• 25årig första förälder

Döpa barnet i svensk kyrka

Hej.

Så vi kommit till den punk där vi ska diskuterar namn osv till våran snart nya familjemedlem Baby Men jag har en fundering!

Det är nämligen så att jag är Svensk och min man är Fransk... Vi bor i Frankrike och planerar att uppfostra våra barn här. Men jag skulle gärna vilja döpa vårat kommande barn i svenska kyrkan! Och undrar då om jag får det med tanke på att barnet inte kommer vara helsvensk eller ens födas/växa upp i Sverige? För jag vill fortfarande att mina barn ska ha den "delen" i sitt liv.

Om ni förstår vad jag menar Tungan ute

• Svar på tråden Döpa barnet i svensk kyrka
  • lövet2

Självklart. Bara att kontakta Pastorsexpeditionen och boka en tid. Om du inte tänkte döpa i Frankrike? Svenska Kyrkan har ju något där också, i Paris åtminstone.

• 25årig första förälder

Tack så jättemycket för svar! Skrattande Visste inte att det fanns i paris och det skulle ju vara perfekt om man kunde döpa barnet där! Så blir det en blandning av svensk och franskt dop liksom! (Och med tanke på att min mans släkt är enorm så är nog paris en bra lösning)

Paris är dessutom en underbar plats... vi bor en bit i från men det gör ju inget!

Är 25år och ska ha mitt första barn snart så är lite svårt för mig som svensk att planera saker i frankrike! haha.
  • Ego Lovers

Frågan är, är du protestant och din man katolik? För då bör ni diskutera det innan vilken trosinriktning ert barn ska ha.

Svar på tråden Döpa barnet i svensk kyrka