• La_31

Säga upp dagisplats?

Vi vet inte hur vi ska göra. Sambon jobbar hemifrån och jag är arbetslös. Dottern på 1,5 år ska snart börja på förskola.

Vi har börjat tveka och funderar på att låta henne vara hemma lite till om sambon hittar ett kontor så han kan jobba ostört. Jag måste måste inte hitta ett jobb just nu eftersom sambon tjänar bra.

Är det bättre för henne att vara på förskola (umgås med barn m.m)? Alla runt omkring har tjatat på oss LÄNGE att hon måste börja på föris men jag tycker att hon är för liten ännu.

Förlåt om det blev lite rörigt men det är väldigt rörigt i mitt huvud nu haha. Behöver lite tankar från någon annan.

• Svar på tråden Säga upp dagisplats?
  • Lena

Barnet hinner bli tryggare med personal och barn och lära sig rutinerna om man har gott om tid.

• Holma
    Lena skrev 2016-08-14 14:59:34 följande:

Barnet hinner bli tryggare med personal och barn och lära sig rutinerna om man har gott om tid.

Fast en inskolning är ju där man är med en dag sen lämnar en stund o sen längre o längre , det går ju inte o vara med på fsk flera veckor o sen lämna en stund flera veckor osv
  • La_31

Tack för svaren! Hur viktigt är det att träffa andra barn vid 1,5 år?

• fantasy06

Om du har a-kassa pga arbetslösheten så kolla med dom så de inte kräver stt ni har en förskoleplats. Sen om barnet inte är där är ju sin sak. Tanken när man är arbetslös är ju att kunna ta ett jobb direkt från en dag till en annan och har man då ingen plats kan det ju köra ihop sig o du i värsta fall mister din a-kassa. Ett tips bara :)

• Holma
    fantasy06 skrev 2016-08-14 17:29:18 följande:

Om du har a-kassa pga arbetslösheten så kolla med dom så de inte kräver stt ni har en förskoleplats. Sen om barnet inte är där är ju sin sak. Tanken när man är arbetslös är ju att kunna ta ett jobb direkt från en dag till en annan och har man då ingen plats kan det ju köra ihop sig o du i värsta fall mister din a-kassa. Ett tips bara :)

A-kassan kan inte kräva att det finns en fsk plats , dom kräver att man har ordnad barnomsorg vilket kan vara mormor farmor syskon mm som kan ta barnet om jobb dyker upp
  • Anonym (Hemma!)

Inte speciellt, egentligen. I den åldern leker de fortfarande bredvid varandra. Men att bli van vid att det är folk omkring och lite stimmigt är inte fel. Annars kan hon nog bli rädd när det sedan är dags för förskola. Att gå till en öppen förskola (eller någon annan verksamhet om du föredrar det) ibland kan ju vara bra även för dig. Kan ju vara skönt att träffa folk med barn i samma ålder att bolla tankar med tex.

La_31 skrev 2016-08-14 16:11:06 följande:

• fantasy06
    Holma skrev 2016-08-14 17:41:10 följande:

A-kassan kan inte kräva att det finns en fsk plats , dom kräver att man har ordnad barnomsorg vilket kan vara mormor farmor syskon mm som kan ta barnet om jobb dyker upp

• fantasy06

Råkade visst skicka innan jag skrivit :)

Oki. Men då gäller det att TS har det då. Beroende på vart man bor ät det ju olika lätt att få en dagisplats också.

• La_31
    Anonym (Hemma!) skrev 2016-08-14 18:40:25 följande:

Inte speciellt, egentligen. I den åldern leker de fortfarande bredvid varandra. Men att bli van vid att det är folk omkring och lite stimmigt är inte fel. Annars kan hon nog bli rädd när det sedan är dags för förskola. Att gå till en öppen förskola (eller någon annan verksamhet om du föredrar det) ibland kan ju vara bra även för dig. Kan ju vara skönt att träffa folk med barn i samma ålder att bolla tankar med tex.

Lider av social fobi så har inte vågat gå till öf men i lekparker finns det ju massa barn
  • beli
    La_31 skrev 2016-08-14 20:00:45 följande:
    Lider av social fobi så har inte vågat gå till öf men i lekparker finns det ju massa barn
    Rekommenderar dig verkligen att göra ALLT för att bli av med din sociala fobi. Inte bara för din skull, utan även för ditt barn. Social fobi är ju otroligt begränsande och kommer att påverka även ditt barn. Jag har en 1,5-åring (som för övrigt ska börja förskolan nästa vecka) som har varit massor på öppna förskolan och dessutom fått umgås med massor med människor i olika sammanhang. Han har vant sig vid folk och tycker det är såå kul att träffa både barn och vuxna. Ok om du stannar hemma med barnet lite till (själv skulle jag inte orka), men se till att ge det en levande omgivning med andra barn och vuxna, så att det vänjer sig. Annars kommer nog förskolan att komma som en chock sen.
  • Ingrediensen
    La_31 skrev 2016-08-14 16:11:06 följande:

Det är verkligen inte viktigt alls! Jag hade absolut varit hemma åtminstone till 2 år. All lämning innan dess är för mig ett nödvändigt ont. Mina barn har visat tydligt att de hellre varit med mig när jag lämnat dem så små.
  • Fnutte

Skulle absolut ha henne hemma om jag var du. Vi satte sonen i förskola när han var knappt två, och jag tror han hade mått bättre av att få vara hemma ytterligare.

• Anonym (Hej)

Försök lindra din fobi. För barnets skull. Kanske kan terapi hjälpa dig att hitta rn metod? Eller så har du för lite av nåt viktigt hormon som oxytocin (läst om en studie som visade att tillskott hjälpte iaf lite).

Dagis inte så viktigt - än. Men social samvaro är viktigt. Att lära sig spelet så att säga. Funderat på dagmamma framöver? En liten grupp kan vara bra för både dig och liten. Då kan du kanske berätta på ett bra sätt att du inte är nån social butterfly / inte så pratig e dyl och att du hoppas det är ok ändå - vilket det säkert kommer vara.

Svar på tråden Säga upp dagisplats?