• Rutankajutan

Träna på avsked innan förskolestart ?

Jag behöver eran hjälp! Min dotter på 2 år & 4 månader ska börja förskolan nästa vecka & hon är såå mammig,vilket inte är så himla konstigt då vi har umgåtts med varnadra större delen av vår vakna tid i hela hennes liv.

Hon verkar tycka att avsked från mig är jätte hemskt & blir helt hysterisk om jag bara ska åka iväg & handla en sväng vilket inte händer så ofta. Åker jag däremot när hon tex sover middag & hon vaknar när jag redan är borta så frågar hon bara vart jag är en gång sen är det inge mer med det utan hon tycker det är toppen att vara med pappa.

Nu ska hon som sagt börja skolas in på förskola nästa vecka & vi ska ha någon slags kort inskolning på 3 dagar där vi ska sova & äta där från dag 1 & jag ska sköta allt med henne,blöjbyte,kläder osv & på dag 4 är det meningen att jag ska säga hejdå till henne "snabbt & bestämt" som det stod i papperna. Hon är en tjej med stor integritet & tyr sig inte till vem som helst "bara sådär". Jag tror det kommer bli lite för mycket för henne.

Fråga 1. Finns det något sätt vi kan träna på avsked ? Ska jag börja åka bort små korta stunder hemifrån så hon märker att det inte är någon fara ? Eller finns det något annat sätt ? Hon kan helt plöstsligt säga "mamma inte åka" fast jag inte har tänkt det. Det känns så hemskt !

Fråga 2. Om jag känner att hon fortfarande är otrygg i situationen ska jag vänta med att lämna henne & vara med några dagar till på inskolningen ?

Tacksam för svar av någon som har erfarenhet!

• Svar på tråden Träna på avsked innan förskolestart ?
  • Lyn1

Ta inskolningen i din och framförallt barnets takt. Inte i pedagogernas! Vill du va med en vecka så var det. Du känner ditt barn bäst. Gör klart det för pedagogerna direkt..

• Rutankajutan
    Lyn1 skrev 2016-08-14 22:37:56 följande:

Ta inskolningen i din och framförallt barnets takt. Inte i pedagogernas! Vill du va med en vecka så var det. Du känner ditt barn bäst. Gör klart det för pedagogerna direkt..

Tack,Du har så rätt!
  • violis

Alla barn är olika och alla behöver olika lång tid,hos oss har vi 1 veckas inskolning sk " föräldraaktiv" inskolning dvs att föräldern är med hela tiden och tar allt ansvar för sitt barn de första dagarna...på torsdagen brukar föärldern gå i från en liken stund och på fredagen lämnar föräldern efter ca 10-15 min....MEN alla är olika och detta är " Grunden"... Vi har haft inskolningar som tar 2 dagar och vi har haft inskolningar som tagit flera veckor.. Det viktiga är att barnet blir tryggt under inskolningen med pedagogerna så att de kan trösta och att barnen vet att mamma o pappa kommer tillbaka . Det som ni som föräldrar kan tänka på för att underlätta för era barn är att vara possitiva själva till att barnet ska vara på förskolan att förmedla till barnet att " du kommer att ha så roligt med dina kompisar" ( även om man gråter inombords och tycker det är jobbigt så gäller det att ta fram sina skådespelartalanger 😇) NÄR ni väl tagit beslutet att " nu ska ni lämna " så säg " hej då" och gå! Även om barnet blir ledset..det är jätte jobbigt jag vet! Men att säga " hej då" och sedan komma tillbaka om barnet gråter o på så sätt dra ut på det är att bara göra det ännu jobbigare för barnet i långa loppet. MEN OM barnet gråter när du går- RING förskolan efter 5-10 min och kolla av -hur är det nu? Och lita på att VI ringer om barnet inte blir glad inom " rimlig" tid! Ett" Övergångsobjekt" kan vara bra i början..ett gosedjur/ snuttefilt+ ev napp, något som luktar "hemma/ mamma/pappa" som man kan " tanka trygghet" ifrån i början. Och som någon annan sa högre upp..kan pappan ta inskolningen ( eller ni kan dela på den) så blir det vanligtvis lättare för ett " mammigt" barn Lycka till med er nya fas i livet 😀

• Rutankajutan
    violis skrev 2016-08-18 18:55:31 följande:

Alla barn är olika och alla behöver olika lång tid,hos oss har vi 1 veckas inskolning sk " föräldraaktiv" inskolning dvs att föräldern är med hela tiden och tar allt ansvar för sitt barn de första dagarna...på torsdagen brukar föärldern gå i från en liken stund och på fredagen lämnar föräldern efter ca 10-15 min....MEN alla är olika och detta är " Grunden"... Vi har haft inskolningar som tar 2 dagar och vi har haft inskolningar som tagit flera veckor.. Det viktiga är att barnet blir tryggt under inskolningen med pedagogerna så att de kan trösta och att barnen vet att mamma o pappa kommer tillbaka . Det som ni som föräldrar kan tänka på för att underlätta för era barn är att vara possitiva själva till att barnet ska vara på förskolan att förmedla till barnet att " du kommer att ha så roligt med dina kompisar" ( även om man gråter inombords och tycker det är jobbigt så gäller det att ta fram sina skådespelartalanger ????) NÄR ni väl tagit beslutet att " nu ska ni lämna " så säg " hej då" och gå! Även om barnet blir ledset..det är jätte jobbigt jag vet! Men att säga " hej då" och sedan komma tillbaka om barnet gråter o på så sätt dra ut på det är att bara göra det ännu jobbigare för barnet i långa loppet. MEN OM barnet gråter när du går- RING förskolan efter 5-10 min och kolla av -hur är det nu? Och lita på att VI ringer om barnet inte blir glad inom " rimlig" tid! Ett" Övergångsobjekt" kan vara bra i början..ett gosedjur/ snuttefilt+ ev napp, något som luktar "hemma/ mamma/pappa" som man kan " tanka trygghet" ifrån i början. Och som någon annan sa högre upp..kan pappan ta inskolningen ( eller ni kan dela på den) så blir det vanligtvis lättare för ett " mammigt" barn Lycka till med er nya fas i livet ????

Men när föräldern ska sköta allting kring barnet hur mycket kontakt tar pedagogerna med barnet ? Dom måste ju ändå ha fått något slags band innan man lämnar? Vem ska dom annars känna sig trygga med när man går ?

Får båda föräldrarna vara med på inskolningen någon dag ? Min sambo jobbar nämligen skift så han kan vara också vara med. Hur tycker du det är bäst att dela upp inskolningen om barnet är mammigt ? Funderar på om vi kanske ska göra så!
  • Rutankajutan
    Froken Lokens skrev 2016-08-18 19:01:22 följande:

Kan pappan sköta inskolningen?

Inte helt & hållet men vi skulle kunna dela på den kanske!! :)
  • hammarhajen

På många håll och med många barn fungerar tredagarsinskolning helt utmärkt. Föräldern är med och vänjer in barnet vid den nya miljön, barnet får lära sig var man äter, var blöjan byts osv. i sitt tryggaste sällskap. Pedagogerna finns självklart DÄR och knyter an i lagom takt, börjar med att leka lite och närmar sig i den takt barnet visar att det är OK.

För de flesta barn räcker tre hela dagar bra, de har en annan tidsuppfattning och de lär sig rutiner och lokaler rätt bra på tre dagar. Bättre än vad de lär sig på en traditionell inskolning där man börjar med att komma t.ex. två timmar (då missar man ju många rutiner som t.ex. lunch, vila, många byter inte ens blöja). Har barnet fått lära sig att sova på förskolan tillsammans med sin förälder så förknippar de enklare sovstunden med något positivt och på tre dagar har de förhoppningsvis lärt sig vad de ska göra när sovmadrassen kommer fram. 

Förälderns kanske viktigaste uppgift är att förmedla för barnet att "det här är en bra plats och här vill jag att du ska vara" samt att släppa barnet om det visar att det är redo att interagera med personalen. Och hjälpa barnet att lära känna personalen, visa barnet att "jag har förtroende för den här människan, hen kan också hjälpa dig med vantarna" 

Det låter som att du behöver tänka på att inte visa din oro för ditt barn. Självklart är det jobbigt när de är ledsna, men man får ändå försöka visa dem ett lugnt och tryggt ansikte. Le när du lämnar hur ledset barnet än är, vänd inte om och gråt i bilen om du behöver. Lita på personalen, de har skolat in många, många barn förut och kommer höra av sig om det av någon anledning inte fungerar för ditt barn. Så får ni ta det därifrån. Om du redan nu bestämt dig för att det inte kommer fungera så är risken större att det blir trubbel..

• Froken Lokens
    Rutankajutan skrev 2016-08-18 21:13:09 följande:

Inte helt & hållet men vi skulle kunna dela på den kanske!! :)

Om det skulle bli lättarena för barnet förstår jag inte varför han inte kan ta hela.
  • violis

Hos oss gör vi så att föräldern tar allt " praktiskt" de första dagarn,byter blöjor,klär på hjälper med maten etc, pedagogerna finns med och pratar med barnet och söker kontakt med barnet,inbjuder till lek där barnet själv kan välja att ta med föräldern eller följa med pedagogen själv o hämta "hink o spade" o sitta i sandlådan- första dagen sitter kanske föräldern bredvid,nästa dag så kanske föräldern kan stå bakom/en liten bit bort så barnet ser föräldren och kan " kalla tillbaka" föräldern när barnet själv så vill. Hos oss har vi ingen specifik " inskolningsfröken" utan alla pedagoger pratar och tar kontakt med barnet så att barnet ska kunna bli tryggt med oss alla och inte bara en ( lättare för barnet om en av oss är sjuk eller vabbar om barnet inte har all sin tyrgghet hos en pedagog) För ett mycket " mammigt" barn skulle jag som pedagog (och förälder ) lägga uppdet så att mamma ( och man har möjlighet pappan) är med första och andra dagen,från och med dag tre skulle jag låta pappan ta hela ansvaret för inskolningen eftersom det då är dags att börja försöka lämna lite och det som regel är lättare för barnet att bli lämnad om det är pappan som lämnar ( för ett "pappigt"barn så gäller ju såklart det motsatta 😀 ) Hoppas det här har hjälp er lite 😀 En sak till...räkna med bakslag! Många barn blir ledsna i perionder och det är helt naturligt då gäller det att lita på pedagogerna ,kanske behöver man göra någon justering i hur man lämnar,hur morgonen är innan,barnet behöver kanske i en period lite extra närhet etc MEN precis som tidigare när man som förälder sagt "hej då" så går man ( och med 4 egna barn så vet jag hur det kan skära i hjärtat 😢) och RING ni föräldrar stör inte! Som förälder för att VI ska må bra behöver VI i det läget få veta att att vår lilla ängel som grät så hjärtskärande när vi gick nu leker glatt och skrattar och är glad ! som pedagog så ser vi ju hur barnet " 5 minuter" efter att föräldern har gått leker o är glad men som förälder har man ju bilden av sitt ledsna barn på närhinnan ..inte lätt att jobba då inte 🙂

• Rutankajutan
    Froken Lokens skrev 2016-08-19 08:59:43 följande:
    Om det skulle bli lättarena för barnet förstår jag inte varför han inte kan ta hela.
    Vi får se. Vi vet ju inte hur det kommer gå än/ Märker jag att det blir besvärligt så får han ta över!
  • Rutankajutan
    hammarhajen skrev 2016-08-19 05:57:10 följande:

På många håll och med många barn fungerar tredagarsinskolning helt utmärkt. Föräldern är med och vänjer in barnet vid den nya miljön, barnet får lära sig var man äter, var blöjan byts osv. i sitt tryggaste sällskap. Pedagogerna finns självklart DÄR och knyter an i lagom takt, börjar med att leka lite och närmar sig i den takt barnet visar att det är OK.

För de flesta barn räcker tre hela dagar bra, de har en annan tidsuppfattning och de lär sig rutiner och lokaler rätt bra på tre dagar. Bättre än vad de lär sig på en traditionell inskolning där man börjar med att komma t.ex. två timmar (då missar man ju många rutiner som t.ex. lunch, vila, många byter inte ens blöja). Har barnet fått lära sig att sova på förskolan tillsammans med sin förälder så förknippar de enklare sovstunden med något positivt och på tre dagar har de förhoppningsvis lärt sig vad de ska göra när sovmadrassen kommer fram. 

Förälderns kanske viktigaste uppgift är att förmedla för barnet att "det här är en bra plats och här vill jag att du ska vara" samt att släppa barnet om det visar att det är redo att interagera med personalen. Och hjälpa barnet att lära känna personalen, visa barnet att "jag har förtroende för den här människan, hen kan också hjälpa dig med vantarna" 

Det låter som att du behöver tänka på att inte visa din oro för ditt barn. Självklart är det jobbigt när de är ledsna, men man får ändå försöka visa dem ett lugnt och tryggt ansikte. Le när du lämnar hur ledset barnet än är, vänd inte om och gråt i bilen om du behöver. Lita på personalen, de har skolat in många, många barn förut och kommer höra av sig om det av någon anledning inte fungerar för ditt barn. Så får ni ta det därifrån. Om du redan nu bestämt dig för att det inte kommer fungera så är risken större att det blir trubbel..

Efter ditt inlägg har jag faktiskt fått en mycket bättre känsla. Jag har liksom inte sett det på de viset, det känns mycket bättre när jag ser på det på det viset du skrev!

Jag försöker absolut att inte visa min oro på några sätt & vis. Och vi pratar om dagis varje dag på olika positiva sätt, vi har även varit ute vid dagiset & lekt på helgdagar! Jag vill inget annat än att det ska funka & tror och hoppas det!

Tack för att du fick mig att se hela inskolnings-grejen med andra ögon :)
  • che71

Känner igen mig så i din situation. Mitt flicka är nästan exakt lika gammal o inskolas just nu. Väldigt mammig också. Har mest varit med mig. Känns oroligt. Väldigt ledsen första gången jag skulle lämna en liten stund, nästan panik o jag själv kunde inte hålla mig från tårarna heller. Men några minuter senare var hon lugn enligt personalen. På morgonen väl utanför döreen säger hon nej inte gå på dagis...En dag var Pappan där istället o tydligen inga problem. Så lite lättare.

Vi har varit på öppna förskolan o många aktiviteter men hon har alltid velat ha mig närheten. Vi har läst böcker om förskolan (typ Emma o Alla tre)o pratar positivt om allt roligt där. Har lärt mig de andra barnens namn för att kunna prata om hennes dag. Hon har kusiner o kompisar som går på förskola o tycker det verkar spännande. Men svårt efter så lång tid hemma. Det har blivit bättre sista halvåret. Jag kan gå hemifrån utan att hon blir ledsen. Men förskolan är ju skillnad. Nu ska hon skapa trygghetsband med personalen själv o de verkar jättebra. Idag (5e dagen) var jag bara med en liten stund sen skulle jag lämna o komma tillbaka i em. Lite gråt men verkade snabbt hämta sig. De har inte ringt än. Jag väntar o längtar efter att få hämta henne. Känns konstigt att vara ifrån henne inte se hur hon reagerar.

Hoppas det går bra o att våra barn ska känna trygghet längta till sin förskola.Lycka till!

• hammarhajen
    Rutankajutan skrev 2016-08-19 11:21:12 följande:
    Efter ditt inlägg har jag faktiskt fått en mycket bättre känsla. Jag har liksom inte sett det på de viset, det känns mycket bättre när jag ser på det på det viset du skrev!

Jag försöker absolut att inte visa min oro på några sätt & vis. Och vi pratar om dagis varje dag på olika positiva sätt, vi har även varit ute vid dagiset & lekt på helgdagar! Jag vill inget annat än att det ska funka & tror och hoppas det!

Tack för att du fick mig att se hela inskolnings-grejen med andra ögon :)
    Så roligt att höra
    Jag hoppas verkligen att det går bra för er!
Svar på tråden Träna på avsked innan förskolestart ?