• Milominängel

Hjälp!! Min 1-åring vill inte somna själv!

Vi har en 1-årig pojke som vägrar att somna själv. Han har sedan han varit bebis somnat i vår famn när vi gungat med honom i fåtöljen eller gått runt och vyssat honom. Vi känner att vi testat det mesta, lagt oss bredvid honom, lagt honom i sängen och satt oss bredvid, och även lämnat rummet. Det slutar alltid på samma sätt, att han blir så ledsen och skriker så mycket att han kräker, sen tar det lång tid att lugna honom.

Vi vet inte hur vi ska göra längre. Någon som har varit med om samma sak och har något tips att ge?

Tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Hjälp!! Min 1-åring vill inte somna själv!
  • MyDestiny

Låt barnet somna i er säng när ni ligger bredvid? Och lyft över till spjälsäng när det somnat?

• Rödaskor

jag hade nog testat att ligga bredvid i sängen och nattat. Även om barnet skriker. Då är man ju ändå där och kan hålla om och trösta medan han vänjer sig med den nya nattningrutinen.

Börjar kroppen säga emot så måste man lyssna

• Milominängel

Han sover i egen säng, har aldrig kunnat sova bra när han legat bredvid. Lägger jag honom i min säng så bara skriker han och reser sig upp hela tiden. Jag förstår dock inte varför han trivs att somna i famnen men inte att ligga bredvid oss? Ska jag testa att lägga honom bredvid mig i sängen nu när han sover?

• Milominängel
    Ellie skrev 2016-08-06 00:04:36 följande:

Fungerar det inte för rygg och armar att sitta i en fåtölj med honom då?

Samsover ni?

Jo det funkar bättre, men fåtöljen är på nedanvåningen och alla de gånger som han vaknar på natten får jag stå upp och natta honom.

Han sover i egen säng.
  • Alexi
    Milominängel skrev 2016-08-06 08:16:41 följande:
    Jo det funkar bättre, men fåtöljen är på nedanvåningen och alla de gånger som han vaknar på natten får jag stå upp och natta honom.
    Han sover i egen säng.
    Men skaffa en fåtölj och ställ i hans rum då?

Nej men ni kan ju absolut lära honom att somna själv i sin säng, bara ni finns där bredvid honom. Dvs aldrig lämna ensam i rummet. Men vi lärde vår äldsta somna i sin säng när hon var runt ett år, tidigare hade hon somnat i famnen.

• ebe91

Våran son var likadan, fick bära han till sömns tills han var 10-11 månader. Då bestämde vi att det inte går längre. Jag var gravid igen och min kropp orkade inte. Så vi började försöka söva han i våran säng istället. Från början fick vi mer eller mindre hålla fast han, han skrek tills han somnade. Jag låg och sjöng för honom och nattningen kunde ta uppåt 1 timma. Men för varje dag gick det lite lättare. Efter 1-2 månader behövde jag inte hålla fast honom utan han låg kvar bredvid mig (även om han ibland ställde sig upp etc men då la jag bara ner han). Nu är han 17 månader och sover i egen säng i eget rum, vi har dock en extrasäng bredvid hans så vi (jag eller sambon) lägger oss i den när han ska sova, och har möjlighet att sova i hans rum om han har en orolig natt med mycket uppvaknande.

• Fjärrkontrollen
    ebe91 skrev 2016-08-06 11:22:58 följande:

Våran son var likadan, fick bära han till sömns tills han var 10-11 månader. Då bestämde vi att det inte går längre. Jag var gravid igen och min kropp orkade inte. Så vi började försöka söva han i våran säng istället. Från början fick vi mer eller mindre hålla fast han, han skrek tills han somnade. Jag låg och sjöng för honom och nattningen kunde ta uppåt 1 timma. Men för varje dag gick det lite lättare. Efter 1-2 månader behövde jag inte hålla fast honom utan han låg kvar bredvid mig (även om han ibland ställde sig upp etc men då la jag bara ner han). Nu är han 17 månader och sover i egen säng i eget rum, vi har dock en extrasäng bredvid hans så vi (jag eller sambon) lägger oss i den när han ska sova, och har möjlighet att sova i hans rum om han har en orolig natt med mycket uppvaknande.

Du får ursäkta men det låter helt sjukt att hålla fast ett barn för att det ska somna. Jag hade inte velat att nån höll fast mig och tvingade mig ner i en säng. Hade du?
  • Rödaskor
    Fjärrkontrollen skrev 2016-08-06 21:40:43 följande:

Du får ursäkta men det låter helt sjukt att hålla fast ett barn för att det ska somna. Jag hade inte velat att nån höll fast mig och tvingade mig ner i en säng. Hade du?

Fast jag tror knappast de trycker ner barnet hårt i sängen och håller fast. Utan man ligger bredvid med en arm om barnet för att hindra att barnet reser sig och springer iväg.

Om mina barn håller på att resa sig och vill springa iväg under nattning då lägger jag ner barnet igen. Och så en arm över för att visa att vi ska ligga ner nu
  • ebe91
    Rödaskor skrev 2016-08-07 00:50:05 följande:
    Fast jag tror knappast de trycker ner barnet hårt i sängen och håller fast. Utan man ligger bredvid med en arm om barnet för att hindra att barnet reser sig och springer iväg.

Om mina barn håller på att resa sig och vill springa iväg under nattning då lägger jag ner barnet igen. Och så en arm över för att visa att vi ska ligga ner nu
    Ja, kanske använde mig av fel ord eller var otydlig. Precis som du skrev handlade det mer om att lägga en arm över och förhindra att han kröp iväg. Han kunde fortfarande vända på sig i sängen, men inte krypa ur den.
  • malle88

Tycker absolut ni kan lära honom somna själv nu och stanna brevid. Vår dotter skulle absolut bäras till sömns (kunde ta upp till en timme). Vid 10 månader orkade inte jag för jag fick ont i ryggen, så istället la vi oss i sängen, läste bok och lyssnade sedan på lite musik. Hon krånglade de första dagarna men sen gick det bra. Bvc sa att det tar 3 dar för ett barn att lära sig en ny rutin och det stämde bra.

Efter en månad ungefär gjorde vi samma rutin men efter boken la vi henne i sin säng. Efter tre dagar gick det jättebra + att hon började somna om själv på natten (en trevlig bonus :) )

• malle88

Ska väl säga att vi introducerade en flaska vatten vid läggning samtidigt (eftersom dottern tvärvägrade välling), att suga på något gör barnet sömnigt, så det kan ju vara ett tips (om han inte tar napp eller så).

Svar på tråden Hjälp!! Min 1-åring vill inte somna själv!