Sajocawa skrev 2016-08-06 13:45:28 följande:
Klart man kan svettas men poängen med att svettas är att kroppen kyler ner sig själv. Det funkar inte riktigt när man sitter i bubbelpool och svetten bara blandas ut med allt annat varmt vatten..
Jag sitter inte och hittar på saker här för att folk ska tvivla på vad man ska och inte ska under graviditeten, allt som har med graviditet är väldigt otydligt eftersom det är svårt att forska inom ämnet (många gravida vill ju ogärna ställa upp på experiment som kan riskera hälsan av sitt barn!), men jag är utbildad inom detta och berättar bara vilka riktlinjer som finns.
Jag har väl inte sagt att du hittar på?
Just den här frågan är det bevisligen väldigt skilda åsikter om, även bland de som i likhet med dig, är utbildade. För jag förmodar att samtliga barnmorskor jag har träffat och tagit upp frågan med har varit utbildade. Läkaren jag känner och som också säger värmen inte är någon fara, lät ju garanterat också vara utbildad. Skulle fostret/bebisen påverkas av värmen så lär ju den gravida mamman påverkas desto mer, eller? Eller du som är utbildad kan kanske förklara för mig som inte är utbildad inom just detta ämne hur fostret skulle kunna bli mer påverkad av värmen än mamman? Och är det så att mamman går ut från bastun/upp från badet eller vad det nu kan vara när hon känner att det börjar bli för jobbigt, så kan jag sätta 100 spänn på att fostrets omgivande temperatur inte har påverkats nämnvärt och därmed inte påverkas av det hela. Särskilt som jag känner flera finnar (de flesta släktingar till mig) som bastat i en äkta finsk bastu (dvs sådan man kastar vatten i för att få upp ånga så att man svettas rejält, och där temperaturen kan bli... Ja, väldigt höga) och vars läkare/barnmorskor etc inte sagt något om att det skulle vara farligt när man är gravid. Men de är kanske inte lika uppdaterade i öst? Jag vet inte, jag bara funderar! Du kan kanske förklara det närmare med hur det faktist fungerar om jag nu har så fel? Det jag då inte kan låta bli att fundera på är hur mycket påverkas då inte ett foster när mamman har feber? Då är den förhöjda temperaturen betydligt högre och garanterat under en längre tid. Hur kommer det sig att om nu detta är en så stor risk vid normala graviditeter att man inte blir inlagd vid feber? Du kan väl förklara det, snälla? Jag vill gärna förstå för när jag räknar på det så får jag till att ett plus ett blir två, men jag är ju som sagt var inte utbildad, så som du säger att du är. Och jag kan tyvärr inte ändra åsikt bara för att någon påstår något, utan jag behöver fakta. Eller logik. Så bara du förklarar så att jag får ihop logiken så är jag först om att erkänna att jag har fel och be om ursäkt för detta.