• Anonym (japp)

Katt- eller hundmänniska, vad är du?

Tredje alternativet är endast för de som verkligen känner att de tycker precis lika mycket om både hundar och katter.

Vote away.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Katt- eller hundmänniska, vad är du?
  • Anonym (japp)

Rösta på!

Kan ju säga att jag själv är kattmänniska, har som andra också svårt att förstå mig på hundar, de kan vara söta men deras beteende är inget som passar mig.

• Rataxes

Katt, tycker definitivt inte illa om hundar men föredrar katter.

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • fjanten

Usch för katter. Förstår mig inte på dem för fem öre, och har fått för mig att de är onda. Läste nånstans att om katter vore större skulle de ha ihjäl sina människor, förhoppningsvis inte sant Nej, jag vet inte. Jag litar inte på katter helt enkelt.

• Anonym (Djurvän)

Jag är både hund- och kattmänniska. Vi har 3 st hundar och 3 st katter.

• Anonym (diskriminerad)

Hallå, syns det jag skriver eller?

Typiskt tykna katt/hundägare, de tror att hela världen cirklar runt dem.

• Anonym (japp)
    Anonym (diskriminerad) skrev 2016-08-03 11:20:26 följande:
    Hallå, syns det jag skriver eller?

Typiskt tykna katt/hundägare, de tror att hela världen cirklar runt dem.
    Jag var bara intresserad av andelen katt/hundmänniskor pga en diskussion mellan mig och en vän, därför valde jag att inte rada upp varenda djursort i världen.
  • Butterscotch

Jag kan uppskatta både katter och hundar men skulle jag välja en av dem som husdjur skulle det bli katt. De klarar sig rätt bra själva, att ha en hund skulle bli som att ha en bebis i 15 år i sträck eller hur länge nu hundar lever. Det låter jobbigt.

• Anonym (Ananas)

Flest kattfolk, slutsatsen blir att katter är mycket härligare djur än hundar, renare också.

• Anonym (diskriminerad)
    Anonym (japp) skrev 2016-08-03 12:08:11 följande:
    Jag var bara intresserad av andelen katt/hundmänniskor pga en diskussion mellan mig och en vän, därför valde jag att inte rada upp varenda djursort i världen.
    Finns inte tillräckligt många män här för att ge en rättvis bild. Fler av dem är hundmänniskor.

Men ni kanske bara undrade hur fördelningen är bland kvinnor.

För övrigt:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5913066
  • Anonym (diskriminerad)

Sabla länkar...

Fler anser sig vara hundmänniska framför kattmänniska. Nära sex av tio föredrar hund framför katt, enligt en undersökning.

Tydligt är också att hundens popularitet ökar ju äldre vi blir. 

? De flesta har en rätt klar bild av vilken kategori de tillhör. Och även om man självklart kan tycka om både hund och katt lika mycket så har inte många av våra kunder både och, säger Jan Lindblom, marknadschef på Folksam som ligger bakom undersökningen.

Totalt 2 154 personer har fått frågan om de föredrar hund eller katt. Fler män än kvinnor föredrar hund, 60 procent mot 55 procent.

Det förvånar Svenska Kennelklubbens vd Ulf Uddman: 

? Det är inte min bild. Vår erfarenhet är att det är kvinnor som högre utsträckning tar hand om hunden. Vi har också fler kvinnor som medlemmar.

Enligt Ulf Uddman är hundmänniskor personer som tycker om att vara utomhus. 

? Naturligtvis finns ett djurintresse, men också viljan att vara ute och aktivera sig och träffa andra människor.

Gapet mellan vad vi föredrar ökar med åldern. I gruppen 56-79 år föredrar 63 procent hund, jämfört med gruppen 14-35 år där det är jämnt lopp, 50 procent. 

? Det hänger sannolikt ihop med att äldre har mer tid. Väldigt många vill ha hund, men de kan inte praktiskt lösa det när de är yngre, säger Ulf Uddman.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5913066

• Anonym (Ananas)

Enligt statistiken ovan så är katter mer populära

• Anonym (diskriminerad)
    Anonym (Ananas) skrev 2016-08-05 00:00:32 följande:

Enligt statistiken ovan så är katter mer populära

Innan man har åtminstone 100 mätvärden kan man inte kalla det statistik, resultatet har ingen pålitlighet att tala om då. 

Vidare är resultatet att förvänta eftersom här finns många yngre och kvinnor, vilka föredrar katter enligt den större undersökningen jag kopierade in ovan. Det betyder inte att det är så ett mer representativt urval av befolkningen tycker.
  • Anonym (Ananas)

Du läste nog inte mitt inlägg för jag har inte pratat om befolkningen, läs om.

• Dr Börje

Enkelt

Kattmänmiska. Katter är självständiga och intelligenta

Hundar är korkade och luktar illa. Det som är värst med hundar är att det oftast (inte alltid) befinner sig en lika korkad hundägare i andra ändan av kopplet

• Rödtjärnens Anna

Jag är en sann djurvän som älskar både hundar och katter.. Däremot är katter ofta väldigt kär i mig. Okända katter brukar ofta ta kontakt, komma och stryka sig mot mina ben, skygga katter brukar acceptera mig direkt och jag brukar få hålla de flesta katter.. Jag har tydligen någon utstrålning som katter gillar.

Jag har själv aldrig haft katt eller nåt husdjur öht. Svärföräldrarna har två äldre katter, när de gått bort ska jag och gubben skaffa kattungar.

• MammAmma

Djur är inget för mig. Eller snarare, husdjur är inget för mig. Jag gillar djur, men vill inte ha något husdjur själv. Jag skulle få tuppjuck av allt hår och känna mig tvungen att städa 24/7 och städar gör jag alldeles tillräckligt redan som det är med fyra kids. Ett djur skulle dessutom innebära ytterligare ansvar och utgifter.

• Anonym (catwoman)

älskar alla djur men känner mig som en kattmänniska
    dessutom ogillar hundmänniskor - de brukar vara så jäkla besatta av sina hundar..hunden ditten hunden datten...

Svar på tråden Katt- eller hundmänniska, vad är du?