• Anonym (Besökt)

Sätta gränser gentemot mamma

Jag ska snart ha barn och min mamma vill besöka mig. Som konsekvens av att hon under alla år haft ett problematiskt förhållande till alkohol, har hon lite pengar att röra sig med. Jag är bosatt i en helt annan del av världen och erbjöd mig att betala en del av hennes biljett, men pga flera orsaker och omkostnader i år (för bebisens ankomst fick jag gå ner rejält i jobbtakt samtidigt som sjukvård kostar mycket pengar här) kan (och vill inte heller) jag inte betala hela biljetten, varför jag försökt fråga henne hur mycket hon kan spara. Jag har kollat flygbiljetter men vill att hon ska göra detsamma. Nu är det bara några veckor kvar innan det var tänkt att hon skulle komma och hon har inte kollat upp någonting, hon sa att hon skulle göra det i veckan men när jag ringde satt hon på en pub med sina vänner och sa att hon inte hade kollat någonting men skulle göra det. Det känns som att hon drar ut på allt för att jag ska lösa situationen (förra gången hon kom betalade jag hela biljetten, när jag hälsade på i Sverige fick jag till och med lämna bidrag till matkassan). Pengarna jag fått ihop skulle i princip räcka till en resa, fast med fler mellanlandningar. Hon säger att hon inte klarar av en så lång resa.

Jag känner mig lite utnyttjad och som att det är jag som behöver stöd och uppmuntran inför förlossningen, känner lite som att jag fortfarande är lite "mamma" till min mamma. Samtidigt känner jag lite skuld för att jag inte gör allt för att fixa hennes biljett så att hon kan komma och lära känna sitt barnbarn.

Tänker jag konstigt när jag tänker att hon beter sig egoistiskt och att vi kan mötas på halva vägen (att hon också betalar och kollar upp och engagerar sig mer?`....

• Svar på tråden Sätta gränser gentemot mamma
  • Mrs Moneybags

Om jag vore dig skulle jag bara glatt säga ok, då får du höra av dig när du har kollat upp detta med biljetten och låtsas som ingenting tills hon säger något. Om det inte är viktigare än så för henne, så behöver det inte vara viktigare än så för dig heller.

Att du fick bidra till matkassan när du hälsade på ser jag inte som så konstigt, särskilt inte om hon har lite pengar. Hon kanske helt enkelt inte har råd att mätta en mun till under några veckor. 

• Lena

Låt henne betala biljetten till er och du betalar den hem.

• klyban
    Anonym (Besökt) skrev 2016-08-01 15:14:14 följande:
    Jag ska snart ha barn och min mamma vill besöka mig. Som konsekvens av att hon under alla år haft ett problematiskt förhållande till alkohol, har hon lite pengar att röra sig med. Jag är bosatt i en helt annan del av världen och erbjöd mig att betala en del av hennes biljett, men pga flera orsaker och omkostnader i år (för bebisens ankomst fick jag gå ner rejält i jobbtakt samtidigt som sjukvård kostar mycket pengar här) kan (och vill inte heller) jag inte betala hela biljetten, varför jag försökt fråga henne hur mycket hon kan spara. Jag har kollat flygbiljetter men vill att hon ska göra detsamma. Nu är det bara några veckor kvar innan det var tänkt att hon skulle komma och hon har inte kollat upp någonting, hon sa att hon skulle göra det i veckan men när jag ringde satt hon på en pub med sina vänner och sa att hon inte hade kollat någonting men skulle göra det. Det känns som att hon drar ut på allt för att jag ska lösa situationen (förra gången hon kom betalade jag hela biljetten, när jag hälsade på i Sverige fick jag till och med lämna bidrag till matkassan). Pengarna jag fått ihop skulle i princip räcka till en resa, fast med fler mellanlandningar. Hon säger att hon inte klarar av en så lång resa.

Jag känner mig lite utnyttjad och som att det är jag som behöver stöd och uppmuntran inför förlossningen, känner lite som att jag fortfarande är lite "mamma" till min mamma. Samtidigt känner jag lite skuld för att jag inte gör allt för att fixa hennes biljett så att hon kan komma och lära känna sitt barnbarn.

Tänker jag konstigt när jag tänker att hon beter sig egoistiskt och att vi kan mötas på halva vägen (att hon också betalar och kollar upp och engagerar sig mer?`....

Men detta löser sig väl själv, bryr hon sig inte eller sparar lite pengar.
    Så kommer hon ingenstans.
    Så sätta gräns känns inte så nödvändigt, då hon kommer lösa det själv.

Och när det gäller pengar, så är det bara säger jag har en till mina pengar ska räcka till, och ger jag dig pengar så har jag inte det jag behöver för mitt barn.
    Om det är så att hon har lite grövre alkoholproblem, så är allt detta en enda lång manipulation.
    Där allt går ut på att få pengar, och hittar på alla möjliga saker för få detta.

En polare har i sin tur en polare, som har grava alkoholproblem nu.
    Han är jätte trevlig alkoholisten, och de ska åka göra saker osv, som dom alltid gjort innan.
    Sen spelar h*n alltid ut kortet att du måste köpa detta åt mig, och detta.
    Saken är att denne person har en släkting som förser h*n med lite pengar, som ska vara för mat och cigg.
    Och sen får lite for socialen.
    Men givetvis dessa ciggen som han ska ha, är så han får pengar över till alkohol.

Priset av manipulation var när h*n ringde sa att han ville ha cigg.
    Men polarna fick inte komma upp, då han hade snott öl av en annan i huset, som var bortrest.
    Och då i ett öppet garage.
    För då trodde han att grannen skulle komma.
    Då skulle polarna lägga ciggen i soptunnan Skrikandes
    Så skulle han sen gå ned och hämta dom.
    LoL, då var det inget prat om några grannar då inte, när han skulle själv gå ut till soptunnan Tungan ute
    I samma veva sa han att han inte hade druckit alkohol på 3 veckor, men uppenbart han hade gjort det ett flertal ggr den senaste veckan bara.

Slutsatsen av anekdoten, gå inte och fastna i deras manipulationer, för fastnar man där.
    Så kommer man aldrig ur, visst är det din mamma.
    Men ge henne pengar på ett eller annat sätt, är knappast nått bra.
    Och fixar du hela biljetten, se till den inte går att lösa ut i pengar igen.

• Anonym (Besökt)

Tack alla för värdefull input. Jag tror att ni har rätt. Och det är nog så att jag måste inse att jag inte kan förvänta mig så mycket, varken när hon kommer eller när jag besöker. Förra besöket hos henne handlade mycket om att inse att hon försökte hitta sätt att jag skulle skaffa fram alkohol, när vi var på stan försökte hon hitta ställen där man kunde beställa vin till maten och jag insåg att min reskassa inte skulle hålla för att bjuda på lyxlunch alltför ofta så det resulterade i att vi åt kebab efter ett par dagar. Hon försökte även få mig att gå till systemet ...vin till maten... men jag dricker knappt och sa nej och stannade och lekte i parken med min äldsta son istället. Hon är gullig som mormor men hängde knappt på när det gällde att  göra barnvänliga saker, det handlar nog mycket om att alkohol är en prioritet. Hon dricker inte kopiösa mängder om det inte finns sprit hemma, men varje dag och ganska många glas om det går. Det som irriterar mig är att hon har en barnslig inställing till drickande, nu när det är tänkt att hon ska komma är det en nationalfest här dagen innan det var tänkt att hon ska åka tillbaka hem och hon kommenterar direkt att då blir det till att vara bakis på planet på hemresan. Jag är också lite irriterad på mig själv som inte lyckats släppa allt detta och fortfarande förväntar mig att hon ska vara en mamma på ett visst sätt (nykter`?) men jag hoppas verkligen att jag lyckas snart. Kanske kan den här resesituationen vara ett litet prov för mig själv att inte ge efter för mycket.

• klyban
    Anonym (Besökt) skrev 2016-08-01 20:12:24 följande:
    Tack alla för värdefull input. Jag tror att ni har rätt. Och det är nog så att jag måste inse att jag inte kan förvänta mig så mycket, varken när hon kommer eller när jag besöker. Förra besöket hos henne handlade mycket om att inse att hon försökte hitta sätt att jag skulle skaffa fram alkohol, när vi var på stan försökte hon hitta ställen där man kunde beställa vin till maten och jag insåg att min reskassa inte skulle hålla för att bjuda på lyxlunch alltför ofta så det resulterade i att vi åt kebab efter ett par dagar. Hon försökte även få mig att gå till systemet ...vin till maten... men jag dricker knappt och sa nej och stannade och lekte i parken med min äldsta son istället. Hon är gullig som mormor men hängde knappt på när det gällde att  göra barnvänliga saker, det handlar nog mycket om att alkohol är en prioritet. Hon dricker inte kopiösa mängder om det inte finns sprit hemma, men varje dag och ganska många glas om det går. Det som irriterar mig är att hon har en barnslig inställing till drickande, nu när det är tänkt att hon ska komma är det en nationalfest här dagen innan det var tänkt att hon ska åka tillbaka hem och hon kommenterar direkt att då blir det till att vara bakis på planet på hemresan. Jag är också lite irriterad på mig själv som inte lyckats släppa allt detta och fortfarande förväntar mig att hon ska vara en mamma på ett visst sätt (nykter`?) men jag hoppas verkligen att jag lyckas snart. Kanske kan den här resesituationen vara ett litet prov för mig själv att inte ge efter för mycket.

Hon är liksom i sin värld, där är det helt okey att manipulera även så närstående som sin egen dotter.
    Det är tyvärr så missbruk funkar.
    Sen kan du aldrig vara säker på mängderna hon dricker, såna här är duktiga att på dölja sina problem.
    Så tragiskt att hitta ställen det går dricka på, det måste du tyckt att det var otroligt genomskinligt, eller?
    Sen hinta om att gå till systemet åt en, det är riktigt tragiskt faktiskt.
    Bara säga det nästa du dyker upp, jag har xxx kronor per dag, och då går det inte med att köpa alkohol.
    Och säger det är för dyrt, och det är knappast nödvändigt "eller?"(kan du säga, det svaret kan bli mycket intressant, allt från nej, till hon blir rasande på att hon inte får alkohol).

Jag i normala fall har inget emot att alkohol existerar i barns närvaro, under förutsättningen det är en ansvarsfull konsumtion dvs man med enkelhet kan ta hand om sig själv och andra(ej full).
    Och inte får grava personlighetsförändringar.
    Dock i ditt fall, så ska du inte låta henne komma när hon konsumtion av alkohol.
    Bara vara stenhård, alkohol = inte träffa barnbarnet.

Min polares polare, som jag nämnde innan.
    Han fick nått delirium eller nått, ambulans vart och hämta han och han hade skitit på sig och de vart tvungna och duscha han innan de tog med sig han.
    Då kom hans bror och min polare dit, och skulle städa upp lite.
    Det var tydligen bab-in-box väggar upp väggar ner, vart enda skåp vart det intryckt en TOM bag-in-box.
    Sjukt :p

• Anonym (.)
    Mrs Moneybags skrev 2016-08-01 15:33:54 följande:

Om jag vore dig skulle jag bara glatt säga ok, då får du höra av dig när du har kollat upp detta med biljetten och låtsas som ingenting tills hon säger något. Om det inte är viktigare än så för henne, så behöver det inte vara viktigare än så för dig heller.

Att du fick bidra till matkassan när du hälsade på ser jag inte som så konstigt, särskilt inte om hon har lite pengar. Hon kanske helt enkelt inte har råd att mätta en mun till under några veckor. 

Håller helt med. Missbruket är väldigt duktigt på att manipulera, för din egen skull och barnens sätt upp gränser.
  • Anonym (G)

Varför vill du att hon ska komma? Älskar du henne som person? Skulle du umgås med henne om hon inte var din biologisk mor? Eller tycker du att " bör" umgås med henne för att hon råkar vara din mamma?

Lenas ide verkar vara toppen.

Lena skrev 2016-08-01 16:38:12 följande:

Låt henne betala biljetten till er och du betalar den hem.

Livet är för kort att slösa på människor som inte bryr sig om dig även om de hade ett samlag som ledde till att du föddes...
  • klyban
    Anonym (G) skrev 2016-08-01 21:19:48 följande:
    Varför vill du att hon ska komma? Älskar du henne som person? Skulle du umgås med henne om hon inte var din biologisk mor? Eller tycker du att " bör" umgås med henne för att hon råkar vara din mamma?

Lenas ide verkar vara toppen.

Livet är för kort att slösa på människor som inte bryr sig om dig även om de hade ett samlag som ledde till att du föddes...

Du den köper jag inte alls, avsett om det är missbruk eller inte.
    Det är trots allt hennes mamma.
    Och om det förekommer problem, så kan man faktiskt sätta upp tydliga regler.
    Där man då inte får träffa missbrukardelen av sin mamma.

Sen kan det givetvis gå så långt att man måste säga upp bekantskapen med sin mamma.
    Men bara säga att hade du träffat denna människa igen, om den inte var din mamma.
    Tycker jag är ett tråkigt påhopp, för de allra flesta betyder mamma mycket för oss.
    Och ingen man kan dumpa med en knäppning med fingret.

• Anonym (G)
    klyban skrev 2016-08-01 21:31:01 följande:

Du den köper jag inte alls, avsett om det är missbruk eller inte.

Det är trots allt hennes mamma.

Och om det förekommer problem, så kan man faktiskt sätta upp tydliga regler.

Där man då inte får träffa missbrukardelen av sin mamma.

Sen kan det givetvis gå så långt att man måste säga upp bekantskapen med sin mamma.

Men bara säga att hade du träffat denna människa igen, om den inte var din mamma.

Tycker jag är ett tråkigt påhopp, för de allra flesta betyder mamma mycket för oss.

Och ingen man kan dumpa med en knäppning med fingret.

Bryr mig inte vad du köper eller inte köper. Min lillebror tyckte som du och slutade under ett tåg. Han var 17 år. Det finns en gräns hur mycket skit man kan ta.

Oavsett om det är ens mamma eller pappa det gäller.
  • klyban
    Anonym (G) skrev 2016-08-01 21:57:00 följande:
    Bryr mig inte vad du köper eller inte köper. Min lillebror tyckte som du och slutade under ett tåg. Han var 17 år. Det finns en gräns hur mycket skit man kan ta.
    Oavsett om det är ens mamma eller pappa det gäller.

Så du generaliserade då, och svart och vitt.
    Det är ingen bra relation TS har, men att slänga sig under ett tåg, låter inte TS ens som samma sida av jordklotet.

Tycker vi ska adressera ett problem på den nivå den är, och inte ägna åt generaliseringar och egna tragiska händelser som det vore det som alltid sker med alkohol.

• Anonym (Besökt)

Det är bra frågor ni ställer. Klart hoppas jag att det inte behöver vara så svart/vitt och det är också ett plus att bo så långt borta. Det finns säkert en anledning till att jag flyttade lååååååångt bort. Jag är inte redo att klippa kontakten eftersom det finns mycket positivt hos henne också, och jag vill ha lite kontakt med mina rötter och Sverige, men helt klart har jag inte fattat hur mycket manipulation som ingår. Helt säker är jag inte på att jag vill att hon ska komma eftersom det ofta innebär att jag ser till att hon har det hon behöver  och nu skulle vilja att hon pysslade om mig lite.... men nu har jag som sagt en egen familj och har börjat lära mig att tycka om mig själv på riktigt, så det är viktigt som ni säger att inte "göra allt" för att hon ska komma, eftersom det är att halka tillbaka i samma fälla.

• Anonym (Pilla)

Är det din mamma du vill ska komma eller din drömbild om hur du vill att en mamma ska vara? Hur tror du att det blir om hon kommer, stöttar hon dig eller tjatar hon om alkohol? Jag tror också att hon döljer drickande för dig, personer med alkoholproblem brukar vara experter på detta. Se som andra sagt till att hon kollar upp resa/bidrar själv om du verkligen vill att hon ska komma

• klyban
    Anonym (Besökt) skrev 2016-08-02 01:08:35 följande:
    Det är bra frågor ni ställer. Klart hoppas jag att det inte behöver vara så svart/vitt och det är också ett plus att bo så långt borta. Det finns säkert en anledning till att jag flyttade lååååååångt bort. Jag är inte redo att klippa kontakten eftersom det finns mycket positivt hos henne också, och jag vill ha lite kontakt med mina rötter och Sverige, men helt klart har jag inte fattat hur mycket manipulation som ingår. Helt säker är jag inte på att jag vill att hon ska komma eftersom det ofta innebär att jag ser till att hon har det hon behöver  och nu skulle vilja att hon pysslade om mig lite.... men nu har jag som sagt en egen familj och har börjat lära mig att tycka om mig själv på riktigt, så det är viktigt som ni säger att inte "göra allt" för att hon ska komma, eftersom det är att halka tillbaka i samma fälla.

När hon hälsade på sist, och du betala resan.
    Hur gick det med alkohol då?
    Hade ni alkohol hemma som hon drack, eller pep hon iväg och köpte själv?
    Bor ni nära alkohol?
    dvs är det lätt att införskaffa?
    Kan tänka mig om hon bor hos er och ingen alkohol existerar, eller gå få tag i.
    Så kommer du se nån som klättrar på väggarna, eller kommer med sjuk historier i hur ni måste åka dit och dit.
    Allt för alkohol ska få intas.
    Eller man åker till en restaurang, man sagt till dom i förväg att de inte får servera alkohol(och håller löftet).
    Så kommer man se hur illa det är, eller om det finns nått hopp.
    Sen är ju resa till dig enbart om hon lyckas skrapa ihop pengar.
    Men och andra sidan, låter inte ens som hon klarar av att kolla biljettpriset.

Sluta fråga henne om detta, så får du se vad som händer eller inte.
    Och händer inget, så kan man om man vill lite elak.
    Och då säga "Jaså, så mycket betyder jag och min bäbis, ditt barnbarn för dig, att du inte ens orkar kolla biljettpriset i tid!"

• Anonym (Besökt)

Det gick sådär förra resan....det har blivit lite bättre med åren i och med att jag börjat komma underfund med problemet...

Nu har hon i alla fall tagit tag i saken, hon ringde och sa att hon hittat biljett och även att hon hade hälften av pengarna till den. Kanske hjälpte det att jag insisterade sist vi talades vid och inte visade tecken på att lösa hela situationen. Det finns alkohol att köpa alldeles i närheten av mig. När hon dricker ett par öl om dagen har jag inte mycket att invända, det är när hon börjar se mängder som det spårar ur, snackar massa skit och drar sina tragiska barndomshistorier. Hittills har jag löst det med att gå och lägga mig när jag märker att hon börjar bli berusad, den här gången kommer jag att se till att inte ha vin, sprit och dylikt hemma, och fundera ut resten (om jag totalförbjuder öl också .... det är komplicerat eftersom mina svärföräldrar inte heller spottar i glaset även om de inte har ett beroende)

Jag inser att det kan ta ett tag att reda ut situationen, jag blev även medveten förra året om att min pappa verkar vara i farozonen när det gäller alkohol, han kutade iväg innan baren stängde när vi var på en barntripp och köpte två miniflaskor vin som han drack upp själv på kvällen. Tyvärr har jag börjat inse att typ 50 procent av min släkt har alkoholproblem. Skönt att vara långt bort.  

• klyban
    Anonym (Besökt) skrev 2016-08-03 00:42:19 följande:
    Det gick sådär förra resan....det har blivit lite bättre med åren i och med att jag börjat komma underfund med problemet...

Nu har hon i alla fall tagit tag i saken, hon ringde och sa att hon hittat biljett och även att hon hade hälften av pengarna till den. Kanske hjälpte det att jag insisterade sist vi talades vid och inte visade tecken på att lösa hela situationen. Det finns alkohol att köpa alldeles i närheten av mig. När hon dricker ett par öl om dagen har jag inte mycket att invända, det är när hon börjar se mängder som det spårar ur, snackar massa skit och drar sina tragiska barndomshistorier. Hittills har jag löst det med att gå och lägga mig när jag märker att hon börjar bli berusad, den här gången kommer jag att se till att inte ha vin, sprit och dylikt hemma, och fundera ut resten (om jag totalförbjuder öl också .... det är komplicerat eftersom mina svärföräldrar inte heller spottar i glaset även om de inte har ett beroende)

Jag inser att det kan ta ett tag att reda ut situationen, jag blev även medveten förra året om att min pappa verkar vara i farozonen när det gäller alkohol, han kutade iväg innan baren stängde när vi var på en barntripp och köpte två miniflaskor vin som han drack upp själv på kvällen. Tyvärr har jag börjat inse att typ 50 procent av min släkt har alkoholproblem. Skönt att vara långt bort.  

Inte så illa då när de besökt.

Men förklara för dina svärföräldrar att din mamma har problem med alkohol, och att vi får skippa alkohol helt och hållet.
    Det borde dom klara av ett eller två besök tycker man, eller hur många det blir.

Men skoj att det verkar ha sparats till halva resan OCH kollat biljett.
    Det lät ju inte så lovande för någon dag sedan.

• Anonym (Gränser)

Ha ett snack när hon kommer.

Dra gränser.

Personer med beroendeproblematik behöver gränsdragning.

Bara du vet vad du ska ställa för krav.

Exempel:

-Du vill inte att hon dricker när hon är hos er. Ifall hon ska bo hos er och ifall hon vill få delar av resan betald.

-Du vill att hon planerar resan själv utan hjälp eller tjat från dig nästa gång. För att visa att hon verkligen vill komma.

Hon lär inte köpa kraven direkt. Det gör de sällan.

Hon lär bli arg/ledsen/offerkofta beroende på hur hon funkar. Men ge inte vika! Efter ett tag när hon smält det så ger det förhoppningsvis utdelning. Det kan ta några månader men det viktiga är att inte ge vika. Kraven ligger där de ligger och du kan behöva upprepa dem många gånger.

Det kan bli så att hon reagerar med att bryta kontakten men förhoppningsvis handlar det då bara om att hon behöver tid för att smälta dina krav.

Been there...

• Anonym (Besökt)

Jag var inte länge så säker på att jag ville att hon skulle komma men det är nog en bra chans att ha ett litet snack. Hon blir inte arg om jag inte köper alkohol, däremot ställd. Och det är klart jobbigt att behöva undvika platser eller människor och planera i förväg för att hon inte ska ha chans att bli full. Det får bli ett snack, och först och främst koncentrera mig på mig själv och min familj, även under hennes besök.

• Anonym (Halle)

Det är svårt med imperfekta föräldrar. Man förväntar sig ju fortfarande att de ska vara nåt de aldrig varit fast man vid det här laget borde veta bättre.

Vännen sänk dina förväntningar. Hon kommer förmodligen inte vara den perfekta mamman eller mormodern när hon kommer. Men det kan kanske bli bra ändå, på något sätt, om du inte förväntar dig för mycket.

Kram och grattis till din kommande bebis :)

• Anonym (Besökt)

Tack för de uppmuntrande orden! Kram och glad sommar till er alla.

Svar på tråden Sätta gränser gentemot mamma