Hur sätta gräns mot mormors "snällhet"?
Mitt sexårige barns mormor, som han älskar högt, kan inte låta bli att köpa saker till honom. Det kan vara när som helst, inte bara till jul och födelsedag. Trots att både jag och min medförälder genom åren både har pratat med henne och skrivit brev för att förklara hur vi tänker som föräldrar, jag har till och med haft ett riktigt rejält gräl med henne. Inget har hjälpt.
Jag antar att hon vill "skämma bort" sitt barnbarn och att hon ser det som något snällt. Till saken hör att hon bor en mil bort så de träffas regelbundet, minst en gång i månaden, vanligtvis oftare än så. Åtta av tio gånger han varit hos henne kommer han hem med en leksak. De två senaste månaderna har han fått Lego för över tusen kronor utan att det varit något särskilt att fira. Till saken hör att han ALDRIG tjatar om leksaker när han är hos någon av oss föräldrar. Inte för att det skulle vara mer okej om han tjatade till sig sakerna av henne men nu blir det som ett mysterium. Som att hon fastnat i ett mönster av att vilja känna sig god och givmild? Jag vet inte.
Förutom att jag inte tror att det är bra för någon att få så mycket saker och att det snart kommer att gå ut över deras relation så börjar jag känna mig helt tillintetgjord som förälder. Varför respekteras inte min gräns? Jag kan inte, och vill inte heller, förbjuda henne att köpa saker utan jag vill bara få ner det till rimliga nivåer. Att hon ger presenter till jul och födelsedag, kanske några tillfällen till då hon varit på resa. Eller att hon när hon får lust att köpa något utöver dessa tillfällen åtminstone pratar med oss föräldrar först.
Jag får snart panik. Hur tänker ni? Är det någon som har erfarenheter av något liknande?