• 3000hits

    Bostadsrättsföreningen vägrar uthyrning i andrahand

    Jag har haft en bostadsrätt uthyrd i andrahand en tid, närmare tre år nu. Hittills har föreningen godkännt andrahandsuthyrningen då det alltid funnits skäll för det (jobb på annan ort, utlandsvistelse, osv). Jag har nu ansökt igen om uthyrning i andrahand men denna gång har föreningen sagt nej. Längre än tre år vill dom inte godkänna, oavsätt skäl för det eller inte. Dom säger också att Hyresnämden i regel inte lämnar tillstånd för andrahandsuthyrning längre än max tre år. 

    Jag trodde lagen hade ändrats och att föreningen i princip inte längre kunde säga nej? Är det någon annan som har erfarenhet av detta? Är det värt att försöka överklaga till hyresnämnden i alla fall? 

  • Svar på tråden Bostadsrättsföreningen vägrar uthyrning i andrahand
  • StevenDiese

    Det bästa är väl att prata ihop dig med andra i föreningen och sen ta upp det på stämman.

    Göra en omröstning. Tror inte medlemmar vill stoppa dig från att hyra ut.

    Dock så har vi årsmötet redan varit så jag antar att det blir svårt att lösa nu.

  • Butterscotch

    Reglerna har ändrats lite, från att tidigare krävt "beaktansvärda skäl" till att nu kräva "skäl", så det är fortfarande inte helt fritt fram så att säga. Jag förstår om styrelsen är lite restriktiva (särskilt om det är en liten förening), andrahandshyresgäster tenderar att inte vara särskilt engagerade i föreningen, men jag vet inte om treårsgränsen skulle vara anledning nog att säga nej så länge det finns skäl för uthyrningen.

  • Hurmanrå

    Går ju att få ärendet prövat av hyresnämnden.. Sitter själv i en Brf styrelse och vart dragna dit när vi sa nej till en andrahandsuthyrning.


    Ägaren vill provbo med sambo för tredje(!) året. Bara det att sambon var hennes ex-man hon vart gift med i 15år tidigare. Vi vann i rätten, med motiveringen att den sökande inte verkade ha för avsikt att flytta tillbaka till son tvåa. Mannen hade ju större villa.. 

  • Steven01
    Hurmanrå skrev 2016-08-12 16:47:49 följande:

    Går ju att få ärendet prövat av hyresnämnden.. Sitter själv i en Brf styrelse och vart dragna dit när vi sa nej till en andrahandsuthyrning.


    Ägaren vill provbo med sambo för tredje(!) året. Bara det att sambon var hennes ex-man hon vart gift med i 15år tidigare. Vi vann i rätten, med motiveringen att den sökande inte verkade ha för avsikt att flytta tillbaka till son tvåa. Mannen hade ju större villa.. 


    Var det med dom nya reglerna eller dom gamla? Enligt dom nya reglerna verkar det ju räcka med relativt enkla "skäl" för att få hyra ut.
  • Hurmanrå
    Steven01 skrev 2016-08-12 21:20:53 följande:

    Var det med dom nya reglerna eller dom gamla? Enligt dom nya reglerna verkar det ju räcka med relativt enkla "skäl" för att få hyra ut.


    Det var med nya reglerna. Alltså som själ räcker te.x inte med att "vi har dubbla boenden och det är inte ekonomiskt". Man kan inte heller hyra ut hur länge som helst med samma själ. Verkar som grundstenen är att det måste finnas en plan om att flytta tillbaka inom en överskådlig framtid.
  • Cl4udio

    ska du därför sälja din BR eller behålla den tom, TS?

  • Noname00
    Hurmanrå skrev 2016-08-13 09:28:32 följande:
    Det var med nya reglerna. Alltså som själ räcker te.x inte med att "vi har dubbla boenden och det är inte ekonomiskt". Man kan inte heller hyra ut hur länge som helst med samma själ. Verkar som grundstenen är att det måste finnas en plan om att flytta tillbaka inom en överskådlig framtid.
    Vilket är logiskt, man som bostadsrättsägare vill inte ha löstdrivande folk som kommer och går.
    Självklart måste reglerna lättas om andrahansuthyrning vara lättare.
    Men det är ytterst ovanligt att man behöver hyra ut i längre än 3 år oftast handlar det om att tjäna pengar på boendet.
    Inget fel med det om det är godkänt i stadgarna.
  • felix le chat

    Min bror hyrde ut sin BR i Stockholm i tre år pga jobb i Göteborg.
    Fick ett år i taget av styrelsen, med 2021 vid ansökan om ett 4:e år fick han
    nej av styrelsen.  Han fick ta det till hyresnämnden.
    Han anförde att han har behov av lägenheten och att hans son fyller 18 år 2024
    och att sonen då kommer att ta över BR. Han fick rätt i hyresnämnden.

    Det är samma tjej som hyrt hela tiden i andra hand. Polis och gör mer i föreningen
    än många andra då hon ofta är ledig vardagar.

  • villervaller
    StevenDiese skrev 2016-08-01 13:38:12 följande:

    Det bästa är väl att prata ihop dig med andra i föreningen och sen ta upp det på stämman.

    Göra en omröstning. Tror inte medlemmar vill stoppa dig från att hyra ut.

    Dock så har vi årsmötet redan varit så jag antar att det blir svårt att lösa nu.


    Som mångårig boende i en BRF så vet jag hur svårt det är att få folk att engagera sig i föreningen och styrelsen. Jag hade inte röstat ja för en sån sak då det de facto innebär ett par färre händer på städdagar och potentiell ledamot i styrelsen.
  • whippo

    Skulle vilja se någon form av skärpning då l mm ånga inte är sanningsenliga när de ansöker om andrahandsuthyrnin. Det borde stå i ansökan att: jag vill hyra ut min bostad i andrahand till en ockerhyra så jag kan känna pengar på en bristande bostadspolitik där oftast de sämst bemedlade råkar som mest illa ut. 

  • Så allting gick
    3000hits skrev 2016-07-31 21:41:53 följande:
    Bostadsrättsföreningen vägrar uthyrning i andrahand

    Jag har haft en bostadsrätt uthyrd i andrahand en tid, närmare tre år nu. Hittills har föreningen godkännt andrahandsuthyrningen då det alltid funnits skäll för det (jobb på annan ort, utlandsvistelse, osv). Jag har nu ansökt igen om uthyrning i andrahand men denna gång har föreningen sagt nej. Längre än tre år vill dom inte godkänna, oavsätt skäl för det eller inte. Dom säger också att Hyresnämden i regel inte lämnar tillstånd för andrahandsuthyrning längre än max tre år. 

    Jag trodde lagen hade ändrats och att föreningen i princip inte längre kunde säga nej? Är det någon annan som har erfarenhet av detta? Är det värt att försöka överklaga till hyresnämnden i alla fall? 


    Kanske kan hjälpa med frågan, jag är ordförande för både BRF o andra styrelser.

    Men jag tog frågan upp till Hyres och Arrendenämnden, dvs med domare till beslut.
    Uthyrningen gick emot BRF stadgar.
    Om jag kortar ner dom. Lag du hänvisar till är svårighet att sälja, med den kan du skjuta upp försäljning i 3 år, men där går gränsen. du avser inte ha avsikt att bo kvar.
    Direkt från dom, hur domaren formulera sig.

    Det bör därför kunna komma ifråga att göra det under en sådan övergånsperiod.
    Har marknaden inte förbättras på ett år, finns normalt inte skäl att låta bostadsrättshavaren avvakta längre med försäljning( Se a.prop. s. 13 f. och 22)

    Din förening har rätt, du kan inte bara hyra ut hur länge som helst, annars kan man spekulera med bostäder, köpa, hyra ut, låta marknaden med tid öka på värdet.
    Vad du kan göra är att gå upp i hyres nämnden, men all bakgrund kommer komma fram, du kan vinna tid med just försäljning är svårt just nu. Men den blir tidsbegränsad o måste sälja även om marknaden är dålig vid nästa år/tillfälle.
Svar på tråden Bostadsrättsföreningen vägrar uthyrning i andrahand