• Ataraxia

Gravid tidigt i relationen

Jag bara känner att jag behöver skriva av mig lite.

Är gravid i v.9 va ingen planerad graviditet då jag och pappa bara träffats ca 3 månader innan jag blev gravid. Vi är väldigt kära och allt fungerar bra och vi bestämde oss helt enkelt för att behålla. Och är lyckliga över det nu .

Våra familjer blev väldigt glada och är hjälpsamma på alla plan, men sen till det jobbiga. Satt och fikade med två kompisar "som" inget vet varav den ena är gift och väntar sitt 2a barn. Vi prata om giftemål och sådant och då bryter om hon - ja det är ju bättre och gifta sig tidigt än dom som skaffar barn efter 2 månader. För det är katastrof?!

Jag själv har varit i 2 längre förhållande innan hade jag valt att skaffa barn med dom hade jag antagligen varit ensamstående ändå? Är det så människor ser på detta?

Känner att det kommer bli en himla massa skit snack runt om när vår lilla hemlighet kommer ut... Någon som varit i samma situation som det fungerar bra med ?

• Svar på tråden Gravid tidigt i relationen
  • Anonym (Vlllhfscjk)

Vi hade varit tillsammans i fem månader när jag plussade, våra familjer blev glada men jag vet att andra människor i omgivningen tyst ifrågasatte.

Gör som jag, alit fullkomligt i vad andra människor tycker.

Finns inget som säger att din kompis relation kommer hålla längre än eran bara för att ni får barn tidigt.

• fjanten

Alltså, det kan gå jättebra och det kan gå åt skogen oavsett om man har varit tillsammans länge eller under en kort tid. Fördelen med att ha varit tillsammans länge är att man känner varandra bra; värderingar, ekonomiskt tänk, man har en fungerande vardag etc. Fördelen med att ha varit tillsammans under en kort tid är att när er vardag utformas från början så formas ni och den tillsammans med en bebis - det blir inte riktigt samma förändring i er "par-vardag" eftersom bebisen finns där på en gång.

Förhållanden kan ta slut under småbarnsåren oavsett hur länge man varit tillsammans innan. Fokusera på er och ert barn nu.

Min fästmans bror och hans tjej blev gravida efter en månad tillsammans, änsålänge fungerar det bra (deras son är snart tre månader). Lite väl tidigt kanske, men helt planerat från deras sida.

• Ataraxia

[quote=76832659][quote-nick]fjanten skrev 2016-07-27 14:04:25 följande:[/quote-nick]Alltså, det kan gå jättebra och det kan gå åt skogen oavsett om man har varit tillsammans länge eller under en kort tid. Fördelen med att ha varit tillsammans länge är att man känner varandra bra; värderingar, ekonomiskt tänk, man har en fungerande vardag etc. Fördelen med att ha varit tillsammans under en kort tid är att när er vardag utformas från början så formas ni och den tillsammans med en bebis - det blir inte riktigt samma förändring i er "par-vardag" eftersom bebisen finns där på en gång.

Förhållanden kan ta slut under småbarnsåren oavsett hur länge man varit tillsammans innan. Fokusera på er och ert barn nu.

Min fästmans bror och hans tjej blev gravida efter en månad tillsammans, änsålänge fungerar det bra (deras son är snart tre månader). Lite väl tidigt kanske, men helt planerat från deras sida.[/

Känns ganska bra som du beskriver att det blir en vardag redan från början. Tidigt i min ungdom va jag tillsammans med en kille som hade ett litet spädbarn. Då va det han och barnet från början. Det blev helt enkelt vardag och höll i 6 år.

Så man ska nog inte ta allt för hårt på alla kommentarer och snack :)

• augustibebis2016

Vi blev gravid efter två månader. Idag är han 2.5 år, vi är gifta och har lillasyster på jäsning. Om nån tyckte vi hade för bråttom så får de tycka det, är inte mina problem ;)

• Ataraxia
    augustibebis2016 skrev 2016-07-27 16:12:51 följande:

Vi blev gravid efter två månader. Idag är han 2.5 år, vi är gifta och har lillasyster på jäsning. Om nån tyckte vi hade för bråttom så får de tycka det, är inte mina problem ;)

Sådär :) grattis !

Ja lite så känner jag också, men jag blev så chockad när min vän sa så som hon sa, för som ovanstående skrivit är det ju inte säkert att dom håller i hop längre än oss bara för dom är gifta och varit tillsammans länge.
  • augustibebis2016
    Ataraxia skrev 2016-07-27 16:35:15 följande:
    Sådär :) grattis !

Ja lite så känner jag också, men jag blev så chockad när min vän sa så som hon sa, för som ovanstående skrivit är det ju inte säkert att dom håller i hop längre än oss bara för dom är gifta och varit tillsammans länge.
    Tack tack :) Äh folk har alltid åsikter. Det är lätt att tro att långvariga relationer krävs för att bli föräldrar. Vad de glömmer är att i en lång relation har man ofta väldigt fasta rutiner i vem som gör vad, hur och när... När bebis sen kommer ställs allt på ända. I en snabbare process får man lägga planen mer utifrån föräldraskapet - vilket i sin tur ställer krav på att bygga en relation som vuxna sen.

Allt har fördelar och nackdelar!

Jag visste när jag träffade maken att han skulle bli en fantastisk pappa. Så småningom insåg jag att han var perfekt även som partner (vi fikade i två månader innan vi insåg att dagliga träffar var mer än "bara kaffe" och tillät oss att bli ett par)
  • Jula

Grattis till graviditeten! Så härligt med kärleksbarn!

Jag plussade när jag och min sambo träffats i knappt två månader. Vi slutade med skydd redan efter en månad och sa att det får bli när som helst. Nu är jag i vecka 20 och vi är så lyckliga.

Man vet när det är på riktigt. Går inte att jämföra med förhållanden som gått "fel" helt enkelt.

All lycka till er!

• Misscaswell

Mina föräldrar hade dejtat i 3 mån när jag blev till. Nu är de skilda, men de åstadkom en lillebror, gav oss en trygg barndom, höll ihop i 14 år och är fortfarande goda vänner, så det gick ju rätt bra ändå :)

• Maddi

Vi va ihop i 5 månader och flyttade ihop samma månad när jag fick veta graviditeten i vecka 7. De blev missfall men blev gravid på nytt månaden efter och vi kände att båda ville ha barn.

Nu är hon 3,5 år, ett syskon på 1,3 och vårat sista barn imagen som väntas komma om 4 månader :)

• Fröken W

Jag förstår att det kändes jobbigt att höra från din vän att hon tycker att det är katstrof att skaffa barn när man varit tillsammans under kort tid.

Om alla fick välja så skulle man kanske inte planera ett barn i ett tidigt skede av förhållandet. Med det sagt är det ingen garanti för att man håller ihop och blir bra föräldrar tillsammans bara för att man varit ett par under en viss tid.

Utan att känna din vän så tror jag att hon inte menade något illa utan tänker på hur det blir för barn ifall förhållandet spricker, kanske redan innan barnet är fött. Men som sagt, det finns inga garantier.

Din vän kommer säkert att stötta dig när du väl går ut med graviditeten. Om du är orolig för hennes reaktion så kan du ju berätta för henne ensam och säga något i stil med "Jag har tänkt på något du sa för ett tag sen och känner mig därför lite nervös över vad du kommer tycka om det jag ska berätta".

Lycka till och grattis till graviditeten!

• Ca_rr_o87

Blev som du gravid efter tre månader, gick jätte bra. Nu har vi vart ihop i 2 1/2 år förlovad i 1 år har en dotter på 1 år o 4 månader, väntar nu nr 2 som kommer i december. Så jag säger skit i andra, tycker du det känns bra så är det det ända du ska lägga energi på :)

Grattis o lycka till!

• Anonym (jo)

Jag tycker väl som din kompis, men det som vore en katastrof för oss behöver ju inte vara en katastrof för en annan.

• EnBoll

Blev gravid efter 2 månader tillsammans, nu har vi varit ett par i 6 år har ett syskon på gång i magen. Kände från dag ett att han är min livspartner :)

• Ataraxia

Tack allihopa för era peppande och raka svar :)

Och grattis till era småttingar och att ni har det bra.

Känns rätt skönt och veta att det faktist finns andra i samma situation som det faktist gott bra för.

Ja jag tror nästan på att man vet när det känns rätt! Min pojkvän är helt underbar på alla sätt och vi har knappt varit i från varandra under den tiden vi träffats så jag tycker ju att man borde kommit på dåliga vanor man inte kunde leva med redan i så fall ;)

Tack igen, ja tänker minsan gå med huvudet högt och skita i tissel och tassel ????

• sandri88

Mina föräldrar blev gravida efter 3 mån nu har dom vart gifta i 26 år nu, har varit tillsammans i 32 år nu.

• Linutis
    Ataraxia skrev 2016-07-27 13:59:35 följande:

Jag bara känner att jag behöver skriva av mig lite.

Är gravid i v.9 va ingen planerad graviditet då jag och pappa bara träffats ca 3 månader innan jag blev gravid. Vi är väldigt kära och allt fungerar bra och vi bestämde oss helt enkelt för att behålla. Och är lyckliga över det nu .

Våra familjer blev väldigt glada och är hjälpsamma på alla plan, men sen till det jobbiga. Satt och fikade med två kompisar "som" inget vet varav den ena är gift och väntar sitt 2a barn. Vi prata om giftemål och sådant och då bryter om hon - ja det är ju bättre och gifta sig tidigt än dom som skaffar barn efter 2 månader. För det är katastrof?!

Jag själv har varit i 2 längre förhållande innan hade jag valt att skaffa barn med dom hade jag antagligen varit ensamstående ändå? Är det så människor ser på detta?

Känner att det kommer bli en himla massa skit snack runt om när vår lilla hemlighet kommer ut... Någon som varit i samma situation som det fungerar bra med ?

Hej! Jag och min kille va tillsammans 4 månader innan + på stickan syntes :) ska ha barn nu om ca 2 veckor :) allt är jätte bra! Inge skitsnack eller nåt alls från någon!
  • Mibi

Precis som du blev jag gravid efter 3månadet, idag är vi gifta, väntar vårt tredje barn och har varit tillsammans i 10 år :) Grattis till er!

Svar på tråden Gravid tidigt i relationen