• Handelstanken

Rösta specificerat om för hårt maskindragna hjul(bultar)

Som Konsument-rättsjurist ser jag uppenbara faror och skador, i att Gummiverkstäder drar åt hjulbultar så hårt, att många inte har en chans att få loss dem själva och kan bli stående väldigt olämpligt med en punktering.

Många byter själva, andra vill eller kan inte, det är inget nöje även om man kan, så många betalar hellre.

Lösningen är enkel, att alltid kolla direkt efter bytet, innan man åker iväg, men är svårt att lära ut.

Då får man gå på bytarnas org. med kopior till massmedia.

Först behövs en klar specificerad opinionsundersökning, som bifogas, så de flesta kan få det bättre

Vg. rösta här voto.se/Hjul

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-25 14:38
    Rösta i länken, inget annat.

• Svar på tråden Rösta specificerat om för hårt maskindragna hjul(bultar)
  • Grande Rock
    Handelstanken skrev 2016-07-25 14:42:23 följande:
    Nej skruvar är mindre, finns inga att köpa för att fästa hjul. Bultar har bultskalle.

www.google.se/search&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwja7MKr0Y7OAhUmOJoKHYRODR0Q_AUICCgB&biw=1039&bih=692
    En bult har inga gängor, det har en skruv.
    Born to lose, live to win!
  • Nyfikna72

En bra verkstad har koll på sina grejer och mekaniker så det ska inte behöva bli för hårt draget. De som ändå gör det är oftast däckfirmor som har snorungar som jobbar där som inte begriper nånting. Det är i vilket fall som helst inte mutterdragarens fel att det blir för hårt draget. Vet man ingenting kan man dra för hårt manuellt också.

• Efraim Barkbit
    Handelstanken skrev 2016-07-25 14:51:06 följande:

Har provat 4, alla är kunniga men slarviga, den sista var verkligen stor med 3 platser för PB och 2 för LB, reception och Kundrum som hade all service, en gammal svensk firma, där man nu sa att "dom kör på känn", inte moment. Så jag ska ta upp det med journalister och branschen, då många är drabbade. Vi drabbas var gång man inte säger till på plats.

Och gillar alltmer GDS i vårt stora varmgarage, med en rejäl garagedomkraft, men är inget kul så hon som äger de 2 bilarna betalar gärna andra 250-300 fast det tar lika lång tid som hemma.

Att de har kundrum eller flera lyftar har inget med kvalitén att göra. Jag väljer en märkesverkstad där det inte är konstigt att be dem notera skriftligt med vilket moment de drar åt skruvarna med. De är vana att kunderna har krav och teknisk insikt.

Som sagt, välj rätt märke och rätt verkstad så inträffar det aldrig.
  • Handelstanken
    Efraim Barkbit skrev 2016-07-25 15:32:17 följande:
    Att de har kundrum eller flera lyftar har inget med kvalitén att göra. Jag väljer en märkesverkstad där det inte är konstigt att be dem notera skriftligt med vilket moment de drar åt skruvarna med. De är vana att kunderna har krav och teknisk insikt.

Som sagt, välj rätt märke och rätt verkstad så inträffar det aldrig.
    Uppenbarligen men vi har lärt oss att märkes är för torskar och det slarvas ändå enligt massmedia. Har ingen nära heller men kan kolla på kul vad det tar.

Vi har egentligen inga egna problem då vi har koll på plats, men fåtalet har det och senast sändes en anställd som inte kunde så vi fick åka tillbaks.
  • Efraim Barkbit
    Handelstanken skrev 2016-07-25 16:26:42 följande:

Uppenbarligen men vi har lärt oss att märkes är för torskar och det slarvas ändå enligt massmedia. Har ingen nära heller men kan kolla på kul vad det tar.

Vi har egentligen inga egna problem då vi har koll på plats, men fåtalet har det och senast sändes en anställd som inte kunde så vi fick åka tillbaks.

Massmedia har sällan koll och man får vad man betalar för, oftast.
  • Handelstanken
    Efraim Barkbit skrev 2016-07-25 16:45:14 följande:
    Massmedia har sällan koll och man får vad man betalar för, oftast.
    Tror bilexperter har bättre koll än vad jag har som inte minns problem med verkstäder om annat än hjulbyte. Men jag ska kolla hur det är med moment eller inte, alla kan inte byta hjul på märkes 2 ggr per år. Det är köer till alla.

• flygrl

Har inget körkort än & kan inget om bilar. Men börjar nu förstå det här e en av Livets Stora Frågor. Tack TS & ni andra för ni i eran stora vishet hjälpte en 18-åring ta ännu några steg in i vuxen världen. :P

• Aikido
    Handelstanken skrev 2016-07-25 16:23:11 följande:
    Därav Bultpistol men folkspråk duger.
    Dang it!

• Demmpa

Problemet med för hårt dragna hjulmuttrar/hjulskruvar är att hålen i fälgarna deformeras och till slut går sönder.

Nästan alla nya bilar sedan ungefär 2005 saknar riktigt reservhjul, det är uteslutande "reservhjul på burk" och pump som ligger i hjulhusbaljan bak i bagagen.

Hjulen/fälgarna ska skruvas fast med ett specifikt moment. Detta moment brukar ligga mellan 110 & 150 Nm.

fixarfarsan.se/2013/05/ratt-atdragningsmoment-aluminiumfalg.html

www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-moment-for-alufalgar-36308

support.volvocars.com/se/cars/Pages/owners-manual.aspx&my=2015&sw=14w20&article=04cf6ecef65b0b25c0a801e800b419cb

www.autopower.se/forum/topic.asp

Den största faran med att hjulen dras åt för hårt är att fälgarna går sönder med tiden.

• flygrl
    Aikido skrev 2016-07-25 19:07:01 följande:
    Dang it!

Men vafan? Det e ju en respekterad FL-användare som håller i bultpistolen!!! :/
  • Aikido
    flygrl skrev 2016-07-25 20:37:22 följande:
    Men vafan? Det e ju en respekterad FL-användare som håller i bultpistolen!!! :/
    Nej det är bara en skådespelare på bilden. Vi har ju den riktiga Anton här.
  • flygrl
    Aikido skrev 2016-07-25 20:43:19 följande:
    Nej det är bara en skådespelare på bilden. Vi har ju den riktiga Anton här.
    Ok, förstår. Coolt! :)
  • Handelstanken
    Demmpa skrev 2016-07-25 20:09:53 följande:
    Problemet med för hårt dragna hjulmuttrar/hjulskruvar är att hålen i fälgarna deformeras och till slut går sönder. Nästan alla nya bilar sedan ungefär 2005 saknar riktigt reservhjul, det är uteslutande "reservhjul på burk" och pump som ligger i hjulhusbaljan bak i bagagen. Hjulen/fälgarna ska skruvas fast med ett specifikt moment. Detta moment brukar ligga mellan 110 & 150 Nm. fixarfarsan.se/2013/05/ratt-atdragningsmoment... www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-moment-... support.volvocars.com/se/cars/Pages/owners-ma... www.autopower.se/forum/topic.asp?id=256368 Den största faran med att hjulen dras åt för hårt är att fälgarna går sönder med tiden.
    Därmed borde de kunna lossas med min knackare på 450 Nm om de satts på rätt?
  • Tecum
    Grande Rock skrev 2016-07-25 11:35:56 följande:
    Ps, det heter skruv, inte bult.
    Rent teoretiskt har du rätt men i praktiken är du ute och seglar totalt. Du har inte hängt med i utvecklingen, här har vi ett ord eller begrepp där allmänt språkbruk totalt kört över den ursprungliga betydelsen. Om du går in på Järnia och vill köpa skruv visas du till hyllorna med små gängade skruvar som skruvas in med skruvmejsel. Där de bultar finns som du kallar skruv står en stor skylt "Bultbar" eller något liknande. Där finns gängade bultar av alla storlekar, det de har gemensamt är att de har sexkantiga huvuden, till skillnad från skruvar. Du har väl hört talas om vagnsbult och fransk bult? Bägge är gängade fast på olika sätt. Och visa mig den verkstad, däcks- eller reparations-, där personalen säger hjulskruv! Den finns inte i sinnevärlden....

Och vad är skillnaden mellan din ogängade bult och en dubb...? 
  • Grande Rock
    Tecum skrev 2016-07-25 22:51:04 följande:
    Rent teoretiskt har du rätt men i praktiken är du ute och seglar totalt. Du har inte hängt med i utvecklingen, här har vi ett ord eller begrepp där allmänt språkbruk totalt kört över den ursprungliga betydelsen. Om du går in på Järnia och vill köpa skruv visas du till hyllorna med små gängade skruvar som skruvas in med skruvmejsel. Där de bultar finns som du kallar skruv står en stor skylt "Bultbar" eller något liknande. Där finns gängade bultar av alla storlekar, det de har gemensamt är att de har sexkantiga huvuden, till skillnad från skruvar. Du har väl hört talas om vagnsbult och fransk bult? Bägge är gängade fast på olika sätt. Och visa mig den verkstad, däcks- eller reparations-, där personalen säger hjulskruv! Den finns inte i sinnevärlden....

Och vad är skillnaden mellan din ogängade bult och en dubb...? 
    Jo, jag är medveten om att ,många använder begreppen fel och att gemene man inte vet vad som är rätt.

Fransk bult har jag faktiskt aldrig hört talas om, den har alltid kallats fransk skruv när jag har använt den.
    Born to lose, live to win!
  • Demmpa
    Handelstanken skrev 2016-07-25 22:17:07 följande:
    Därmed borde de kunna lossas med min knackare på 450 Nm om de satts på rätt?
    Om man drar åt hela tiden till momentnyckeln visar tex 110Nm och då stannar tillfälligt så behövs det betydligt mer än 110Nm, kanske 130Nm (vet ej, har ej kollat värdena), för att börja dra åt den. Det behövs nästan lika mycket moment för att börja lossa en mutter som att börja dra åt den ytterligare.
Svar på tråden Rösta specificerat om för hårt maskindragna hjul(bultar)