Bilen startar inte, har startmotorn gått?
Ja, då var det dags för min gamle Twingo -98 att krångla lite, såklart nu efter semestern när man har som minst ork för det.
Det som har hänt nu är att bilen helt enkelt inte startar. Jag vrider om tändningen ett snäpp, så alla ljus, fläktar drar igång. Allt går utan problem och sköter sig. Drar man sedan igång till att få igång motorn så händer absolut ingenting. Den segdrar inte, inget ljud alls alltså. Jag tror därför inte att det är batteriet. Går heller inte att starta med startkablar. Första problemet inträffade på den lokala matbutiken. Bor på landsbygden, körde in till stan utan problem för att handla, bilen skötte sig som den brukar. När jag kom ut ur butiken en kvart senare så hände ovanstående. Lysen, fläktar drar igång, men inte ett ljud från motorn.
Fick hjälp från en man som hade en stor Range Rover att försöka starta med startkablar, ingenting händer från motorn. Helt stendött. Han rullar mig sedan nerför en backe, jag lägger i 3:an och lyckas på den vägen "hacka igång" motorn. Sedan går den utmärkt några dagar, tills för två dagar sedan. Nu gör den samma sak igen. Har inte haft möjlighet att knuffa ner den för en backe ännu, ska testa det idag.
Min förmodan nu är att startmotorn har lagt av. Gissar jag rätt? Någon som har någon idé? Eftersom jag arbetspendlar så är jag extremt beroende av bilen. Får just nu låna min mammas bil till jobbet (en stor bränsleslukande kombi, Mondeo -05) och har definitivt inte råd att köra en så stor bil. Den enda bilen jag i övrigt skulle kunna låna är mammas andra bil, vilket är en ännu större bränsleslukande bilen, en Mitsubishi Grandis. Den har jag definitivt inte råd att köra till jobbet med, haha. Bilar är ren ångest. Från början till slut. Hjälp... :(