• Alexi

När har ni slutat sitta brevid vid bad i badkar och grunda pooler?

I vilken ålder har ni slutat sitta bredvid och titta på när era barn badar i badkar eller på tomten i grunda plaskpooler och mer bara funnits i närheten och tittat till då och då?

• Svar på tråden När har ni slutat sitta brevid vid bad i badkar och grunda pooler?
  • Carambolan

Runt 3 år ungefär tror jag mina har börjat bada själva i badkaret. Vi har badrum intill kök/vardagsrum så det går bra att prata med varandra och titta till när dörren är öppen.

• viseversa

5 år. Men då har vi öppen dörr och har barn som låter pratar och sjunger hela tiden så jag hör dom.

• Alexi

Vad är anledningen till den åldern, dvs vad har krävts för att ni ska bedöma att det är säkert?

• Carambolan
    Alexi skrev 2016-08-06 15:46:21 följande:

Vad är anledningen till den åldern, dvs vad har krävts för att ni ska bedöma att det är säkert?

Att det är då de börjat leka mer stillsamma lekar i badet (typ köra båtar och leka med gubbar istället för att plaska fram och tillbaka) så att det hörs tydlig skillnad om barnet halkar.
  • Holma
    Carambolan skrev 2016-08-06 14:59:58 följande:

Runt 3 år ungefär tror jag mina har börjat bada själva i badkaret. Vi har badrum intill kök/vardagsrum så det går bra att prata med varandra och titta till när dörren är öppen.

Va ? 3 år bara
  • Friedan

Runt 5 år har mina börjat vara ensamma i badrummet, men då med öppen dörr och att någon vuxen stökar och hör dem hela tiden. Före den åldern var de för vilda för att lämnas ensamma. I plaskpool ute var de nog 6 år eftersom de gärna sprang och hoppade en massa (halkrisk). 

• Carambolan
    Holma skrev 2016-08-06 18:25:46 följande:

Va ? 3 år bara

Ja, förutsatt att nån är i rummet precis utanför badrummet då.
  • Holma
    Carambolan skrev 2016-08-06 19:10:06 följande:
    Ja, förutsatt att nån är i rummet precis utanför badrummet då.
    Skulle inte släppa en 3 åring i vatten en SEK jag
  • yoshimi

Tror min son var 5 när jag började lämna badrummet men höll mig alltid inom hörhåll och kollade till med jämna mellanrum.

I pool/sjö/hav är jag alltid så jag ser honom (han är snart åtta).

• scanmia

Sitter med, inom armlängds avstånd slutar jag med i 1 1/2 - 2-årsåldern. Jag håller mig med direkt uppsyn och inom några meters avstånd ett par år till. Typ rensar ogräs medan barnen leker i plaskpoolen. De vill oftast ha sällskap när de badar i badkar så där har jag varit med tills de är drygt fyra år. Jag håller mig dock så nära att jag kan höra dem och dörren är öppen så att jag kan titta in titt som tätt. Det känns som om det är för att hålla koll på att de inte öser ut för mycket vatten på golvet och inte så mycket för deras säkerhet. Jag är inte rädd för att en fyraåring skulle drunkna i badkaret.

Vid större vatten är det flytväst eller direkt övervakning som gäller tills de har simborgarmärke. Och även efter det så är det ju inte så att vi släpper iväg dem själva och badar.

Svar på tråden När har ni slutat sitta brevid vid bad i badkar och grunda pooler?