• Anonym (?)

Hur går en mer "omfattande" faderskapsutredning till? (Ej DNA-test.)

Jag väntar barn med min särbo och vi ska flytta ihop någon månad efter att barnet har fötts. Eftersom vi inte är sambos nu eller när barnet blev till så säger soc att det krävs en mer omfattande utredning. Men vad innebär egentligen det i praktiken? Vilken typ av frågor kommer att ställas? 

Är det någon här som själv varit med om en sån utredning och vet hur den går till? Alltså inte en sån utredning som alla sambos som inte är gifta får gå igenom, utan där man inte är sambos. 

• Svar på tråden Hur går en mer "omfattande" faderskapsutredning till? (Ej DNA-test.)
  • Kerubmamman

En bekant fick göra faderskapstest, i övrigt var det inget särskilt. Man behöver inte fråga om sexvanor/partners osv när DNA-provet säger vem som är pappan. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (?)
    Kerubmamman skrev 2016-07-28 13:02:14 följande:

En bekant fick göra faderskapstest, i övrigt var det inget särskilt. Man behöver inte fråga om sexvanor/partners osv när DNA-provet säger vem som är pappan. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Vadå, varför ska testet göras? Vi har planerat och försökt i några månader innan, så det är helt säkert att han är pappan. Det vet han med.
  • Anonym (Lag)
    Anonym (?) skrev 2016-07-28 13:05:15 följande:

Vadå, varför ska testet göras? Vi har planerat och försökt i några månader innan, så det är helt säkert att han är pappan. Det vet han med.

Det ska göras eftersom lagen är sån men det är inget jobbigt för varken er eller bebisen.
  • Kjell2

De kommer fråga dig om du har haft sex med någon annan under tiden för befruktning
    De kommer fråga honom om han har haft sex med dig under tiden för befruktning

Lite beroende på vem som gör utredningen kan det både bli väldigt snabbt och enkelt och mer ifrågasättande.

Men är ni båda samstämmiga och trovärdiga blir det i slutändan inga problem

• Anonym (?)
    Anonym (Lag) skrev 2016-07-28 13:07:26 följande:
    Det ska göras eftersom lagen är sån men det är inget jobbigt för varken er eller bebisen.
    Öh? Isf går vi och gifter oss, detta är ju för djävligt.
  • Anonym (&)

Här skriver man bara på papper att man godkänner faderskapet om man inte är gift

• Anonym (M)
    Anonym (Lag) skrev 2016-07-28 13:07:26 följande:

Säger lagen att att ogifta fäder måste ta ett dna-test? Vad är det för lag och när kom den?
  • Oov

Jag var särbo. Fick svara på frågor om jag hade haft sex med någon annan under en viss tidsperiod och så fick vi skriva på att vi båda intygade att han var fadern. Kändes lite dumt men gick ganska snabbt. Behövdes inget DNA eller så utan bara några frågor sen var det klart.

• Anonym (?)
    Oov skrev 2016-07-28 13:14:04 följande:

Jag var särbo. Fick svara på frågor om jag hade haft sex med någon annan under en viss tidsperiod och så fick vi skriva på att vi båda intygade att han var fadern. Kändes lite dumt men gick ganska snabbt. Behövdes inget DNA eller så utan bara några frågor sen var det klart.

Tack för svaret!

Jag har skrivit upp exakta datum när vi hade sex eftersom jag testade med ÄL-tester och hade mig. Hade sex med mitt ex för ca fyra år sen, innan annan sedan dess förutom min nuvarande.
  • Sepril

Jag jobbar med detta. Är ni överens kommer det inte vara fråga om något test. den enda skillnad från en vanlig faderskapsutredning är att ni får svara på lite mer pinsamma frågor när ni är där. Precis som de ovan har nämnt. Inboxa mig gärna om du har fler frågor  Glad

Svar på tråden Hur går en mer "omfattande" faderskapsutredning till? (Ej DNA-test.)