• Rådlöskattägare

Behålla eller adoptera bort katten?

Hej, jag har ett litet dilemma. Det är nämligen så att vi är en familj på 3 (2 vuxna och en 2,5åring) med en katt. Och på senaste tiden har vi fått en lite tajtare budget än innan. Vi älskar våran katt och hon är väldigt fäst vid oss. Men nu så har jag upplevt att jag har fått allergi symtom när jag borstat katten de senaste 2 gångerna och jag vet inte om jag ska se det som ett tecken på att vi kanske ska adoptera bort henne. Då både för att ekonomin ska lättare gå ihop och kanske spara till bröllopet vi drömmer om eller en famileresa för en gångs skull, och för att inte riskera värre allergi symtom än kliande ögon och händer.

Hjälp vad skulle ni göra om det va första djuret ni skaffade när ni flyttade hemifrån och älskar det mer än något annat djur? (Nästan mer än äns egna barn, men bara nästan)

• Svar på tråden Behålla eller adoptera bort katten?
  • ikna

Angående toxoplasma hittade jag detta på netdoktor.

"Gravida med katt löper inte större risk att bli smittade än gravida utan katt"
    Avseende att den gravida inte tömmer kattlådan själv.

• viseversa
    lila9 skrev 2016-08-10 22:55:06 följande:

Trist situation du ligger i. Men ni kan kanske få hjälp av soc om ni nu har så lite i inkomst och det inte räcker till..

Jag själv hade aldrig lämnat min katt till någon han är som min lila son. Jag älskar han precis som om det vore mitt barn, och kan aldrig tänka mig att lämna honom till någon precis som jag aldrig skulle lämnat mitt barn.. Vi har en tight budget också just nu och ingen lyx precis, men pengarna räcker till ändå till allt viktigt och till bra kattmat osv.

Det hände samma sak precis med någon jag känner, hon tog emot två kattungar för två månader sen. Nu fick hon reda på att hon är gravid och vill lämna dom till uppfödaren osv. Och skyller på att katten kan ge någon sjukdom till fostret istället för att säga att pengarna inte räcker till haha. Men ja då tänker man varför tog du 2 katter då!? Du skulle ju ändå blivit gravid nån gång?!!

Sen undrar jag är det inte så att man födds med allergi? Eller kan man få det senare också? Visste inte det..

Vet inte vad du ska göra, men gör det som känns bäst för dig och din katt. Som sagt hon kommer också vara jätte skärrad ifall hon helt plötsligt får ett annat hem och ni inte är där. Hon är ändå inte liten 6 år, så hon har blivit jätte van vid er.

Lycka till.

Min sambo fick allergi i vuxen ålder. Tunt 20 år var han när det kom. Idag är det mycket han inte tål. Likaså med vår son. Han är dock bara 5år men har aldrig innan visat tecken på allergi. Nu helt plötsligt har vi insett att han inte tål katt. Vi som tänkte skaffa katt till familjen. Aldrig innan har han reagerat på katt.
  • LB2016
    ikna skrev 2016-08-10 23:15:32 följande:
    Man kan utveckla allergi med ålder men allergi kan även avvecklas också, jag är kattallergiker men har ändå 4 st =D
    Den har dock nästan helt försvunnit nu men heller aldrig varit mer än att jag blir täppt i näsan.
    Toxoplasma riskerar man bara via kattens avföring så är man gravid så får ens sambo helt enkelt tömma låda, samma sak gäller med jord vid graviditet, man ska inte pilla i sån heller men har aldrig hört någon som vägrar sätta händerna i gräset för att det är så farligt haha!
    Din vän skulle aldrig tagit 2 katter, inte ens en om man kan tänka sig att ge upp dom så lätt.
    Okej, då vet jag det nu. Trodde att man bara födds med det, bra att veta!

Det vet jag skrev precis samma sak till Lia haha. Man ska isåfall också akta sig från lam kött. Då sjukdomen egentligen kommer från dom har jag läst. Så det är mycket man ska akta sig från, men som sagt inget man lämnar sina djur för.

Oj, hade hon kunnat så hade hon tagit 10 katter. De tänker inte för, de kan inget om pengar. De tar/köper något och senare får chock. Dom tror att pengar växer på träd.. Och hon är 25 och sambon 37, så åtminstone borde han vara lite smartare men dom är precis lika dumma.
    Det är min moster, har knappt kontakt med henne längre då jag stör mig på sån dumhet.
    Min mamma var så snäll och gav henne katterna grattis. Många som säger att när man inte betalar något, då bryr man inte sig lika mycket. Och hon hade ju blivit gravid nån gång i framtiden, så hade det hänt om 10 år så hade de lämnat tillbaka katterna till min mamma. Haha dumt bara..
  • LB2016
    viseversa skrev 2016-08-10 23:31:55 följande:
    Min sambo fick allergi i vuxen ålder. Tunt 20 år var han när det kom. Idag är det mycket han inte tål. Likaså med vår son. Han är dock bara 5år men har aldrig innan visat tecken på allergi. Nu helt plötsligt har vi insett att han inte tål katt. Vi som tänkte skaffa katt till familjen. Aldrig innan har han reagerat på katt.
    Okej, då vet jag det.

Hade också så när jag var runt 10 år, vi hade ingen katt men när jag var hos en kompis så kliade det i ögonen osv. Trodde först att jag bara var allergisk mot deras katt haha. Nu har jag inget, har aldrig reagerat på min katt. Inte på min mammas heller som har 3 styck plus 2 till då en lämna tillbaka de.

Så nog var jag allergisk och det gick bort. Bra, då jag alltid älskat katter och hundar haha.
  • viseversa
    lila9 skrev 2016-08-10 23:46:36 följande:
    Okej, då vet jag det.

Hade också så när jag var runt 10 år, vi hade ingen katt men när jag var hos en kompis så kliade det i ögonen osv. Trodde först att jag bara var allergisk mot deras katt haha. Nu har jag inget, har aldrig reagerat på min katt. Inte på min mammas heller som har 3 styck plus 2 till då en lämna tillbaka de.

Så nog var jag allergisk och det gick bort. Bra, då jag alltid älskat katter och hundar haha.
    Vi funderade/funderar ju på katt och har dom senaste veckorna träffat en massa olika katter. Både renrasiga som devon Rex, helig birma och ragdoll. Men även huskatter. Sonen reagerade på ALLA tyvärr. MEN förra veckan träffade vi sphynx(nakenkatt) och inte en enda reaktion från sonen trots att vi var där i över en timme och gullade luktade klappade och var nära. Så skaffar vi katt blir det en sphynx helt klart.
  • LB2016
    viseversa skrev 2016-08-10 23:50:26 följande:
    Vi funderade/funderar ju på katt och har dom senaste veckorna träffat en massa olika katter. Både renrasiga som devon Rex, helig birma och ragdoll. Men även huskatter. Sonen reagerade på ALLA tyvärr. MEN förra veckan träffade vi sphynx(nakenkatt) och inte en enda reaktion från sonen trots att vi var där i över en timme och gullade luktade klappade och var nära. Så skaffar vi katt blir det en sphynx helt klart.
    Okej, ja oftast är man allergisk mot alla katter som har päls. Synd, men bra att det finns en nakenkatt då! Ifall ni gillar katter/vill ha en så kör på en nakenkatt, de är lika fina alla.

Nakenkatter är rätt intressanta, inte sett så många av de.
  • viseversa
    lila9 skrev 2016-08-11 00:23:01 följande:
    Okej, ja oftast är man allergisk mot alla katter som har päls. Synd, men bra att det finns en nakenkatt då! Ifall ni gillar katter/vill ha en så kör på en nakenkatt, de är lika fina alla.

Nakenkatter är rätt intressanta, inte sett så många av de.
    Ja just sphynx är en väldigt social ras. Bra för familjer med barn. Är som en blandning mellan hund och katt. Älskar sina ägare och gillar att vara med där det händer. Snäll naiv och intelligent. Så det skulle helt klart passa vår familj. Måste bara "få tag på" en då dom som sagt verkar enormt populära.
  • BandAnna

Hade inte ens tänkt tanken på att göra mig av med mitt husdjur. Hos oss är våra djur alla delar av vår familj.

• maritbinge
    Det låter så konstigt alltihop. Med 10500 in och 9000 till hyra och dagis, och så mat, kläder, försäkringar, mobiler och så vidare på det, så måste ni gå back ganska ordentligt varje månad. Om ni gör er av med katten så tjänar ni väl någon hundralapp eller så på det i månaden, alltså ni ligger någon hundralapp mindre back i månaden, och det ska ni spara till ett bröllop eller en resa?  Är det verkligen det ni borde prioritera i nuläget?
    Jag kommer aldrig att förstå varför människor skaffar barn och djur utan en ordentlig ekonomisk buffert, men nu är ni i den situationen och om ni kan hitta en person som kan ge er katt ett bra hem så lär det väl fungera. Djur är ofta rätt bra på att anpassa sig, det lär vara värst för er (människor), egentligen. 
    Folk som säger att de under inga som helst omständigheter hade lämnat bort sin katt vid en sådan situation för att katten är som deras barn, alltså, själv känner jag nästan att jag hade velat lämna bort mina barn om jag var i situation där jag inte hade råd att ge dem bra liv. Men ett barn mår sämre av att överges än en katt. En katt kommer snart tillrätta i sitt nya hem så länge hemmet är bra. 
  • Lia4
    lila9 skrev 2016-08-10 23:19:29 följande:

Det vet jag, ifall katten har det då får du det och blir du gravid då får fostret det. Men det är sällan det händer, BM råder bara att inte städa kattlådan ifall att. Och inte bli av med sina katter. Men hon sa att när hennes vän blev gravid så sa läkaren att bli av med katten osv. Alltså hon ville bara komplicera det mer. Hon har katterna i två månader och fick reda på att hon är gravid i första månaden. Så fostret har redan fått skadan om katterna nu har sjukdomen, men nej säger hon.

Jag själv känner många som har flera barn och har katt/katter hemma utan problem.

Sen får ute katter denna sjukdomen mer än inne katter. Man kan också få det från kött osv. Vi vet att de har redan för lite pengar, och nu när hon blev gravid så vill hon inte erkänna att de inte har råd. Utan skyller på sjukdomen, blir själv galen på sånt folk. Hon hade ju blivit gravid någon gång då betyder det ju att ifall hon skulle blivit gravid om 10 år då skulle dom kasta ut katterna då också.. Och man tar ju inte små liv under sitt tak Om man nu inte har pengar.

Tar man djur då ska man ha dom hela sitt liv!

Djur är inte lätt att ha de är precis som små barn!

Japp. Precis vad jag skrev :)
  • Gizmo

Vet att tråden inte handlar om er ekonomi: men eftersom ni bara får in 10.500:- i månaden borde ni ha rätt till försörjningsstöd och bostadsbidrag. Ring och kolla med soc i er kommun.

Tycker att det är så tragiskt att ni måste göra er av med katten på grund av ekonomin.

Svar på tråden Behålla eller adoptera bort katten?