Sepril skrev 2016-07-29 10:36:46 följande:
Jag förstår TS. Om jag var i ett särboförhållande utan fnurror på tråden skulle jag bli mindre stött av att myndighetsperson frågade (om de gjorde det på ett professionellt sätt) några få frågor om huruvida vi har haft sex under den aktuella perioden och om man har haft sex med någon annan under den perioden än att de skulle föreslå ett DNA-test.
DNA-test är ju verkligen sista utvägen, om man har haft andra eller om pappan tror att man kan ha haft andra.
Ja, det är exakt så jag tänker. Relationen är väldigt bra, jag skulle aldrig få för mig att vara otrogen (har äntligen hittat rätt man för mig efter många, många år) och enda anledningen till att vi inte bor ihop än är jobbrelaterad. Vi ville dock försöka få till en graviditet under denna tid eftersom jag börjar bli till åren och verkligen inte kan vänta ett halvår eller så. Nu är vi lyckliga över att det funkat och eftersom jag kommer vara mammaledig sen blir inte bostadsfrågan något problem.
Ett DNA-test känns som ett hån däremot. Vi har medvetet planerat denna graviditet och var beredda att ta till IVF om det inte skulle fungera, och då vill jag knappast bli behandlad som någon som legat runt och ev inte vet vem pappan är. Det finns ingen annan möjlig fader, tidigare partners ligger flera år bakåt i tiden.