Min dotter verkar inte trivas med sina kusiner. Hur gör jag?
Vi är just nu på vårt sommarställe men våran 7 månaders dotter och min mans syster med hennes 2 barn, som är 5 och 2. Min man är ganska nära sin syster och hennes barn och vi umgås då och då, men det är första gången vi är på semester med alla barn. Våran dotter är ganska mammig, men jag upplever henne som social, hon ler mot andra vuxna, typ i affären eller på bussen, öppna förskolan osv och är nyfiken på barn, speciellt i hennes ålder, dvs bebisar
Däremot känns det som om hon alltid varit rädd just för dem här två (de är väldigt skrikiga och aktiva och är "på" henne, dvs drar i fötter, klappar på huvudet, pussar, vill vara med när hon ska äta, bada, byta blöja, går efter mig och frågar, vill att jag ska leka med dem osv.) Så vart det varje gång de hälsat på. Hon leker inte med dem, trots att de försöker, vänder sig bort, ler inte mot dem, och skriker, skriker, det är svårt att trösta henne där och då och även efteråt, men hon leker fint i sängen om jag tar bort henne och hon vara själv med mig i ett tyst rum, dvs vårt sovrum. Så är hon inte med mina kompisbarn! Jag undrar om jag överdriver och är överbeskyddande eller kan det vara så att vissa barn inte "klickar", precis som vuxna, typ nån slags "kemi" fattas? Min man ser inte sambandet och låter syskonbarn vara med på allt och säger att jag hittar på och det slutar med att jag får ta hand om hysteriskt skrikig bebis och de är ju också bara barn, de vill leka med henne och tycker att hon är gullig! Jag tycker så synd om henne när hon blir så förtvivlad och hysterisk! Vad kan jag göra? Vad gör jag för fel? Hur får jag henne att känna sig trygg med dem?
Tar emot vilken kritik och råd som helst! jag måste överleva semester och jag kan ju inte sluta umgås med dem!