• Gina43

Älskar man första barnet mest?

På mitt jobb fick jag höra av min chef (en man) att man älskar första barnet mest. Min make har hört detsamma på sitt jobb (av en kvinna). Ligger det verkligen någon sanning i det? Uppenbarligen tycker de som sa det att det är så. Hur ser ni på detta?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Älskar man första barnet mest?
  • Anonym (4)

Suck. Där fick du ditt svar.

• IsDimma
    Tecum skrev 2016-07-31 15:42:31 följande:
    Högre krav ja, men där har ni som föräldrar inget att yvas över. Vi som är storasyskon har alltid fått känna av dessa krav. Man gör tusen saker rätt och en sak fel, ändå är det bara det som blir fel man får höra om...
    Det behöver inte alls vara sant. Jag är äldst av två syskon. Har en två år yngre bror. Och jag har aldrig känt av dom där kraven på mig för att jag är äldst. Aldrig.
  • GrönaDruvan

Jag älskar båda mina lika mycket, men på väldigt olika sätt.
    Äldsta hamnar jag ofta i bråk med...troligtvis för att vi båda har kort stubin och är lättirriterade. Vi tjafsar mycket och jag kan tycka han är så jobbig!! Sen är han världens omtänksammaste, finaste kille och så snäll mot alla så hur kan man inte älska honom?
    Yngsta sonen och jag bråkar nästan aldrig. Han är mer lik mig på den biten att han älskar att mysas och kramas. Egentligen är han totalt olik mig på allt annat, det är väl därför vi aldrig bråkar, finns inget att störa sig på...
    Det skiljer ett år på mina söner och de är sååå olika men ändå bästa vänner.

• Tecum
    IsDimma skrev 2016-08-28 19:17:01 följande:
    Det behöver inte alls vara sant. Jag är äldst av två syskon. Har en två år yngre bror. Och jag har aldrig känt av dom där kraven på mig för att jag är äldst. Aldrig.
    Så skönt, tur för dig!
  • hurrahelträtt
    IsDimma skrev 2016-08-28 19:17:01 följande:
    Detsamma. Mina föräldrar hade faktiskt lägst krav på mig som är äldst, lärde mig inte ens koka ägg innan jag flyttade hemifrån. Då insåg de sitt misstag och lade mer kraft på syskonen som var kvar - syskonen klagade förstås på att de fick slita mer och fick mindre gratis, men till skillnad från mig fick de hjälp in i vuxenlivet och blev de kompetenta vuxna tidigare. Det finns fördelar och nackdelar med allt.
  • Anonym (Mamma 2)

Nej ,stämmer inte.Yngsta barnet blir man mera beskyddande och det blir lätt"bebis"fast den har vuxit.Har två barn och älskar dom -på olika sätt.Men att jag skulle älska äldsta barnet mera-nej.

• Anonym (Cp)

Nej. Har tre varav det yngsta ha en cpskada. Skulle säga att jag värnar om honom mest som behöver tillsyns dygnet runt. Men älskar.. nä jag älskar alla

• Anonym (Fyra)

Har fyra barn som jag älskar precis lika mycket, så nej ,stämmer inte för mig

• Bleha

Jag tror det är ovanligt att man älskar sitt äldsta barn mest. Tror däremot det är vanligt att första barnet får mycket mer energi och uppmärksamhet då det är just första barnet. Det första barnet får också högre krav på sig. Detta är egentligen inte vad jag tycker utan något som forskning visar på.

• Anonym (Nina)

Stämmer inte för mig.

Men om dina kollegor tycker så, då får det stå för dem.

Någon allmän sanning att "man" älskar första barnet mest är det inte i alla fall.

• Anonym (Mamma 2)

Det är väl mellanbarnet som blir bortglömt omedvetet av sina föräldrar.Första och yngsta barnet är säkert kort!

• legomum

Nej jag har bara älskat det första barnet under en väldigt mycket längre tid bara.

Svar på tråden Älskar man första barnet mest?