inte riktigt det jag sökte.

Jag blev pappa för snart tre månader sedan, min dåvarande flickvän och jag märkte ganska tidigt att vi inte funkade tillsammans. Hon blev gravid väldigt tätt inpå att vi träffades, jag bor fortfarande kvar för att kunna umgås med mitt barn och hjälpa henne med allt när jag inte jobbar. Hon har tagit uppbrottet väldigt mkt hårdare än mig, och där ligger en stor del av att vi inte klarar att bo under samma tak eller ens umgås längre stunder.

Kommer att flytta till egen lägenhet om någon vecka,men endå försöka ha så mycket kontakt med barnet som möjligt. Jag har varit med på nätter och så sen dag ett, hon har inte kunnat amma så jag har varit med och delat på alla sysslor så som matning mm. Däremot har vi väldigt svårt att prata om framtiden, eller prata i allmänt, hon kan bara vara mammaledig till han är runt sju månader, och vill därefter att jag ger bort några månader av min pappaledighet för att kunna fortsätta gå hemma med barnet.

Jag undrar om det kan vara speciellt negativt om jag väljer att behålla min ledighet, som jag har rätt till ,för att få mer tid och komma närmare vårat barn. Det skulle ju innebära att barnet bor hos mig större delen eftersom hon skulle behöva jobba. Hon tror det skulle riva upp alla hans rutiner, jag tror inte det skulle göra någon större skillnad om han bara får tid att vara lite i nya lägenheten tillsammans med mig innan det är dags. Han är oerhört trygg med mig, men jag vill självklart barnets bästa.

Vad tycker ni andra? Finns det någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Hur göra med min pappaledighet?
  • SmalaSara
    Anonym (uigyf) skrev 2016-07-14 12:34:38 följande:
    Nej, det finns ingen lag om det. Men alla vettiga föräldrar vill sina barns bästa och barnets bästa är faktiskt inte att byta miljö helt abrupt. Om de vuxna kan flytta ut varannan dag eller så, ja då tror jag det går alldeles utmärkt men det är ju bara hållbart så länge ingen av dem träffar någon annan.

Menar du att ett litet barn inte klarar av en flytt?

Mkt märkligt påstående. EN flytt klarar barnet naturligtvis. Har barnet sin trygga person/er/ och sina välkända saker med sig är det inget problem. Att flytta barn fram och tillbaka är inte så bra kanske, men att flytta en gång?
  • HiHi
    chrissepisse skrev 2016-07-14 16:25:06 följande:
    Varför är det bara den ena förälderns ansvar att ta hand om barnet fram till förskolestart? Föräldraförsäkringen är främst till för att ge försörjning tills barnet är stort nog att börja förskola. Att samhället ska betala försörjningsstöd till mamman för att pappan ska kunna spara dagar är galet slöseri med skattepengar.
    Nu är de ju så att mamman vill vara hemma och även pappan hon kan ju inte tvinga han skriva över sona dagar bara för hon tror sig ha större rätt att vara hemma än den andra då måste hon ju lösa detta på eget vis sen så har hon ju rätt till underhåll/underhållsstöd samt bostadsbidrag

Sen heter de föräldrapenning å inte nån försäkring dessa dagar är till för just föräldrar å barn å man väljer själv hur man gör me sina dagar ger bort el tar ut senare

Mamman i detta fall har inget jobb ens å gå till och detta är ju inte pappans fel el ansvar om hon anser att hon VILL vara hemma till barnet börja förskola

Dagarna till till för barnet respektive förälder inte tills de att denne börjat dagis så att säga...
  • Guldbarb
    SmalaSara skrev 2016-07-14 17:37:50 följande:

Mkt märkligt påstående. EN flytt klarar barnet naturligtvis. Har barnet sin trygga person/er/ och sina välkända saker med sig är det inget problem. Att flytta barn fram och tillbaka är inte så bra kanske, men att flytta en gång?

Och när pappaledigheten är slut, vem ska barnet flytta till/bo hos, då?
  • Myling

Sök samtalshjälp snabbt. Nu när ni inte bor ihop vore det bra om ni kunde börja gå lite omlott med föräldraledigheten redan innan sju månader. Så mamman behöver komma till insikt om sin situation och hitta ett jobb snabbt som attan.

Jag tycker inte du ska skriva över några dagar utan utgå i diskussionerna från att ni kommer bytas av när hennes dagar är slut, eller tidigare.

Däremot kanske ni inte ska börja med växelvis boende, eller byta till att sova hos dig just i samband med föräldraledigheten. Snarare tycker jag att det vore bättre om barnet sov hos den arbetande föräldern. Annars blir det svårt att få kontinuitet med båda två.

• SmalaSara
    Guldbarb skrev 2016-07-14 19:53:11 följande:
    Och när pappaledigheten är slut, vem ska barnet flytta till/bo hos, då?
    Hos pappan? Det händer i jämställda Sverige vettu!
  • Guldbarb
    SmalaSara skrev 2016-07-14 21:28:59 följande:

Hos pappan? Det händer i jämställda Sverige vettu!

Och det bestäms enbart utifrån att han har "sista" föräldraledigheten tycker du?
  • nernu
    Holma skrev 2016-07-13 11:14:11 följande:
    Vet många som haft vv vecka i tidig ålder alt 3 dagar åt gången o ingen har visar några tecken på att må dåligt , sämre trygghet eller visat på annat sätt att det varit skadligt .
    Går på hur barnen mår o inte på massa forskning . Alla barn är olika .
    Det låter ju bra. Du går på två barn som du har träffat istället för sån där tramsig forskning. Jätteseriöst verkligen.
  • Holma
    nernu skrev 2016-07-15 10:31:02 följande:
    Det låter ju bra. Du går på två barn som du har träffat istället för sån där tramsig forskning. Jätteseriöst verkligen.
    Två ?
  • Orkide
    SmalaSara skrev 2016-07-14 12:29:23 följande:
    Om du har samma anknytning till barnet som mamman så ska barnet självklart!! Flytta med dig när du flyttar ut. Det finns ingen rim och reson i att du ska vara hemma hos mamman som någon slags barnflicka när hon jobbat.

Barnet ska bo hos dig om du ska vara föräldraledig på heltid. Självklart.

Mamman får hälsa på ofta.

Rena idiotsnacket här i tråden att du ska hälsa på henne om du är föräldraledig. Dumheter. Du är förälder lika mkt som hon och det finns ingen lag om att barnet ska bo hos henne.
    Håller med
  • Anonym (uigyf)
    SmalaSara skrev 2016-07-14 17:37:50 följande:

Inte om det innebär att barnet förlorar sin primära anknytningsperson i samma veva nej. Då är det inte barnets bästa. Iom att pappan kommer att flytta nu så kommer han inte att ha samma kontakt med barnet som mamman så mamman blir barnets primära anknytningsperson.
  • Anonym (Nja)

En fråga bara (dum kanske) men du vet att du har rätt att vara föräldraledig tills barnet är 18 månader utan att ta ut ersättning från försäkringskassan, eller? Det är så de flesta sparar sina dagar. Inte många som inte tar ut något alls kanske, men det är vanligt att bara ta 2-3 dagar i veckan vissa perioder. För efter 18månader så kan arbetsgivaren neka dig att vara föräldraledig om du inte har dagar sparade. Och det kommer ju diverse dagis-ledigheter de närmaste åren som man kanske behöver ha dagar kvar till (om man inte har tex farmor som kan passa barnet), studiedagar, ev lov osv.

Spara helt på dagar kan du bara göra tills barnet fyller ett om det inte ska påverka din SGI, sedan måste du ta ut 5 dagar/v om du ska behålla din sgi. 5 dagar är ju det "normala" eftersom det är vad man annars brukar jobba.

Har man dålig ekonomi så får man ju göra vad man måste, men jag tänkte bara på ifall du hade missat att du ju kan vara hemma längre med barnet om du klarar dig på lägre inkomst eller kan leva på sparpengar etc.

Svar på tråden Hur göra med min pappaledighet?