• vigge

Mat vid träning, nybörjare

Hey! Jag har nu bestämt mig för att ta tag i att börja träna hemma (Har provat gym och det funkade inte helt enkelt, jag hade för svårt att hitta tid och planera) och behöver få veta, hur ska man egentligen äta och vad har ni för recept ni kan dela med er av? Jag vill bli stark och gå ner i vikt, är 26 år och 188 cm lång, väger ca. 79 kg., min våg diffar visserligen lite men planerar att köpa en ny, nån som vet vilken den bästa modellen är?

Undrar även, nån som vet något bra träningsprogram för att köra hemma?

• Svar på tråden Mat vid träning, nybörjare
  • vigge
    Aniiee skrev 2016-08-08 14:35:30 följande:
    Du behöver inget gymkort, du kan ägna dig åt hemmaträning, utan eller med endast ett par, billiga redskap. Kolla även om det kanske finns något utegym (eller lekplats med stadiga grejer) i närheten, som du kan gå till vid fint väder. Men om du ändå vill testa att komma igång på ettt gym så kolla om du inte har en kommunal simhall med gym i närheten. De brukar ha klippkort. Eller om det finns ett privat gym med klippkort. Det känns alltid bäst att köpa 10 gånger som du kan utnyttja när du vill i ett helt år, än att köpa ett medlemskap som du måste hinna utnyttja på en månad för att få valuta för pengarna.
    Ok, jag kollade nämligen på styrkelabbet och hemmaträning och intrycket jag fick var att det involverar mycket maskin. Men jag förstår vad du säger, försöker hitta nåt program nu.

Simhall har jag nära som tur är, funderat på att gå dit faktiskt.

Men när det gäller maten så är det det där, hur många mål om dagen ska man äta? Tränar du själv förressten?
  • vigge

Den här kom upp när jag googlade på hemmaträning core, verkar riktigt bra!

gymglam.se/program/core-12-minuter/

Fast 12 minuter låter lite lite tycker jag, kan det där verkligen räcka? Jag trodde man skulle köra minst 20. Och sen såklart motion också. cyklar gör jag så ofta jag har möjlighet och det är för att det är kul. :) Så det gör jag ofta.

• vigge
    Studentpappa skrev 2016-08-07 22:11:53 följande:
    1. Om du inte cyklar järnet i 1-2h så kommer det inte hjälpa dig nämnvärt med viktnedgången. Missförstå mig rätt nu att cykla är jättebra men i normalt tempo bränner det inte särskilt mycket kcal. 

2. Har du svårt att äta bra så testa kostscheman där du gör upp vad och hur mycket du ska äta vid varje måltid.

Jag gillar rutin så jag äter i stort sett samma frukost varje dag, 3 mackor med pålägg, 2 ägg och 5 dl mellanmjölk, sen äter jag såklart olika lunch och middag men mängden är ungefär densamma. Sen äter jag oftast 500 gram kvarg om dagen. De ggr jag räknar efter hur jag ligger i kcal så landar jag allt som oftast på ca 3000 kcal om dagen även fast jag inte räknar utan höftar på rutin. Men så har jag rätt många års erfarenhet av min "metod" också. Vill jag äta mindre kan jag ändra frukosten till två mackor och ett ägg och 3 dl mjölk etc. Väldigt enkelt.  

Jag tränar Crossfit och det är ganska stökigt att lägga upp sin ett träningsschema jämfört med när jag tränade på traditionellt gym tidigare. Så jag har valt att köpa mitt träningsupplägg nu och det rekommenderas. Du har väl mammafitness och allt möjligt där du betalar för ett upplägg. Jag tycker det är enklare att följa då jag också tränar mycket hemma i mitt hemmagym, och det blir lätt inte av om man ska komma på allt själv.
    1. Jag brukar faktiskt ofta köra järnet men tyvärr har jag inte orkat köra 2 timmar på länge nu vilket beror på att jag fastnat i en svacka.

2. Jag gillar också rutin men äter dessvärre sällan frukost, med Linas Matkasse så händer det tyvärr att jag råkar äta upp allt på en gång. Försöker dock att få bukt med det.

3. Vet inte ens vad crossfit är faktiskt.. Men jag tror att iom. att jag har såpass mycket dötid att det ändå är bra att köra hemma för nu när Anniee gett sin beskrivning här ovanför att 3 pass i veckan hemma och så lite motion på det räcker. Jag behöver tydlighet och enkelhet i det här, har under lång tid försökt hitta något som passar, det måste vara tydligt helt enkelt.
  • vigge

Studentpappa, för att förtydliga punkt nummer 2, iom. att jag inte tränat nu på länge så har jag inte kunnat hantera det här med maten helt enkelt. Men måste fråga, räcker det generellt sett att äta 3 gånger om dagen ifall man tränar?

• Aniiee
    vigge skrev 2016-08-08 15:22:30 följande:

Den här kom upp när jag googlade på hemmaträning core, verkar riktigt bra!

gymglam.se/program/core-12-minuter/

Fast 12 minuter låter lite lite tycker jag, kan det där verkligen räcka? Jag trodde man skulle köra minst 20. Och sen såklart motion också. cyklar gör jag så ofta jag har möjlighet och det är för att det är kul. :) Så det gör jag ofta.

Japp, den är bra. 12 minuter räcker. Det handlar inte om hur länge du håller på, utn hur mycket du hinner göra på tiden du har. Men så klart kan du göra det två eller tre gånger på raken om du vill.
    vigge skrev 2016-08-08 15:18:18 följande:
    Ok, jag kollade nämligen på styrkelabbet och hemmaträning och intrycket jag fick var att det involverar mycket maskin. Men jag förstår vad du säger, försöker hitta nåt program nu.

Men när det gäller maten så är det det där, hur många mål om dagen ska man äta? Tränar du själv förressten?

Gå till simhallen och kolla in vad de har där. Simma är bra motion, så det kan du göra en gång i veckan, för att få bättre flås.

Hur man gör med maten är så olika. Den person jag känner som har bäst kondition (är professionell dansare) äter 1 gång om dagen. Bara. Alla 3000 kcal på ett enda mål. Den jag känner som är bäst vältränad på andra änden (mycket muskler tränar på gym 10 timmar om dan, typ) äter en gång varannan timme, han äter också ca 3000 kcal på en dag. Själv är jag lite mer moderat och äter 5-6 gånger om dagen, ca var tredje timme, när jag är i vanlig form. Nu har jag ju vart sjuk och inte tränat, eller knappt ens rört på mig alls, på två år, men jag har varit ett riktigt träningsfreak. Nu när jag är frisk igen har jag börjat träna så smått, men just nu handlar det om rehab. Om två år kanske jag är tillbaka.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Studentpappa
    vigge skrev 2016-08-08 17:45:42 följande:

Studentpappa, för att förtydliga punkt nummer 2, iom. att jag inte tränat nu på länge så har jag inte kunnat hantera det här med maten helt enkelt. Men måste fråga, räcker det generellt sett att äta 3 gånger om dagen ifall man tränar?

Du kan äta en gång om dagen om du klarar att få i dig det du behöver den gången. Finns många som kör periodisk fasta och enbart äter på kvällen.

Jag är dock som många andra med familj och äter som en del av det sociala livet. Vi äter frukost, lunch och middag sen äter jag efter träning på kvällen. Barnen äter också mellanmål och det gör jag också ibland när jag känner för det.

3 helkroppspass i veckan och cardio på det är absolut tillräckligt. Jag tränar själv 3-5 pass i veckan, jag hinner inte mer samt att passen är tuffa och vila är också viktigt. Jag har små barn och sover för lite, det är inte optimalt vid hård träning.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • vigge
    Aniiee skrev 2016-08-08 18:02:31 följande:
    1. Japp, den är bra. 12 minuter räcker. Det handlar inte om hur länge du håller på, utn hur mycket du hinner göra på tiden du har. Men så klart kan du göra det två eller tre gånger på raken om du vill.
    vigge skrev 2016-08-08 15:18:18 följande:

Gå till simhallen och kolla in vad de har där. Simma är bra motion, så det kan du göra en gång i veckan, för att få bättre flås.

2. Hur man gör med maten är så olika. Den person jag känner som har bäst kondition (är professionell dansare) äter 1 gång om dagen. Bara. Alla 3000 kcal på ett enda mål. Den jag känner som är bäst vältränad på andra änden (mycket muskler tränar på gym 10 timmar om dan, typ) äter en gång varannan timme, han äter också ca 3000 kcal på en dag. Själv är jag lite mer moderat och äter 5-6 gånger om dagen, ca var tredje timme, när jag är i vanlig form. Nu har jag ju vart sjuk och inte tränat, eller knappt ens rört på mig alls, på två år, men jag har varit ett riktigt träningsfreak. Nu när jag är frisk igen har jag börjat träna så smått, men just nu handlar det om rehab. Om två år kanske jag är tillbaka.
    1. Där ser man! Då får jag ta och skaffa kort där så fort jag har möjlighet. Men undrar, du skriver tre gånger på raken, måste man inte vila kroppen mellan varven för att få större muskler?

2. Ok, jag har hört av en bekant som tränar väldigt hårt han med att man ska äta frukost, lunch och middag, sen nån kvarg mellan där och till kvällsmål, så 5-6 gånger låter inte som en dålig idé precis. En gång om dagen däremot även om det är mördarmat låter inte riktigt bra.. Om det inte är på morgonen då.

Vad tråkigt att du blev sjuk där :/ Vad var det som hände? Tur att det är på bättringsvägen nu. :)
  • vigge
    Studentpappa skrev 2016-08-08 22:42:13 följande:

En partisk och smått skitnödig beskrivning men ändå.

www.crossfitnordic.se/vad-ar-crossfit/

Men du, det verkar ju himla kul! Det kan absolut vara något.
    Studentpappa skrev 2016-08-08 22:35:40 följande:
    Du kan äta en gång om dagen om du klarar att få i dig det du behöver den gången. Finns många som kör periodisk fasta och enbart äter på kvällen.

Jag är dock som många andra med familj och äter som en del av det sociala livet. Vi äter frukost, lunch och middag sen äter jag efter träning på kvällen. Barnen äter också mellanmål och det gör jag också ibland när jag känner för det.

3 helkroppspass i veckan och cardio på det är absolut tillräckligt. Jag tränar själv 3-5 pass i veckan, jag hinner inte mer samt att passen är tuffa och vila är också viktigt. Jag har små barn och sover för lite, det är inte optimalt vid hård träning.
    Men är det verkligen så bra att hoppa över frukosten? Och måste man inte vara superman mer eller mindre för att kunna äta bara en gång om dagen?

Vad fint! Får börja med 3 pass då och sen uppgradera.
  • Anonym (bauta)

Träningstids vid hemmaträning: Kolla om det finns något utegym i din närhet. Det varierar mycket beroende på var man bor men där jag bor har jag turen att vara nära tre stycken utegym och det är så mycket roligare att träna där än att gå på gym eller träna hemma i lägenheten. Jag brukar promenera eller jogga dit nästan varje dag och köra ganska korta pass när jag väl är där men har märkt stor skillnad i min kropp sedan jag började. Sedan kan man ju kombinera med vikter hemma, förstås. 

Angående mat så tror jag att du, framförallt då du är nybörjare, gör bäst i att inte göra det hela allt för komplicerat till en början. Börja med att bygga muskler genom träning och ät typ som vanligt. Om du efter ett tag märker att t.ex. magrutorna lyser med sin frånvaro så kanske det är dags att sänka kaloriintaget (om du vill ha sådana, alltså) men börja med muskelbyggandet, tycker jag.

Glöm inte konditionsträningen! 

• vigge
    Anonym (bauta) skrev 2016-08-10 09:35:33 följande:

Träningstids vid hemmaträning: Kolla om det finns något utegym i din närhet. Det varierar mycket beroende på var man bor men där jag bor har jag turen att vara nära tre stycken utegym och det är så mycket roligare att träna där än att gå på gym eller träna hemma i lägenheten. Jag brukar promenera eller jogga dit nästan varje dag och köra ganska korta pass när jag väl är där men har märkt stor skillnad i min kropp sedan jag började. Sedan kan man ju kombinera med vikter hemma, förstås. 

Angående mat så tror jag att du, framförallt då du är nybörjare, gör bäst i att inte göra det hela allt för komplicerat till en början. Börja med att bygga muskler genom träning och ät typ som vanligt. Om du efter ett tag märker att t.ex. magrutorna lyser med sin frånvaro så kanske det är dags att sänka kaloriintaget (om du vill ha sådana, alltså) men börja med muskelbyggandet, tycker jag.

Glöm inte konditionsträningen! 

Finns två utegym nära där jag bor men nu när sommaren tagit slut så är det ju inte så aktuellt tyvärr. Sen är det det här att jag behöver tydliga instruktioner, jag måste veta vad jag ska göra för annars blir det väldigt lätt fel, jag har försökt lära mig träning länge nu.

Angående vad man ska äta, jag har hört att om man inte äter rätt kan man lika gärna strunta i träningen, jag är absolut inte ute efter magrutor f.ö., planka däremot.

Konditionsträningen glömmer jag inte f.ö., finns inte på kartan.
  • vigge

Vad tror ni om det här programmet baserat på det Anniie tipsat om?

Måndag: Motion

Tisdag: Core som på sidan jag visade: gymglam.se/program/core-12-minuter/

Onsdag: Motion

Torsdag: Core

Fredag: Core

Och sen så vila på helgen.

• Darguads

Corepass är toppen, men kör inte det tre dagar i veckan...

Variera istället, ett corepass, ett benpass och ett blandpass (helkropp)

Jag är själv förtjust i 20/10-intervaller (20s övning, 10s vila - brukar kallas tabata-träning och det finns flera appar som kan användas), antingen samma övning flera omgångar eller skifta övning varje omgång. Grunden är åtta rundor för en övning, men i början kan fyra rundor vara lagom, speciellt om en inte växlar övning mellan rundorna.

Exempel:

Knäböj - armhävningar - utfall - sit-ups

Växla övning varje ny omgång, och kör totalt 8 omgångar av varje övning. Eller börja med fyra omgångar av varje övning och känn efter.

Andra bra övningar :

- dips med stol

- diagonala sit-ups (bicycles, russian twist m. fl.)

- räckhäv mha bord

-upphopp eller den riktigt utmanande burpees

Googla på dessa. Skaffa ett gummiband (ett sådant helt, inte med handtag) och kör axelpress, stående eller sittande rodd.

Finns hur mycket som helst. Önskar att jag kunde göra hembesök hos de som vill komma igång och hjälpa till! Det är enkelt men det är också en uppstartssträcka och det tar tid att få in rutiner.

Skicka gärna ett pm så hjälper jag gärna till med träningsprogram :)

• Darguads

Kosten är, som andra nämnt, väldigt individuellt. Du väger definitivt inte för mycket, men kanske behöver få bort fett till förmån för muskler...

Träna regelbundet, ta trappor istället för hissen, cykla istället för bil, osv.

Du har redan fått bra tips på mat, balansera protein, fett och kolhydrater. Kolla på vad du faktiskt stoppar i dig - många blir otroligt förvånade när de skriver ner allt (precis allt) de äter. Ofta slinker det ner mer onyttigheter än vad en tänker på...

• Darguads

Och med den träningsnivå du befinner dig på behövs ingen specialkost för muskeltillväxt. Det är för sådana som jag som tror att det gör någon skillnad... :)

• Marten

Försök få tag i Rick Bruschs träningskompendium. Det bygger bra med muskler med enkla medel.

• vigge
    Marten skrev 2016-08-14 09:02:54 följande:

Försök få tag i Rick Bruschs träningskompendium. Det bygger bra med muskler med enkla medel.

Tack för tipset, har pm:at Darguards nu, vem vet, det kanske är den killens program han kunde hjälpa till med. :)
    Darguads skrev 2016-08-14 08:59:11 följande:

Kosten är, som andra nämnt, väldigt individuellt. Du väger definitivt inte för mycket, men kanske behöver få bort fett till förmån för muskler...

Träna regelbundet, ta trappor istället för hissen, cykla istället för bil, osv.

Du har redan fått bra tips på mat, balansera protein, fett och kolhydrater. Kolla på vad du faktiskt stoppar i dig - många blir otroligt förvånade när de skriver ner allt (precis allt) de äter. Ofta slinker det ner mer onyttigheter än vad en tänker på...

Ok, jag trodde att alla som vill bli starka och ha planka till mage åt mer eller mindre samma saker. Jag behöver dock få bort bukfetman efter ett x antal öl genom årens lopp och lite annat.

Jag åker faktiskt nästan aldrig hiss och rulltrappor längre, tar nästan jämt trappor och cykla kan jag inte vara utan.

Jag är inte ute efter att ifrågasätta, det är det sista jag är, jag har bara blivit rätt nojjig tyvärr eftersom avsaknaden av muskler och fet mage har varit ett komplex länge. Men jag är mottaglig för hjälp, det är jag och jag uppskattar verkligen att du erbjuder dig att göra ett program åt mig. :)
  • Marten
    Marten skrev 2016-08-14 09:02:54 följande:

Ricky Bruschs kompendium skall det vara.
    Ni vet supermannen från Svedala, världens bästa diskuskastare och en som inte hymlade om anabola och dess favörer.

Lägger man allt det åt sidan och fokuserar på de övningar han visar så är det väldigt bra övningar med fria vikter och repetitioner.

Sen får man vet varför man ibland måste kissa i badkaret ståendes på händerna!
  • DevilsDaughter

rekommenderar olga rönnbergs bok om du vill träna hemma. Gäller egentligen träning för mammor men man kan hoppa fram lite i träningsprogrammet och inte börja på ruta ett om man vill.

• Anonym (Man 40)

Här ska du få mina tränings- och kosttips. De funkar; jag är 40+ och gick ner 12 kg på ett halvår, samtidigt som jag blev starkare. Nu tränade jag på gym, men principerna är desamma.

* Det är kosten som ger de största resultaten. Minst 80% hänger på vad du stoppar i dig. Lite förenklat kan man säga att träningen ger muskler, kosten ger viktnedgång. (Iaf vad gäller fett.)

* Jag har skippat följande: mkt av kolhydraterna (pasta, ris, potatis), öl, vin, skräpmat (pizza/hamb), fika, bröd, socker, godis!, läsk!!, chips, feta såser.

* Jag äter följande: matiga sallader, kött, fisk, fågel. Proteinshake till mellis, eller en frukt. Frukost: omelett på 3 ägg med hackad lök/paprika/skinka.

* 1 max 1 cheat day per vecka. Och inget överfrossande då heller.

* Det är skitjobbigt de första 5-10 dagarna att sluta käka kolisar och socker, sen blir det bättre, sen känns det jätteskönt.

Träningen, som du gör antingen hemma eller på gymmet, är ett antal klassiska basövningar som tränar hela kroppen. Skaffa en skivstång och gör nedanstående:

+ Knäböj med skivstång.
    + Utfall -"-
    + Marklyft -"-
    + Militärpress -"-
    + Chins (dra dig upp i trappen om du har en).
    + Armhävningar, när du blir starkare, lägg nåt tungt i en ryggsäck.
    + Sit ups.

3 set á 8-10 reps av varje, 2 gånger i vecka.

Kom ihåg, det är svårare att sköta kosten än träningen, men desto viktigare!

Lycka till! Ge detta 3 månader och du kommer se skillnad! :)

Svar på tråden Mat vid träning, nybörjare