Cyanea skrev 2016-07-31 18:44:13 följande:
Ska man vara krass så ska det egentligen vara ovanligt med tidiga gravsymptom. Jag vet att många upplever att de har det (jag själv inräknad), men biologiskt så är det inte riktigt logiskt. Hormonet som är karaktäristiskt för graviditet, hCG, börjar inte produceras alls förrän ägget fäst, vilket det gör mellan 5-10 dygn efter ägglossningen. Det produceras av moderkakans celler, och när ägget fäster är det inte många celler det handlar om, så det är ingen snabb ökning från första början. Gravtester mäter relativt låga nivåer av hCG så har man inte fått ett riktigt tydligt plus bör man egentligen inte kunna känna av hormonet alls då halterna i kroppen är för låga.
Vid både ägglossning och tidig graviditet har man dock mycket av hormonet progesteron. Progesteron ger de typiska tidiga tecknen på graviditet, men som sagt förekommer det i höga halter vare sig man är gravid eller inte om man haft en lyckad ägglossning. Ömmande bröst, uppblåst mage, illamående m.m. är typiska symptom för progesteron.
Kort och gott: tidiga symptom är inget tecken på vare sig att det gått bra eller dåligt. Majoriteten av gravida får inte äkta gravsymptom (symptom på hCG) förrän i v. 6-7. En del reagerar inte då heller, utan har en tämligen symptomfri graviditet. Det är inget att oroa sig över :)
Så kasta inte in handduken av den anledningen. Lycka till :)
Jag blev genast glad över detta svaret. Har BIM på torsdag och har både upplevt symptom men samtidigt inte (:
Fick nämligen uppblåst, hård/körd mage i veckan och fick svårt att gå på toa. Explosion av finnar i ansiktet istället för kanske två nya vid pms men annars inga andra krämpor... Kändes bra att läsa att det såhär tidigt inte "bör" visa sig så jag får tålmodigt invänta när vi ska testa, hade nästan gett upp precis eftersom jag inte känner något annat (: