• LMKL

Hur stor är man i vecka 18?

Hej! Jag förstår att det är väldigt individuellt såklart hur stor man blir men tänkte ändå försöka samla in lite erfarenheter av er. När ni var gravida första gången hur stora var ni då i vecka 18? Jag gifter mig i oktober och är i vecka 6-7 nu så borde vara i vecka 18 då. Jag är normalviktig annars och detta är som sagt första graviditeten för mig. Vill mest veta om jag ska satsa på att hitta en "gravid-klänning" till bröllopet. 

Kram och tack på förhand! <3

• Svar på tråden Hur stor är man i vecka 18?
  • Lottalottas2

Med första berättade jag för min mamma i sjunde månaden, minns inte vecka, hon trodde inte på mig. =)  Det syntes ingenting!

Nu ska jag snart bli farmor och min svärdotter är i v. 19 och har ungefär samma storlek på magen som jag hade när jag åkte till BB första gången. (Med sonen som snart ska bli pappa.)

Alltså är det otroligt individuellt och jag var lika liten andra gången.

• Linutis

[quote=76798981][quote-nick]LMKL skrev 2016-07-14 18:44:26 följande:[/quote-nick]Ok är du en "smalis" vanligtvis med superplatt mage? ;) [/

Ja, ganska för smal, va jag innan alltså! Jag är 171 o vägde innan graviditeten 49-50. Nu ligger jag på 69-70kg men det syns bara på magen och rumpan som putar ut som en ank stjärt Hahaha!

• Emy88

Med första barnet hade jag gått upp 6 kg och hade en ordentlig mage så det syntes tydligt att jag var gravid. Med andra barnet hade jag inte gått upp något och var helt platt, folk trodde att jag skämtade när jag gick ut med graviditeten i v.25. Så det kan vara väldigt olika.

• mammaåten
    LMKL skrev 2016-07-14 18:47:10 följande:
    Ok är du mycket smal vanligtvis? :)
    Hyfsat. Jag har former men är ändå ganska smal. Vägde nog ca 45-47, 154 cm.
  • LMKL
    mammaåten skrev 2016-07-14 21:56:40 följande:
    Hyfsat. Jag har former men är ändå ganska smal. Vägde nog ca 45-47, 154 cm.
    Ok låter ju helt annorlunda än det jag fått höra att förstagångsföderskor går upp mindre vanligtvis. Måste fråga: andra gången ansträngde du dig för att inte gå upp lika mycket då eller bara "blev det så"?
  • LMKL
    Emy88 skrev 2016-07-14 20:13:31 följande:

Med första barnet hade jag gått upp 6 kg och hade en ordentlig mage så det syntes tydligt att jag var gravid. Med andra barnet hade jag inte gått upp något och var helt platt, folk trodde att jag skämtade när jag gick ut med graviditeten i v.25. Så det kan vara väldigt olika.

Ok låter ju helt annorlunda än det jag fått höra att förstagångsföderskor går upp mindre vanligtvis. Måste fråga: andra gången ansträngde du dig för att inte gå upp lika mycket då eller bara "blev det så"?
  • LMKL
    LMKL skrev 2016-07-15 01:02:06 följande:
    Förlåt detta hamnade fel!
  • elyse

Knappt att det syntes. Hade samma kläder som innan graviditeten.

• MamaSniff

Jag hade mage i vecka 18. Skulle inte ha kunnat ha en vanlig klänning som sitter åt i midjan.

Har inte läst hela tråden, men kolla hur stora dina släktingar har varit som gravida. I min familj får vi stora magar trots att vi är smala.

• Moorii

Skulle säga att det är otroligt individuellt. Jag är 154,5 och vägde 47,5 innan jag blev gravid. På mig syntes det direkt pga svullnad, mammabyxor i vecka 9 och i vecka 18 hade jag en synlig kula. Omöjligt att inte se på mig som vanligtvis är så liten! Har också en väldigt stor mage nu på slutet i vecka 40, den hade ingen annanstans att ta vägen än rakt ut :P

• rachmaninoff

I vecka 27 och har vanliga kläder fortfarande. Bästa tipset är att fråga din mamma hur hon växte under graviditeten. Det mesta är genetik.

• LMKL
    rachmaninoff skrev 2016-07-15 09:13:13 följande:

I vecka 27 och har vanliga kläder fortfarande. Bästa tipset är att fråga din mamma hur hon växte under graviditeten. Det mesta är genetik.

Vill ej berätta för mamma förrän efter vecka 12, men du har rätt! Hon har ju fött 5 barn så hon har koll. Dock har hon en lite annan figur än jag.. tror kvinnorna på pappas sida mer motsvarar mig..
  • JA77
    LMKL skrev 2016-07-15 14:15:11 följande:
    Vill ej berätta för mamma förrän efter vecka 12, men du har rätt! Hon har ju fött 5 barn så hon har koll. Dock har hon en lite annan figur än jag.. tror kvinnorna på pappas sida mer motsvarar mig..
    Det händer ju inget magiskt efter v. 12, förresten. Missfallsrisken minskar ju successivt, inte över en natt vid v 12. 
  • LMKL
    JA77 skrev 2016-07-16 09:39:21 följande:
    Det händer ju inget magiskt efter v. 12, förresten. Missfallsrisken minskar ju successivt, inte över en natt vid v 12. 
    Nja lite händer ju som faktiskt avsevärt minskar risken för missfall redan i vecka 11. Som jag förstår det så handlar det om att moderkakan ska ha tagit över framgångsrikt då. 9 av 10 missfall sker innan vecka 12 det tycker jag är ganska talande. 

Jag tycker också det är bra att ha någon tidpunkt att förhålla sig till. Jag kommer även att göra ett tidigt ultraljud där vi kan konstatera hjärtslag, då är det ännu mer sannolikt att det kommer gå bra. Om väl hjärtat börjat slå ordentligt så sjunker missfallsrisken betydligt. Har läst att missfallsrisken ligger på 2,6-5% om det väl gått så långt. 

• JA77
    LMKL skrev 2016-07-16 10:38:22 följande:
    Nja lite händer ju som faktiskt avsevärt minskar risken för missfall redan i vecka 11. Som jag förstår det så handlar det om att moderkakan ska ha tagit över framgångsrikt då. 9 av 10 missfall sker innan vecka 12 det tycker jag är ganska talande. 

Jag tycker också det är bra att ha någon tidpunkt att förhålla sig till. Jag kommer även att göra ett tidigt ultraljud där vi kan konstatera hjärtslag, då är det ännu mer sannolikt att det kommer gå bra. Om väl hjärtat börjat slå ordentligt så sjunker missfallsrisken betydligt. Har läst att missfallsrisken ligger på 2,6-5% om det väl gått så långt. 
    Men har man inte gjort något UL före v 12, då kan man ju ändå inte veta. V 11 vill ingen säga något, men v 12 går bra - fastän man ju faktiskt inte vet. OT. 
  • LMKL

Jag fick hem "drömklänningen" idag och den var inte alls som jag hoppats! :( Såg ut som en stor gräddbakelse i den. Så nu kommer jag ändå behöva hitta en ny klänning och funderar på att vänta ett tag och se hur mycket mage jag får. Vad tror ni? När ska detta med klänning vara klart? 

Svar på tråden Hur stor är man i vecka 18?