• annieh897

Mellannamn och efternamn - hur ska vi göra?

Det är dags att skicka in anmälan om namn till skatteverket och vi velar ang efternamn till vår dotter. Vår dotter kommer få sambons efternamn, men nu funderar vi på om hon ska få mitt nuvarande efternamn som mellannamn. Mitt efternamn är mycket ovanligare än sambons.

Vi är inte gifta men planerar att gifta oss och jag kommer troligtvis att behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn.

Det jag funderar på är om det blir väldigt krångligt med mellannamn och efternamn, om det helt enkelt är så att hon bara ska få heta sambons namn för enkelhetens skull. Det flyter bättre att säga namnet då, men å andra sidan blir hennes namn väldigt vanligt.

Hur skulle ni göra? Nån som varit i samma situation som kan säga hur ni resonerade?

• Svar på tråden Mellannamn och efternamn - hur ska vi göra?
  • Anonym (K)
    Farfallos skrev 2016-08-05 15:41:49 följande:

Och jag har aldrig haft några problem med vitflugsvamp...

Har det blivit rätt hela vägen så uppstår det inga problem, men i min familj och bekantskapskrets har jag nog ett dussin historier där två efternamn har ställt till det vid utlandsresor där förväxling skett mellan "två efternamn" och "mellannamn" och det har skapat stora tråkigheter på flygplatsen. Att du inte har varit med om något liknande säger ingenting annat än just det, för utanför din lilla begränsade erfarenhetsbank så finns det massor av problem med fler namn än ett. 

Jag skriver om mina erfarenheter precis som alla andra, även du. Självklart betyder det inte att inga andra med mellannamn och efternamn har haft problem med det bara för att jag inte haft det. Precis som det inte behöver betyda att det blir problem med två namn bara för att du har erfarenhet av det eller känner några som haft det. Nu har det ju kommit fler svar med folk som inte haft problem med flera efternamn så jag är ju uppenbarligen inte den enda som har den erfarenheten. Och hur menar du med förväxling mellan två efternamn och mellannamn? Vi har ett mellannamn och ett efternamn som båda står som efternamn i passen. På vilket sätt menar du att de kan förväxlas på flygplatsen?
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2016-08-06 03:53:39 följande:

Jag skriver om mina erfarenheter precis som alla andra, även du. Självklart betyder det inte att inga andra med mellannamn och efternamn har haft problem med det bara för att jag inte haft det. Precis som det inte behöver betyda att det blir problem med två namn bara för att du har erfarenhet av det eller känner några som haft det. Nu har det ju kommit fler svar med folk som inte haft problem med flera efternamn så jag är ju uppenbarligen inte den enda som har den erfarenheten. Och hur menar du med förväxling mellan två efternamn och mellannamn? Vi har ett mellannamn och ett efternamn som båda står som efternamn i passen. På vilket sätt menar du att de kan förväxlas på flygplatsen?

Oj, var inte meningen att skicka samma svar två gånger. Sidan uppdaterades som att det inte hade skickats så då blev det två...
  • gbgumman
    Mooomin skrev 2016-08-06 00:39:05 följande:
    Varför är det rörigt? Det har aldrig varit rörigt för oss iaf. De ropar tex upp barnets namn och de två "efternamnen", inga konstigheter...?
    Det är inte rörigt för andra när det gäller mig. Jag heter det jag heter ett namn men det är jätte jobbigt på mitt jobb. Jobbar på bibliotek och föräldrar vi OFTA söla på sina barn (de orkar inte logga in själv. OFTA vet de inte heller barnet personnummer.
    Vi har en sökruta för efternamn
    -Vad heter ert barn?
    -Sofia Einarsson
    -Något sådant barn har vi inte
    -Men jag vet att hon har ett kort
    Jag letar igenom ALLA Sofia födda 04 jösses vad tid det tar kön bakom växer
    Hittar tillsist en Sofia Levin Einarsson
    -Är det er dotter
    -Ja hon heter också Levin
    -Ledsen men det måste du berätta om jag ska kunna söka
    -Så skrev vi inte in det du får ändra
    -Lessen men det går inte om jag ändrar så ändrat systemet tillbaka för det uppdateras mot SPAR.
    Övertygad att många anda institutioner och myndigheter har liknade problem. Gör att väntetider förlängs.
  • ITpappan

Nej, ge inte dottern ett mellannamn.

Jag jobbar inom IT och identitetshantering. Vi hanterar bland annat mellannamn och slagningar mot Skatteverket på sådana.

Mellannamn ställer bara till problem, både för din dotter och IT-processerna.

• Mrs Green

Jag tänker att det också kan vara jobbigt att redan ha två namn om man ska gifta sig och vill lägga till makens namn också. Men då antar jag att man kan ta bort det gamla mellannamnet?

• Farfallos
    Anonym (K) skrev 2016-08-06 03:53:39 följande:
    ...och jag kan skriva om mina erfarenheter att vit flugsvamp är helt oproblematisk eftersom jag aldrig har haft problem. Fattar du vad jag menar nu. Om du inte ens är insatt i på vilket sätt som det kan bli problem så är det liksom lika smådumt som att påstå att det är oproblematiskt med vit flugsvamp bara för att man själv aldrig haft problem med det.

Men googla på två efternamn och mellannamn så fattar du vad jag pratar om. Det är viktigt att det blir rätt, och här gör människor fel själva (då de inte vet om de har två efternamn eller ett mellannamn), men även passpolisen och resebolagen gör fel, och när du väl ska kliva ombord på planet så är det något som inte stämmer. Surt som fan!

Jag skulle vilja säga så här - Vad är nyttan med en massa namn (ofta dessutom både obegripliga och svårstavade) som bara kan ställa till det? Vettiga människor fattar att ingen person är mer eller mindre beroende på ett namn, och borde därför inte ge sina barn mer än vad vanliga människor använder, dvs ett för- och ett efternamn. Vill barnen sedan lägga till "Fhizförnhäm" i vuxen ålder så kan de ju göra det själva.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • annieh897
    nevermind skrev 2016-08-06 23:36:49 följande:

Varför får hon inte bara ditt namn om det är ovanligare?

För att jag kommer lägga till sambons (eller ev byta) efternamn när vi gifter oss.
  • Anonym (Hej)

Hur gick det? Vad blev det för namn?

• annieh897
    Anonym (Hej) skrev 2016-10-26 21:21:23 följande:

Hur gick det? Vad blev det för namn?

Det slutade med att hon bara fick sambons efternamn för att minimera risken för krångel :)
Svar på tråden Mellannamn och efternamn - hur ska vi göra?