• jk87

Är jag en hemsk mamma som går ut och dricker alkohol??

Okej. Rubriken låter ju jättehemsk så för att utveckla den lite då så undrar jag alltså hur ni ser på det här:

Har en son på 2 månader. Amningen har varit strul med från början så vid 3 v ålder har vi kompletterat med ersättning pga för stor viktnedgång och ger bröstmjölk med flaska också. Alltså ammas han inte alls längre.

En nära vän till mig fyller år och tjejgänget ska gå ut och ta några drinkar efter middagen. Jag har sån ångest över det här då jag väldigt gärna vill gå med ut och ha roligt en kväll men samtidigt så känns det som att folk kommer döma mig som lämnar min ganska nyfödda son hemma för att gå ut och dricka?

Nu pratar vi 1-3 glas vin och sonen är hemma med sin pappa.

Så vad tycker ni? Är jag en hemsk mamma som följer med ut en kväll? Har ni varit i någon liknande situation och hur har/hade ni gjort?

• Svar på tråden Är jag en hemsk mamma som går ut och dricker alkohol??
  • Anonym (M)

Det är ju ingen annan än du (oc pappan) som kan vgöra vad som är rätt för er. Men att stanna hemma för vad någon främling eventuellt tycker känns dumt.

Som riktlinje för dig själv skulle jag säga: skulle du tycka att din man var en hemsk förälder om han gick ut med kompisarna en kväll?

Svarar du nej på den frågan vet du ju var du själv står.

• Wikings

Denna tråden är verkligen i motvikt till många andra trådar.
    Här säger alla att man tycker att mamman skall gå ut och ta en kväll med sina väninnor och att barnet klarar sig.

Däremot i andra trådar som tex bröllopstrådar där man har inga barn på inbjudan så tar det hus i helvete på alla mammor som berättar att ett barn som är mindre än ett år inte kan va utan sin moder en sekund utan att förgås och att de som kräver att man inte får ta med sitt barn på vigseln är mer eller mindre jävulen själv. Men när det kommer till att mamamn skall få lite tid med väninnorna så är det bara GO FOR IT.

Själv håller jag med för fullo, klart du kan gå ut en sväng med vännerna och fira. Du har en vuxen (väljer skriva vuxen inte pappan då vilken kompetent vuxen som helst duger) som tar hand om barnet så...

• nevermind

Klart du ska gå ut med dina vänner! Vet en tjej som gick på julfest med jobbet när barnet var fem veckor, och en annan som gick på 30-årsfest när barnet var fyra månader. De pumpade mat för kvällen och dagen efter.

• mammalovis
    Wikings skrev 2016-07-20 09:38:45 följande:
    Här säger alla att man tycker att mamman skall gå ut och ta en kväll med sina väninnor och att barnet klarar sig.

Däremot i andra trådar som tex bröllopstrådar där man har inga barn på inbjudan så tar det hus i helvete på alla mammor som berättar att ett barn som är mindre än ett år inte kan va utan sin moder en sekund utan att förgås och att de som kräver att man inte får ta med sitt barn på vigseln är mer eller mindre jävulen själv. Men när det kommer till att mamamn skall få lite tid med väninnorna så är det bara GO FOR IT.

Själv håller jag med för fullo, klart du kan gå ut en sväng med vännerna och fira. Du har en vuxen (väljer skriva vuxen inte pappan då vilken kompetent vuxen som helst duger) som tar hand om barnet så...
    Fast å andra sidan hade jag inte kunnat lämna en helammad bebis hemma. Hade du? Där ser jag en enorm skillnad, oavsett hur välfungerande pappan är.

Vi ska på fest nu när lilleman är 10 månader. Återstår att se om det kommer funka då han ofta vill ammas till sömns. Han vägrar nappflaska helt, då han inte förstår hur han ska göra utan bara tuggar. Så antingen får han lära sig äta välling eller jag får pumpa mjölk som han får dricka med pipmugg. Hade det varit på dagen hade det varit lättare då han äter mat.
  • Wikings
    mammalovis skrev 2016-07-20 10:42:35 följande:
    Fast å andra sidan hade jag inte kunnat lämna en helammad bebis hemma. Hade du? Där ser jag en enorm skillnad, oavsett hur välfungerande pappan är. 

Ja varför skulle man inte kunna göra det?
    Man kan pumpa innan eller ge mjölkersättning. Barnet dör inte utan mamman i några timmar.

• Sarita

Om barnet är vant att tas omhand av pappan i det antal timmar det handlar om, så.

• Physalis

Tycker inte att det där är jämförbart.

En mamma som inte anser sig kunna lämna sitt barn skulle ju inte komma på tanken att gå ut en kväll.

Här är det självvalt. Mamman avgör utifrån sitt och sitt barns förutsättningar att det är ok, när det är ok och hur länge det är ok.

Blir mamman istället bjuden på bröllop men antas lämna bort sitt barn för att närvara så är det inte mamman som bestämmer förutsättningarna.

Sen kan man ju fråga sig om man ska bli så upprörd för att man inte kan vara med på någons bröllop.
  • Anonym (keke)
    Wikings skrev 2016-07-20 11:02:44 följande:

Ja varför skulle man inte kunna göra det?

Man kan pumpa innan eller ge mjölkersättning. Barnet dör inte utan mamman i några timmar.

Doh..och innebörden av helammad är...

*drumroll*

Just det ja: barnet får bröstmjölk alla sina mål, med hög sannolikhet fri amning också dvs på barnets signal. Ett helammat barn kanske inte tar ersättning. I vissa fall tar barnet inte ens flaska utan det är bara bröstet och som gäller. Har man inte introducerat flaska och vet att det funkar är det svårt att som mamma lämna ett ammat barn hemma.
  • Kim Possible

Nej, varför skulle du vara det? Visst, det finns ju naturligtvis prettomammor och underligt folk som säkert tycker att man som mamma är hemsk om man ens avviker fem minuter från barnet de första åren, men såna idioter kan och bör man skita i.Ha så kul!

• Kim Possible

Det brukar vara samma personer som blur upprörda över barnfria bröllop dom även upprörs över mammor som inte sitter klistrad vid barnet, vänta lite så dyker de säkert upp...
  • Kim Possible
    Anonym (keke) skrev 2016-07-21 13:19:47 följande:

Doh..och innebörden av helammad är...

*drumroll*

Just det ja: barnet får bröstmjölk alla sina mål, med hög sannolikhet fri amning också dvs på barnets signal. Ett helammat barn kanske inte tar ersättning. I vissa fall tar barnet inte ens flaska utan det är bara bröstet och som gäller. Har man inte introducerat flaska och vet att det funkar är det svårt att som mamma lämna ett ammat barn hemma.

Nej, som helammat räknas att barnet enbart fått bröstmjölk ( plus d-droppar och ev mediciner. Matningssätt är irrelevant.

Jag har helammat, men alltid tagit mig tid för egna saker med, de har fått bröstmjölk på flaska sedan v 1. Har funkat toppen.
  • Anonym (Klart du ska)

Jag och min man har varit fullvärdiga föräldrar från dag . Jag fick barnsängsfeber direkt efter förlossningen och var halvt medvetslös ett par dagar .. Min man tog hand om vårt barn.. Min man var på kick Off med sitt jobb när vårt barn var 3 veckor .. Jag åt lunch med mina väninnor när vårt barn var 1 månad .. Jag var på tjänsteresa med övernattning när vårt barn var 2 månAder.. Jag var på tjejmiddag med mina väninnor och drack nog 2 glas vin när vårt barn var 3 månader .. Jag var fullständigt trygg med att pappa tog hand om sitt barn .

• Wikings
    Kim Possible skrev 2016-07-21 13:27:05 följande:
    Det brukar vara samma personer som blur upprörda över barnfria bröllop dom även upprörs över mammor som inte sitter klistrad vid barnet, vänta lite så dyker de säkert upp...
    Ja jag tror dig.
    Förstår inte, verkar som om det är svårare att ha barn idag än på 1800 talet enligt vissa.

• Wikings
    Anonym (Klart du ska) skrev 2016-07-21 21:29:49 följande:

Jag och min man har varit fullvärdiga föräldrar från dag . Jag fick barnsängsfeber direkt efter förlossningen och var halvt medvetslös ett par dagar .. Min man tog hand om vårt barn.. Min man var på kick Off med sitt jobb när vårt barn var 3 veckor .. Jag åt lunch med mina väninnor när vårt barn var 1 månad .. Jag var på tjänsteresa med övernattning när vårt barn var 2 månAder.. Jag var på tjejmiddag med mina väninnor och drack nog 2 glas vin när vårt barn var 3 månader .. Jag var fullständigt trygg med att pappa tog hand om sitt barn .

Och jag antar att ditt barn både lever och mår bra trotts att du varit mer än en meter ifrån det vid flera tillfällen efter att du födde.
  • Kim Possible
    Wikings skrev 2016-07-22 08:37:23 följande:

Ja jag tror dig.

Förstår inte, verkar som om det är svårare att ha barn idag än på 1800 talet enligt vissa.

Förstår inte heller. Det verkar vara en enorm backlash nu, en slags nymoralism som jag inte märkte av på samma sätt när jag själv fick barn. Mumbashing verkar väldigt inne, Gud förbjude att en morsa har ett liv utanför barn- och hemsfären. Man ska ju helst inte ens jobba, någonsin mer, när man fått barn. Tragiskt. :(
Svar på tråden Är jag en hemsk mamma som går ut och dricker alkohol??