Anonym (Besökt) skrev 2016-08-01 15:14:14 följande:
Jag ska snart ha barn och min mamma vill besöka mig. Som konsekvens av att hon under alla år haft ett problematiskt förhållande till alkohol, har hon lite pengar att röra sig med. Jag är bosatt i en helt annan del av världen och erbjöd mig att betala en del av hennes biljett, men pga flera orsaker och omkostnader i år (för bebisens ankomst fick jag gå ner rejält i jobbtakt samtidigt som sjukvård kostar mycket pengar här) kan (och vill inte heller) jag inte betala hela biljetten, varför jag försökt fråga henne hur mycket hon kan spara. Jag har kollat flygbiljetter men vill att hon ska göra detsamma. Nu är det bara några veckor kvar innan det var tänkt att hon skulle komma och hon har inte kollat upp någonting, hon sa att hon skulle göra det i veckan men när jag ringde satt hon på en pub med sina vänner och sa att hon inte hade kollat någonting men skulle göra det. Det känns som att hon drar ut på allt för att jag ska lösa situationen (förra gången hon kom betalade jag hela biljetten, när jag hälsade på i Sverige fick jag till och med lämna bidrag till matkassan). Pengarna jag fått ihop skulle i princip räcka till en resa, fast med fler mellanlandningar. Hon säger att hon inte klarar av en så lång resa.
Jag känner mig lite utnyttjad och som att det är jag som behöver stöd och uppmuntran inför förlossningen, känner lite som att jag fortfarande är lite "mamma" till min mamma. Samtidigt känner jag lite skuld för att jag inte gör allt för att fixa hennes biljett så att hon kan komma och lära känna sitt barnbarn.
Tänker jag konstigt när jag tänker att hon beter sig egoistiskt och att vi kan mötas på halva vägen (att hon också betalar och kollar upp och engagerar sig mer?`....
Men detta löser sig väl själv, bryr hon sig inte eller sparar lite pengar.
Så kommer hon ingenstans.
Så sätta gräns känns inte så nödvändigt, då hon kommer lösa det själv.
Och när det gäller pengar, så är det bara säger jag har en till mina pengar ska räcka till, och ger jag dig pengar så har jag inte det jag behöver för mitt barn.
Om det är så att hon har lite grövre alkoholproblem, så är allt detta en enda lång manipulation.
Där allt går ut på att få pengar, och hittar på alla möjliga saker för få detta.
En polare har i sin tur en polare, som har grava alkoholproblem nu.
Han är jätte trevlig alkoholisten, och de ska åka göra saker osv, som dom alltid gjort innan.
Sen spelar h*n alltid ut kortet att du måste köpa detta åt mig, och detta.
Saken är att denne person har en släkting som förser h*n med lite pengar, som ska vara för mat och cigg.
Och sen får lite for socialen.
Men givetvis dessa ciggen som han ska ha, är så han får pengar över till alkohol.
Priset av manipulation var när h*n ringde sa att han ville ha cigg.
Men polarna fick inte komma upp, då han hade snott öl av en annan i huset, som var bortrest.
Och då i ett öppet garage.
För då trodde han att grannen skulle komma.
Då skulle polarna lägga ciggen i soptunnan 
Så skulle han sen gå ned och hämta dom.
LoL, då var det inget prat om några grannar då inte, när han skulle själv gå ut till soptunnan 
I samma veva sa han att han inte hade druckit alkohol på 3 veckor, men uppenbart han hade gjort det ett flertal ggr den senaste veckan bara.
Slutsatsen av anekdoten, gå inte och fastna i deras manipulationer, för fastnar man där.
Så kommer man aldrig ur, visst är det din mamma.
Men ge henne pengar på ett eller annat sätt, är knappast nått bra.
Och fixar du hela biljetten, se till den inte går att lösa ut i pengar igen.