• LMKL

Nojar över att få en snygg gravidmage!

Är det inte sjukt! När man är gravid OCH blivande brud så borde man väl kunna släppa hela grejen med att man måste vara sitt "snyggaste, smalaste jag". Allt hets med att komma i form inför bröllopet borde ju liksom vara borta för man kan ju inte riktigt kontrollera eller påverka vad som sker med kroppen. Min syster jämförde graviditet med pubertet.. just att kroppen kommer att gå igenom en massa förändringar som man inte kan påverka. 

Sitter nu och tittar på tiffanyrose.com efter en gravidklänning till mitt bröllop. Jag kommer vara i vecka 18 och de rekommenderar att man väntar med att beställa till tidigast 8 veckor innan bröllopet. När jag ser alla bilder på slanka modellbrudar med en perfekt "gravidbula" så önskar jag såklart att jag skulle se ut så eller så fin som möjligt iallafall. Samtidigt vill jag inte noja för mycket utan glädjas åt att jag är gravid och se fram emot vår bröllopsdag. Ändå är det svårt att släppa tanken på hur min gravidmage och kropp kommer se ut på vårt bröllop och att jag ska hitta den finaste klänningen. Ska man dölja eller visa upp? Det beror ju på hur stor magen är väl?

Någon som förstår eller känner igen sig?

• Svar på tråden Nojar över att få en snygg gravidmage!
  • Annelie 76
    LMKL skrev 2016-07-21 16:21:59 följande:
    Som sagt svårt att jämföra med något annat än det man ser. ;) En (jag) vill se fin ut i sin brudklänning helt enkelt och då utgår en från de bilder av människor i klänningen som finns. :)

Menar du att man normalt går upp mer än på magen när man är gravid? 
    Först försvinner midjan och sen växer rumpan som för att vara motvikt till magen. Brösten blir några storlekar större och bröstkorgen ökar i omkrets. Så ja, det är mer än magen som förändras.
  • LMKL
    MyDestiny skrev 2016-07-21 19:06:37 följande:

Har inget med kroppsform att göra hur tidigt man får gravidkulan. Snarare livmoderns lutning (framåt eller bakåtlutad) och hur tajta magmuskler (tränade magmuskler kan hålla tillbaka likt en korsett) man har som avgör.

Ok låter ju lovande delvis iaf, jag har grymma core-muskler tack vare regelbunden pilatesträning. Hoppas det ska hjälpa vid förlossningen också.
  • LMKL
    Annelie 76 skrev 2016-07-21 19:10:20 följande:

Först försvinner midjan och sen växer rumpan som för att vara motvikt till magen. Brösten blir några storlekar större och bröstkorgen ökar i omkrets. Så ja, det är mer än magen som förändras.

Ok tack för bra förklaring! Tycker bröstkorgen ökat först på mig faktist. Ska bli spännande att se utvecklingen. :)
  • LMKL
    Jw83 skrev 2016-07-21 16:34:18 följande:

Jag svullnade upp tidigt. Men inte bara på magen.. Jag samlade tidigt på på mig vatten och ringarna passade inte. Mina armar blev bredare, fötterna större och benen blev som två jämntjocka korvar. Magen syntes tydligt i v 18 men om det var bebis eller vatten och gaser är en annan fråga ;)

Dagen efter förlossningen så var 11kg borta och följande dagar så rann det av mig 1 kg om dagen så det var nog väldigt mycket vatten.

Ok får jag fråga om du åt mycket kolhydratrik kost? Kolhydrater binder ju mycket vätska (typ 4 x sin egen vikt). Kanske att om man satsar på bra protein och bra fett, grönsaker osv så slipper man samla på sig så mycket vätska tänker jag. 
  • LMKL
    augustibebis2016 skrev 2016-07-21 18:08:14 följande:
    Det beror ju på hur mycket man går upp och hur kroppen brukar bete sig vid uppgång. Jag gick upp 23 kilo totalt med första och de la sig lite varstans ;)
    Ok jag tänkte försöka hålla mig under 13 kg viktuppgång men förstår att det är lätt att gå upp mer. 
  • Grön elefant

Tror inte du behöver oroa dig. I v 18 är ju magen riktigt liten, först då man börjar se att du är gravid. För mig och andra jag känner var det så i alla fall. Efter v 32 började jag "svälla".

• tobbe01
    LMKL skrev 2016-07-21 13:24:28 följande:

Är det inte sjukt! När man är gravid OCH blivande brud så borde man väl kunna släppa hela grejen med att man måste vara sitt "snyggaste, smalaste jag". Allt hets med att komma i form inför bröllopet borde ju liksom vara borta för man kan ju inte riktigt kontrollera eller påverka vad som sker med kroppen. Min syster jämförde graviditet med pubertet.. just att kroppen kommer att gå igenom en massa förändringar som man inte kan påverka. 

Sitter nu och tittar på tiffanyrose.com efter en gravidklänning till mitt bröllop. Jag kommer vara i vecka 18 och de rekommenderar att man väntar med att beställa till tidigast 8 veckor innan bröllopet. När jag ser alla bilder på slanka modellbrudar med en perfekt "gravidbula" så önskar jag såklart att jag skulle se ut så eller så fin som möjligt iallafall. Samtidigt vill jag inte noja för mycket utan glädjas åt att jag är gravid och se fram emot vår bröllopsdag. Ändå är det svårt att släppa tanken på hur min gravidmage och kropp kommer se ut på vårt bröllop och att jag ska hitta den finaste klänningen. Ska man dölja eller visa upp? Det beror ju på hur stor magen är väl?

Någon som förstår eller känner igen sig?

Jag borde inte uttala mig kanske MEN har du någon gång funderat på att vänta med bröllopet tills efter förlossningen? Du behöver ju inte ha babyn i famnen under ceremonin.
  • Jw83
    LMKL skrev 2016-07-21 21:03:26 följande:

Ok får jag fråga om du åt mycket kolhydratrik kost? Kolhydrater binder ju mycket vätska (typ 4 x sin egen vikt). Kanske att om man satsar på bra protein och bra fett, grönsaker osv så slipper man samla på sig så mycket vätska tänker jag. 

Nej inte speciellt. Bor på gård och vi äter mycket eget kött,vilt och grönsaker och frukt.
  • tobbe01

Apropå vikt och graviditet så känner jag MÅNGA kvinnor som i stort sett direkt efter att de fått barn är lika smala som innan igen! Är ju ingen naturlag att man blir fet och rultig vare sig av att vara gravid eller efteråt.

• LMKL
    tobbe01 skrev 2016-07-22 03:43:17 följande:
    Jag borde inte uttala mig kanske MEN har du någon gång funderat på att vänta med bröllopet tills efter förlossningen? Du behöver ju inte ha babyn i famnen under ceremonin.
    Vi hade redan börjat planera bröllopet när jag blev gravid (dvs grav inte planerad) och som sagt så kommer jag ju inte vara i mer än vecka 18 på bröllopet. :) Har börjat tänka mer och mer att det faktiskt känns fint att vara gravid på sitt bröllop, då firar man liksom två saker! :) Så nej, vi har verkligen inte tänkt skjuta upp bröllopet till efteråt, då kommer vi ju ha fullt upp med vårt nya barn dessutom så verkar bara dumt. 
  • LMKL
    tobbe01 skrev 2016-07-22 05:58:04 följande:

Apropå vikt och graviditet så känner jag MÅNGA kvinnor som i stort sett direkt efter att de fått barn är lika smala som innan igen! Är ju ingen naturlag att man blir fet och rultig vare sig av att vara gravid eller efteråt.

Ok det låter ju hoppfullt! Jag tror att om man äter och tränar bra (som innan) så kommer det ordna sig. Det värsta man kan göra är att stressa upp sig över det. 
  • LMKL
    Jw83 skrev 2016-07-22 05:46:32 följande:
    Nej inte speciellt. Bor på gård och vi äter mycket eget kött,vilt och grönsaker och frukt.
    Ok det låter ju jättebra! Härligt att kunna äta eget kött och vilt. Ja då är det nog så att kroppen lever sitt eget liv under graviditet och man får bara "hänga med" och göra det bästa av det. :)
  • Lottalottas2

Jag gick upp 6 med första och 10 med andra barnet. Hade bara en liten mage, såg inte gravid ut förrän i sjunde månaden.
    Kunde ha mina vanliga jeans när jag åkte hem från BB.

Min svärdotter är nu gravid i v 20 och lika stor som jag var när jag åkte till BB.

Så himla olika så det går inte att förutse.

• DMcR
    Annelie 76 skrev 2016-07-21 19:10:20 följande:
    Behöver ju inte bli så heller. Jag är i vecka 22+5. Har fortfarande midja och brösten har inte blivit större, använder mina vanliga behåar. Marginellt större runt höfterna. Tror inte det syns att jag är gravid om man ser mig rakt framifrån eller rakt bakifrån. Från sidan däremot syns det att magen växer rakt framåt som en kanonkula! Så det är ju väldigt individuellt.
  • LMKL
    DMcR skrev 2016-07-22 23:49:59 följande:
    Behöver ju inte bli så heller. Jag är i vecka 22+5. Har fortfarande midja och brösten har inte blivit större, använder mina vanliga behåar. Marginellt större runt höfterna. Tror inte det syns att jag är gravid om man ser mig rakt framifrån eller rakt bakifrån. Från sidan däremot syns det att magen växer rakt framåt som en kanonkula! Så det är ju väldigt individuellt.
    Ok mina bröst har svällt rätt mycket redan typ 5-6 cm rakt över. Magen lite bara men alla kläder passar fortfarande. Ska bli spännande att se vad som händer! :)
Svar på tråden Nojar över att få en snygg gravidmage!