• MissUniverse

Någon som varit gravid utan tidiga symptom?

Jag har läst i många trådar här om att folk som fått gravidsymptom väldigt tidigt. Jag undrar nu om det är någon som inte haft några symptom alls och lite senare plussat?

Jag inväntar BIM och känner mig inte alls gravid. Tänker mest att det inte tagit sig men samtidig tänker en liten del av mig att det kanske tagit sig ändå.. Går sönder av väntan!

• Svar på tråden Någon som varit gravid utan tidiga symptom?
  • mosterJenny
    Cyanea skrev 2016-07-31 18:44:13 följande:

Ska man vara krass så ska det egentligen vara ovanligt med tidiga gravsymptom. Jag vet att många upplever att de har det (jag själv inräknad), men biologiskt så är det inte riktigt logiskt. Hormonet som är karaktäristiskt för graviditet, hCG, börjar inte produceras alls förrän ägget fäst, vilket det gör mellan 5-10 dygn efter ägglossningen. Det produceras av moderkakans celler, och när ägget fäster är det inte många celler det handlar om, så det är ingen snabb ökning från första början. Gravtester mäter relativt låga nivåer av hCG så har man inte fått ett riktigt tydligt plus bör man egentligen inte kunna känna av hormonet alls då halterna i kroppen är för låga. 

Vid både ägglossning och tidig graviditet har man dock mycket av hormonet progesteron. Progesteron ger de typiska tidiga tecknen på graviditet, men som sagt förekommer det i höga halter vare sig man är gravid eller inte om man haft en lyckad ägglossning. Ömmande bröst, uppblåst mage, illamående m.m. är typiska symptom för progesteron. 

Kort och gott: tidiga symptom är inget tecken på vare sig att det gått bra eller dåligt. Majoriteten av gravida får inte äkta gravsymptom (symptom på hCG) förrän i v. 6-7. En del reagerar inte då heller, utan har en tämligen symptomfri graviditet. Det är inget att oroa sig över :) 

Så kasta inte in handduken av den anledningen. Lycka till :) 

Jag blev genast glad över detta svaret. Har BIM på torsdag och har både upplevt symptom men samtidigt inte (:

Fick nämligen uppblåst, hård/körd mage i veckan och fick svårt att gå på toa. Explosion av finnar i ansiktet istället för kanske två nya vid pms men annars inga andra krämpor... Kändes bra att läsa att det såhär tidigt inte "bör" visa sig så jag får tålmodigt invänta när vi ska testa, hade nästan gett upp precis eftersom jag inte känner något annat (:
  • Makintoch

Jag hade inga symtom alls! Fick till och med vad jag trodde var min mens ett par dagar innan BIM. Enda anledningen till att jag tog ett gravtest var att jag använde mig av tempmetoden och tempen var fortsatt hög.

Går in i v 20 om ett par dagar och jag känner fortfarande knappt av att jag är gravid!

Lycka till!

• Cyanea
    mosterJenny skrev 2016-07-31 23:02:21 följande:
    Jag blev genast glad över detta svaret. Har BIM på torsdag och har både upplevt symptom men samtidigt inte (:

Fick nämligen uppblåst, hård/körd mage i veckan och fick svårt att gå på toa. Explosion av finnar i ansiktet istället för kanske två nya vid pms men annars inga andra krämpor... Kändes bra att läsa att det såhär tidigt inte "bör" visa sig så jag får tålmodigt invänta när vi ska testa, hade nästan gett upp precis eftersom jag inte känner något annat (:
    Skönt att höra :) Då håller vi tummarna för positivt test!
  • Isadora91
    MissUniverse skrev 2016-07-31 17:11:29 följande:

Jag har läst i många trådar här om att folk som fått gravidsymptom väldigt tidigt. Jag undrar nu om det är någon som inte haft några symptom alls och lite senare plussat?

Jag inväntar BIM och känner mig inte alls gravid. Tänker mest att det inte tagit sig men samtidig tänker en liten del av mig att det kanske tagit sig ändå.. Går sönder av väntan!

Hur har det gått för dig? Något plus?
  • MissUniverse
    Isadora91 skrev 2016-08-05 19:50:07 följande:
    Hur har det gått för dig? Något plus?
    Fick mens igår :( bara invänta ÄL igen och göra ett nytt försök.
  • MissUniverse
    Cyanea skrev 2016-08-06 17:16:45 följande:

Vad tråkigt att höra :( Bättre lycka nästa gång! 

Tack så mycket! :)
  • Isadora91
    MissUniverse skrev 2016-08-06 17:15:30 följande:
    Fick mens igår :( bara invänta ÄL igen och göra ett nytt försök.
    Tråkigt.. Samma för mig, på't igen nästa ÄL
  • MissUniverse
    Isadora91 skrev 2016-08-07 20:45:21 följande:
    Tråkigt.. Samma för mig, på't igen nästa ÄL
    Trökigt för er också.. Men vi får kämpa på igen. Lycka till! :)
  • Hallonsoda2016

Tråkigt att du inte plussade, lycka till nästa ÄL.

Jag plussade på BIM -4. Inga symtom alls förens vid vecka 7 typ. Jag testade bara för att testet sa att man kunde testa på BIM -4 :)

• Isadora91
    Hallonsoda2016 skrev 2016-08-07 22:20:38 följande:

Tråkigt att du inte plussade, lycka till nästa ÄL.

Jag plussade på BIM -4. Inga symtom alls förens vid vecka 7 typ. Jag testade bara för att testet sa att man kunde testa på BIM -4 :)

Grattis till dig :) kul att höra att vissa inte får typiska symptom. Ska ta tag i träningen nu efter semestern, tror man för bra naturliga hormoner i kroppen då :) skippar även alla piller och tillskott nu.. Vad gör ni för att boosta och få en bra ÄL? :)
  • Hallonsoda2016

Jag tränade, tog folsyra och kvinna-vitaminer :) det var det enda. Är i vecka 25 nu!

Isadora91 skrev 2016-08-08 15:12:09 följande:

Grattis till dig :) kul att höra att vissa inte får typiska symptom. Ska ta tag i träningen nu efter semestern, tror man för bra naturliga hormoner i kroppen då :) skippar även alla piller och tillskott nu.. Vad gör ni för att boosta och få en bra ÄL? :)

• Cyanea
    Isadora91 skrev 2016-08-08 15:12:09 följande:
    Det låter toppen att skippa piller och tillskott :) 

Men varför tror du att du behöver boosta din ÄL? Varför skulle den vara problemet menar du? 
  • Isadora91
    Cyanea skrev 2016-08-09 08:57:44 följande:
    Det låter toppen att skippa piller och tillskott :) 

Men varför tror du att du behöver boosta din ÄL? Varför skulle den vara problemet menar du? 
    Nej jag vet inte om det är något problem med ÄL men i snitt får man riktigt bra ägg var fjärde månad så jag vill få till ett riktigt bra ägg bara hihi :) vara snäll mot kroppen så den får de bästa förutsättningarna! Någon som testat glidmedel som hjälper till? Tips?
  • Cyanea
    Isadora91 skrev 2016-08-09 15:37:20 följande:
    Nej jag vet inte om det är något problem med ÄL men i snitt får man riktigt bra ägg var fjärde månad så jag vill få till ett riktigt bra ägg bara hihi :) vara snäll mot kroppen så den får de bästa förutsättningarna! Någon som testat glidmedel som hjälper till? Tips?
    Aldrig hört tidigare. Är du verkligen säker på det? Tycker det låter orimligt. Det är sällan äggens fel om det inte blir en graviditet, som jag förstått det. De flesta månader som man ägglossar blir det en befruktning, sen ska så enormt mycket till för att det i sin tur ska bli ett barn. Oftast blir det tidigt fel i delningarna av cellerna och därför ingen vidare graviditet. 

Jag menar inte att låta kort, jag tycker bara att det är alldeles för stort fokus på vad kvinnan kan göra för att "boosta sig" när det egentligen exakt lika gärna kan vara mannen som skulle behöva det, eller ingen alls av parterna. 
  • Cyanea

Vad jag menar är att det lätt blir en "slippery slope". Tar det tid lägger så himla många kvinnor skuld på sig själva och börjar mixtra med det ena och det andra och det tredje i hopp om att "boosta" eller "laga fel". I början är det hoppfullt att prova olika tillskott och ta hand om sin kropp, men om/när det dröjer länge förvandlas det sakta men säkert till rent självförakt och kroppshat. Börjar man köpa att det är ens egen kropp som på ett eller annat sätt förhindrar graviditet har man tagit första steget till att anklaga sig själv för att det tar tid. 

(hälsningar från en som själv varit där)

• klariis

Jag hade och har noll symtom. Den enda anledningen som gjorde att jag tog gravtest var för att mensen vad 4dgr försenad och det har den aldrig varit någonsin. Vi hade försökt i 1,5-2 år så kan säga att jag haft så mkt mer symtom när jag varit icke gravid. Nu är jag i vecka 16 och om jag ska vara ärlig så känner jag mig knappt gravid, hade jag inte gjort ultraljud och kub osv. Hade jag nog tvekat! Men man ska väl inte klaga!

Svar på tråden Någon som varit gravid utan tidiga symptom?