• fnissel

Spa och Gravid

Hej hej

Min make och jag firar 1 år som gifta i september och bokat in spa hos sparadiset Stockholm med bubbelpool och kurbad, tills jag nu googlade och såg att det kanske inte va så bra med bubbel och varma källor.

Men alla säger ju olika! Finns det nått rätt och fel i detta?

Jag kommer då vara i vecka 18.

Tack för hjälpen

• Svar på tråden Spa och Gravid
  • The one in Blue

Det handlar ju om stillastående vatten som är varmt nog för att vara rena rama paradiset för bakterier. Vet dock inte om det är lugnt så lämge du inte öppnat dig.

• Liten2016

Bubbelbad kan stressa fostret har jag hört eftersom det låter så högt i magen då. Jag var på spa när jag var gravid och satt i varma källor och bastu. Men inte så länge åt gången, man vill undvika att höja kroppstemperaturen för mycket. Ha det så mysigt och grattis. :)

• Jag är bara jag

Vi ska på spa imorron och enligt både spat och min b.m ska man inte bada i bubbelbad och inte i jättevarma pooler. +34 var okey för det är svalare än den egna kroppen. Jag tänker hålla mig där,bastu och varmt är jag förbjuden av läkare dessutom.

• LaFontaine

Enligt min läkare på spec.mvc går det alldeles utmärkt så länge vattnet inte gått. Du kanske inte orkar bada varmt eller sitta i bastu fullt lika länge som vanligt och då är det bara att kliva upp/gå ut.

• Maramina

Jag har två barn och har haft fyra olika barnmorskor under dessa graviditeter. Samtliga ansåg att det inte skulle vara någon risk så länge vattnet inte hade gått. Bebisen ligger skyddad i fosterhinnan och omsluten av fostervatten så det måste finnas hål på hinnan för att några infektioner ska uppstå. Men finns det hål och vatten kan komma in så lär ju vatten även komma ut, så då lär du märka att du har börjat läcka vatten.
    Vad det gäller ljudnivån så fick jag det förklarat att ljudnivån dels dämpas i magen, dels så är inte ljudnivåerna så höga att man skulle misstänka att det kan ge hörselskador vid enstaka exponering. Många gravida jobbar i miljöer med betydligt högre ljudvolymer.
    Slutligen vad det gäller värmen så ska det inte vara några problem så länge du inte har för högt blodtryck och så länge du lyssnar till din kropp. Det finns ju gravida i länder där temperaturen är högre än 37 grader, och mig veterligen så är det inte fler missfall i tex Finland där många gravida bastar genom hela sina graviditeter... Bebisen ligger skyddad inne i magen och som gravid behöver man komma upp i höga kroppstemperaturer för att bebisen ska påverkas. Det lär garanterat vara mamman som påverkas först så även där gäller det att lyssna till sin kropp

• Sajocawa

Anledningen till att alla jämt får olika svar angående detta är för att svenskar generellt badar i bubbelpool på helt fel sätt.

Oftast finns det en knapp så att man sätter på bubbelpoolen, och sen stängs den av igen efter en stund så att man måste trycka på bubblorna igen (störande, right?). Det är ett tecken på att man är klar, den är förinställd på 15 minuter för att det är 15 minuter man ska sitta i en bubbelpool. Det är helt optimalt, och sitter man antingen kortare eller längre så får man inte alls ut samma bra effekter som meningen är när man badar bubbelpool. Finns ingen knapp får man helt enkelt hålla koll på tiden själv.

Och nej det är ingen fara, de första veckorna ska man undvika heta bubbelbad för att det kan finnas en förhöjd risk för missbildningar vid höga kroppstemperaturer. Är vecka 12 passerad är man good to go. Såvida inte vattnet har gått ;)

• Sajocawa
    Maramina skrev 2016-08-02 20:36:50 följande:

Jag har två barn och har haft fyra olika barnmorskor under dessa graviditeter. Samtliga ansåg att det inte skulle vara någon risk så länge vattnet inte hade gått. Bebisen ligger skyddad i fosterhinnan och omsluten av fostervatten så det måste finnas hål på hinnan för att några infektioner ska uppstå. Men finns det hål och vatten kan komma in så lär ju vatten även komma ut, så då lär du märka att du har börjat läcka vatten.
    Vad det gäller ljudnivån så fick jag det förklarat att ljudnivån dels dämpas i magen, dels så är inte ljudnivåerna så höga att man skulle misstänka att det kan ge hörselskador vid enstaka exponering. Många gravida jobbar i miljöer med betydligt högre ljudvolymer.
    Slutligen vad det gäller värmen så ska det inte vara några problem så länge du inte har för högt blodtryck och så länge du lyssnar till din kropp. Det finns ju gravida i länder där temperaturen är högre än 37 grader, och mig veterligen så är det inte fler missfall i tex Finland där många gravida bastar genom hela sina graviditeter... Bebisen ligger skyddad inne i magen och som gravid behöver man komma upp i höga kroppstemperaturer för att bebisen ska påverkas. Det lär garanterat vara mamman som påverkas först så även där gäller det att lyssna till sin kropp

Angående höga temperaturer så är skillnaden att i varma länder, eller om man tex sitter i en varm bastu så reglerar kroppen själv temperaturen genom att svettas. I ett bad kan kroppen inte reglera temperaturen på samma sätt. :)
  • Cyanea

Jag frågade också när jag var gravid och fick svaret att det var helt ok. Det enda jag skulle tänkta på är att det är lätt att bli uttorkad och att man av den anledningen ska vara lite försiktig med värmen och vara noga med att dricka ordentligt. Infektionsrisken är inte stor om vattnet inte har gått, så det ska inte vara någon fara av den anledningen heller. 

Sen är det ytterst osannolikt att man skulle kunna värma barnet. Temperaturen inuti kroppen är hyfsat konstant. Visst kan det diffa med någon liten tiondels grad hit eller dit, men är man frisk är tempen hela tiden konstant - det är livsviktigt för att kroppen ska fungera. Får man feber höjs kroppstemperaturen, och det känner man ju av och mår riktigt, riktigt kasst av. Det tar tid att höja kroppstemperaturen om man är frisk, den påverkas inte så enkelt som att basta eller bada varmt en stund. 

Skulle det vara farligt för barnet med högre temperaturer skulle feber definitivt anses vara livsfarligt och gravida kvinnor skulle behöva behandlas på sjukhus, och så är det ju inte ;)  

Så njut av din spavistelse :) 

• Maramina
    Sajocawa skrev 2016-08-02 21:04:19 följande:
    Angående höga temperaturer så är skillnaden att i varma länder, eller om man tex sitter i en varm bastu så reglerar kroppen själv temperaturen genom att svettas. I ett bad kan kroppen inte reglera temperaturen på samma sätt. :)
    Varför skulle man inte kunna svettas i ett bad? Det är bara att man inte känner det då man redan ligger i vatten...
  • Jag är bara jag

Det är vare sig p.g.a ljud eller infektionsrisk jag är förbjuden att bada varmt,ja to.m duscha varmt utan helt p.g.a värmen och risken för missfall. Jag tar inte den risken efter många m.f! Skulle ALDRIG förlåta mig själv.

• LaFontaine
    Jag är bara jag skrev 2016-08-03 09:33:42 följande:

Det är vare sig p.g.a ljud eller infektionsrisk jag är förbjuden att bada varmt,ja to.m duscha varmt utan helt p.g.a värmen och risken för missfall. Jag tar inte den risken efter många m.f! Skulle ALDRIG förlåta mig själv.

Men då gissar jag också på att du har någon form av riskgraviditet, kanske med upprepade missfall i bagaget? Annars låter rådet helt uppåt väggarna faktiskt.
  • vickan5st

Såg i min kalender nu att jag varit på spa dagen innan jag fick en blödning 8+0..undrar om det hade något samband. Fick även en elak svampinfetion komb med bakteriell vaginos. Ett helvete.Gravid v 16 nu men hmmm

• Sajocawa
    Maramina skrev 2016-08-03 07:25:05 följande:

Varför skulle man inte kunna svettas i ett bad? Det är bara att man inte känner det då man redan ligger i vatten...

Klart man kan svettas men poängen med att svettas är att kroppen kyler ner sig själv. Det funkar inte riktigt när man sitter i bubbelpool och svetten bara blandas ut med allt annat varmt vatten..

Jag sitter inte och hittar på saker här för att folk ska tvivla på vad man ska och inte ska under graviditeten, allt som har med graviditet är väldigt otydligt eftersom det är svårt att forska inom ämnet (många gravida vill ju ogärna ställa upp på experiment som kan riskera hälsan av sitt barn!), men jag är utbildad inom detta och berättar bara vilka riktlinjer som finns.
  • Oline

Åk på spa och ha det riktigt mysigt, jag ska själv på spa när jag är gravid i vecka 37 :D Jag ska njuta av både varma bad och diverse spabehandlingar (dock är jag inte ett dugg förtjust i bastubadande så det kommer jag låta bli men det gör jag alltid).

• Maramina
    Sajocawa skrev 2016-08-06 13:45:28 följande:
    Klart man kan svettas men poängen med att svettas är att kroppen kyler ner sig själv. Det funkar inte riktigt när man sitter i bubbelpool och svetten bara blandas ut med allt annat varmt vatten..

Jag sitter inte och hittar på saker här för att folk ska tvivla på vad man ska och inte ska under graviditeten, allt som har med graviditet är väldigt otydligt eftersom det är svårt att forska inom ämnet (många gravida vill ju ogärna ställa upp på experiment som kan riskera hälsan av sitt barn!), men jag är utbildad inom detta och berättar bara vilka riktlinjer som finns.
    Jag har väl inte sagt att du hittar på?

Just den här frågan är det bevisligen väldigt skilda åsikter om, även bland de som i likhet med dig, är utbildade. För jag förmodar att samtliga barnmorskor jag har träffat och tagit upp frågan med har varit utbildade. Läkaren jag känner och som också säger värmen inte är någon fara, lät ju garanterat också vara utbildad. Skulle fostret/bebisen påverkas av värmen så lär ju den gravida mamman påverkas desto mer, eller? Eller du som är utbildad kan kanske förklara för mig som inte är utbildad inom just detta ämne hur fostret skulle kunna bli mer påverkad av värmen än mamman? Och är det så att mamman går ut från bastun/upp från badet eller vad det nu kan vara när hon känner att det börjar bli för jobbigt, så kan jag sätta 100 spänn på att fostrets omgivande temperatur inte har påverkats nämnvärt och därmed inte påverkas av det hela. Särskilt som jag känner flera finnar (de flesta släktingar till mig) som bastat i en äkta finsk bastu (dvs sådan man kastar vatten i för att få upp ånga så att man svettas rejält, och där temperaturen kan bli... Ja, väldigt höga) och vars läkare/barnmorskor etc inte sagt något om att det skulle vara farligt när man är gravid. Men de är kanske inte lika uppdaterade i öst? Jag vet inte, jag bara funderar! Du kan kanske förklara det närmare med hur det faktist fungerar om jag nu har så fel? Det jag då inte kan låta bli att fundera på är hur mycket påverkas då inte ett foster när mamman har feber? Då är den förhöjda temperaturen betydligt högre och garanterat under en längre tid. Hur kommer det sig att om nu detta är en så stor risk vid normala graviditeter att man inte blir inlagd vid feber? Du kan väl förklara det, snälla? Jag vill gärna förstå för när jag räknar på det så får jag till att ett plus ett blir två, men jag är ju som sagt var inte utbildad, så som du säger att du är. Och jag kan tyvärr inte ändra åsikt bara för att någon påstår något, utan jag behöver fakta. Eller logik. Så bara du förklarar så att jag får ihop logiken så är jag först om att erkänna att jag har fel och be om ursäkt för detta.
  • Loppan84

Bastu: Jag vet inte men pga osäkerheten valde jag att inte basta i vanlig varm bastu i första trimestern, bara för säkerhets skull. Men däremot var jag i ångbastu och lite svalare bastu när jag va på spa.

Bubbelpool: det hoppar jag alltid över pga att jag får urinvägsinfektion ALLTID av bubbelpool så att det är mycket bakterier i bubbelpooler tvivlar jag inte på och det ÄR dåligt för fostret med en bakterieinfektion av typen uvi eller bakteriell vaginos t.ex så tror det också är en del av risken som gör att många säger att man ska undvika det och inte bara själva värmen kanske?

Bikramyoga: jag går på Bikramyoga 3-4 ggr i veckan och har gjort i flera år, det är yoga i 40-gradig värme. På alla bikramyogastudios i världen avråder de från att man ska göra det när man är gravid. Vet inte varför men chansar inte så nån risk måste det väl finnas också med värmen?

• Loppan84

OBS! Går inte på bikram nu när jag är gravid, menade att jag gjorde det innan jag blev preggers

• Sajocawa
    Maramina skrev 2016-08-07 00:09:38 följande:
    Jag har väl inte sagt att du hittar på?

Just den här frågan är det bevisligen väldigt skilda åsikter om, även bland de som i likhet med dig, är utbildade. För jag förmodar att samtliga barnmorskor jag har träffat och tagit upp frågan med har varit utbildade. Läkaren jag känner och som också säger värmen inte är någon fara, lät ju garanterat också vara utbildad. Skulle fostret/bebisen påverkas av värmen så lär ju den gravida mamman påverkas desto mer, eller? Eller du som är utbildad kan kanske förklara för mig som inte är utbildad inom just detta ämne hur fostret skulle kunna bli mer påverkad av värmen än mamman? Och är det så att mamman går ut från bastun/upp från badet eller vad det nu kan vara när hon känner att det börjar bli för jobbigt, så kan jag sätta 100 spänn på att fostrets omgivande temperatur inte har påverkats nämnvärt och därmed inte påverkas av det hela. Särskilt som jag känner flera finnar (de flesta släktingar till mig) som bastat i en äkta finsk bastu (dvs sådan man kastar vatten i för att få upp ånga så att man svettas rejält, och där temperaturen kan bli... Ja, väldigt höga) och vars läkare/barnmorskor etc inte sagt något om att det skulle vara farligt när man är gravid. Men de är kanske inte lika uppdaterade i öst? Jag vet inte, jag bara funderar! Du kan kanske förklara det närmare med hur det faktist fungerar om jag nu har så fel? Det jag då inte kan låta bli att fundera på är hur mycket påverkas då inte ett foster när mamman har feber? Då är den förhöjda temperaturen betydligt högre och garanterat under en längre tid. Hur kommer det sig att om nu detta är en så stor risk vid normala graviditeter att man inte blir inlagd vid feber? Du kan väl förklara det, snälla? Jag vill gärna förstå för när jag räknar på det så får jag till att ett plus ett blir två, men jag är ju som sagt var inte utbildad, så som du säger att du är. Och jag kan tyvärr inte ändra åsikt bara för att någon påstår något, utan jag behöver fakta. Eller logik. Så bara du förklarar så att jag får ihop logiken så är jag först om att erkänna att jag har fel och be om ursäkt för detta.
    Fast nu sa jag ju också att bastu inte är någon fara eftersom man svettas och kroppen reglerar temperaturen själv då så dina finnar i öst kan vara lugna, dom har inte missat någon information. :)
  • Ivana1988

Vi ska också på Spa (3 dagar på Loka Brunn för vi ska också fira vår bröllopsdag) och jag ska bara se till att jag drycker ordentligt och inte bastar för länge osv. Kommer inte sitta i bubbelpoolen i en halv timme varje gång tänkte ta det lite lugnt och vara mer i utomhus bubbelpoolen. Men jag tror att man känner när det har blivit lite för varmt.

• fnissel

Va i min systers sommar stuga nu i vecka och badade ved eldade badtunna.

Graderna va ca 34-38 och tänkte att kropps temperaturen är ju 37 så borde väll inte vara någon fara. Jag gick upp ur badet så fort jag kände att det blev för varmt och sen gick jag ned en stund igen. Det kändes ju ändå okey men jag tänkte ju hela tiden på bäbis.

Jag är nu i vecka 16.

Svar på tråden Spa och Gravid